به گزارش مشرق، گروه تخصصی شهید رجایی که از زیرمجموعههای قرارگاه خاتمالانبیاء محسوب میشود به عنوان مجری ساخت پل طبیعت توانست تندیس سیمین و دومین پروژه برتر جهان در سال 2015 از انجمن بینالمللی مدیریت پروژه با ساخت پل طبیعت به نام خود ثبت کند.
در این خصوص با معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی و مدیر پروژه پل طبیعت گفتوگویی از مراحل ساخت و نحوه کسب تندیس سیمین از انجمن بینالمللی مدیریت پروژه انجام شد.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی درباره دریافت تندیس سیمین به عنوان دومین پروژه برتر جهان در سال 2015 ، اظهار داشت: سازمان نوسازی عباسآباد به عنوان کارفرمای پل طبیعت پس از بررسیهای لازم به این نتیجه رسیدند که تنها گروهی که میتواند این پروژه را (پل طبیعت) به سرانجام برساند گروه تخصصی شهید رجایی است.
وی افزود: طراحیهای این پل توسط مشاور سازمان نوسازی عباسآباد انجام شده بود و تمامی اقدامات ساخت و نصب و همچنین ایده های نوین روش اجرایی این پروژه توسط گروه تخصصی شهید رجایی انجام شد.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی گفت: این پروژه 36 ماه به طول انجامید و اگر فرآیند طراحی آن زودتر انجام میشد قطعاً میتوانستیم این پروژه را در طول دو سال به سرانجام برسانیم.
وی خاطر نشان کرد: در ساخت این پروژه تمامی زیرساخت های سیستمی و استانداردها و تکنولوژیهای مورد نیاز را مدنظر قرار دادیم و پس از حصول اطمینان از فراهم بودن بستر، تمامی فعالیتهای اجرایی خود را از منظر کارشناسان و ارزیابان بینالمللی مورد ارزیابی و قضاوت قرار دادیم.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی گفت: از این رو کاندیدای جایزه بینالمللی پروژه برتر جهان در سال 2015 شدیم و در انجمن بینالمللی مدیریت پروژه با تکمیل اظهارنامه ای با رعایت معیارهای نه گانه PEM برای دریافت جایزه بین المللی ثبت نام کردیم و همین طور برای آگاهی و محک زدن رعایت الزامات استانداردی پروژه ها از منظر کارشناسان و ارزیابان داخلی، همزمان برای جایزه ملی مدیریت پروژه که تحت نظر انجمن بین المللی است نامزد شدیم.
وی خاطر نشان کرد: اوایل تیر ماه سال جاری 5 نفر از کارشناسان و ارزیابان انجمن بینالمللی که ملیتهای لهستانی، کانادایی، نپالی، ترکیهای و فرانسوی داشتند برای بررسی پروژه پل طبیعت در گروه تخصصی شهید رجایی حضور پیدا نموده و از زوایای مختلف این پروژه را مورد ارزیابی و بررسی کامل و جامع قرار دادند.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی خاطر نشان کرد: بر اساس مدل PEM پروژه پل طبیعت مورد ارزیابی قرار گرفت و معیارهای 9گانهای که ارزیابان برای این پروژه در نظر داشتند از جمله اهداف، رهبری، رضایت ذینعفان، رضایت کارکنان و نتایج حاصله و میزان رعایت استانداردهای خاص پروژه ها از جمله PMBOK و... مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن همراه با مشاهدات میدانی و مصاحبه ها به هیات داوران ارسال گردید.
وی یادآور شد: مصاحبههای مختلفی با پیمانکاران، کارگران، نمایندگان سازمان محیط زیست، پلیس راه، سازمان پارکها و فضای سبز و کارمندان پروژه و شهروندان در محل پروژه صورت گرفت.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی خاطر نشان کرد: یک ماه بعد از بررسی ارزیابان، مطلع شدیم که از کشور جمهوری اسلامی ایران تنها پروژه پل طبیعت از نظر هیات داوران به مرحله فینال رسیده است و از گروه تخصصی شهید رجایی رسما جهت حضور در بیست و نهمین کنفرانس IPMA و اخذ جایزه دعوت بعمل آمد.
وی خاطر نشان کرد: پروژهها در سه سطح پروژههای خیلی بزرگ، پروژههای بزرگ و پروژههای متوسط تقسیمبندی شده بود که پل طبیعت در میان پروژههای بزرگ بود.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی گفت: در مقیاس پروژههای خیلی بزرگ از کشورهای کره جنوبی، روسیه، مکزیک، مالزی و بلژیک و همینطور در مقیاس پروژههای بزرگ و متوسط نیز از ایران (پل طبیعت)، چین، آلمان، برزیل، رومانی و ایتالیا به مرحله فینال راه پیدا کردند که گروه تخصصی شهید رجایی از ایران در 29 سپتامبر 2015 موفق به کسب مقام دوم برای پروژه پل طبیعت (دومین پروژه برتر جهان در سال 2015) شد.
وی گفت: همزمان این گروه تخصصی در دریافت جایزه ملی نیز شرکت کرده است که 26 مرداد سال جاری ارزیابیهای ملی توسط انجمن مدیریت پروژه ایران انجام شد که اوایل آذر نیز نتایج آن مشخص و اعلام خواهد شد.
نحوه ساخت پل 2 هزار تنی طبیعت
در ادامه مدیر پروژه پل طبیعت درباره مراحل ساخت این پل اظهار داشت: از سال 87-86 اجرای پروژه پل طبیعت توسط اراضی عباسآباد مطرح شد با توجه به اینکه اراضی عباسآباد به عنوان یک منطقه گردشگری است این پروژه برای اتصال دو پارک طالقانی و آب و آتش آغاز شده بود و به همین دلیل نیز شرکت نوسازی عباسآباد از گروه شهید رجایی درخواست کرد که این پروژه را اجرایی کند.
مدیر پروژه پل طبیعت افزود: پل طبیعت پروژه خاصی بود به همین دلیل برای ساخت آن با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم که از جمله آن اتوبان شهید مدرس در زیر این پل وجود داشت که امکان بسته شدن آن حتی به مدت 10 دقیقه نبود.
وی خاطر نشان کرد: از آنجائیکه اراضی سرسبز عباسآباد را اتوبان شهید مدرس غرب به شرق و اتوبان همت جنوب به شمال تقسیم کرده بود، با اجرای این پل (طبیعت) غرب به شرق اراضی عباسآباد به یکدیگر متصل شد و راه اتصال دو پارک طالقانی و آب و آتش به یکدیگر هموار شد.
وی درباره طراحی پل طبیعت نیز اظهار داشت: اراضی عباسآباد طراحی این پل را به مسابقه گذاشت که نهایتا سه شرکت رتبه اول تا سوم را آوردند و در مجموع یک شرکت برنده طراحی این پل شد و تفاهمنامهای مابین گروه تخصصی شهید رجایی و اراضی عباسآباد برای ساخت این پل منعقد گردید.
وی درباره مشخصات پل طبیعت یادآور شد: طول این پل 280 متر و بین 10 تا 60 متر عرض در سه طبقه است که دو طبقه آن تقریبا کامل است و در طبقه سوم دو ایستگاه وجود دارد که 700 متر مربع سطح آن است.
مدیر پروژه پل طبیعت یادآور شد: در مجموع 7 هزار متر مربع سطح این پل است که از این مقدار 600 مترمربع فضای سبز دارد. سازه پل، لولهای است که تماماً جوشکاری شده است و 14 هزار قطعه لوله توسط جوشکاران حرفهای به یکدیگر متصل شدهاند.
وی افزود: تمامی قطعات پل با یکدیگر تفاوت دارد و 2 هزار تن وزن پل است. ارتفاع پل از کف اتوبان نیز 38 متر است و عرض پل نیز از 10 متر تا 60 متر متغیر است و تعداد رمپ نیز ایجاد شده که تردد برای افراد راحتتر باشد.
مدیر پروژه پل طبیعت افزود: دو رستوران در طبقه اول این پل وجود دارد که هزار متر مربع سطح رستورانهای آن است.
وی خاطر نشان کرد: قرارداد پل طبیعت اواخر سال 88 منعقد و از سال 89 مراحل ساخت آن انجام شد و 36 ماه به طول انجامید که اگر نقشههای طراحی آن به موقع ارسال میشد میتوانستیم زودتر این پل را تکمیل و به بهرهبرداری برسانیم.
وی به سختیها و مشکلات ساخت پل طبیعت نیز اشاره کرد و گفت: ساخت این سازه فلزی به دلیل وجود اتوبان در زیر پل کار سختی بود و پلیس راه به هیچ وجه اجازه بسته شدن اتوبان را نمیداد و ما مجبور بودیم که جرثقیل فوقسنگینی را برای ساخت پل و اتصال قطعات بیاوریم که 1200 تن ظرفیت باربری این جرثقیل بود و تنها یک جرثقیل فوقسنگین در کشور وجود دارد که آن نیز در جنوب کشور است ولی با بررسیهای صورت گرفته مشخص شد با توجه به قناتی که در زیر پل وجود دارد و خاک رُس امکان حضور جرثقیل در این محدوده را نداشتیم.
مدیر پروژه پل طبیعت افزود: بنابر این گروه شهید رجایی با توجه به سابقه پلسازی که داشت تصمیم گرفت در ارتفاع 25 متر از سطح اتوبان میز کاری به وسعت 10 متر و به طول 300 متر با تحمل باری به وزن 10 تن ایجاد کند و ستونهایی برای عرشه پل زده شد که 1300 تن وزن آن بود.
وی اظهار داشت: با توجه به روش ساخت پل طبیعت به صورت پلتفرم این پل به صورت بافتنی به یکدیگر بافته شد و این اقدامات 25 متر بالاتر از سطح زمین انجام شد که 3 تاورکرین برای این کار در نظر گرفته شده بود که با این روش توانستیم مشکلات را برطرف کنیم.
مدیر پروژه پل طبیعت یادآور شد: ایجاد پلتفرم برای اولین بار بود که اجرایی شد و با توجه به اینکه امکان ریزش مصالح به سطح اتوبان نیز وجود داشت تصمیم گرفتیم تونلهای حفاظتی نصب کنیم که در قبال افتادن قطعات خسارتی وارد نشود. البته ناگفته نماند که خوشبختانه این پروژه بدون هیچ حادثهای به اتمام رسید.
وی خاطر نشان کرد: سطح پل از چوب ساخته شده است که با زیرسازی خاصی این چوبها در سطح پل جا گرفتهاند. این چوبها از کشور مالزی وارد شده و 7600 متر مربع زیرسازی این پل با چوب بوده است.
فعالیت 1500 نفر در ساخت پل طبیعت
مدیر پروژه پل طبیعت خاطر نشان کرد: در طول ساخت این پل حدود 1500 نفر فعالیت داشتند و تماماً به دست متخصصان ایرانی و پیمانکاران دست دوم گروه ساخته شده است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با حضور 5 نفر از کارشناسان از کشورهای مختلف به ایران و بازدید از این پل چه نظری داشتند، گفت: اجرای پروژه پل طبیعت در ایران برای انها جذاب بود چرا که این پروژه ایده و جذبه ای محیط زیستی دارد.
مدیر پروژه پل طبیعت گفت: ما در ساخت این پل محیط زیست را حفظ کردیم و اجازه ندادیم که درختی قطع شود و البته از لحاظ مهندسی پروژه (پل طبیعت) به اعتبار رعایت الزامات محیط زیست بسیار سخت بود.
مقاومت پل طبیعت در برابر زلزله 7.5 ریشتری
وی درباره ایمنی پل طبیعت نیز یادآور شد: جوشکاران ما جوشکاران صنایع نفت بودند که در بالاترین رتبه جوشکاری فعالیت میکردند و کل پروژه تست جوش شده است.
مدیر پروژه پل طبیعت، خاطر نشان کرد: این پروژه بر اساس محاسبات صورت گرفته در برابر زلزلهای به قدرت بالای 7.5 ریشتر مقاومت دارد.
پروژه پل طبیعت در حال حاضر تبدیل به یک نماد ملی در پایتخت شده است و روزانه تعداد کثیری از شهروندان و گردشگران از این پل که الگو گرفته از طبیعت است بازدید میکنند.
در این خصوص با معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی و مدیر پروژه پل طبیعت گفتوگویی از مراحل ساخت و نحوه کسب تندیس سیمین از انجمن بینالمللی مدیریت پروژه انجام شد.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی درباره دریافت تندیس سیمین به عنوان دومین پروژه برتر جهان در سال 2015 ، اظهار داشت: سازمان نوسازی عباسآباد به عنوان کارفرمای پل طبیعت پس از بررسیهای لازم به این نتیجه رسیدند که تنها گروهی که میتواند این پروژه را (پل طبیعت) به سرانجام برساند گروه تخصصی شهید رجایی است.
وی افزود: طراحیهای این پل توسط مشاور سازمان نوسازی عباسآباد انجام شده بود و تمامی اقدامات ساخت و نصب و همچنین ایده های نوین روش اجرایی این پروژه توسط گروه تخصصی شهید رجایی انجام شد.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی گفت: این پروژه 36 ماه به طول انجامید و اگر فرآیند طراحی آن زودتر انجام میشد قطعاً میتوانستیم این پروژه را در طول دو سال به سرانجام برسانیم.
وی خاطر نشان کرد: در ساخت این پروژه تمامی زیرساخت های سیستمی و استانداردها و تکنولوژیهای مورد نیاز را مدنظر قرار دادیم و پس از حصول اطمینان از فراهم بودن بستر، تمامی فعالیتهای اجرایی خود را از منظر کارشناسان و ارزیابان بینالمللی مورد ارزیابی و قضاوت قرار دادیم.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی گفت: از این رو کاندیدای جایزه بینالمللی پروژه برتر جهان در سال 2015 شدیم و در انجمن بینالمللی مدیریت پروژه با تکمیل اظهارنامه ای با رعایت معیارهای نه گانه PEM برای دریافت جایزه بین المللی ثبت نام کردیم و همین طور برای آگاهی و محک زدن رعایت الزامات استانداردی پروژه ها از منظر کارشناسان و ارزیابان داخلی، همزمان برای جایزه ملی مدیریت پروژه که تحت نظر انجمن بین المللی است نامزد شدیم.
وی خاطر نشان کرد: اوایل تیر ماه سال جاری 5 نفر از کارشناسان و ارزیابان انجمن بینالمللی که ملیتهای لهستانی، کانادایی، نپالی، ترکیهای و فرانسوی داشتند برای بررسی پروژه پل طبیعت در گروه تخصصی شهید رجایی حضور پیدا نموده و از زوایای مختلف این پروژه را مورد ارزیابی و بررسی کامل و جامع قرار دادند.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی خاطر نشان کرد: بر اساس مدل PEM پروژه پل طبیعت مورد ارزیابی قرار گرفت و معیارهای 9گانهای که ارزیابان برای این پروژه در نظر داشتند از جمله اهداف، رهبری، رضایت ذینعفان، رضایت کارکنان و نتایج حاصله و میزان رعایت استانداردهای خاص پروژه ها از جمله PMBOK و... مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن همراه با مشاهدات میدانی و مصاحبه ها به هیات داوران ارسال گردید.
وی یادآور شد: مصاحبههای مختلفی با پیمانکاران، کارگران، نمایندگان سازمان محیط زیست، پلیس راه، سازمان پارکها و فضای سبز و کارمندان پروژه و شهروندان در محل پروژه صورت گرفت.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی خاطر نشان کرد: یک ماه بعد از بررسی ارزیابان، مطلع شدیم که از کشور جمهوری اسلامی ایران تنها پروژه پل طبیعت از نظر هیات داوران به مرحله فینال رسیده است و از گروه تخصصی شهید رجایی رسما جهت حضور در بیست و نهمین کنفرانس IPMA و اخذ جایزه دعوت بعمل آمد.
وی خاطر نشان کرد: پروژهها در سه سطح پروژههای خیلی بزرگ، پروژههای بزرگ و پروژههای متوسط تقسیمبندی شده بود که پل طبیعت در میان پروژههای بزرگ بود.
معاون هماهنگکننده گروه تخصصی شهید رجایی گفت: در مقیاس پروژههای خیلی بزرگ از کشورهای کره جنوبی، روسیه، مکزیک، مالزی و بلژیک و همینطور در مقیاس پروژههای بزرگ و متوسط نیز از ایران (پل طبیعت)، چین، آلمان، برزیل، رومانی و ایتالیا به مرحله فینال راه پیدا کردند که گروه تخصصی شهید رجایی از ایران در 29 سپتامبر 2015 موفق به کسب مقام دوم برای پروژه پل طبیعت (دومین پروژه برتر جهان در سال 2015) شد.
وی گفت: همزمان این گروه تخصصی در دریافت جایزه ملی نیز شرکت کرده است که 26 مرداد سال جاری ارزیابیهای ملی توسط انجمن مدیریت پروژه ایران انجام شد که اوایل آذر نیز نتایج آن مشخص و اعلام خواهد شد.
نحوه ساخت پل 2 هزار تنی طبیعت
در ادامه مدیر پروژه پل طبیعت درباره مراحل ساخت این پل اظهار داشت: از سال 87-86 اجرای پروژه پل طبیعت توسط اراضی عباسآباد مطرح شد با توجه به اینکه اراضی عباسآباد به عنوان یک منطقه گردشگری است این پروژه برای اتصال دو پارک طالقانی و آب و آتش آغاز شده بود و به همین دلیل نیز شرکت نوسازی عباسآباد از گروه شهید رجایی درخواست کرد که این پروژه را اجرایی کند.
مدیر پروژه پل طبیعت افزود: پل طبیعت پروژه خاصی بود به همین دلیل برای ساخت آن با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم که از جمله آن اتوبان شهید مدرس در زیر این پل وجود داشت که امکان بسته شدن آن حتی به مدت 10 دقیقه نبود.
وی خاطر نشان کرد: از آنجائیکه اراضی سرسبز عباسآباد را اتوبان شهید مدرس غرب به شرق و اتوبان همت جنوب به شمال تقسیم کرده بود، با اجرای این پل (طبیعت) غرب به شرق اراضی عباسآباد به یکدیگر متصل شد و راه اتصال دو پارک طالقانی و آب و آتش به یکدیگر هموار شد.
وی درباره طراحی پل طبیعت نیز اظهار داشت: اراضی عباسآباد طراحی این پل را به مسابقه گذاشت که نهایتا سه شرکت رتبه اول تا سوم را آوردند و در مجموع یک شرکت برنده طراحی این پل شد و تفاهمنامهای مابین گروه تخصصی شهید رجایی و اراضی عباسآباد برای ساخت این پل منعقد گردید.
وی درباره مشخصات پل طبیعت یادآور شد: طول این پل 280 متر و بین 10 تا 60 متر عرض در سه طبقه است که دو طبقه آن تقریبا کامل است و در طبقه سوم دو ایستگاه وجود دارد که 700 متر مربع سطح آن است.
مدیر پروژه پل طبیعت یادآور شد: در مجموع 7 هزار متر مربع سطح این پل است که از این مقدار 600 مترمربع فضای سبز دارد. سازه پل، لولهای است که تماماً جوشکاری شده است و 14 هزار قطعه لوله توسط جوشکاران حرفهای به یکدیگر متصل شدهاند.
وی افزود: تمامی قطعات پل با یکدیگر تفاوت دارد و 2 هزار تن وزن پل است. ارتفاع پل از کف اتوبان نیز 38 متر است و عرض پل نیز از 10 متر تا 60 متر متغیر است و تعداد رمپ نیز ایجاد شده که تردد برای افراد راحتتر باشد.
مدیر پروژه پل طبیعت افزود: دو رستوران در طبقه اول این پل وجود دارد که هزار متر مربع سطح رستورانهای آن است.
وی خاطر نشان کرد: قرارداد پل طبیعت اواخر سال 88 منعقد و از سال 89 مراحل ساخت آن انجام شد و 36 ماه به طول انجامید که اگر نقشههای طراحی آن به موقع ارسال میشد میتوانستیم زودتر این پل را تکمیل و به بهرهبرداری برسانیم.
وی به سختیها و مشکلات ساخت پل طبیعت نیز اشاره کرد و گفت: ساخت این سازه فلزی به دلیل وجود اتوبان در زیر پل کار سختی بود و پلیس راه به هیچ وجه اجازه بسته شدن اتوبان را نمیداد و ما مجبور بودیم که جرثقیل فوقسنگینی را برای ساخت پل و اتصال قطعات بیاوریم که 1200 تن ظرفیت باربری این جرثقیل بود و تنها یک جرثقیل فوقسنگین در کشور وجود دارد که آن نیز در جنوب کشور است ولی با بررسیهای صورت گرفته مشخص شد با توجه به قناتی که در زیر پل وجود دارد و خاک رُس امکان حضور جرثقیل در این محدوده را نداشتیم.
مدیر پروژه پل طبیعت افزود: بنابر این گروه شهید رجایی با توجه به سابقه پلسازی که داشت تصمیم گرفت در ارتفاع 25 متر از سطح اتوبان میز کاری به وسعت 10 متر و به طول 300 متر با تحمل باری به وزن 10 تن ایجاد کند و ستونهایی برای عرشه پل زده شد که 1300 تن وزن آن بود.
وی اظهار داشت: با توجه به روش ساخت پل طبیعت به صورت پلتفرم این پل به صورت بافتنی به یکدیگر بافته شد و این اقدامات 25 متر بالاتر از سطح زمین انجام شد که 3 تاورکرین برای این کار در نظر گرفته شده بود که با این روش توانستیم مشکلات را برطرف کنیم.
مدیر پروژه پل طبیعت یادآور شد: ایجاد پلتفرم برای اولین بار بود که اجرایی شد و با توجه به اینکه امکان ریزش مصالح به سطح اتوبان نیز وجود داشت تصمیم گرفتیم تونلهای حفاظتی نصب کنیم که در قبال افتادن قطعات خسارتی وارد نشود. البته ناگفته نماند که خوشبختانه این پروژه بدون هیچ حادثهای به اتمام رسید.
وی خاطر نشان کرد: سطح پل از چوب ساخته شده است که با زیرسازی خاصی این چوبها در سطح پل جا گرفتهاند. این چوبها از کشور مالزی وارد شده و 7600 متر مربع زیرسازی این پل با چوب بوده است.
فعالیت 1500 نفر در ساخت پل طبیعت
مدیر پروژه پل طبیعت خاطر نشان کرد: در طول ساخت این پل حدود 1500 نفر فعالیت داشتند و تماماً به دست متخصصان ایرانی و پیمانکاران دست دوم گروه ساخته شده است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با حضور 5 نفر از کارشناسان از کشورهای مختلف به ایران و بازدید از این پل چه نظری داشتند، گفت: اجرای پروژه پل طبیعت در ایران برای انها جذاب بود چرا که این پروژه ایده و جذبه ای محیط زیستی دارد.
مدیر پروژه پل طبیعت گفت: ما در ساخت این پل محیط زیست را حفظ کردیم و اجازه ندادیم که درختی قطع شود و البته از لحاظ مهندسی پروژه (پل طبیعت) به اعتبار رعایت الزامات محیط زیست بسیار سخت بود.
مقاومت پل طبیعت در برابر زلزله 7.5 ریشتری
وی درباره ایمنی پل طبیعت نیز یادآور شد: جوشکاران ما جوشکاران صنایع نفت بودند که در بالاترین رتبه جوشکاری فعالیت میکردند و کل پروژه تست جوش شده است.
مدیر پروژه پل طبیعت، خاطر نشان کرد: این پروژه بر اساس محاسبات صورت گرفته در برابر زلزلهای به قدرت بالای 7.5 ریشتر مقاومت دارد.
پروژه پل طبیعت در حال حاضر تبدیل به یک نماد ملی در پایتخت شده است و روزانه تعداد کثیری از شهروندان و گردشگران از این پل که الگو گرفته از طبیعت است بازدید میکنند.