10 روز با داعش، نوشته «يورگن تودنف هوفر» يک روايت تکان دهنده و جذاب است از سفر 10 روزه نويسنده و روزنامه نگار معروف آلماني.

به گزارش مشرق، او طي مکاتبات و مکالمات طولاني (از طريق اسکايپ) با اعضاي آلماني و خارجي داعش، موفق شد از سرکرده داعش (!) امان نامه بگيرد و از راه زميني مرز ترکيه، با مشقت بسيار به قلمرو داعش برود و از شهرهاي رقه و موصل بازديد کند.

در اين روزها که داعش در پي انفجارهاي پاريس و تهديد در بروکسل اروپا را هم دچار وحشت کرده اين کتاب را مي‌توان زنده ترين و دست اول‌ترين روايتي دانست که تاکنون در مورد داعش نوشته شده است.

از تودنهوفر به عنوان يک روزنامه نگار منصف ياد مي شود که منطقه و جهان اسلام را به خوبي مي شناسد و پيشتر نيزدر سفرهاي متعدد خود روايت هايي دست اول از کانون هاي بحران و دست در کاران آن در سراسر جهان ارايه داده بود.

به گزارش کانال گروه مطبوعاتي هم ميهن در تلگرام، اين کتاب با مقالات تحليلي در مورد نقش غرب و کشورهاي عربي در شکل گيري داعش آغاز مي شود و با زمينه هاي سفر نويسنده، پسرش و يک همراه ديگرادامه مي يابد.

پس از آن متن شفاهي و کتبي چت هاي اسکايپي آنها با اعضاي داعش به خصوص با اعضاي خارجي آنها عينا آمده است.

در فصل هاي بعد نويسنده با مادران و دوستان چند نفر از اعضاي آلماني داعش (اعم از پسر و دختر) گفت و گو مي کند و به زمينه گرايش آنها به داعش را برمي رسد.

سپس در طولاني ترين بخش کتاب، نويسنده گزارش دست اولي از10 روز اقامت خود در قلمرو داعش به دست مي دهد که هم جذاب است، هم تکان دهنده و هم وحشتناک.

زبان گيرا و تازگي مشاهدات نويسنده و همراهانش جذابيت خاصي به کتاب داده است. نکته تکان دهنده کتاب آنجا‌ست که نويسنده چند بار از خشم داعشي‌ها و خطر حتمي مرگ به نحوي بسيار مدبرانه و گاهي کاملاً اتفاقي و شانسي، جان سالم به در‌مي برد و پس از برگشت به آلمان و تحليل ويديوهاي داعش و صداي«جان جهادي» هنگام قصابي گروگانهاي خود در مي يابد يکي از کساني که درتمام اين مدت نقاب زده و به عنوان محافظ سايه به سايه شان مي آمده و راننده شان بوده، کسي نبوده جز همين جان جهادي، سلاخ معروف!

آنها يک‌بار کاملا اتفاقي نيم رخ بدون نقاب او را در يک لحظه مي بينند و او چنان برمي اشوبد که اگر امان نامه نمي داشتند چه بسا آنها را هم به سياهه گردن زد گان خود مي افزوده است.

پايان کتاب نيز حاوي نامه اي است به بغدادي و خانواده هاي داعشي و سياستمداران جهان. گفت و گوي هاي نويسنده با اعضاي داعش، سرزدن به بيمارستان موصل، سرکشي از زندان، گفت و گو با زندانيان، سرکشي از دادگاه موصل و نيز بازگويي چگونگي اعدام مخالفان و ديدگاههاي داعشي ها در اين مورد و نيز شرح مشاهدات وي از انتشارات و کتابهاي چاپ شده داعش در قلمروشان و نيز محتواي نشريات اين گروه که مدعي بخش هايي از دو کشور عراق و سوريه است.

اين کتاب از زمان انتشار خود در اوايل سال جاري تاکنون در شمار پرفروش ترين کتابهاي فهرست آثار پرفروش اشپيگل و کتاب فروشي هاي آلماني برشمرده شده و هنوز هم فروش بالايي دارد و خوانده مي شود.

نويسنده البته به خاطرصراحت لهجه و رک‌گويي و پاره اي افشاگري‌ها، از طرف راست‌ها و جهان سرمايه‌داري از يک سو و از سوي بنيادگرايان از جانب ديگر مورد حمله و انتقاد شديد قرار گرفته است.

در اين روزها که هم صحبت از داعش است و هم کتاب و کتاب خواني اين کتاب که به زبان فارسي هم ترجمه شده پيشنهاد و گزينه خوبي است. کتاب را نشر کوله پشتي با ترجمه علي عبداللهي و زهرا معين الديني روانه بازار کرده است.

نکته جالب ديگر درباره اين کتاب اين است که با رعايت حق کپي رايت به فارسي منتشر شده يعني ناشر ايراني حق ناشر اصلي را پرداخته و با اطلاع نويسنده به فارسي برگردانده شده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    قبیه است نگارش اینگونه کتاب ها در چنین فضای پرتنشی. امان از فرصت طلبان
  • DE ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    0 0
    این کامنت هشت سال بعد از این گزارش نوشته میشود. آقای تودن هوفر علنا اعلام کرد که سازمان امنیت آلمان و نیروهای بوندسوهر از این جنایت‌ها حمایت می‌کردند و به داعش خط اطلاعاتی میدادند و این را ثابت کرد. از کار گزارشگری اخراج شد و حق مصاحبه با هیچ رسانه ای را ندارد و فقط توانست یک حزب مستقل تشکیل دهد آنهم با شرایط خاص و بسیار محدود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس