کد خبر 489587
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: پرخوری و کم خوری منجر به جذب نشدن مواد مورد نیاز بدن و در نهایت سوء تغذیه پنهان می شود.

به گزارش مشرق،دکتر پروین افشاری افزود: بر خلاف تصور عموم که سوء تغذیه را در کمبود مواد غذایی می دانند، سوء تغذیه به زیاده روی در مصرف مواد غذایی نیز اطلاق می شود.

وی یادآورشد: هم بر اثر کمبود مواد مغذی مانند ویتامین A، ید و آهن در بدن و هم بر اثر زیاده روی در مصرف این قبیل مواد سوء تغذیه ایجاد می شود.

افشاری اظهار کرد: در واقع تامین نشدن مواد مغذی و یا استفاده نکردن بدن از مواد غذایی منجر به سوء تغذیه می شود.

این متخصص تغذیه گفت: به این نوع سوء تغذیه که در اثر مصرف نکردن مواد غذایی یا مصرف بیش از حد مواد غذایی ایجاد می شود سوء تغذیه پنهان می گویند که سوء تغذیه پنهان خود زمینه ساز بسیاری از بیماری ها است.

وی خاطر نشان کرد: امروز کودکان بی شماری در دنیا از گرسنگی، فقر و تغذیه نامناسب رنج می برند و افراد فقیر بسیاری وجود دارند که توان مالی و اقتصادی کافی برای تامین نیازهای تغذیه ای خود ندارند و مبتلا به بیماری های ناشی از سوء تغذیه هستند.

افشاری ادامه داد: در یک چرخه معیوب، سوء تغذیه پنهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه بسیار شایع است، به طوری که سلامت، آموزش و رشد اقتصادی افراد را در معرض خطر قرار می دهد.

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: از سوی دیگر نوع دیگری از سوء تغذیه وجود دارد که بین افراد پولدار و مرفه جامعه شایع است به طوری که این افراد در اثر پرخوری و دریافت بیش از حد مواد مغذی از یک سو دچار اضافه وزن شده و در معرض ابتلا به بیماری های قلب و عروق، سرطان و دیابت هستند و از سوی دیگر با دریافت بیش از حد مواد مغذی دچار جذب نشدن و در نهایت سوء تغذیه پنهان می شوند.

به گفته وی در بسیاری از کشورهای جهان روند سوء تغذیه ناشی از پرخوری رو به افزایش است.
افشاری افزود: با توجه به تهدید سطح سلامت مردم در هر دو حالت سوء تغذیه، لازم است تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

این متخصص تغذیه گفت: آموزش مردم و تامین غذای امن از راهکارهایی است که می تواند از سوء تغذیه پنهان پیشگیری کند، به طوری که اگر در کشورهای فقیر غذای کافی و امن در دسترس مردم به خصوص کودکان قرار داده شود، نیازهای تغذیه ای رفع و مواد مغذی کافی به بدن می رسد.

وی یادآورشد: به این طریق عوارض کمبود ویتامین ها و مینرال هایی مانند آهن و ید به حداقل می رسد.
افشاری اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته و متمول نیز با آگاه کردن مردم به این امر که مصرف بیش از حد مواد غذایی باعث افزایش دریافت کالری و مواد مغذی شده به نحوی که عوارض ناشی از مصرف بیش از حد مواد غذایی منجر به چاقی و ابتلا به بیماری های مزمن مانند قلبی و عروقی و سرطان می شود، از بروز این سوء تغذیه پیشگیری کرده اند.

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: در مجموع، اگر دو اصل مهم تغذیه یعنی تنوع و تعادل در برنامه غذایی مردم رعایت شود نشانگر شیوه تغذیه درست و دریافت کافی درشت مغذی ها و ریز مغذی هاست.

وی خاطر نشان کرد: اگر از تمام گروه های غذایی در برنامه غذایی گنجانده شود و نان و غلات سبوس دار، شیر و لبنیات، میوه ها و سبزیجات و گروه گوشت در سبد روزانه افراد وجود داشته و از هر کدام به اندازه متعادل و کافی خورده، از خوردن مواد غذایی پرکالری و کم خاصیت مانند قندها و مواد غذایی تهیه شده از شکر و آرد سفید و تنقلات شیرین و شور پرهیز، نمک یددار در حد کم استفاده و روغن های مایع خوراکی جانشین روغن های جامد حاوی اسید های چرب اشباع و ترانس شود، از بروز سوء تغذیه در دو حالت پشگیری و سلامت افراد تامین می شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس