وی تصریح کرد: 9 آذرماه امسال نیز که آزادسازی نرخ بلیط اعلام شد چند ماه کار کارشناسی برای آن انجام شده بود اکنون عرضه و تقاضا نسبت مناسبی با هم دارند. یکی از عوامل خیلی مهمی که باعث شد سازمان هواپیمایی کشوری برای مسیرهایی که حداقل 3 ایرلاین در آنها فعال است و میتوانند رقابت کنند شرایط مناسبی را فراهم آورده است.
معاون امور هوانوردی سازمان هوانوردی کشوری با اشاره به اینکه برای 170 مسیر آزادشده تعداد پروازها مناسب است بیان کرد: البته بجز ایام اوج تقاضا مشکلی در این زمینه نداریم. در ایام اوج اگر تعداد ناوگان 20 برابر شود باز هم جوابگو نیست. در شقوق دیگر حمل و نقل مانند جادهای و ریلی هم همین است و در اوج تقاضا مثلا در شب اربعین تعداد ناوگان جوابگو نیست.
خداکرمی با اشاره به اینکه در حال حاضر اوج تقاضای سفر نداریم و قیمتها متنوع و مناسب است، تاکید کرد: در حال حاضر شرکتهای معروفتر قیمتهای بالاتری دارند و میتوانند به توسعه ناوگان خود اقدام کنند شرکتهایی هم که مقبولیت کمتری دارند نرخ بلیط کمتری داشته و میتوانند به طریق دیگر افزایش کیفیت دهند.
وی در ادامه به برنامهریزی برای ساماندهی عرضه بلیط در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: برای اربعین امسال سازمان هواپیمایی کشوری برنامهریزی خاصی را طی سه ماه قبل از آن انجام داد وبا توجه به تقاضای زیادی که برای پرواز عتبات عالیات وجود داشت سازمان هواپیمایی نسبتا توانست مدیریت خوبی در این زمینه داشته باشد.
معاون امور هوانوردی سازمان هوانوردی کشوری با اشاره به اینکه برای ایام نوروز که زمان پیک آن 24 اسفند تا اول فروردین است سازمان هواپیمایی کشوری در حال برنامهریزی است یادآور شد: در این زمینه نیز مانند اربعین از شرکتهای هواپیمایی دعوت میکنیم تا در رابطه با قیمت و دسترسی بلیط با آنها تفاهم خواهیم کرد.
خداکرمی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه سازمان هواپیمایی چه برنامهای برای چارترکنندگان که عامل افزایش قیمت بلیط میشوند دارند گفت: قبول ندارم که در زمینه بلیط هواپیما بعد از آزادسازی افزایش قیمت داشتهایم همین الان به سایت شرکتهای هواپیمایی یا آژانسها مراجعه کنید قیمتهای متنوعی را میبینید مثلا پرواز مشهد در روز چهارشنبه نسبت به روزهای دیگر تقاضای بیشتری دارد و به نسبت آن قیمت بالاتر است اما در مسیر برگشت قیمت این پرواز خیلی پایین است.
وی ادامه داد: با احتساب هزینههای دستمزد، تعمیر و نگهداری و ... یک شرکت هواپیمایی باید با سود 10 درصدی پرواز کند که در این صورت ضرر میکند. این ضرر نیز به خود مسافران بر میگردد اما با آزادسازی نرخها شرکتهای هواپیمایی برنامه خود را تنظیم میکنند. مسافران نیز وقت خود را تنظیم کرده و سفر را مدیریت میکنند.
معاون امور هوانوردی سازمان هوانوردی کشوری با بیان اینکه در آینده روشهای شاهد روشهای متنوع فروش خواهیم بود گفت: با آزادسازی قیمتها (شرکتهای هواپیمایی) تا حد زیادی از فشار چارترکنندگان بیرون میآیند چون خودشان بلیطها را میفروشند.
خداکرمی با تاکید بر اینکه از شرکتهای هواپیمایی خواستهایم بر فروش از سوی آژانسها نظارت کنند افزود: سازمان هواپیمایی برای طراحی نرمافزاری که دسترسی بیشتری به مردم برای خرید بلیط بدهد در حال برنامهریزی است.
وی تصریح کرد: با آژانسهایی که در بحث فروش بلیط هواپیما گرانفروشی کنند برخورد خواهیم کرد.