به گزارش مشرق، پنچری ممکن است در اثر ورود اشیای نوکتیز به لاستیک اتفاق بیافتد. با این وجود هنوز افرادی هستند که معتقدند در سال 2015 تکنولوژی لاستیکها باید به حدی رسیده باشد که حداقل به راحتی پنچر نشوند. این ادعایی است که در صورت تولید نهایی محصول اولیه یک شرکت ژاپنی میتواند محقق شود.
این لاستیک که Coreseal نام دارد توسط شرکت ژاپنی Sumitomo تولید شده است. در ظاهر، این لاستیک مشابه لاستیکهای معمولی است که در خودروهای امروزی استفاده میکنیم اما در باطن این لاستیک، مزیتی بزرگ وجود دارد. در صورتی که از روی یک میخ عبور کنید، ورود میخ به لاستیک منجر به سوراخشدن آن خواهد شد اما این لاستیک بدون آنکه شما متوجه شوید، خود را ترمیم خواهد کرد.
اگرچه این موضوع کمی عجیب بهنظر میرسد اما این لاستیک با توانایی خودتعمیری در فرایندی ساده و با اضافهکردن درزگیر به ترکیب لاستیک، تولید شده است. این درزگیر با ضخامت سه میلیمتر به قسمت داخلی (دیواره پشتی) لاستیک افزوده شده و پس از ایجاد سوراخ، بهطور خودکار و سریعا، منافذ ایجاد شده را میپوشاند.
حتی با باقیماندن میخ در لاستیک، دور فلز پوشانده میشود و پس از خروج میخ از لاستیک نیز مجددا عملیات درزگیری انجام میشود. Sumitomo عنوان داشته اگرچه مقداری از فشار هوا در لاستیک، در نتیجه سوراخشدن آن کم میشود اما این امر در زمان رانندگی بهچشم نخواهد آمد. این پوشش میتواند هر سوراخی تا قطر 5 میلیمتر را بپوشاند. خبر خوب اینکه این درزگیر را میتوان در هر لاستیکی و نه تنها در لاستیکهایی که Sumitomo برای نسخههای اولیه استفاده کرده، به کار بست. در واقع از این قابلیت میتوان در لاستیکهای تولیدی هر برندی استفاده کرد.
انتظار میرود با تکمیل روند تحقیقاتی، در عرض سه سال آینده شاهد بهرهگیری از این درزگیرها در ابعاد وسیع در لاستیکهای تولیدی شرکتهای مختلف باشیم. با این اوصاف، لاستیکهای جدید نهتنها رانندگی را ایمنتر خواهند کرد بلکه نیاز به حمل لاستیک زاپاس در خودروها را نیز مرتفع خواهند کرد.
منبع: فارنت
این لاستیک که Coreseal نام دارد توسط شرکت ژاپنی Sumitomo تولید شده است. در ظاهر، این لاستیک مشابه لاستیکهای معمولی است که در خودروهای امروزی استفاده میکنیم اما در باطن این لاستیک، مزیتی بزرگ وجود دارد. در صورتی که از روی یک میخ عبور کنید، ورود میخ به لاستیک منجر به سوراخشدن آن خواهد شد اما این لاستیک بدون آنکه شما متوجه شوید، خود را ترمیم خواهد کرد.
اگرچه این موضوع کمی عجیب بهنظر میرسد اما این لاستیک با توانایی خودتعمیری در فرایندی ساده و با اضافهکردن درزگیر به ترکیب لاستیک، تولید شده است. این درزگیر با ضخامت سه میلیمتر به قسمت داخلی (دیواره پشتی) لاستیک افزوده شده و پس از ایجاد سوراخ، بهطور خودکار و سریعا، منافذ ایجاد شده را میپوشاند.
حتی با باقیماندن میخ در لاستیک، دور فلز پوشانده میشود و پس از خروج میخ از لاستیک نیز مجددا عملیات درزگیری انجام میشود. Sumitomo عنوان داشته اگرچه مقداری از فشار هوا در لاستیک، در نتیجه سوراخشدن آن کم میشود اما این امر در زمان رانندگی بهچشم نخواهد آمد. این پوشش میتواند هر سوراخی تا قطر 5 میلیمتر را بپوشاند. خبر خوب اینکه این درزگیر را میتوان در هر لاستیکی و نه تنها در لاستیکهایی که Sumitomo برای نسخههای اولیه استفاده کرده، به کار بست. در واقع از این قابلیت میتوان در لاستیکهای تولیدی هر برندی استفاده کرد.
انتظار میرود با تکمیل روند تحقیقاتی، در عرض سه سال آینده شاهد بهرهگیری از این درزگیرها در ابعاد وسیع در لاستیکهای تولیدی شرکتهای مختلف باشیم. با این اوصاف، لاستیکهای جدید نهتنها رانندگی را ایمنتر خواهند کرد بلکه نیاز به حمل لاستیک زاپاس در خودروها را نیز مرتفع خواهند کرد.
منبع: فارنت