به گزارش مشرق، فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، ساخته محمدحسین مهدویان یکشنبهشب به همت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و با حضور کارگردان اثر در سینما سپاهان اصفهان اکران شد.
در نشست نقد و بررسی پس از اکران این فیلم مهدویان پیرامون نحوه آغاز فعالیتش در سینما اظهار داشت: از اوایل دهه 80 با فیلمهای کوتاه و بعد از آن فیلمهای مستند کارم را شروع کردم و علاقهمندی اصلیام در این مسیر تاریخ معاصر است که جنگی هم بخشی از آن است.
کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» درباره استفاده از صدای اصلی حاج احمد متوسلیان در این فیلم بیان داشت: زمانی که در پژوهشها صداهای ضبط شده از دوران جنگ را گوش میکردم احساس کردم حس درامی در آنها نهفته است که میتوان با آوردن آنها بر روی پرده سینما این حس را عینی کرد و در این فیلم نیز بهطور کامل همه صداها، صدای واقعی است.
وی پیرامون دلیل استفاده از سبک مستند داستانی و همچنین انتخاب زندگی احمد متوسلیان برای روایت این فیلم خاطرنشان کرد: در 15 – 20 سال اخیر، فیلمهای دفاع مقدس گرفتار یکسری کلیشه شده بود، در حالی که جنگ موضوع جذابی است، به همین دلیل در این اثر به دنبال سوژهای بودم که تفاوت و جذابیت خاصی را داشته باشد.
مهدویان درباره میزان استقبالها از این اثرش تصریح کرد: به هر حال اینگونه روایت معیارهای جذابیت متداول را ندارد و به نوعی این ژانر مخاطب خود را از دست داده اما با این اوصاف باز هم «ایستاده در غبار» در جشنواره فجر جزو 5 فیلم برتر از دیدگاه مخاطبان قرار داشت.
کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ادامه داد: این فیلم روایت صریح و بیپردهای نسبت به زندگی احمد متوسلیان دارد و همان چیزی است که میخواستیم به تصویر بکشیم.
وی درباره استفاده زیاد از نماهای دور در این اثر گفت: سعی داشتم دوربین در روایت داستان شخصیت ناظر داشته باشد تا حس واقعی به فیلم دهیم و در روند آن دخالت زیادی نکنیم.
مهدویان ادامه داد: دوست نداشتم مسائل احساسی در فیلم خیلی غلیظ شوند، به همین دلیل در بزنگاههایی که بیشترین تأثیر را داشته از نمای نزدیک استفاده کردیم.
کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» پیرامون اعتراض خانواده حاج احمد متوسلیان نسبت به برخی از قسمتهای فیلم بیان داشت: این اعتراض از سوی یکی از اعضای خانواده ایشان بود، که ممکن است در اکران اصلی فیلم اصلاحات کوچکی در ابتدای فیلم انجام شود.
وی درباره نحوه نگارش فیلمنامه و ساخت این اثر بیان داشت: پس از پژوهشی مفصل به طرح کلی از داستان رسیدیم سپس با دعوت از نزدیکان حاج احمد متوسلیان به استودیو، روایات آنان ضبط شد و فیلمنامه مفصلی بر اساس آن تهیه کردیم که بر اساس آن فیلم ساخته شد، پس از ساخت مجدداً برای انسجام و سرعت بیشتر در روایات از برخی نزدیکان ایشان دعوت کردیم تا قسمتهای مورد نظر را مجدداً روایت کنند.
در نشست نقد و بررسی پس از اکران این فیلم مهدویان پیرامون نحوه آغاز فعالیتش در سینما اظهار داشت: از اوایل دهه 80 با فیلمهای کوتاه و بعد از آن فیلمهای مستند کارم را شروع کردم و علاقهمندی اصلیام در این مسیر تاریخ معاصر است که جنگی هم بخشی از آن است.
کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» درباره استفاده از صدای اصلی حاج احمد متوسلیان در این فیلم بیان داشت: زمانی که در پژوهشها صداهای ضبط شده از دوران جنگ را گوش میکردم احساس کردم حس درامی در آنها نهفته است که میتوان با آوردن آنها بر روی پرده سینما این حس را عینی کرد و در این فیلم نیز بهطور کامل همه صداها، صدای واقعی است.
وی پیرامون دلیل استفاده از سبک مستند داستانی و همچنین انتخاب زندگی احمد متوسلیان برای روایت این فیلم خاطرنشان کرد: در 15 – 20 سال اخیر، فیلمهای دفاع مقدس گرفتار یکسری کلیشه شده بود، در حالی که جنگ موضوع جذابی است، به همین دلیل در این اثر به دنبال سوژهای بودم که تفاوت و جذابیت خاصی را داشته باشد.
مهدویان درباره میزان استقبالها از این اثرش تصریح کرد: به هر حال اینگونه روایت معیارهای جذابیت متداول را ندارد و به نوعی این ژانر مخاطب خود را از دست داده اما با این اوصاف باز هم «ایستاده در غبار» در جشنواره فجر جزو 5 فیلم برتر از دیدگاه مخاطبان قرار داشت.
کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ادامه داد: این فیلم روایت صریح و بیپردهای نسبت به زندگی احمد متوسلیان دارد و همان چیزی است که میخواستیم به تصویر بکشیم.
وی درباره استفاده زیاد از نماهای دور در این اثر گفت: سعی داشتم دوربین در روایت داستان شخصیت ناظر داشته باشد تا حس واقعی به فیلم دهیم و در روند آن دخالت زیادی نکنیم.
مهدویان ادامه داد: دوست نداشتم مسائل احساسی در فیلم خیلی غلیظ شوند، به همین دلیل در بزنگاههایی که بیشترین تأثیر را داشته از نمای نزدیک استفاده کردیم.
کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» پیرامون اعتراض خانواده حاج احمد متوسلیان نسبت به برخی از قسمتهای فیلم بیان داشت: این اعتراض از سوی یکی از اعضای خانواده ایشان بود، که ممکن است در اکران اصلی فیلم اصلاحات کوچکی در ابتدای فیلم انجام شود.
وی درباره نحوه نگارش فیلمنامه و ساخت این اثر بیان داشت: پس از پژوهشی مفصل به طرح کلی از داستان رسیدیم سپس با دعوت از نزدیکان حاج احمد متوسلیان به استودیو، روایات آنان ضبط شد و فیلمنامه مفصلی بر اساس آن تهیه کردیم که بر اساس آن فیلم ساخته شد، پس از ساخت مجدداً برای انسجام و سرعت بیشتر در روایات از برخی نزدیکان ایشان دعوت کردیم تا قسمتهای مورد نظر را مجدداً روایت کنند.