در آخرین جلسه این کمیته، بحث درباره سه برند لنین، آلاشپورت و جوما بالا گرفت و سرانجام کار به رایگیری کشید. رای گیری هم توپ را به زمین جوما انداخت. در این جلسه حتی طرح لباس های تیم ملی توسط این سه برند به اعضا نمایش داده شد. همچنین درباره شرایط هر برند هم توضیحاتی دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که جوما حتی روی لباسهای غیرمجانی تیم ملی تخفیف خوبی میدهد که این از نظر مالی به نفع فدراسیون است. (جزئیات توافق با جوما)
به این ترتیب به نوشته خبر آنلاین از بازی ایران مقابل هند که قرار است پنجم فروردین ۹۵ برگزار شود، تیم ملی ایران با لباسهای جدید خود بازی خواهد کرد. عباس ترابیان، رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال با تایید این خبر گفت: «بزودی قرارداد بسته میشود. تا فروردین هم زمان زیادی باقی نمانده و باید طرح نهایی را تصویب کنیم.»
در ادامه با گزارش وبسایت برنامه نود با این شرکت معتبر و تیمهایی که از این برند استفاده می کند بیشتر آشنا خواهید شد:
شرکت ۵۰ ساله اسپانیایی
جوما یک تولیدی پیراهن تقریبا شناخته شده است. یک کمپانی اسپانیایی که ۵۰ سال از فعالیت حرفهایاش میگذرد و در طول این سالها اسپانسر تیمهای سرشناسی بوده. از آرسنال و والنسیا و فیورنتینا، تا لاکرونیا و سویا و کیهوو. آنها اما در حال حاضر بیشتر با تیمهای درجه دوی اروپا همکاری میکنند و شاید سرشناسترین تیمهایی که وظیفه تهیه لباسش را برعهده دارد، پالرمو، ختافه و تولوز باشند.
جوما تا پیش از انتخاب به عنوان اسپانسر جدید تیم ملی ایران، با ۴ تیم ملی آسیایی قرارداد داشت. ازبکستان، قرقیزستان، بنگلادش و مالدیو، مشتریان آسیایی جوما بودند و حالا ایران هم به این جمع اضافه شده. آنها در اروپا اسپانسر رومانی، بلغارستان و تیم ایالت گالیسیا هستند. در آفریقا پیراهنهای کنیا و زیمباوه را تولید میکنند و در آمریکا هندوراس، نیکاراگوئه، ترینیداد و توباگو و کوبا با جوما قرارداد دارند. ضمن آنکه آنها جزو اسپانسرهای اصلی سوپرلیگ هلند و اندونزی هم هستند. ضمن آنکه آنها علاوه بر فوتبال، در والیبال، بسکتبال، تنیس و بدنسازی هم فعالیتهای اقتصادی زیادی دارند.
اسپانسر شخصی ستارههای بازنشسته
جوما برای شناخته شدن نامش مثل خیلی از کمپانیهای معتبر با چند ستاره قرارداد همکاری دارد. البته از آنجایی که این شرکت اسپانیایی در جهان یک کمپانی متوسط تولید لباس محسوب میشود، ستارههایی که برای بستن قرارداد انتخاب کرده هم خیلی بزرگ نیستند و نام آنها، هماندازه نام جوما در میان کمپانیهای سرشناسی مثل نایک و آدیداس و پوماست. اما شاید سرشناسترین بازیکنانی که با جوما قرارداد دارند و اغلب بازنشستهاند، پائولو ونچاپ کاستاریکایی به همراه ایوان هلگرا، پابلو ایبانیز و لوئیز گارسیای اسپانیایی باشد.
مشتری ایرانی جوما
باشگاه سپاهان که برخلاف اغلب باشگاههای ایرانی معمولا برای پیراهنهایش از برندهای شناخته شده استفاده میکند، در این فصل طراحی پیراهن خود را به کمپانی جوما سپرده. پیراهن این فصل سپاهان البته خیلی زیبا نیست اما از کیفیت استانداردی برخوردار است. شاید تحربه این باشگاه از همکاری با جوما، بتواند به مسئولان فدراسیون فوتبال در انتخاب جوما کمک بیشتری کند.
به این ترتیب پس از سالها سایه آل اشپورت از سر فوتبال ملی ایران برداشته شد. تیم ملی ایران تنها تیم ملی در دنیا به حساب میآمد که از لباسهای این برند آلمانی استفاده میکرد.