به گزارش مشرق، دیماه هر سال جامعه هتلداران ایران با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نرخ جدیدی را برای یک سال هتلها تعیین میکند، بر همین اساس جمشید حمزهزاده گفت: زمستان امسال نیز شاهد افزایش قیمت هتلها تا 20 درصد خواهیم بود.
او در پاسخ به این پرسش که تعیین نرخ یک ساله برای هتلها، برنامهریزی گردشگری را چطور امکانپذیر میکند، آن هم در شرایطی که گردشگران خارجی به خرید محصول مورد نظر خود دستکم از شش ماه تا یک سال پیش عادت دارند و متعاقب آن آژانسهای داخلی باید از یک سال قبل برنامه سفرشان را تنظیم و عرضه کرده باشند، اظهار کرد: مبنای کار هتلها مشخص است. ضمن آنکه ما مدتهاست هر زمستان قیمت یک سال را با میانگین 20 درصد تعیین میکنیم، این شرایط قابل پیشبینی شده و آژانسها به راحتی میتوانند برنامهریزی کنند.
رییس جامعه هتلداران درباره اقدام برخی هتلها برای اعلام نکردن نرخ سال آینده و همچنین رزرو نکردن اتاق به انگیزه افزایش قیمتها گفت: این اقدام تخلف نیست. هتلها میتوانند رزروها را انجام دهند، اما در قرارداد خود شرط افزایش قیمت سال آینده را اعلام کنند تا مشتری در جریان باشد و هنگام تسویه حساب مشکلی پیش نیاید.
او با تاکید بر این که در حال حاضر هتلها از نظر قانونی حق اضافه کردن حتی یک ریال را هم ندارند، افزود: در صورتیکه هتلها خلاف نرخ بُرد از مشتری پول دریافت کنند، تخلف کردهاند که اگر این موارد تخلف به جامعه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اطلاع داده شود، حتما با آن برخورد خواهد شد.
حمزهزاده اضافه کرد: ما بارها از آژانسهایی که معتقدند هتلها گرانفروشی میکنند، خواستهایم مصداق و سند ارائه دهند، اما تا کنون هیچ سندی که مصداق این ادعا باشد ارائه نکردهاند.
او درباره تغییر نرخ برخی هتلها برای زمستانِ پیش رو، قبل از آن که قیمتها افزایش پیدا کند، گفت: افزایش نرخ برای یک سال آینده هنوز اعلام نشده، ممکن است برخی هتلها قبلا اتاقهایشان را با قیمت دارای تخفیف فروخته باشند و حالا تصمیم گرفتهاند نرخ ها را واقعی کنند.
وی تاکید کرد: هتلها موظفاند نرخ مصوب را در بورد اعلام کنند، اگر این قیمتها در دسترس مشتری نباشد، تخلف کردهاند. اگر هم قیمتهای اعلام شده آنها به مشتری بیشتر از نرخ بورد باشد، بازهم تخلف است و در صورتیکه این موارد به ما اطلاع داده شود، پیگیر خواهیم شد.
رییس جامعه هتلداران ایران درباره علت قرار نگرفتن نرخ هتلها در سایت جامعه و یا سایت اینترنتی در دسترس مردم، اظهار کرد: این امکانپذیر نیست، چون شما در کل کشور دو هتل هم ستاره را پیدا نمیکنید که قیمت مشابه داشته باشند، اگر قصد اجرای چنین تصمیمی را هم داشته باشیم باید به اندازه بیش از 1100 واحد قمیت بدهیم که این امکانپذیر نیست، برای همین ما از هتلها خواستهایم قیمتهای خود را اعلام کنند تا براساس شاخصها، آن را مصوب کنیم.
حمزهزاده درباره علت تفاوت نرخ هتلهای هم ستاره، گفت: نرخ هتلها معمولا بر مبنای استان با درنظر گرفتن ملاحظات آن، وضعیت گردشگری آن منطقه، امکانات، تجهیزات و سال بهرهبرداری تعیین میشود، برای همین گاه دو هتل 5 ستاره با وجود آن که در یک استان فعالیت میکنند، قیمت مشابه ندارند.
او در پاسخ به این پرسش که تعیین نرخ یک ساله برای هتلها، برنامهریزی گردشگری را چطور امکانپذیر میکند، آن هم در شرایطی که گردشگران خارجی به خرید محصول مورد نظر خود دستکم از شش ماه تا یک سال پیش عادت دارند و متعاقب آن آژانسهای داخلی باید از یک سال قبل برنامه سفرشان را تنظیم و عرضه کرده باشند، اظهار کرد: مبنای کار هتلها مشخص است. ضمن آنکه ما مدتهاست هر زمستان قیمت یک سال را با میانگین 20 درصد تعیین میکنیم، این شرایط قابل پیشبینی شده و آژانسها به راحتی میتوانند برنامهریزی کنند.
رییس جامعه هتلداران درباره اقدام برخی هتلها برای اعلام نکردن نرخ سال آینده و همچنین رزرو نکردن اتاق به انگیزه افزایش قیمتها گفت: این اقدام تخلف نیست. هتلها میتوانند رزروها را انجام دهند، اما در قرارداد خود شرط افزایش قیمت سال آینده را اعلام کنند تا مشتری در جریان باشد و هنگام تسویه حساب مشکلی پیش نیاید.
او با تاکید بر این که در حال حاضر هتلها از نظر قانونی حق اضافه کردن حتی یک ریال را هم ندارند، افزود: در صورتیکه هتلها خلاف نرخ بُرد از مشتری پول دریافت کنند، تخلف کردهاند که اگر این موارد تخلف به جامعه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اطلاع داده شود، حتما با آن برخورد خواهد شد.
حمزهزاده اضافه کرد: ما بارها از آژانسهایی که معتقدند هتلها گرانفروشی میکنند، خواستهایم مصداق و سند ارائه دهند، اما تا کنون هیچ سندی که مصداق این ادعا باشد ارائه نکردهاند.
او درباره تغییر نرخ برخی هتلها برای زمستانِ پیش رو، قبل از آن که قیمتها افزایش پیدا کند، گفت: افزایش نرخ برای یک سال آینده هنوز اعلام نشده، ممکن است برخی هتلها قبلا اتاقهایشان را با قیمت دارای تخفیف فروخته باشند و حالا تصمیم گرفتهاند نرخ ها را واقعی کنند.
وی تاکید کرد: هتلها موظفاند نرخ مصوب را در بورد اعلام کنند، اگر این قیمتها در دسترس مشتری نباشد، تخلف کردهاند. اگر هم قیمتهای اعلام شده آنها به مشتری بیشتر از نرخ بورد باشد، بازهم تخلف است و در صورتیکه این موارد به ما اطلاع داده شود، پیگیر خواهیم شد.
رییس جامعه هتلداران ایران درباره علت قرار نگرفتن نرخ هتلها در سایت جامعه و یا سایت اینترنتی در دسترس مردم، اظهار کرد: این امکانپذیر نیست، چون شما در کل کشور دو هتل هم ستاره را پیدا نمیکنید که قیمت مشابه داشته باشند، اگر قصد اجرای چنین تصمیمی را هم داشته باشیم باید به اندازه بیش از 1100 واحد قمیت بدهیم که این امکانپذیر نیست، برای همین ما از هتلها خواستهایم قیمتهای خود را اعلام کنند تا براساس شاخصها، آن را مصوب کنیم.
حمزهزاده درباره علت تفاوت نرخ هتلهای هم ستاره، گفت: نرخ هتلها معمولا بر مبنای استان با درنظر گرفتن ملاحظات آن، وضعیت گردشگری آن منطقه، امکانات، تجهیزات و سال بهرهبرداری تعیین میشود، برای همین گاه دو هتل 5 ستاره با وجود آن که در یک استان فعالیت میکنند، قیمت مشابه ندارند.