به گزارش مشرق، شاید عقل متعارف به ما بگوید که افراد از فیسبوک استفاده میکنند تا روابط و زندگی خود را بهینهسازی کنند. اما به طرزی شگفت تحقیقات علمی چیزی برخلاف این را نشان میدهد. بر اساس این تحقیقات استفاده از فیسبوک همبستگی مستقیمی با عدم رضایت کلی از زندگی دارد.
اتلاف وقت در فیسبوک و افسردگی
بر اساس یک مطالعه پژوهشی در سال 2014 که در مجله Computers in Human Behavior به چاپ رسیده است اغلب افراد برای بهبود زندگی اجتماعی خود از شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند. تنها 9 درصد از فعالیتهای روزانه افراد بر روی فیسبوک مربوط به برقراری ارتباط و تعامل جدی با سایرین ازجمله دوستان است.
درواقع اغلب افراد بر روی فیسبوک محتویات اتفاقی را دنبال و مصرف میکنند و تحقیقات علمی نشان میدهد که این مصرف انفعالی دادهها و اطلاعات هیچ کمکی به بهبود رضایت از زندگی نمیکند. بر اساس این مطالعه، افراد مورد پژوهش بعد از ورود و مصرف اطلاعات در فیسبوک یک نوع کاهش انگیزه در روان خود را تجربه میکنند که این موضوع هرگز در زمانی که در وب مشغول صرف وقت هستند برای آنها پیش نمیآید. اینگونه عوارض روانی تنها منحصر به فیسبوک است. اما دلیل آن چیست؟
رشک و حسد نسبت به دوستان در فیسبوک عامل افسردگی
پژوهشی که قرار است در شماره ماه ژوئن مجله Current Opinion in Psychology منتشر شود، دلیل این موضوع، یعنی افسردگی ناشی از استفاده از فیسبوک را در رشک و حسد نسبت به دوستان میداند. بر اساس این مطالعه دیدن تصاویر شاد و خندان دوستان در کنار خانواده یا خواندن در مورد موفقیت یکی از دوستان در فیسبوک این حس کلی را در کاربران ایجاد میکند که سایر دوستان ایشان از آنها شادتر و موفقتر هستند.
درنتیجه این حس رشک و حسادت نسبت به دوستان گونهای از افسردگی منحصربهفرد را در کاربران ایجاد میکند که ناشی از مقایسه خود با چیزی است که عملاً میتواند وجود خارجی نداشته باشد.
چرا فیسبوک اعتیادآور است؟
اما علیرغم این تأثیرات منفی بر روان افراد، هنوز 70درصد از کاربران به شکل روزانه از این شبکه اجتماعی مجازی استفاده میکنند. چرا اینگونه است؟
روانشناسان و محققان این موضوع را ریشه گرفته از چیزی میدانند که به آن affective forecasting یا پیشبینی انفعالی میگویند. بهاینترتیب که چون افراد به دنبال حالی بهتر و روحیهای مثبت در فیسبوک هستند و پیشبینی میکنند که فیسبوک منجر به بهبود روحیه آنها خواهد شد، به استفاده از آن ادامه میدهند. درنتیجه این چرخه ادامه پیدا میکند.
تنها زمانی کاربران متوجه نتیجه شگفت این استفاده از فیسبوک میشوند که برای مدتزمانی مشخص استفاده از آن را رها کنند. محققان بر این باور هستند که حتی صرف آگاهی از این موضوع که فیسبوک میتواند یکی از عوامل مؤثر در افسردگی باشد، به کاربران کمک میکند که بااحتیاط و توجه بیشتری از این شبکه اجتماعی استفاده کنند. آنچه در این میان اهمیت دارد توجه به این نکته است که معمولاً در فیسبوک و سایر شبکههای اجتماعی همگان سعی در بهتر نشان دادن خود دارند. درنتیجه کاربران باید خود را تنها با دیروز خود مقایسه کنند و نه با سایر دوستان و پستهای فیسبوکی آنها.
اتلاف وقت در فیسبوک و افسردگی
بر اساس یک مطالعه پژوهشی در سال 2014 که در مجله Computers in Human Behavior به چاپ رسیده است اغلب افراد برای بهبود زندگی اجتماعی خود از شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند. تنها 9 درصد از فعالیتهای روزانه افراد بر روی فیسبوک مربوط به برقراری ارتباط و تعامل جدی با سایرین ازجمله دوستان است.
درواقع اغلب افراد بر روی فیسبوک محتویات اتفاقی را دنبال و مصرف میکنند و تحقیقات علمی نشان میدهد که این مصرف انفعالی دادهها و اطلاعات هیچ کمکی به بهبود رضایت از زندگی نمیکند. بر اساس این مطالعه، افراد مورد پژوهش بعد از ورود و مصرف اطلاعات در فیسبوک یک نوع کاهش انگیزه در روان خود را تجربه میکنند که این موضوع هرگز در زمانی که در وب مشغول صرف وقت هستند برای آنها پیش نمیآید. اینگونه عوارض روانی تنها منحصر به فیسبوک است. اما دلیل آن چیست؟
رشک و حسد نسبت به دوستان در فیسبوک عامل افسردگی
پژوهشی که قرار است در شماره ماه ژوئن مجله Current Opinion in Psychology منتشر شود، دلیل این موضوع، یعنی افسردگی ناشی از استفاده از فیسبوک را در رشک و حسد نسبت به دوستان میداند. بر اساس این مطالعه دیدن تصاویر شاد و خندان دوستان در کنار خانواده یا خواندن در مورد موفقیت یکی از دوستان در فیسبوک این حس کلی را در کاربران ایجاد میکند که سایر دوستان ایشان از آنها شادتر و موفقتر هستند.
درنتیجه این حس رشک و حسادت نسبت به دوستان گونهای از افسردگی منحصربهفرد را در کاربران ایجاد میکند که ناشی از مقایسه خود با چیزی است که عملاً میتواند وجود خارجی نداشته باشد.
چرا فیسبوک اعتیادآور است؟
اما علیرغم این تأثیرات منفی بر روان افراد، هنوز 70درصد از کاربران به شکل روزانه از این شبکه اجتماعی مجازی استفاده میکنند. چرا اینگونه است؟
روانشناسان و محققان این موضوع را ریشه گرفته از چیزی میدانند که به آن affective forecasting یا پیشبینی انفعالی میگویند. بهاینترتیب که چون افراد به دنبال حالی بهتر و روحیهای مثبت در فیسبوک هستند و پیشبینی میکنند که فیسبوک منجر به بهبود روحیه آنها خواهد شد، به استفاده از آن ادامه میدهند. درنتیجه این چرخه ادامه پیدا میکند.
تنها زمانی کاربران متوجه نتیجه شگفت این استفاده از فیسبوک میشوند که برای مدتزمانی مشخص استفاده از آن را رها کنند. محققان بر این باور هستند که حتی صرف آگاهی از این موضوع که فیسبوک میتواند یکی از عوامل مؤثر در افسردگی باشد، به کاربران کمک میکند که بااحتیاط و توجه بیشتری از این شبکه اجتماعی استفاده کنند. آنچه در این میان اهمیت دارد توجه به این نکته است که معمولاً در فیسبوک و سایر شبکههای اجتماعی همگان سعی در بهتر نشان دادن خود دارند. درنتیجه کاربران باید خود را تنها با دیروز خود مقایسه کنند و نه با سایر دوستان و پستهای فیسبوکی آنها.