هواپیماهای رزمی زیادی در حال حاضر مشغول خدمت در خط مقدم نیروهای مسلح جهان هستند که بیش از 40 سال از ساخت آنها می‌گذرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، یکی از ابهامات و شائبه هایی که درباره قدرت نیروی هوایی کشورمان مطرح می شود، قدمت و سابقه پروازی جنگنده های آن است که برخی دانسته یا ندانسته، این موضوع را دلیلی بر عدم قدرت و نداشتن توان کافی این بخش از نیروهای مسلح کشورمان تفسیر می کنند.

اما پس از آنکه در روزهای گذشته اخباری مبنی بر حضور هواپیمای oV-10 ساخت آمریکا در عراق منتشر شده، نگاهها به توان رزمی هواپیماهایی با عمر شناسنامه ای بالا، تاح دودی تغییر کرده است. این هواپیما که در حقیقت اوج دوران عملیاتی آن در زمان جنگ ویتنام بود برای نبرد با گروه داعش به آسمان عراق بازگشته و بر اساس اخبار رسیده، عملکرد قابل قبولی هم داشته است.

با این اوصاف، این سوال پیش می اید که آیا اصولا هواپیماهای قدیمی شانسی در فضای نبردهای امروزی دارند یا خیر؟ و آیا پرنده هایی که شاید بیش از 4 دهه از اولین پرواز آنها می گذرد همچنان توان جنگیدن و حضور در مناطق عملیاتی را پیدا می کنند؟

بررسی پرنده های حاضر در ارتش های مختلف جهان، نشان می دهد بسیاری از کشورها این جنگجویان قدیمی را بازنشسته نکرده و همچنان با کمک آنها به نبرد می پردازند که در این مطلب، نگاهی به تعدادی از این هواپیماها خواهیم داشت.

A-10

این هواپیمای تخصصی پشتیبانی نزدیک هوایی که اولین پرواز آن در سال 1972 میلادی یعنی بیش از 40 سال پیش انجام شده است همچنان در خط یک نبرد حضور داشته و نقش تخصصی خود را بر عهده دارد. هواپیمای A-10 ساخت شرکت Fairchild Aircraft یکی از نتایج تجارب تلخ آمریکا در جنگ ویتنام بود.

آمریکایی ها متوجه شدند که نبود یک هواپیمای تخصصی به منظور پشتیبای نزدیک از نیروی های زمینی چقدر می تواند مشکل ساز باشد. این هواپیما به منظور پشتیبانی از نیروهای زمینی و نابودی قوای زمینی دشمن طراحی شده و در سال 1977 وارد خدمت شد. خدمه این هواپیما آن را "گراز زگیل دار" نیز صدا می کنند.

پرنده های رزمی پیری که همچنان در خط یک می جنگند+عکس

A-10 با توان حمل توپ گاتلینگ آونجر با کالیبر 30 میلی متر و همچنین بیش از 7 تن مهمات بیشتر در زمان جنگ سرد در اروپای غربی برای مقابله با هرگونه حمله زرهی شوروی سابق حضور داشت. اولین میدانی که این هواپیما در آن حاضر شد عملیات طوفان صحرا بود که این هواپیما در آن در حدود 900 عراده تانک و 1200 قبضه توپ ارتش بعثی را نابود کرد. این هواپیما در نبرد بالکان نیز حضور داشته و پس از حادثه یازدهم سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان و عراق به عضو ثابت عملیات ضد نیروهای شبه نظامی بدل شد.

این هواپیما با ارتقاء به A-10C توان حمل مهمات هدایت ماهواره ای و غلاف هدف گیری جدید را نیز پیدا کرد. A-10 در لیبی نیز حضور پیدا کرد و اخیرا در حملات هوایی ضد داعش در عراق نیز وارد عمل شده است. با وجود فشارهای شدید از طرف نیروی هوایی آمریکا برای بازنشسته کردن این پرنده، حمایت سیاسی برخی از سناتورهای آمریکایی مثل جان مک کین و نیاز شدید به توانایی های بی همتای آن در میادین مثل عراق امروز باعث شده است که این پیرمرد آمریکایی همچنان در میدان حضور داشته باشد.

F-7BGI

هواپیمای بعدی در لیست ما یک مدل از کپی موفق چینی ها از میگ 21 روسی است. چینی ها هواپیمای F-7 را در اواخر دهه 1960 میلادی به پرواز درآورده و چیزی بیش از 2400 فروند از آن را تولید کردند. این هواپیما بیشتر به عنوان محصولی مخصوص کشورهای جهان سوم شناخته می شود. در سالهای بعد چینی ها مدل های بسیار زیادی از این هواپیما را حتی با سامانه های غربی برای مشتری های گوناگون توسعه دادند.

مدل BGI که مخصوص نیروی هوایی بنگلادش توسعه یافته است را می توان به نوعی پیشرفته ترین عضو خانواده جنگنده اف 7 دانست. این هواپیما با رادار کنترل آتش KLJ-6F مجهز شده و توان شلیک موشک های هدایت راداری مثل PL-12 ساخت چین را دارد. این رادار بردی در حدود بیش از 80 کیلومتر را دارد. این رادار توان شناسایی همزمان 6 هدف هوایی و درگیری همزمان با دو هدف را دارد.

پرنده های رزمی پیری که همچنان در خط یک می جنگند+عکس

سامانه هدف گیری روی کلاه خلبان، توان حمل انواع موشک های هدایت فروسرخ جدید، توان حمل بمب های هدایت لیزری و ماهواره ای ، موشک ضد کشتی C-704 ، توان پرواز با سرعت بیش از 2 ماخ و توان مانور پذیری بالاتر به نسبت بسیاری دیگر از اعضای خانواده اف 7  از جمله توانایی های تعریف شده برای این جنگنده به شمار می رود.

همان طور که مشاهده می شود به نوعی می توان این هواپیما را یک جنگنده نسل 4 دانست. بخش زیادی از توانایی های موجود در این هواپیما، خصوصا در بخش حمل سلاح در مدل های ابتدایی جنگنده ای مثل اف 16 آمریکایی نیز وجود نداشت.

Tu-95

این بمب افکن چهارموتوره روسی را شاید می توان یکی از جالب ترین پرنده های عملیاتی حال حاضر دنیا قلمداد کرد. توپولوف 95 یک بمب افکن 4 موتوره توربوپراپ ساخت شوروی سابق است که از سال 1956 میلادی وارد خدمت نیروی هوایی شوروی سابق شده است و هنوز هم در خط یک نیروی هوایی روسیه حضوری فعال دارد.

پرنده های رزمی پیری که همچنان در خط یک می جنگند+عکس

این بمب افکن و پروازهای گشتی آن مسلح به تسلیحات اتمی و اسکورت آن توسط جنگنده های ناتو یکی از سمبلهای دوران جنگ سرد بود. این بمب افکن روسی که به "خرس" معروف شده است به تازگی ارتقا پیدا کرده است و اکثرا سامانه های ارتباطی و رادیویی و الکترونیکی آن نیز به روز رسانی شده است. سامانه هدایت ماهواره ای گلوناس روسی نیز به این بمب افکن افزوده شده و موشک های کروز برد بلند KH-101 و KH-102 نیز به زرادخانه آن افزوده شده است.

این ارتقا به این بمب افکن روسی کمک می کند تا حدود سال 2025 میلادی نیز در خدمت نیروی هوایی روسیه باشد. تا آن زمان این هواپیما عمر عملیاتی بیش از 6 دهه خواهد داشت. این بمب افکن روسی اخیر در حملات بر علیه گروه تروریستی داعش نیز شرکت داشت.

میراژ MF-2000

هواپیمای میراژ اف 1 یکی از هواپیماهای قدیمی رزمی فرانسه محسوب می شود که قدمت آن به اوایل دهه 1970 بازمی گردد. میراژ اف 1 همچنان در چندین کشور جهان در حال خدمت است. پیشرفته ترین مدل هواپیمای میراژ اف مدل MF2000 است که در نیروی هوایی مراکش در حال خدمت است.

پرنده های رزمی پیری که همچنان در خط یک می جنگند+عکس

این هواپیما در حقیقت یک میراژ اف 1 است که از لحاظ سامانه های الکترونیکی و تسلیحاتی به مانند میراژ 2000 تجهیز شده است.  رادار RDY-3 با قابلیت درگیری با چند هدف هوایی به صورت همزمان و همچنین نقشه برداری از سطح زمین، توان حمل موشک های هوا به هوا میکا که هم اکنون در هواپیماهای میراژ2000 و رافال مورد استفاده قرار می گیرد، نصب غلاف هدف گیری و شناسایی Damocles که پیشرفته ترین غلاف هدف گیری/ شناسایی حال حاضر نیروی هوایی فرانسه محسوب می شود، قابلیت حمل بمب های هدایت لیزری و همچنین سامانه اخلالگر دفاع از خود از جمله ویژگی های خاص این مدل از میراژ اف 1 به حساب می آید.

این ارتقاء صورت گرفته بر روی میراژهای اف 1 که در اصل هواپیمایی با نزدیک 43 سال به حساب می آید آنها را برای چندین سال آینده نیز آماده نبرد کرده است.

F-5M

نیروی هوایی برزیل یکی از کاربران قدیمی هواپیمای اف 5 محسوب می شود. این کشور در راستای برنامه مدرن سازی نیروی هوایی خود برنامه ارتقاء تعدادی از هواپیماهای رزمی خود را توسط شرکت برزیلی امبرائر به انجام رساند و در طی این ارتقاء اف 5 های خود را کاملا به روز رسانی کرد. این پروژه F-5M و یا F-5EM خوانده می شود.

پرنده های رزمی پیری که همچنان در خط یک می جنگند+عکس

مجهز شدن به رادار و موشک های هوا به هوای فامد، سامانه هدف گیری روی کلاه خلبان و موشک های برد کوتاه جدید، قابلیت سوخت گیری هوا به هوا، قابلیت حمل بمب های هدایت شونده، نصب نمایشگرهای دیجیتالی در کابین، سامانه جدید تامین اکسیژن خلبان و نصب سامانه هشدار دهنده قفل موشکی و جنگ الکترونیک از جمله ارتقاء های اعمال شده بر روی اف های برزیل هستند.

نکته جالب اینجاست که بعد از ارتقاء این هواپیماها آنها در نیروی هوایی برزیل جایگزین هواپیماهای میراژ 2000 شدند. به صورت عادی میراژ 2000 هواپیمایی بسیار پشیرفته تر از اف 5 محسوب می شود اما این ارتقاء باعث شد تا برزیلی ها جایگزین مناسب برای میراژهای خود پیدا کنند.

با این اوصاف، می توان به راحتی پذیرفت که اگر جنگنده های قدیمی، به خوبی و با ساختار مناسب، به روزرسانی شوند، می توانند تا سالهای سال، با قدرت به فعالیت خود ادامه دهند و این همان هدفی است که با شعار "عمردهی انقلابی" در نیروهای مسلح کشورمان جریان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 39
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    13 2
    اﻭﻟﻴﻦ ﺳﺎﻝ ﺣﻀﻮﺭ A10 ﻣﺎﻝ ﺁﺧﺮ ﺟﻨﮓ ﻭﻳﺘﻨﺎﻡ, اﻣﺎ اﻭﻥ ﻫﻮاﭘﻴﻤﺎﻳﻲ ﻛﻪ اﻻﻥ ﺩﺭ اﺭﺗﺶ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻫﺴﺖ, ﺧﻴﻠﻲ ﺟﺪﻳﺪﺗﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ. ﺳﺎﺯﻩ اﺻﻠﻲ ﻫﻮاﭘﻴﻤﺎ ﺗﺎ ﻳﻚ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺗﺤﻤﻞ ﺗﻨﺶ ﺩاﺭﻩ, ﺑﻌﺪﺵ ﺩﭼﺎﺭ ﻟﻬﻴﺪﮔﻲ و ﺧﺴﺘﮕﻲ ﻣﻴﺸﻪ, ﻫﻤﻪ ﻓﻠﺰاﺕ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺭﻭ ﺩاﺭﻧﺪ. ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻟﻴﺎﮊ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺑﺪﻧﻪ و ﺳﺎﺯﻩ. ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺗﺎ ﻫﻮاﭘﻴﻤﺎﻫﺎﺵ ﺳﻘﻮﻁ ﻧﻜﻨﻪ ﺑﻴﺨﻴﺎﻝ ﻧﻤﻴﺸﻪ, ﻳﻌﻨﻲ ﺳﻮﺧﻮ 21 ﻫﺎﺵ ﻫﻢ اﮔﺮ ﻣﺸﺘﺮﻱ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺳﻮاﺭ ﻣﻴﺸﻦ. ﺑﺮﺯﻳﻞ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ اﻳﺮاﻥ اﺯ ﺗﺎﻳﮕﺮ ﺑﻌﻨﻮاﻥ ﻳﻚ ﭘﻠﺘﻔﺮﻡ ﺧﻮﺏ و اﺭﺯاﻥ ﻃﺮاﺣﻲ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ.
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    4 1
    قانع شديم،اووپس
  • رضا جكوار ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    12 6
    واقعا بايد بعضياشونو تو موزه نكهشون داشت . خجالت اوره
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    8 0
    سن زیاد با فرسوده بودن فرق داره
  • مسعود ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    14 1
    این اصلا توجیه خوبی نیست این کشورها در کنارااین هواپیماها هواپیمای پیشرفته ای هم دارن که در این صورت نقش های ااصلی به جنگنده های پیشرفته تر و نقش های فرعی به جنگنده های قدیمی تر سپرده میشه در صورتی که پیشرفته ترین جنگنده ما تامکت چهل سال پیشه ما هیچ توجیهی برای نبود جنگنده جدید در نیروی هوایی کشورمان نداریم این چیزیه که خخود وزیر دفاع هم بهش اقرا ککرد
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    12 1
    به جای عمردهی انقلابی به فکر یه کار انقلابی باشید هر صغری و کبرایی بچینی دشمن اصلی ما داعش نیست عربستان ، اسرائیل ، و امریکا از دشمن کوچک به بزرگ جنگنده های تراز اول دارند ، ما با تکنولوژی 50 سال پیش آمریکا در مقابل جنگنده های آمریکایی فقط می توانیم برای آنها هدف باشیم
  • هاتف ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    15 1
    شما اول بفرمایید میخواهید با نیروی هوایی کدام کشور مقایسه شویم بعد در مورد قابلیتها صحبت کنید.اگر رقیب ما داعش است که اونا نیروی هوایی ندارند و به همین خاطر هواپیماهای جنگ جهانی اول هم به سرشون زیاده.ما باید پیشرفته ترین رهگیرها را داشته باشیم وپیشرفته ترین پدافندها را چراکه رقبای اصلی ایران همواره به دنبال پیشرفته ترین جنگندهای برتری هوایی هستند و با اتکا به مقاله فوق فقط خود را گول میزنیم.
  • کمان ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    2 24
    خیلی جالبه ، یه عده چه جوری به خودشون اجازه میدن میان اغلب میگن : -نیروی هوایی حتی به اندازه فلان کشور همسایه امکانات یا قدرت!! نداره.... -نیروی هوایی موزه پرنده های فسیل شدست ... و خیلی چیزای دیگه... آخه برادر من....آیا شما متخصصه نیوری هوایی هستی؟ خلبانی؟ کارکشته ای؟ بازنشسته ی نیروی هوایی هستی؟ بجای اینکه بیخودی نگران باشی ...بجاش به این فک کن که یه عده دانشمند و تیزپروازه زبده و متعهــــــــــد و انقلابی پای کارن...پس بهشون اعتماد کن و توکل کن به خدا ...همین
  • محمد ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    4 2
    این تحلیل مناسبی نیست و مقایسه خیلی بدی هست....مهمترین نکته که باید توجه کرد تهدید های متوجه هریک از کشورها و البته آلترناتیوهای موجود و در دسترس برای اون کشور میباشد که باید متناسب با اون خودشونو مجهز کنند....کودوم کشورهای بالا دشمن امریکا یا اسراییل هستند یا اصلا دشمنی دارند که احتیاج به نیروی هوایی آنچنانی داشته باشند....آ10 های امریکا تنها هواپیمای جنگنده این کشور نیست و فقط در مورد داعش در حال حاضر استفاده میشه که داعش اصلا پدافند و هواپیمایی نداره...توی جنگ با عراق هم اول فقط هواپیماهای فوق پیشرفته شون مثه شاهین شب روی بغداد پرواز کردند وبعد از ازبین بردن همه پدافند و نیرو هوایی عراق بقیه جنگنده هاشون وارد شدن....از طرفی بسیاری از این به روز رسانی ها هم توسط کشور های سازنده انجام میشه یا حداقل تامین قطعات میشه که اصلا کار سختی نیست براشون و در مقابل کاری که ایرانیها انجام دادن کار کوچیکی هست....ایران در حال حاضر پدافند موشکی و بقیه موشک هاش که پایگاه های امریکا رو نشونه گرفته وظیفه اصلی تامین امنیت در مقابل تجاوزات احتمالی امریکا یا اسراییل رو دارن که خیلی هم مفید هست و تا زمانی که انشاالله بتونیم یه جنگنده خوب بسازیم این هواپیماها برای ماموریت های دیگه در حد همون داعش و سایر گروهک ها کاربرد دارند....تکیه به هواپیمای امریکا علیه خود امریکا منطقی هم نیست....فقط باید اعتماد به نفس دلشته باشیم و خودمونو دست کم نگیریم....
  • سامان ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    15 2
    مشرق نادان سال تولید مهمه نه سال ورود به خدمت اون مدل جتگنده.اینم نمیدونین؟اف ۱۶ هایی که که دو سال پیش تولید شده قدمت ۴۰ ساله ندارن قدمتشون دو ساله.در ضمن ایران کدام جنگنده ای رو در سطح بالا ارتقا داده؟ عمر سازه ی جنگنده های ایران بسیار بالاست.ضعف شدید نیروی هوایی هویدا و آشکار است.نیاز به سرپوش گذاشتن ندارد
  • salai ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    7 2
    چرت نگو ، اینا که گفتی خیلی با مال ما فرق داره هواپیماهای بیچاره ی ما 8 سال زیر بار جنگ تمام عیار بودن، و تو همون هشت سال به اندازه ی 40 سال اونا ازشون کار کشیدیم و مستهلک شدند، مثلا کدوم اف 5 برزیلی فقط یکماه جنگ رو تجربه کرده!!
  • salai ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    3 1
    چرت نگو ، اینا که گفتی خیلی با مال ما فرق داره هواپیماهای بیچاره ی ما 8 سال زیر بار جنگ تمام عیار بودن، و تو همون هشت سال به اندازه ی 40 سال اونا ازشون کار کشیدیم و مستهلک شدند، مثلا کدوم اف 5 برزیلی فقط یکماه جنگ رو تجربه کرده!!
  • مجید ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    4 7
    البته 40 سال دلیل نمیشه بد باشه اورهال اساسی انجام بشه و قطعات به سادگی در دسترس باشه برات مثل ساعت کار میکنن
  • محمد ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    4 0
    این تحلیل مناسبی نیست و مقایسه خیلی بدی هست....مهمترین نکته که باید توجه کرد تهدید های متوجه هریک از کشورها و البته آلترناتیوهای موجود و در دسترس برای اون کشور میباشد که باید متناسب با اون خودشونو مجهز کنند....کودوم کشورهای بالا دشمن امریکا یا اسراییل هستند یا اصلا دشمنی دارند که احتیاج به نیروی هوایی آنچنانی داشته باشند....آ10 های امریکا تنها هواپیمای جنگنده این کشور نیست و فقط در مورد داعش در حال حاضر استفاده میشه که داعش اصلا پدافند و هواپیمایی نداره...توی جنگ با عراق هم اول فقط هواپیماهای فوق پیشرفته شون مثه شاهین شب روی بغداد پرواز کردند وبعد از ازبین بردن همه پدافند و نیرو هوایی عراق بقیه جنگنده هاشون وارد شدن....از طرفی بسیاری از این به روز رسانی ها هم توسط کشور های سازنده انجام میشه یا حداقل تامین قطعات میشه که اصلا کار سختی نیست براشون و در مقابل کاری که ایرانیها انجام دادن کار کوچیکی هست....ایران در حال حاضر پدافند موشکی و بقیه موشک هاش که پایگاه های امریکا رو نشونه گرفته وظیفه اصلی تامین امنیت در مقابل تجاوزات احتمالی امریکا یا اسراییل رو دارن که خیلی هم مفید هست و تا زمانی که انشاالله بتونیم یه جنگنده خوب بسازیم این هواپیماها برای ماموریت های دیگه در حد همون داعش و سایر گروهک ها کاربرد دارند....تکیه به هواپیمای امریکا علیه خود امریکا منطقی هم نیست....فقط باید اعتماد به نفس دلشته باشیم و خودمونو دست کم نگیریم....
  • محمد ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    4 0
    این تحلیل مناسبی نیست و مقایسه خیلی بدی هست....مهمترین نکته که باید توجه کرد تهدید های متوجه هریک از کشورها و البته آلترناتیوهای موجود و در دسترس برای اون کشور میباشد که باید متناسب با اون خودشونو مجهز کنند....کودوم کشورهای بالا دشمن امریکا یا اسراییل هستند یا اصلا دشمنی دارند که احتیاج به نیروی هوایی آنچنانی داشته باشند....آ10 های امریکا تنها هواپیمای جنگنده این کشور نیست و فقط در مورد داعش در حال حاضر استفاده میشه که داعش اصلا پدافند و هواپیمایی نداره...توی جنگ با عراق هم اول فقط هواپیماهای فوق پیشرفته شون مثه شاهین شب روی بغداد پرواز کردند وبعد از ازبین بردن همه پدافند و نیرو هوایی عراق بقیه جنگنده هاشون وارد شدن....از طرفی بسیاری از این به روز رسانی ها هم توسط کشور های سازنده انجام میشه یا حداقل تامین قطعات میشه که اصلا کار سختی نیست براشون و در مقابل کاری که ایرانیها انجام دادن کار کوچیکی هست....ایران در حال حاضر پدافند موشکی و بقیه موشک هاش که پایگاه های امریکا رو نشونه گرفته وظیفه اصلی تامین امنیت در مقابل تجاوزات احتمالی امریکا یا اسراییل رو دارن که خیلی هم مفید هست و تا زمانی که انشاالله بتونیم یه جنگنده خوب بسازیم این هواپیماها برای ماموریت های دیگه در حد همون داعش و سایر گروهک ها کاربرد دارند....تکیه به هواپیمای امریکا علیه خود امریکا منطقی هم نیست....فقط باید اعتماد به نفس دلشته باشیم و خودمونو دست کم نگیریم....
  • صداقت ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 1
    اینها کل ناوگان نیروی هواییشان که برای 40 سال پیش نیست.
  • حسین ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    4 2
    هیچ راهی غیر از تولید هواپیمای بومی نیست ، چه جنگنده و چه غیر نظامی. غربی ها که دشمن هستند و روسها هم که دوست ندارند با انتقال تکنولوژی رقیب درست کنن ، تنها گزینه ممکنه برزیل باشه که پیشرفته هست در این مورد که اون هم بعید هست و اصلا نمیشه روش حساب کرد. فقط یک راه میمونه که کمک گرفتن و ایجاد یک واحد و کمیته و گروه خاص بین وزارت دفاع و وزارت علوم و تمرکز شدید روی این مورد هست تا نتیجه بده. مهمترین مطلب دادن این مسولیت هدایت و رهبری این گروه به یک فرد با اعتقاد قوی و تجربه و از خود گذشتگی هست که یک نمونه اون شهید تهرانی مقدم بود ، یک تهرانی مقدم میخواهیم که صناع هوایی را مثل صنایع موشکی متحول کنه و دنیا را غافلگیر کنه با این پیشرفت.
  • حسین ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    3 3
    اف4 و اف 5 در نیروی هوایی کره جنوبی و ترکیه عملیاتی است. اف 4 در نیروی هوایی ژاپن هم عملیاتی است. بمب افکن های 50 ساله بی 52 هم در نیروی هوایی آمریکا عملیاتی است.
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 0
    مشرق B-52 را نام نبردی
  • فرید ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    3 0
    خوب این مسعله را نیز باید در نظر گرفت که تمام هواپیماهایی که در بال ذکر شد ارتقا یافته اند و قابل مقایسه با مدل اولیه خود نیستند و بسیار پیشرفته تر هستند ولی اف۴ و اف۵ و اف۱۴ و میگ۲۹ و... که ما در خدمت داریم همان نسخه پایه هستند و در ضمن برای جنگ با داعش شاید ما نیاز به هواپیمای خیلی پیشرفته ای مانند اف۱۶ بلوک ۶۰ یا سوخو۳۴ نداشته باشیم و همین اف۴ های خودمون کافی باشه ولی اینو در نظر داشته باشید که داعش همانند ترکیه اچ کیو۱۰ ویا مثل عربستان پاتریوت نداره پس همان OV_10 براش کافیه . اینو بدونید که ما اصلی ترین سلاحمون برای حمله و اسیب رساندن به دشمن موشک های دقیق , سریع و قدرتمند مان است و برای دفاع از اسمان کشور نیز سیستم های پدافندی ما کاملا موثر است و اگر واقع بین باشیم نیرو هوایی و همچنین هوانیروز نیاز به بازسازی و هواپیماهاو بالگردهای جدید دارد. مشرق لطفا منتشر کن
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 1
    اون اف 7 عجب رنگی داره،چقدر تمیزه چرا جنگنده های ما هیچ وقت اینقد تمیز نیست؟
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    2 1
    میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است! مسئله 40 ساله بودن نیست! باید دید آیا هواپیماهای ما می توانند فشار بار کاری جنگ احتمالی را تحمل کنند؟ و.....
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 1
    تمام این مواردی که گفتید در کنار هواپیماهای روز و فوق پیشرفته استفاده میشوند نه این که تمام پیکره ی یک نیروی هوایی برای چهل پنجاه سال پیش باشن اینه که خیلی بده و باعث نگرانیه
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 1
    عجب تفسیری! راز استفاده از چنین هواپیماهایی ضعف طرف مقابل در پدافند هوایی و راداری و دفاع هوایی است، مثلا داعش یا کردهای پپک. در جنگهای کلاسیک بین دو کشور این جنگ افزارها هیچ شانسی ندارند. در ضمن در مبارزه با گروه های تروریستی سرعت پایین پرنده و پایین بودن هزینه هر ساعت پرواز از مزیتهای چنین پرنده هایی است.
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 1
    حالا مثلا جنگنده های ایران چه ارتقایی رو گذراندند!؟ در ثانی هواپیماهای ایران 8 سال جنگ طاقت فرسا رو پشت سر گذراندند، در جنگی با این حجم کار و فشار
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 1
    عجب تفسیری! راز استفاده از چنین هواپیماهایی ضعف طرف مقابل در پدافند هوایی و راداری و دفاع هوایی است، مثلا داعش یا کردهای پپک. در جنگهای کلاسیک بین دو کشور این جنگ افزارها هیچ شانسی ندارند. در ضمن در مبارزه با گروه های تروریستی سرعت پایین پرنده و پایین بودن هزینه هر ساعت پرواز از مزیتهای چنین پرنده هایی است.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    همه این هواپیماها یا بومی هستند یا تحت نظر سازنده های اصلی به روزرسانی شده اند و مکمل جنگنده و بمب افکن های جدید می باشند برای نمونه tu-95 روس ها ساخته همین کشور می باشد و قائدتا به بهترین نحو نگهداری و به روز رسانی می شود و الان در کنار بمب افکن tu-160 در حال خدمت رسانی است نه مثل کشور ما که اف5 50 ساله در حال خدمت کنار اف4 40 ساله می باشد یا میراژ و میگ های نهاجا که حتی دفترچه های فنی آن ها در اختیار ما نیست چه رسد به کمک کشورهای سازنده جهت تعمیر و به روز رسانی
  • حسین ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    چ کار میشد که نکردیم وقتی رفقای روسیمون اینجور خوش قولی میکنن چاره ای بجز عمردهی انقلابی هست بازنشستشون کنیم بهتره یا تاجای ممکن بروزکنیم. مسئولین بهتر میدونن هر وقت تونستیم حداقل600 فروند از جنگنده های روز داشته باشیم قدیمیا میشن آموزشی.
  • محمد ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 0
    این تحلیل مناسبی نیست و مقایسه خیلی بدی هست....مهمترین نکته که باید توجه کرد تهدید های متوجه هریک از کشورها و البته آلترناتیوهای موجود و در دسترس برای اون کشور میباشد که باید متناسب با اون خودشونو مجهز کنند....کودوم کشورهای بالا دشمن امریکا یا اسراییل هستند یا اصلا دشمنی دارند که احتیاج به نیروی هوایی آنچنانی داشته باشند....آ10 های امریکا تنها هواپیمای جنگنده این کشور نیست و فقط در مورد داعش در حال حاضر استفاده میشه که داعش اصلا پدافند و هواپیمایی نداره...توی جنگ با عراق هم اول فقط هواپیماهای فوق پیشرفته شون مثه شاهین شب روی بغداد پرواز کردند وبعد از ازبین بردن همه پدافند و نیرو هوایی عراق بقیه جنگنده هاشون وارد شدن....از طرفی بسیاری از این به روز رسانی ها هم توسط کشور های سازنده انجام میشه یا حداقل تامین قطعات میشه که اصلا کار سختی نیست براشون و در مقابل کاری که ایرانیها انجام دادن کار کوچیکی هست....ایران در حال حاضر پدافند موشکی و بقیه موشک هاش که پایگاه های امریکا رو نشونه گرفته وظیفه اصلی تامین امنیت در مقابل تجاوزات احتمالی امریکا یا اسراییل رو دارن که خیلی هم مفید هست و تا زمانی که انشاالله بتونیم یه جنگنده خوب بسازیم این هواپیماها برای ماموریت های دیگه در حد همون داعش و سایر گروهک ها کاربرد دارند....تکیه به هواپیمای امریکا علیه خود امریکا منطقی هم نیست....فقط باید اعتماد به نفس دلشته باشیم و خودمونو دست کم نگیریم....
  • حسین م ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 0
    مشرق با این استدلالی که زدی من واقعا دیگه حرفی ندارم :|
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    دوست عزیز نویسنده ستون فقرات نیروهای هوایی کشورهای یاد شده در مقاله هواپیماهای بروز می باشد ضمنا نقش به روز رسانی را فراموش نکنید. بعداز آن نیروی هوایی مراکش مثال خوبی برای شاهد آوردن نیست
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 0
    خیلی ممنون که نیروی هوایی ایران را با بنگلادش مقایسه کردید.
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    او ن هواپیماها از ظاهر تغییری نکرده اند ولی از نظر تجهیزات و وسایل مدرنیزه شده اند.
  • محسن ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 1
    دوستانی که نظر دادین..لازمه که عرض کنم شما نگران نیروی هوایی ما نباشید..شما هرجایی که هستین کار خودتون رو درست انجام بدین،اونایی که در راس نیرو هوایی هستن کار خودشون رو بلدن!
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    بنگلادش هم آواکس داره
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    احسنت به نیروی هوایی که حماسه های به یاد ماندنی در ۸سال جنگ از خودش به یادگار گذاشت که ما ایرانیا هرگز فراموش نمیکنیم ولی دیگه زمانش رسیده که جنگنده های جدیدتری بهش تزریق بشه.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    احسنت به نیروی هوایی که حماسه های به یاد ماندنی در ۸سال جنگ از خودش به یادگار گذاشت که ما ایرانیا هرگز فراموش نمیکنیم ولی دیگه زمانش رسیده که جنگنده های جدیدتری بهش تزریق بشه.
  • ناشناس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    از مشرق بعید بود...با این تحلیل مزحک...
  • ناشناس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    احسنت به نیروی هوایی که حماسه های به یاد ماندنی در ۸سال جنگ از خودش به یادگار گذاشت که ما ایرانیا هرگز فراموش نمیکنیم ولی دیگه زمانش رسیده که جنگنده های جدیدتری بهش تزریق بشه.
  • یاور ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    چرا به بنگلادش توهین می‌كنید نیرو هوایی‌شان خیلی از ما بهتر است ما تا وقتی شجاعت طراحی نداشته باشیم و به خودمان اعتماد نكنیم هیچ چیز عوض نمی‌شود تحریم‌ها هم برای این گذاشته شده‌اند كه برداشته نشوند باید خودمان شروع كنیم و روشمان را عوض كنیم تا وقتی خودمان شروع به ساخت نكنیم تحریمها هم برداشته نمی‌شوند.
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    نیروی هوایی ایران با وجود سن بسیار تجهیزاتش هنوز عملکرد قابل قبولی ارائه میدهد ولی دکترین نظامی ایران در نیروی زمینی احتیاج به بازنگری جدی دارد
  • دکتر ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    خدا شاهده دیروز که رهبری در حرم امام رضا علیه اسلام داشت سخنرانی می کرد دلم شکست نزدیک بود گریه کنه از دست مسئولین برای التماس به کشوری مثل فرانسه و روسیه برای موتور خودرو موتور هواپیما و.... شما آقایون نظامی اگر واقعا دلسوز رهبری هستید حداقل وعده های خودتون درباره موتورهای هوایی و دریایی و زرهی عمل کنید که حداقل در بخش نظامی این وضعیت توان هوایی و دریایی و زمینی کشور نباشه...
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 1
    ممنون از محسن.مشکل نیروی هوایی را کاملا" حل کردی . بی زحمت باقی مشکلات مملکت را هم حل کن
  • سراج ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    2 0
    ایران در هر بخش به یک تهرانی مقدم نیاز دارد متاسفانه خود مسئولان نظامی ایران اعتماد چندانی به جوانان ندارند و تمام تکیه شان به محصولات خارجی است
  • رضا ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    این تحلیل جالبی نبود. بهتر بود به بقیه ناوگان هوایی این کشور ها هم اشاره میشد نه برای کل ناوگان هوایی کشوری که قدیمی شده و در منطقه هست که دشمنان ان به انواع سیستم های هوایی روز مجهز شدند. کشور ما ایران نیاز اساسی به نوسازی ناوگان هوایی خود دارد و باید الویت اولی دفاعی کشور باشد
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 1
    نیروی هوایی ما بحمدالله قوی هست لکن قویتر هم می تواند بشود
  • رضا ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    2 1
    متاسفانه بیشتر اخبار تحلیلها وگزارشات فنی مشرق در خصوص امکانات وتجهیزات نظامی ما یا دشمنان بسیار بچگانه واحساسی وشعاری میباشد مشرق تحت تاثیر شعارها وتبلیغات خیابانی قرار گرفته و چنان در عالم خیال وخواب خوش خود غلت می خورد که برایش واقعیتهای تکنولوژیکی امروزی معنی ندارد. برای مثال اف-14در دوران خودش عالی بود ولی واقعیت جنگهای امروزی و تکنولوژی حال حاضر کشورهای پیشرفته مثل امریکا که دشمن اصلی ماست با تکنولوژی دها 70میلادی این جنگنده حرفی برای گفتن ندارد . اف-5 واف7 و... که دیگر هیچ.ما متاسفانه بخاطر تحریمها از لحاظ تجهیزات پیشرفته نظامی وضعیت خوبی نداریم برای مثال یک پهباد بیگانه وارد حریم هوایی ما میشود وصدها کیلومتر طی میکند رادارهای ما توان رهگیری آنرا ندارندتا لحظه آخر بر روی تاسیسات هسته ای آنهم بخاطر وجود انواع واقسام رادارها وسیستم های اپتیک شناسایی میشود این یعنی نقص اساسی در دفاع هوایی .در صورت بروز جنگ وهجوم انواع پرنده و موشکهای هوشمند ونقطه زن و رادار گریزدشمن ما حرفی برای گفتن نداریم .جناب مشرق بجای تفاسیر الکی و دل خوش کنک به مسولین نظامی هشدار بدهید .شما نباید شعارهای انها را که برای روحیه دادن به مردم عامه است خودتان هم باور کنید . واقیتهای امروز نظامی را ببینید و از مسولین بخواهید بجای شعارهای بی ارزش از جوانها ومراکز علمی بصورت جهادی وانقلابی استفاده کنند . باور کنید اگر امیر اسماعیلی هر روز در رسانه در خصوص اس-200 وسام-2و... صحبت کنند وشما هم هر روز از این موشکهای دهه 60و50میلادی بنویسید واز برتری آن در برابر انواع واقسام هواپیماهای پیشرفته غربی مثل اف-22 وب-2 و اف... بگویید فقط خود را مسخره کرده اید وبه سواد وشعور جوانهای ایران زمین توهین کرده اید . مشرق جان سیاست تبلیغی خود را به هشدار وتشویق مسولین نظامی و دانشمندان تغییر دهید. والسلام
  • اذربایجانی ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    باتوجه به قیمت بسیار بالای جنگنده ها همه کشورها نمیتونن کل جنگنده های قدیمی رو از رده خارج کرده و جایگزینی از نوع جدید برای ان بیارن اکثرا اون جنگنده های قدیمی که توان عملیاتی رو دارند رو حفظ کرده در کنار اونها از جنگنده های جدید نیز استفاده میکنند مطمئننا برزیل و مراکش و سایر کشورهایی که ذکر شد علاوه بر این مدلهای قدیمی از جنگنده های مدرن و جدیدتری نیز بهره میبرند
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    بنگلادش120تا اف16 داره ما چی؟
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    2 1
    من راجع به موضوع نظر نمیدم، فقظ بنده به عنوان یک نفر که دکتری مهندسی مواد داره چندتا سوال پیش اومد برام؟ خستگی (fatigue) رو فهمیدم ولی لهیدگی دیگه چیه؟ بعد، همه فلزات فقط !؟ بعد، کران خستگی چی شد پس مثلا برای فولادها و تیتانیوم ها !؟ آلیاژ موتور و خستگی!!!؟ اون قبل رسیدن به عمر مجاز خستگی Creep و Thermal mitigation فاتحه اشو خونده! بعد از اونجایی که فوق لیسانس مکانیک هم دارم یک سری سوال دیگه برام پیش اومد؟ خستگی تو سازه fuselage !؟ خستگی معمولا تو بالها که دامنه نوسان خیلی زیاده رخ میده! بعد، سازه و بدنه!؟ پس مفهوم طراحی monocoque چی شد!؟ بعد، اکثر مواد به کار رفته، کامپوزیت ان نه آلیاژها. خدایی خسته شدم دیگه یا حق
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    مشرق به راستی تو را چه شده ست که چنین چیز هایی می نویسی!
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    چی می گی مشرق!
  • Shahin ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    در سالهای پنجم جنگ به بعد با ورود جنگنده های میراژ عراقی هواپیماهی اف چهار و اف پنج ما عملا حرفی برای گفتن نداشتند و اف14 های ما هم مشکل تامین قطعه داشتند، حالا چه برسد به الان که سی سالی از آن تاریخ گذشته و کشورهای رقیب ما انواع جنگنده های پیشرفته را خرید کرده اند و ما تنها آن هواپیماها را داریم با کمی تغییرات. تغییراتی که برای جنگنده های ما انجام شده شامل تجهیز بع موشکهای ضد رادار بمب های هدایت لیزری جدید، که گویا تعدادی هم به راکت تجهیز شده اند و سلاحهای ضد کشتی. تا جایی که ما خبرداریم نه موشک هوا به هوا روی صاعقه نسب شده نه رادار جدید روی دیگر جنگنده های تنها تغییرات شامل تعویض صفحات نمایش و رنگ و تجهیزات سوخترسانی بوده. امیدواریم مسئولین همت کنند و تعدادی سوخو 30 خرید کنند، هر چند که کار سختی خواهد بود.
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    جنگنده های نسل چهارم هنوز رهبران جنگ های هوایی هستند.اف14 اف15 اف4 سوخو 27 و مشتقاتش میراژ 2000 و رافائل میگ31 حتی نسبت به جنگنده های نسل5 و 6 برتری دارن اف 15 دهه 70 هنوز هم جنگنده رهگیر اصلی نیروی هوایی امریکاست
  • محمد ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    این تحلیل مناسبی نیست و مقایسه خیلی بدی هست....مهمترین نکته که باید توجه کرد تهدید های متوجه هریک از کشورها و البته آلترناتیوهای موجود و در دسترس برای اون کشور میباشد که باید متناسب با اون خودشونو مجهز کنند....کودوم کشورهای بالا دشمن امریکا یا اسراییل هستند یا اصلا دشمنی دارند که احتیاج به نیروی هوایی آنچنانی داشته باشند....آ10 های امریکا تنها هواپیمای جنگنده این کشور نیست و فقط در مورد داعش در حال حاضر استفاده میشه که داعش اصلا پدافند و هواپیمایی نداره...توی جنگ با عراق هم اول فقط هواپیماهای فوق پیشرفته شون مثه شاهین شب روی بغداد پرواز کردند وبعد از ازبین بردن همه پدافند و نیرو هوایی عراق بقیه جنگنده هاشون وارد شدن....از طرفی بسیاری از این به روز رسانی ها هم توسط کشور های سازنده انجام میشه یا حداقل تامین قطعات میشه که اصلا کار سختی نیست براشون و در مقابل کاری که ایرانیها انجام دادن کار کوچیکی هست....ایران در حال حاضر پدافند موشکی و بقیه موشک هاش که پایگاه های امریکا رو نشونه گرفته وظیفه اصلی تامین امنیت در مقابل تجاوزات احتمالی امریکا یا اسراییل رو دارن که خیلی هم مفید هست و تا زمانی که انشاالله بتونیم یه جنگنده خوب بسازیم این هواپیماها برای ماموریت های دیگه در حد همون داعش و سایر گروهک ها کاربرد دارند....تکیه به هواپیمای امریکا علیه خود امریکا منطقی هم نیست....فقط باید اعتماد به نفس دلشته باشیم و خودمونو دست کم نگیریم....
  • مشتعلعشقعلی ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    مشرق همیشه سرپوش گذارنده بر ضعف ها بوده چون سمت و سوش رو اینطوری براش تعریف کردن موضع دلسوزانه نداشته تابحال
  • محمد ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    خخخ...عجب توجیهی مشرق!
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    مضحک!
  • ehsan ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    این کشورها در کنار این مدل جنگنده ها بروزترین و جدیدترین جنگنده ها رو دارند و اینا رو برای مقاصد خاص استفاده میکنند و اورهال شده اند.
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    لطفا مباحث تخصصی را بدید یه آدم باسواد بنویسه نه هر فرد کوتاه فکری.ممنون
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    دوست عزیز کدام تحلیل مضحک مگر منظور مشرق اینه که که تا 100 سال دیگه از همین ها فقط استفاده بشه منظور اینه که اگر این هواپیما ها قدیمی هستن با زهم میشه ازشون در ماموریت های مختلف استفاده کرد نه اینکه ناوگان هوایی را تجهیز نکنیم چون یک عده تو سرشون می پرورونند که باید این تجهزات را دور بریزیم اما اینطور نیست البته مشرق باید به این موضوع در اخر مقاله اشاره می کرد که جای شبهه پیش نیاید
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    اونا در کنار تجهیزات به روز گاهی از این تجهیزات استفاده میکنن!! نه اینکه همیشگی باشه.. عقل ندارید مشرقیون
  • الف ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    با سلام ای کاش اصلا چنین تحلیلی رو روی وب سایتتون نمیزاشتین,,واقعا نظرات به خوبی گویای اینه که اصلا و به هیچ عنوان، ناوگان فرسوده به همراه نبود قطعه و عدم به روز رسانی تجهیزات, غیرقابل چشم پوشی نیست. از سایت مشرق خواهشمندم به جای اینکه اینچنین مطالبی رو که عذر بدتر از گناه هستن بزاره,بیان و تجهیزات نو و ساخت داخل رو بیشتر و بهتر معرفی کنن,اگر هم راهکاری برای نوسازی هواپیماهای موجود دارین با صنایع دفاع مطرح کنید.با تشکر
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    2 0
    مرسی ازاینکه ما را قانع کردی!
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    البته با قطعات اصلی و کمک مهندسان شرکت سازنده دوست عزیز
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 1
    دوستان بيوك امريكايي ٤٠سال پيش كه يادشونه. اون موقع براي خودش سالار بود اما حالا هر چه قدر هم نوسازي بشه قابل مقايسه با ماشينهاي مدرن امروزي نيست. خوب چه كنيم وقتي گوشت نيست چغندر سالاره
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 0
    تعصب، بن بست اندیشه است مشرق!
  • رحمن ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    بحث بی مزه ای بود برادر شما نمی توانید هواپیمای قدیمی آمریکا را باایران مقایسه کنید آنها این توان دارند که هواپیماهای قدیمی خود را بازسازی و پشتیبانی وبهینه کنند یک روزی انشاءالله اگر خودمان سازنده شدیم بعد خودمان می توانیم این نوع هواپیماها را اداره و پشتیبانی کنیم
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    اگر نیروی هوایی ما قوی بود نیازی به التماس به روسیه واسه فرستادن نیروی هواییش نبود.
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    البته بعدش می ریختن رو سرمون از نو
  • ali ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    Tu-95 بازنشست شده عزیزم
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اون زمان که گلوله و ترکش بود به جوان ها اعتماد شد، ولی حالا که نبرد اقتصاده جوون ها تو خیابون علافن،تحصیل کرده ها هم کارگری و مسافرکشی میکنن،خیلی ها هم تو جوب ها و پارک ها دارن میرن فضا
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    ما اگه قوی ترین و سر حال ترین هواپیما ها را هم داشتیم باز هم از روسیه کمک میگرفتیم،فقط که توان نظامی نیست،باید در عرصه ی بین المللی هم دستمون یه جایی بخوابه
  • اصغر ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    ناشناس عزیز 16:15 منظور ایشون اینه که هواپیما خسته هست خسته میفهمی. دیگه اینهمه مدرک دکترا و لغات فرنگی بکار بردن نداره دیگه
  • حسن ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    1 0
    مشرق وجدانا منتشر کن. دوستان میگن بایستی جنگنده داخلی تولید کنیم. بسیار خوب. نیمی از قطعات جنگنده الکترونیکی هستند، بفرمایید غیر از مقاومت و خازن ( اون هم ساده نه اس ام دی ) ما قادر به تولید کدوم قطعه ی الکترونیکی هستیم که دوستان انتظار دارند جنگنده تولید کنیم؟ توجه داشته باشید که بحث تولید قطعات الکترونیکی بسیار حساس است. ما اگر به فرض قطعات ماشین را بد تولید کنیم نهایتش میشود خودروی بی کیفیت اما اگر فقط یک قطعه ی الکترونیکی بد باشد کل مدار میخوابد.
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    از اینهمه اظهار نظر تخصصی در سایت شما متعجب شدم. آخه بعضی سایت ها فقط مخاطبان متخصص در امور سیاسی دارند!
  • سید دکتر محمود ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    شما اول باید به دوستان بفهمانید اندیشه چی هست بعد بری سراغ مراحل بعد
  • علیرضا ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی به "عمل" کار برآید به "سخندانی" نیست ...
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 1
    یه عده واقعا ارق ملی به کشورمان ایران ندارند و دستکم میگیرند نیروهای توانمند نظامی مان رو فقط یک جمله برای این عده کافیست اونم اینکه اگر کشور بزرگ ایران تجهیزات نظامیش و نیروهای نظامیش ضعیف بود تا الان هزاران بار توسط دشمنان مورد تهاجم قرار میگرفت و اینجا واقعا برای بعضی ها متاسفیم که حتی به اندازه دشمنان به قدرت نیروهایمان ایمان ندارند در حالی که کل دنیا و دشمنانمان به قدرت نظامی و نیروهای مسلحمان ایمان دارند و واقعا همیشه با ترس چشماشون رو میبندند اون دشمنان جنایتکارمان
  • محمد حسین ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 2
    خوبه که 50 فروند اولیه میگ 35 بگیریم بعد 250 فروند در داخل مونتاژ کنیم و 24 عدد میگ 31 و 18 عدد سوخو 35 و 70 عدد سوخو 30 اس ام خریداری بشه.از غرب هم رافائل به تعداد 28 فروند گزینه خوبیه اگه بفروشن.خیلی به جنگنده مدرن نیازمندیم.
  • مبارز ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    1 2
    مرغ همسایه غازه
  • عقیل ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    نیروی هوایی ایران باید با سوخو 35 و 50 بروز بشه تا توانایی مبارزه با اف 16و22و حتی اف35 رو داشته باشه
  • ناشناس ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    ایران هم توان بازسازی وبهینه سازی داره، در متن بالا هم فقط به آمریکا اشاره نشده است
  • ناشناس ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    1 0
    در منطق شما اندیشه یعنی خودباختگی، تحقیر ملی ، هیچ کاری برای کشور نکردن وفقط غرزدن و.....
  • ناشناس ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    1 1
    رضا جان ، بخشی از حرفت درست بود ولی رهگیری موفق آرکیو 170 عکس حرفت در مورد ضعف پدافند هوایی را ثابت می کنه، اگر پدافند هوایی ضعیف بودند دشمنان بارها اقدام به حمله به تاسیسات هسته ای می کردند، اون پهبادی هم که مثال زدی بارها توضیح داده شد که چرا اجازه دادند تا مقداری مسیر را طی کند وبرخلاف نظر تو در فاصله ای خیلی دورتراز تاسیسات هسته ای ساقط شدنه نزدیک آن ، بازدارندگی موثر ایران را اصلاً نمتوانی منکر شوی چون در غیر این صورت بعد از حملات یازدهم سپتامبر وحمله به عراق وافغانستان ، قطعاً به ایران هم حمله می کردند، اگر پدافند هوایی ضعیف بود چرا دشمنان حمله هوایی نمی کنند؟دستگیری ریگی با کمک نیروی هوایی نشان داد نیروی هوایی از آمادگی مناسبی برخوردار است، ولی اگر امکانش بوجود بیاید بهتر است خرید جدید هم انجام دهیم ولی با آیه یاس خواندن وغرولند کردن در حالی که می دانیم کشورمان تحریم است ، راه به جایی نخواهیم برد.والسلام
  • امیر ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    این جنگنده A10 جنگنده کارامد وخوبیه کاش تعدادی از ان برای هوانیروز در کنار هلیکوپتر های تهاجمی جدید تهیه میشد
  • شقایق ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 1
    من هیچ دانشی در خصوص هواپیما ندارم پس قطعا نمی تونم اظهر نظر کنم اما..مطمین هستم فراتر از تسلیحات جنگی مردان غیور ..خلبان های بسیار متبحر داریم. و میدانم حداقل تو منطقه هیچ کشوری به پای ارتش ایران نمی رسد...حتی اگر داریای تسلیحات مستهلک باشیم این رو در زمان جنگ نشان دادیم که یک سانت از خاک ایران نرفت.. قدر خودمان را بدانیم . من به ارتش به سپاه به مرزداران افتحار می کنم..
  • eagle ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    1 0
    وقتی تخصص نداری...
  • ناشناس ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    اگه اونا a-10 رو هنوز بازنست نکردند ولی ارتقا زیادی بهش دادند از جمله سازه رو عوض میکنند چرا که اگه عوض نشه بدنه هواپیما بر اثر تنش های خستگی به مرور زمان فرسوده میشه. اما تو ایران آیا همچین کاری میکنند؟ توانشو دارند؟ اگه داشتند این میگ 29 ها سقوط نمیکرد...
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    نویسنده محترم اینو توجه داشته باشید ضعیفترین دشمن مقابل ما الان سعودی است که توان هواییش در حال حاضر به شدت از ما قویتره! نیازی نیست جنگنده های اف 5 قدیمی و رفقای ایرانیشون همراه با تعداد انگشت شمار اف 14رو با اف 15 و اف 16 های زیاد سعودی مقایسه کرد. به روزرسانی جنگنده های میگ 29 و خریداری سوخو 30 و ترکیبشون سامانه های پدافندی جدید میتونه توازن قوا رو در بخش هوایی به سمت ما برگردونه
  • مستر ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    2 0
    سلام‏ ‏به‏ ‏همه‏ ، ‏نظرات‏ ‏خوب‏ ‏و‏ ‏قابل‏ ‏تامل‏ ‏بود‏‏ ‏اما‏ ‏یه‏ ‏نظر‏ ‏بدم‏ ‏تمام‏ ‏.‏ ‏هروقت‏ ‏تونستیم‏ ‏کامپیوترهای‏ ‏شخصیمون‏ ‏رو‏ ‏اعم‏ ‏از‏ ‏لب‏ ‏تاپ‏ ‏و‏ ‏اداری‏ ‏یا‏ ‏کیس‏ ‏دار‏ ‏در‏ ‏داخل‏ ‏تولید‏ ‏کنیم‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏نرم‏ ‏افزار‏ ‏و‏ ‏سخت‏ ‏افزار‏ ‏تولید‏ ‏کننده‏ ‏و‏ ‏صادر‏ ‏کننده‏ ‏باشیم‏ ‏اونوقت‏ ‏غصه‏ ‏داشتن‏ ‏جنگنده‏‏ ‏پیشرفته‏ ‏‏یا‏ ‏گدایی‏ ‏کردن‏ ‏از‏ ‏دیگران‏ ‏برای‏ ‏خرید‏ ‏جنگنده‏ ‏و‏ ‏هواپیما‏ ‏‏ نخواهیم‏ ‏داشت‏ ‏تا‏ ‏موقعی‏ ‏که‏ ‏دست‏ ‏درازی‏ ‏برای‏ ‏خرید‏ ‏لب‏ ‏تاپ‏ ‏پیشرفته‏ ‏از‏ ‏خارج‏ ‏داریم‏ ‏رویا‏ی‏ ‏داشتن‏ ‏نیروی‏ ‏هوایی‏ ‏پرقدرت‏ ‏رو‏ ‏باید‏ ‏از‏ ‏سرمون‏ ‏بیرون‏ ‏کنیم‏ ‏...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس