به گزارش مشرق به نقل از نسیم، چندی پیش برای انجام یک کار بانکی مرخصی ساعتی گرفتم. نوبت گرفتم و منتظر شدم. وقتی نوبتم رسید، پشت پیشخوان قرار گرفتم. فرصتم کم بود و باید سریع بازمیگشتم. اما کارمند بانک نهتنها جواب سلامم را نداد، بلکه گویی اصلاً من را نمیدید. چند باری صدایش کردم. با اشاره دست به من فهماند که منتظر بمانم، صدایی نهچندان آهسته از گوشیاش بلند شد؛ آهنگ آشنا که این روزها در همه ادارات به گوش میرسد، موسیقی آغاز بازی "کلش آف کلنز"
بازی در دنیای خیال با پرداخت دلار واقعی!
این روزها نام یک بازیِ مخصوص تلفنهای همراه هوشمند به نام "کلش اف کلنز" بهشدت در میان سنین مختلف جامعه بر سر زبانها افتاده است. برنده در این بازی اعتیادآور فردی است که بتواند غارت بیشتری از سایر بازیکنان داشته باشد. بر اساس گزارشهای مالی منتشرشده، بازی "کلش آف کلنز" که توسط یک کمپانی فنلاندی طراحیشده است، روزانه ۶۵۴۰۰۰ دلار برای گردانندگان آن درآمدزایی دارد! اما این درآمدزایی از چه طریقی انجام میشود؟
در حقیقت در این نوع بازیهای آنلاین فرد برای دریافت یک سری امکانات بیشتر باید از طریق کارتهای اعتباری و به دلار آمریکا خرید کنید و این تراکنشها کمکم زیاد میشوند. اکثر محتویات و قابلیتهای بازی رایگان و به اصلاح "آن لاک" و باز هستند اما برای اینکه قویتر شوید باید دلار خرج کنید تا ابزارآلات هجومی و دفاعی قویتری خریداری کنید.
این بازی طبق اعتراف بازیکنان حرفهای آن بهشدت وقت را تلف میکند و اعتیادآور است. در این بازی شما در یک دور باطل هستید. بهظاهر دارید پیشرفت میکنید ولی چه پیشرفتی؟ پیشرفت برای رسیدن به چه چیزی؟ "آپگرید" میکنید، غارت میکنید که بزرگ شوید تا دوباره آپگرید شوید تا سرزمین بزرگتری را غارت کنید و دوباره پیشرفت کنید که آپگرید کنید که غارت کنید که بزرگ شوید که آپگرید کنید و غارت کنید که بزرگ شوید ... به همین ترتیب الی تا آخر ادامه دارد.
"کلن" بانکها در حال غارت شدن
"کلش آف کلنز" در کشور ما نفوذ گستردهای داشته است. مشکلی که این بازی در کشور ما به وجود آورده یک تفاوت با سایر کشورها دارد و اینکه بازی فنلاندی، نوجوانان سایر کشورها را اسیر خودکرده اما در کشور ما جزو معتادین به این بازی تعداد زیادی بزرگسال هم وجود دارد! بهتبع این پدیده عجیب، یکی از مکانهایی که امروز تحت تأثیر این معضل بزرگ قرارگرفته، ادارات و بانکهای دولتی و غیردولتی است.
مهمترین سرمایه ادارات ایران-نیروی انسانی- در حال غارت شدن توسط یک بازی بیسروته غربی است. بازیای که علاوه بر پول، وقت طلایی کارمندان ایرانی را میبلعد. از بین بردن نظم، اختلال در تمرکز کارمندان برای انجام کارها، اعتیاد به انجام این بازی در هر شرایطی، گرفتن وقت استراحت و پایین آوردن بازدهی کاری کارمندان، پایین آمدن کیفیت خدمات ارائهشده به اربابرجوع، طولانی شدن روند کارهای اداری، سردرگمی اربابرجوع و ... از پیامدهای این پدیده نامبارک در ادارات است.
همه اینها را باید در کنار این گذاشت که آمارهای خوشایندی از میزان کار مفید کارمندان در ادارات ایران منتشرنشده است. حال همین اندک وقت مفیدی هم که پیشازاین یک کارمند برای رسیدگی به کارهای محوله انجام میشد، صرف حمله به قلعه دیگران و یا دفاع و یا بررسی نقشه بازی دشمنان خیالی خود میشود!
عدم مدیریت نیروی انسانی عامل اصلی اعتیاد اینترنتی کارمندان
دکتر محمد ایمانی، جامعهشناس و عضو هیئتعلمی دانشگاه بابیان اینکه فرار کارمندان از کار در محیطهای اداری یک موضوع قدیمی و آفت شغل کارمندی است معتقد است که از مدتها پیش این آفت در ادارات وجود داشته که کارمندان به دلایل مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکردند، اما در حال حاضر نهتنها بازیهای آنلاین به وسیلهای برای فرار کارمندان از کار تبدیلشده است، بلکه ثابت ماندن یک کارمند در یک پست اداری باعث جلوگیری از چرخش کار در ادارات شده است.
به باور وی، زمانی که کارمند در پروسه فرسودگی شغلی قرار گیرد به بهانههای مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و به دنبال روزنهای برای فرار از کار است که این روزنه میتواند اعتیاد به یک بازی باشد.
ضررهایی که با عدد و رقم قابلمحاسبه نیست
اعتیاد به بازیهای آنلاین بیش از پول، وقت جوانان را هدر میدهد و در کنار همه اینها باید در نظر داشته باشیم که ایران کشوری درحالتوسعه است که برای جبران عقبماندگیهای تاریخی اقتصادی و علمی-که جزو تأکیدات مقام معظم رهبری است- باید باپشتکار و تلاش مضاعف روبهجلو برویم و با توجه به جوان بودن هرم جمعیتی کشور، نهایتاً درمییابیم که اکنون ایران در چه دوران طلایی از توسعه همهجانبه علمی و اقتصادی قرار دارد و البته این فرصت طلایی قطعاً با عبور هرم جمعیتی کشور از جوان به میانسال تا بیست سال آینده از دست میرود و پتانسیلهای بالایی که امروز برای جهش در برابر کشور ما است در دو دهه آینده به پتانسیلهای پیشرفت با سرعت معمولی تغییر ماهیت میدهند.
کشورهای دیگر چگونه این مشکل را مدیریت کردهاند؟
با همه مطالب فوق باید در نظر داشت که مهمترین مقوله علم مدیریت، بهرهوری نیروی انسانی است. نکتهای که با فراگیر شدن اعتیاد به شبکههای اجتماعی و بازیهای آنلاین در میان کارمندان ایرانی میتوان دریافت غفلت مهمی در این زمینه از سوی مدیران ادارات دولتی صورت گرفته است.
در پایان شاید بد نباشد بدانیم در بسیاری از شرکتها و ادارات غربی- که خود پدیدآورنده اکثر بازیهای آنلاین و شبکههای اجتماعی هستند- استفاده از این برنامهها در محیط کاری، تخلف اداری محسوب شده و موجب جریمه و تنبیه انضباطی کارمند متخلف میشود. در برخی ادارات و شرکتها نیز حتی به همراه داشتن گوشی هوشمند در محیط اداری تخلف محسوب شده و کارمندان باید از گوشیهای تلفن همراه ساده و صرفاً برای تماسهای شخصی استفاده کنند.
بازی در دنیای خیال با پرداخت دلار واقعی!
این روزها نام یک بازیِ مخصوص تلفنهای همراه هوشمند به نام "کلش اف کلنز" بهشدت در میان سنین مختلف جامعه بر سر زبانها افتاده است. برنده در این بازی اعتیادآور فردی است که بتواند غارت بیشتری از سایر بازیکنان داشته باشد. بر اساس گزارشهای مالی منتشرشده، بازی "کلش آف کلنز" که توسط یک کمپانی فنلاندی طراحیشده است، روزانه ۶۵۴۰۰۰ دلار برای گردانندگان آن درآمدزایی دارد! اما این درآمدزایی از چه طریقی انجام میشود؟
در حقیقت در این نوع بازیهای آنلاین فرد برای دریافت یک سری امکانات بیشتر باید از طریق کارتهای اعتباری و به دلار آمریکا خرید کنید و این تراکنشها کمکم زیاد میشوند. اکثر محتویات و قابلیتهای بازی رایگان و به اصلاح "آن لاک" و باز هستند اما برای اینکه قویتر شوید باید دلار خرج کنید تا ابزارآلات هجومی و دفاعی قویتری خریداری کنید.
این بازی طبق اعتراف بازیکنان حرفهای آن بهشدت وقت را تلف میکند و اعتیادآور است. در این بازی شما در یک دور باطل هستید. بهظاهر دارید پیشرفت میکنید ولی چه پیشرفتی؟ پیشرفت برای رسیدن به چه چیزی؟ "آپگرید" میکنید، غارت میکنید که بزرگ شوید تا دوباره آپگرید شوید تا سرزمین بزرگتری را غارت کنید و دوباره پیشرفت کنید که آپگرید کنید که غارت کنید که بزرگ شوید که آپگرید کنید و غارت کنید که بزرگ شوید ... به همین ترتیب الی تا آخر ادامه دارد.
"کلن" بانکها در حال غارت شدن
"کلش آف کلنز" در کشور ما نفوذ گستردهای داشته است. مشکلی که این بازی در کشور ما به وجود آورده یک تفاوت با سایر کشورها دارد و اینکه بازی فنلاندی، نوجوانان سایر کشورها را اسیر خودکرده اما در کشور ما جزو معتادین به این بازی تعداد زیادی بزرگسال هم وجود دارد! بهتبع این پدیده عجیب، یکی از مکانهایی که امروز تحت تأثیر این معضل بزرگ قرارگرفته، ادارات و بانکهای دولتی و غیردولتی است.
مهمترین سرمایه ادارات ایران-نیروی انسانی- در حال غارت شدن توسط یک بازی بیسروته غربی است. بازیای که علاوه بر پول، وقت طلایی کارمندان ایرانی را میبلعد. از بین بردن نظم، اختلال در تمرکز کارمندان برای انجام کارها، اعتیاد به انجام این بازی در هر شرایطی، گرفتن وقت استراحت و پایین آوردن بازدهی کاری کارمندان، پایین آمدن کیفیت خدمات ارائهشده به اربابرجوع، طولانی شدن روند کارهای اداری، سردرگمی اربابرجوع و ... از پیامدهای این پدیده نامبارک در ادارات است.
همه اینها را باید در کنار این گذاشت که آمارهای خوشایندی از میزان کار مفید کارمندان در ادارات ایران منتشرنشده است. حال همین اندک وقت مفیدی هم که پیشازاین یک کارمند برای رسیدگی به کارهای محوله انجام میشد، صرف حمله به قلعه دیگران و یا دفاع و یا بررسی نقشه بازی دشمنان خیالی خود میشود!
عدم مدیریت نیروی انسانی عامل اصلی اعتیاد اینترنتی کارمندان
دکتر محمد ایمانی، جامعهشناس و عضو هیئتعلمی دانشگاه بابیان اینکه فرار کارمندان از کار در محیطهای اداری یک موضوع قدیمی و آفت شغل کارمندی است معتقد است که از مدتها پیش این آفت در ادارات وجود داشته که کارمندان به دلایل مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکردند، اما در حال حاضر نهتنها بازیهای آنلاین به وسیلهای برای فرار کارمندان از کار تبدیلشده است، بلکه ثابت ماندن یک کارمند در یک پست اداری باعث جلوگیری از چرخش کار در ادارات شده است.
به باور وی، زمانی که کارمند در پروسه فرسودگی شغلی قرار گیرد به بهانههای مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و به دنبال روزنهای برای فرار از کار است که این روزنه میتواند اعتیاد به یک بازی باشد.
ضررهایی که با عدد و رقم قابلمحاسبه نیست
اعتیاد به بازیهای آنلاین بیش از پول، وقت جوانان را هدر میدهد و در کنار همه اینها باید در نظر داشته باشیم که ایران کشوری درحالتوسعه است که برای جبران عقبماندگیهای تاریخی اقتصادی و علمی-که جزو تأکیدات مقام معظم رهبری است- باید باپشتکار و تلاش مضاعف روبهجلو برویم و با توجه به جوان بودن هرم جمعیتی کشور، نهایتاً درمییابیم که اکنون ایران در چه دوران طلایی از توسعه همهجانبه علمی و اقتصادی قرار دارد و البته این فرصت طلایی قطعاً با عبور هرم جمعیتی کشور از جوان به میانسال تا بیست سال آینده از دست میرود و پتانسیلهای بالایی که امروز برای جهش در برابر کشور ما است در دو دهه آینده به پتانسیلهای پیشرفت با سرعت معمولی تغییر ماهیت میدهند.
کشورهای دیگر چگونه این مشکل را مدیریت کردهاند؟
با همه مطالب فوق باید در نظر داشت که مهمترین مقوله علم مدیریت، بهرهوری نیروی انسانی است. نکتهای که با فراگیر شدن اعتیاد به شبکههای اجتماعی و بازیهای آنلاین در میان کارمندان ایرانی میتوان دریافت غفلت مهمی در این زمینه از سوی مدیران ادارات دولتی صورت گرفته است.
در پایان شاید بد نباشد بدانیم در بسیاری از شرکتها و ادارات غربی- که خود پدیدآورنده اکثر بازیهای آنلاین و شبکههای اجتماعی هستند- استفاده از این برنامهها در محیط کاری، تخلف اداری محسوب شده و موجب جریمه و تنبیه انضباطی کارمند متخلف میشود. در برخی ادارات و شرکتها نیز حتی به همراه داشتن گوشی هوشمند در محیط اداری تخلف محسوب شده و کارمندان باید از گوشیهای تلفن همراه ساده و صرفاً برای تماسهای شخصی استفاده کنند.