به گزارش مشرق به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، صد و شانزدهمین جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی بهریاست غلامعلی حدادعادل برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری رئیس کارگروه تاریخ گزارشی از روند فعالیت این کارگروه و دلایل درخواست اصلاح ترکیب کارگروه تاریخ ارائه کرد.
وی گفت: در اصلاح ترکیب کارگروه تاریخ، تلاش شده که از تمام دانشگاههای واقع در مناطق مختلف کشور، در این کارگروه نماینده حضور داشته باشد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: موضوع دیگری که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته، حضور نماینده از تمام مکاتب مطرح علم تاریخ در کارگروه و تنوع در تخصصها است.
پس از توضیحات حجتالاسلام والمسلمین الویری و با رأی مثبت اعضاء، حسن الهیزاده، سید علیرضا واسعی، محمدتقی ایمانپور، معصوم علیصادقی، عباس قدیمی و بهادر قیم بهعنوان اعضای جدید کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی منصوب شدند.
در ادامه جلسه، برنامه درسی رشته «روانشناسی دین» در مقطع کارشناسی ارشد که پس از اعمال اصلاحات در کارگروه مربوطه، مجدداً در دستور کار شورا قرار گرفته مطرح شد.
حجتالاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی عضو کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این زمینه طی سخنانی گفت: توجه بیشتر به منابع درسی و دروس تخصصی از اهم خصوصیات برنامه ارائه شده است.
وی افزود: موضوع دیگری که در کارگروه مورد توجه قرار گرفته، اهتمام به تبیین و تشریح مکاتب مطرح روانشناسی است.
پس از سخنان حجتالاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در رابطه با در نظر گرفتن جایگاه فطرت و تأثیر آن در روانشناسی، ارائه معیار دقیق برای پیمایش و سنجش دینداری اقشار مختلف براساس شاخصهای روانشناسی، استفاده از ابزار روانشناسی دین برای بسط و ترویج مفاهیم دینی و اسلامی و توجه بیشتر به مباحث روششناختی پرداختند.
حدادعادل هم در این زمینه طی سخنانی گفت: درس روانشناسی دین از حساسترین موضوعات مطرح در حوزه ارتباط دین و علوم انسانی است.
وی افزود: در دوران نوزایی که همه ابعاد الهی انسان و جهان به ابعاد مادی فرو کاسته شد، روانشناسی دین سعی کرد تا همه گرایشهای انسان به دینداری و امر متعالی را به مسائل روانی مانند ترس، عقدههای سرکوب شده و... کاهش دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تألیف متون و تربیت استاد توانا و دقت در گزینش و پذیرش دانشجو در این رشته بسیار اهمیت دارد.
عضو هئیت علمی دانشگاه تهران گفت: «روانشناسی دین» در دوران نوزایی با نگاه به مسیحیت تحریف شده و برآمده از کلیسا شکل گرفته و باید به این موضوع با اهمیت دقت شود.
حجتالاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی هم در ادامه جلسه و در پاسخ به برخی مباحث مطرح شده، گفت: در مکاتب جدید روانشناسی دین دیگر به بحث «منشأ دین» توجه چندانی نمیشود و رفتارهای دینی بیشتر مدنظر است.
وی افزود: در بررسی میزان دینداری یک فرد از منظر روانشناسی دین، به علل بیشتر از دلایل توجه میشود؛ زیرا علل در فرد عادی از دلایل تأثیرگذارتر هستند.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: هدف از تأسیس این رشته، تربیت متخصص معتقد و متدین و در عین حال مسلط به مبانی علمی برای تحلیل و بررسی تأثیر مباحث روانی بر عقاید و افعال دینی است.
حجتالاسلام والمسلمین آذربایجانی گفت: در جهان غرب و محافل علمی و دانشگاهی منتقدان زیادی به تفکر مدرن و مکاتب روانشناسی دین رایج در غرب وجود دارد که میتوان از این ظرفیتها استفاده کرد.
در پایان جلسه و با رأی مثبت اعضاء، کلیات برنامه درسی رشته «روانشناسی دین» در مقطع کارشناسی ارشد تصویب شد.
در ابتدای این جلسه، حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری رئیس کارگروه تاریخ گزارشی از روند فعالیت این کارگروه و دلایل درخواست اصلاح ترکیب کارگروه تاریخ ارائه کرد.
وی گفت: در اصلاح ترکیب کارگروه تاریخ، تلاش شده که از تمام دانشگاههای واقع در مناطق مختلف کشور، در این کارگروه نماینده حضور داشته باشد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: موضوع دیگری که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته، حضور نماینده از تمام مکاتب مطرح علم تاریخ در کارگروه و تنوع در تخصصها است.
پس از توضیحات حجتالاسلام والمسلمین الویری و با رأی مثبت اعضاء، حسن الهیزاده، سید علیرضا واسعی، محمدتقی ایمانپور، معصوم علیصادقی، عباس قدیمی و بهادر قیم بهعنوان اعضای جدید کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی منصوب شدند.
در ادامه جلسه، برنامه درسی رشته «روانشناسی دین» در مقطع کارشناسی ارشد که پس از اعمال اصلاحات در کارگروه مربوطه، مجدداً در دستور کار شورا قرار گرفته مطرح شد.
حجتالاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی عضو کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این زمینه طی سخنانی گفت: توجه بیشتر به منابع درسی و دروس تخصصی از اهم خصوصیات برنامه ارائه شده است.
وی افزود: موضوع دیگری که در کارگروه مورد توجه قرار گرفته، اهتمام به تبیین و تشریح مکاتب مطرح روانشناسی است.
پس از سخنان حجتالاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در رابطه با در نظر گرفتن جایگاه فطرت و تأثیر آن در روانشناسی، ارائه معیار دقیق برای پیمایش و سنجش دینداری اقشار مختلف براساس شاخصهای روانشناسی، استفاده از ابزار روانشناسی دین برای بسط و ترویج مفاهیم دینی و اسلامی و توجه بیشتر به مباحث روششناختی پرداختند.
حدادعادل هم در این زمینه طی سخنانی گفت: درس روانشناسی دین از حساسترین موضوعات مطرح در حوزه ارتباط دین و علوم انسانی است.
وی افزود: در دوران نوزایی که همه ابعاد الهی انسان و جهان به ابعاد مادی فرو کاسته شد، روانشناسی دین سعی کرد تا همه گرایشهای انسان به دینداری و امر متعالی را به مسائل روانی مانند ترس، عقدههای سرکوب شده و... کاهش دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تألیف متون و تربیت استاد توانا و دقت در گزینش و پذیرش دانشجو در این رشته بسیار اهمیت دارد.
عضو هئیت علمی دانشگاه تهران گفت: «روانشناسی دین» در دوران نوزایی با نگاه به مسیحیت تحریف شده و برآمده از کلیسا شکل گرفته و باید به این موضوع با اهمیت دقت شود.
حجتالاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی هم در ادامه جلسه و در پاسخ به برخی مباحث مطرح شده، گفت: در مکاتب جدید روانشناسی دین دیگر به بحث «منشأ دین» توجه چندانی نمیشود و رفتارهای دینی بیشتر مدنظر است.
وی افزود: در بررسی میزان دینداری یک فرد از منظر روانشناسی دین، به علل بیشتر از دلایل توجه میشود؛ زیرا علل در فرد عادی از دلایل تأثیرگذارتر هستند.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: هدف از تأسیس این رشته، تربیت متخصص معتقد و متدین و در عین حال مسلط به مبانی علمی برای تحلیل و بررسی تأثیر مباحث روانی بر عقاید و افعال دینی است.
حجتالاسلام والمسلمین آذربایجانی گفت: در جهان غرب و محافل علمی و دانشگاهی منتقدان زیادی به تفکر مدرن و مکاتب روانشناسی دین رایج در غرب وجود دارد که میتوان از این ظرفیتها استفاده کرد.
در پایان جلسه و با رأی مثبت اعضاء، کلیات برنامه درسی رشته «روانشناسی دین» در مقطع کارشناسی ارشد تصویب شد.