طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس ناراحتی و ممانعت غرب را در پی داشته، به‌طوری که آمریکا از سال 1997، این طرح را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داده است.

گروه جنگ نرم مشرق- روزنامه ایتالیایی «ایل جورناله» (Il Giornale) در گزارشی در سایت خود به قلم "فابریتزیو جانامئا" و با عنوان «ایران غرب را به چالش می‌کشد»، به موضوع کانال قابل کشتیرانی میان ایران و روسیه که خلیج فارس را به دریای خزر متصل کند، پرداخته و می‌نویسد: «پوتین و روحانی این گونه غرب را به چالش می‌کشند».

«ایل جورناله» واقعی بودن اتصال ایران به اورآسیا را به صحبت‌های مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در خلال دیداری با تعدادی از دانشجویان در سن پترزبورگ که به طور علنی قصد دولت تهران برای ایجاد این فعالیت گستردۀ زیرساختی را اعلام نمود، استناد می‌کند. سنایی به خبرگزاری تاس روسیه گفته بود: «آری، اندیشۀ احداث این کانال در مرحلۀ بحث است».

اتصال خزر به خلیج فارس؛ طرحی که موجب تحریم های آمریکا شد /// ویرایش
روزنامه ایتالیایی «ایل جورناله» در گزارشی تحت عنوان «ایران غرب را به چالش می‌کشد»، به موضوع کانال قابل کشتیرانی میان ایران و روسیه که خلیج فارس را به دریای خزر متصل کند، پرداخت


این سایت ایتالیایی ساخت یک کانال قابل کشتیرانی که به طور کامل از ایران عبور می‌کند را نه فقط به نفع روسیه، بلکه با اشاره به ٧٠٠٠ کیلومتر ساحل ممتد دریای خزر، این نفع را برای قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان نیز می‌داند.

این گزارش درباره نفع روسیه از این اتفاق می‌نویسد: «سرانجام ممکن است بعد از چندین قرن، دسترسی به اقیانوس هند برای روسیه امکان پذیر گردد. زیرا از آخرین دهه‌های قرن نوزدهم مهندسان روسی تلاش کردند کانالی قابل کشتیرانی ایجاد کنند که این امکان را به روسیه در زمان حکومت تزار بدهد که بدون عبور از تنگۀ بسفر، به راحتی به خلیج فارس و اقیانوس هند دسترسی پیدا کنند».

اتصال خزر به خلیج فارس؛ طرحی که موجب تحریم‌های آمریکا شد /// ویرایش
آمریکا در سال 1997، طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داد. شرکت‌ها و کشورهایی هم که در نظر داشتند در این پروژه به تهران کمک کنند، به مجازات‌های مالی و اقتصادی گرفتار می‌شدند

نویسنده در ادامه، امکان این‌که کشتی‌های روسی و ایرانی نه تنها از عبور اجباری از آب‌های ترکیه، بلکه حتی از آب‌های مصر امتناع ورزند را دلیل اصلی دو کشور برای حرکت به سمت تبیین این پروژه معرفی می‌کند و مینویسد: «عملیات مربوط به کانال ایرانی، عملیاتی است که چنانچه به پایان برسد از نظر جغرافیای سیاسی، راهبردی خواهد بود. روسیه دسترسی فوری به دریای مدیترانه و اقیانوس هند خواهد داشت آن هم بدون عبور از تنگۀ بسفر و کانال سوئز. با توجه به روابط کنونی کرملین با آنکارا، این چیز کم اهمیتی به شمار نمی‌آید. در رابطه با مصر باید گفت که در کنوانسیون قسطنطنیه که در سال ١٨٨٨ تنظیم گردید، کشتی‌های تمامی کشورها در دوران صلح و نیز جنگ حق عبور آزادانه از کانال سوئز را دارند. اما هیچ چیز معلوم نیست. تاریخ این موضوع را به اثبات می رساند. در سال ١٩٤٨ زمانی که که جنگ اعراب و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به تازگی به پایان رسیده بود، کشور مصر این کانال را به روی کشتی‌های اسرائیلی بست. البته این یک داستان قدیمی محسوب می‌شود، اما ممکن است بار دیگر تکرار شود».

اتصال خزر به خلیج فارس؛ طرحی که موجب تحریم‌های آمریکا شد +عکس
«ایل جورناله»: امکان اینکه کشتی‌های روسی و ایرانی نه تنها از عبور اجباری از آب‌های ترکیه بلکه حتی از آب‌های مصر امتناع ورزند، این دو کشور را به سمت تبیین این پروژه سوق می‌دهند


این رسانه ایتالیایی برای برشمردن مزایای فراوان این کانال برای ایران، به گزارش مجلۀ آنلاین «نیو ایسترن آتلوک» (New Eastern Outlook) اشاره می‌کند که نوشته بود: «ایران به لطف احداث این کانال می‌تواند حدود دو میلیون شغل ایجاد کند و باعث توسعۀ بیش‌تر استان‌های شرقی کشور از طریق ایجاد زیرساخت‌های پشتیبانی مانند فرودگاه‌ها یا کارخانه‌های کشتی‌سازی گردد».

اتصال خزر به خلیج فارس؛ طرحی که موجب تحریم های آمریکا شد /// ویرایش
مجلۀ آنلاین «نیو ایسترن آتلوک»: ایران به لطف احداث این کانال می‌تواند حدود دو میلیون شغل ایجاد کند و باعث توسعۀ بیش‌تر استان‌های شرقی کشور از طریق ایجاد زیرساخت‌های پشتیبانی مانند فرودگاه‌ها یا کارخانه‌های کشتی‌سازی گردد

«ایل جورناله» در گزارش خود به پیشینه این پروژه نیز اشاره می‌کند که ایران نخست به فکر این فعالیت افتاد و آن را به مسکو پیشنهاد داد که البته به دوران قبل از آقای روحانی برمی‌گردد: «در واقع این پروژه در سال ٢٠١٢ توسط محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت به تصویب رسیده بود. زمانی که تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب هنوز بر ایران فشار می‌آوردند. در واقع به محض آنکه تحریم‌ها به‌طور مستقیم توسط واشنگتن لغو گردیدند، این پروژه بار دیگر به جریان افتاد».

این گزارش باز به نقل از «نیو ایسترن آتلوک» در همین رابطه می‌نویسد: «پیش از این در سال ٢٠١٢ شرکت مسکن خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران انقلاب ایران هزینۀ این پروژه را حدود ٧ میلیارد دلار برای ده سال کار برآورد نمود».

این سایت خبری طرح‌های مسیر این کانال را نیز معرفی می‌کند: «دولت ایران چهار سال پیش دو مسیری را که این کانال در حال حاضر می‌تواند دنبال کند، شناسایی نمود و از راه‌های بلند آبی بهره جست. راه نخست که کوتاه‌تر است، در غرب قرار دارد و سلسله جبال مرتفع غرب را قطع می‌کند. دومی در شرق است که بلندتر بوده، اما امکان بهره‌برداری کشاورزی از مناطق کویری را فراهم نموده و مانع از آن می‌گردد که از تنگۀ هرمز که ایران با عمان در آن شریک است، استفاده گردد».

اتصال خزر به خلیج فارس؛ طرحی که موجب تحریم های آمریکا شد /// ویرایش
سایت‌های روسی مانند اسپوتنیک و راشاتودی نیز با انتشار گزارشاتی بر اهمیت استراتژیک طرح ایجاد کانال از خزر به خلیج فارس تاکید کردند


«ایل جورناله» در انتها نیز به چالش غرب نسبت به این پروژه که مسکو و تهران آن را به عنوان " جایگزینی معتبر برای غرب" می‌بینند، اشاره می‌کند که کاری جز تماشا نمی‌تواند انجام دهد.

در همین رابطه سایت‌های روسی مانند اسپوتنیک و راشاتودی نیز اقدام به انتشار گزارش کرده و بر اهمیت استراتژیک آن تاکید کردند. نکته مهم این موضوع فارغ از امکان عملیاتی شدن این پروژه، ناراحتی و ممانعت غرب و ترکیه از ساخت این کانال است؛ به‌طوری که آمریکا در سال 1997، طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داد. شرکت‌ها و کشورهایی هم که در نظر داشتند در این پروژه به تهران کمک کنند، به مجازات‌های مالی و اقتصادی گرفتار می‌شدند.

این موضوع نشان می‌دهد که غرب به رهبری آمریکا تا چه اندازه از افزایش قدرت روسیه و ایران از نظر اقتصادی و کاهش وابستگی این کشورهای مستقل، در وحشت هستند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 240
  • در انتظار بررسی: 66
  • غیر قابل انتشار: 30
  • دلسوز ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    20 11
    خواهشا شما کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب راه آهن سریع السیر چند بانده رو راه بندازید،دیگه کشور از نفت بی نیاز میشه...نمیخواد دریا رو دریا وصل کنید و کانالی به این وسیعی بکنید که 100ها سال طول بکشه.
  • ناشناس ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    12 6
    اگر باعث خشک شدن دریاچه مازندران نشود.بسیار هم خوب است ولی روس ها اول باید با فروش فناوری تولید اس300و سوخو30 به ایران حسن نیت خود برای متحد شدن استراتژیک با ایران را اثبات نمایند
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    19 11
    طرح فوق العاده ای ایول
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    12 17
    اگر بخواهند اینطوری کانال بزنند که امنیت ایران در خطره
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    30 33
    یه سد کارون و گتوندتون رو دیدیم که چه گندی به اکوسیستم و جغرافیای کشور زدن. بالاغیرتا ازین طرحای احمقانه کم بدید. و تو ای مشرق بیشعور... تو عامل استعمار روسیه در ایران هستی... این طرح مزخرف عملی هم بشود رویای پترکبیر را برای دسترسی به دریای جنوب تا حدبسیاری عملی می کند. ننگ بر تو ای lمشرق ای مهره کثیف استعمار. مردی شرف داری نظرمو بذار ببینم دارو دسته ت چه غلطی میخوان بکنن
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    10 14
    طرحش محکوم به شکسته برداشتی با مداد یه خط کشیدی تو نقشه فکر کردی به این راحتیه؟؟ شاید 3000 سال دیگه عملی بشه با تکنولوژی های امروزی مگر اینکه تکنولوژی جدیدی بیاد تو دنیا
  • ایرانی اذری ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    19 6
    ایران عزیزمان ابر قدرت اینده منطقه
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    11 2
    این که قراره به دریای عمان وصل بشه نه خلیج فارس
  • مهدی س ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 26
    سواحل ایران در قسمت دریای خزر بین 100 الی 170 متر پایین تر از سطح آب دریای آزاد و اقیانوسهاست و ساختن کانال باعث سرازیر شدن آب دریای عمان و اقیانوس هند به دریای خزر خواهد شد و تمام شهرهای ساحلی ایران در دریای خزر به زیر آب خواهد رفت و بیش از 5 میلیون نفر محل سکونت خود را از دست خواهند داد
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    9 20
    آخه این چه طرح مسخره ایه با این طرح ایران دو قسمت میشه
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    9 18
    آخه این چه طرح مسخره ایه با این طرح ایران دو قسمت میشه
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    17 4
    طرح بلند پروازانه و خوبی است. به شرط آنکه جوانب آن به دقت بررسی شود. با یک مدیریت خوب می توان منافع زیادی از قبیل: اقتصادی,اشتغال,توریستی,کشاورزی,نظامی,حمل و نقل,ترانزیت, تامین آب های زیر زمینی و تصفیه جهت شرب,کنترل بیابان, اهمیت منطقه ای,بیشتر مطرح شدن نام ایران و...
  • سلام ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 17
    کشور دو تکه می شود موقعیت استراتژیک ایران مخدوش می شود آبراه با حقوقو ارتفاقی برای کشورهای شمال ایران از درون تمامیت ارضی ایران موجب ضرر نسلهای آینده است البته از مسیر مذکور - اما از مسیر خزر به در یاچه ارومیه و از مرزهای غربی ایراان به سمت خرمشهر حائل مرزی (دیوار طبیعی می شود - یا از مرزهای شرقی - از داخل کشور با نقشه موجود بسیار خطر آفرین برای کشور است ایران به دو ایران شرقی و غربی تقسیم می گردد و افغانستان ثانوی از جدایی ایران ایجاد می گردد.
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 14
    ۲۰ متر اختلاف سطح خزر از خلیج فارس، اگه آب بندهای مسیر دچار اشکال بشه، فاجعه درست میکنه.
  • آرین ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    8 16
    من نمی دونم کی فکر کرده همچین طرحی ممکنه؟ می دونید چه قدر انرژی , مواد , ابزار , نیروی کار و سرمایه لازمه؟ من که نمی دونم. ایران یک فلاته که از همه طرف کوه های با ارتفاع بیش از 1000 متر هستن و در بیتشر نقاط ارتفاع دشت ها بیش از 500 متر هستش. فکر کنید چه قدر باید بالابر آبی ساخته بشه که کشتی ها کوهنوردی کنند!!!! این موضوع صرفا به درد خبر پرکنی و خیال پردازی می خوره. داستان ملانصردین که ماست می ریزه تو دریا که اگر دوغ می شد چی می شد!
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    5 4
    اهتلاف ارتفاع بین نقاط مختلف مسیر ممکنه تا 3000 متر هم برسه....
  • یاسر ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 7
    از لحاظ امنیتی کنترل همه کشتی های عبوری در تمام مدت عبور از خاک ایران خیلی سخت وپرهزینه است در ضمن هزینه کندن وآماده کردن وحشتناکی داره
  • علی ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 9
    کار بیهوده ایس
  • حسین ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    13 1
    کشورهای مطیع آمریکا در حاشیه خزر بدستور ارباباشون از این آبراه اشتفاده نمیکنن میمونه روسیه که کاملا بنفعشه . اماسوال اساسی اینه وقتی یه بزرگراه با حجم خاکبرداری مشخص و طول 120 ک و عرض چند متر 20 سال طول کشیده تازه 20 درصدش هم انجام نشده این طرح میخواد چن صد سال بطول بیانجامه. البته کار نشد نداره همین کانال سوئز مصر کار ایرانیان هخامنشیه و این اگه7 میلیارد دلار هزینه داشته باشه بسیار بنفع کشاورزی و توریسم و اکوسیستم خشک مرکز ایرانه که با حضور جمعیت ، امنیت بیشتری در قسمت شرق ایران پیش میاد و کلا ایران از نگرانی خشک شدن بسترزیر زمین خارج میشه امیدوارم عملی بشه و قدرت مهندسی ایران به رخ بدخواهان مریضش کشیده بشه.
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 4
    چه ربطی داشت اولاً. کاناله، رودخونه که نیست دوماً.
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    7 3
    در کشور ما برای ساخت یک سالن ورزشی ساده چند بار مراسم کلنگ زنی و پرده برداری صورت میگیرد.ده ها همایش و جلسه برگزار می شود و در آخر پس از ده سال ساختمان نیمه کاره چند بار توسط چندین مسئول دولتی افتتاح می شود.فکر کنم این پروژه انشالله بعد از برگزاری میلیون ها مراسم کلنگ زنی و افتتاح،آخر سر به دلیل عدم تامین بودجه نیمه کاره رها شود
  • مهدی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 4
    خبرگزاری توده ای مشرق
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    8 3
    الکی شلوغش نکن....دریای مازندران ورودی های بیشماری داره دبی آبش هم خوبه...روسیه بـــــــــــاید در این پروژه همکاریه موثـــــــــــر داشته باشه نه فقط بیاد نوک بزنه و بره
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 0
    مشرق روی عکس ی خورده کار کن...خودم میدونم خیلی اغراق شده ...دیگه اینقدرها هم پت و پهن کانال نمیزنن....اینو واسه این میگم که مردم برای خودشون فک نکنن که ای هواااار ای خددددا زمینم شهرم زنم بچم داره میره زیر آب....خخخ
  • محمد مهدی ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 1
    s300 رو رد کنین بیاد . وصل کردن دریای خزر به خلیج فارس پیشکش !
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 5
    اساسً پروژه مناسبی به نظر نمیاد در بلند مدت می‌تواند موجب تضعیف و تجزیه ایران به دو بخش شرقی و غربی شود. در ضمن احتمال خشک شدن دریای مازندران به شدت زیاد است.
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 5
    این پروژه به هیچ وجه به نفع منافع سرزمینی ایران نیست. این کانال ایران را به 2 بخش غرب و شرق کانال تقسیم می کند.
  • محمد مهدی ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 2
    فقط یه سوال : رشته کوه های البرز رو چطور باید دور زد ؟!؟!؟
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    8 2
    باعث سرسبزی فلات مرکزی ایران میشود و یعنی میریم یزد کنار دریا
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    6 4
    يك طرح بسيار عالى فكرش رو بكنيد از شمال تا جنوب ايران بشه ساحل و دريا و... اين يعنى ١-تبديل شدن ايران به قطب گردشگرى منطقه ٢-افزايش وزنه سياسى كشور و بدست گرفتن موازنه انرژى از طريق اعمال قدرت ٣-اشتغال و عكس كردن روند مهاجرت معكوس از استان هاى شرقى ٤-البته نكته اى كه بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است كه اگر اين كانال ايجاد شود نبايد حق عبور هيچ ناو يا ناوشكن نظامى داده شود از هر كشورى كخ ميخواهد باشد. 5-تامين دائمى و حل مشكل آب مناطق كويرى با استفاده از دسگاه هاى آب شيرين كن هسته اى 6استفاده از زمين هاى باير موجود در كوير و تبديل شدن به قطب كشاورزى
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 9
    تا فاجعه زیست محیطی ایجاد نکنید دست بردار نیستید
  • احدحسین زاده ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 9
    پطر کبیر آسوده بخواب که آرزویت در حال بر آورده شدن است.بابک زنجانی را اعدام نکنید با پولهایش و یک تبر طلایی تا آخر عمرش با استعانت از روح فرهاد این کار شدنی است
  • ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    6 3
    اگر کمی جغرافیا بلد بودید میدونستید همچین طرحی غیر ممکن هست .
  • ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 3
    اين طرح از قبل از انقلاب مطرح بود زمان دولت هاشمي هم روش مطالعات زيادي شد و كاملا اجراييه.
  • ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 3
    وقتی آمریکایی ها این طرح رو تحریم می کنن یعنی قابل اجراس ، تمام مشکلات را علم عمران حل خواهد کرد با امکانات امروز و همکاری دو کشور قدرتمند ایران و روسیه این طرح صد در صد قابل اجراس تو کارهای عمرانی فقط یک موضوع طرح را کنسل می کند اونم بازده اقتصادی نداشتنه که این طرح به ایران و روسیه از همه لحاظ قدرت وحشتناکی می ده .
  • ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 1
    احیانا رودهایی مثل ولگا اون بالا کشک تشریف دارن که دریاچه خشک بشه؟
  • ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 3
    خیلی خوبه . عملی که نیس ولی برای عصبانی کردن عرب ها و غربی ها دست آویز خوبیه . با بزرگ کردن این خبر حالشونو بگیریم و حالشو ببریم
  • محمد ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 2
    کار بس بیهوده ای است برای روس های که هیچ وقت حامی ما نبودند حتی در تعیین حق ما در خزرررر
  • بهمن تهرانی ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    13 4
    این طرح باید کاملا توسط خود ایران تامین مالی بشود تا شریکی نداشته باشد... سال 700 میلیون دلار در ده سال با توجه به قابلیتهای مهندسی خاتم الانبیا چیزی نیست و قابل تامینه... ایران باید از همین ابتدا با پیشنهاد دادن این طرح به کشورهای حوزه خزر مخصوصا روسیه اجرای این طرح رو مشروط به امضای قرارداد 25 درصد سهم ایران از خزر کنند... این خیلی مهمه... باید ایران پیشنهاد بده که در مقابل امضای قرارداد تقسیم خزر بصورتی که 25 درصد سهم ایران بشه... و در صورتی که روسیه جنگنده های پیشرفته و اس 400 به ایران بفروشه ایران حاضر هست که با احداث ان پروژه در طی ده سال آزادی رفت آمد کشتیهای کشورهای حوزه خزر رو در دوران صلح تضمین کنه...این ره آورد استراتژیکی بزرگی برای ایران بههمراه میاره و از هرگونه اقدام کشورهای شمال بر ضد ایران جلوگیری میکنه ایران باید این طرح رو در مثلا 4 فاز اجرا کنه... - فاز اول: ساخت کانالی دو طرفه برای کشتیرانی بهمراه لاکهای مورد نیاز با حداکثر ظرفیت برای عبور کشتیهایی با بالاترین کلاس وزنی - فاز دوم: ساخت دستکم 6 انشعاب برای رساندن آب به منتهای شرقی و غربی که عمدتا کویری بوده و مشکل اساسی آب دارند. - فاز سوم: ساخت نیروگاههای کوچک هسته ای در هر یک از این انشعابات برای تامین آب شیرین و برق مورد نیاز برای شرب و مصارف کشاورزی و صنعتی (دولت میتونه از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای فاینانس این نیروگاهها و واحدهای آب شیرن کن استفاده کنه و با خرید نیروگاههای کوچک اتمی چینی که بسیار هم بصرفه هست و در گام بعدی تولید داخلی این نوع نیروگاهها تعداد واحدهای رو تا میتونه افزایش بده... - فاز چهارم: ایجاد کارخنجات بزرگ کشتی سازی در حاشیه این کانال، ساخت شهرکهای بزرگ صنعتی که میزبان کارخانجات بزرگ صنعتی با مصرف آب بالا باشند..کارخانجاتی همچون فولاد... در فازهای بعدی میشود نیروگاههای خورشیدی بزرگی رو در هم در کنار انشعابات ساخت تا از لحاظ استراتژیک تکیه صرف بر نیروی اتمی نباشد... ساخت چنین طرحی قدرت ژئوپولوتیکی، سیاسی و اقتصادی کشور رو دهها جلو میبره و باعث افزایش وزن و امنیت کشور در دراز مدت میشه... فقط نکاتی هم هست که باید درنظر داشت - ایجاد همچین کانالی طمع ابرقدرتها رو برای راه انداختن جنگهای برای تصرف کشور رو بیشتر میکنه... ایران باید همزمان با ساخت این کانال که می تونه به "کانال شمال به جنوب ایران" نام گذاری بشه، بفکر ساخت فوری و یا خرید دو ناوگان بزرگ شمال و جنوب دریایی مسلح برای دفاع از دو دهانه این کانال باشه... یعنی دو پایگاه دریایی یکی در سیستان و بلوچستان و دیگری در دهانه شمالی کانال در گلستان یا مازندران... هر پایگاه باید مجهز به دستکم 3 زر دریایی مسلح به کروزهای دوربرد، 8 فریگت موشک انداز مجهز به موشکهای کروز هایپرسونیک ضد کشتی و ساحل باشه تا بتوانند عامل بازدارنده هرگونه حمله به این کانال باشند... اگر مدیریت ایجاد چنین طرحی به مدیران انقلابی و دلسوز که از متخصصین هر کاری بهره م برند واگذار بشه قول می دم همین یک طرح باعث حل بسیاری از مشکلات اقتصادی، صنعتی و نظامی کشور بشه...
  • ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    11 5
    مزایای طرح برای ایران : تغییر آب و هوای شرق کشور به مرور ، در این صورت بارندگی بیشتری در شرق خواهیم داشت با بهبود یافتن آب و هوا ، کشاورزی و دامداری شکل و رونق خواهد گرفت . اشتغال زایی وحشتناک در حین احداث و بعد بهره برداری گسترش توریسم داشتن شیلات و ... که بسیار سودده هستند در دل کشور که قبلا بیابان و کویر بود . شیرین کردن آب از این رودخانه در فاصله نزدیک به شهرها که قیمت را کاهش خواهد داد یا احداث نیروگاه های اتمی کوچک در کنار این رودخانه که آب تصفیه شده کم قیمت را تحویل خواهند داد . تاثیر بسیار مثبت رو پدیده هایی مثل طوفان 120 روزه گسترش صنعت و شهرک های صنعتی در این مناطق حفظ زیرساخت های گران قیمت مثل راه آهن حل مشکلاتی مثل کپر نشین در جنوب ، الان در یک شهری زیرساخت های گران قیمت شهری ساخته می شود آب نیست مردم شهرستان را رها می کنند و کپرهای خود را در جای بهتر به پا می کنند امکانات خالی می ماند اما اگر آب به این شهرک ها و شهرستان ها برسد اوضاع 180 درجه فرق خواهد کرد و ... تمام این ها در وهله اول اقتصاد مردم اون منطقه و در نهایت سایر مردم نقاط کشور را متحول خواهد ساخت براشون امکانات و شغل دائم ایجاد خواهد کرد و ... در نتیجه جمعیت افزایش پیدا خواهد کرد آب و هوای شرق کشور عوض شود ایران می تواند حتی بیش از پاکستان جمعیت داشته باشد جمعیت بیشتر به ثبت رسمی زبان فارسی به عنوان زبان مورد استفاده در جهان کمک خواهد کرد ، این کار به معیشت مردم ایران ، توان نظامی کشور و قدرت چانه زنی سیاسی ایران وحشتناک کمک خواهد کرد . نفوذ آب شور به قنوات ، غرق شدن خشکی ها به خاطر تراز ارتفاعی ، بودن نقاط مرتفع در مسیر و ... با علم عمران قطعا قابل حل خواهد بود ، این طرح آینده مردم ایران را برای ابد بیمه خواهد کرد والا سایه بی آبی و خشکسالی که یک جنگ در دنیاست هیچ وقت یقه ایران و ایرانی رو ول نخواهد کرد این طرح انقلابی جهادی بسیار واجبه .
  • ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 8
    مگه کشکیه؟! اگه اینطوری بود هیچ کشور محصور در خشکی نمیبود و همه جای دنیا کانال کشی میشد!!!! با این طرح احمقانه بزنید فاتحه دریای مازندران و اقلیم ایران رو هم بخونید و جیب پیمانکاران رو پر کنید که میخواید به روسیه خدمت کنید نوکری روسیه تا کجا؟؟؟؟؟
  • hadi ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    7 3
    وقتی پونزده سالم بود یعنی بیست سال پیش با قطار میرفتیم اردوی مشهد چند نفر همراه معلمامون اومده بودن یکیشون خیلی ادم دانشمندی بود فکر میکنم بهش میگفتن اقای دکتر هرچی بود یادمه با اینکه جوون بود ولی خیلی بهش احترام میزاشتن منم که عاشق علم بودم تو اون سالها بهش نزدیک شدم گفتم کارتون چیه گفت دارم رو طرح اتصال خزر به خلیج فارس کار میکنم و بردن اب به کویر و ایجاد دریاچه مصنوعی اونم چندتا در کویرهای ایران همیشه دوست داشتم یه روزی ببینم اون کار انجام شده حرفاش اون موقع مغز کوچیک منو قانع کرده بود هنوز هم فکر میکنم مهمترین پروژه تاریخ ایران میتونه باشه بطر باورنکردنی اشتغال زایی داره باعث امایش سرزمین میشه مخصوصا در در کویر در کشاورزی قطب منطقه میشیم و کلی توریسیم و ازین حرفا خدا کنه اتفاق بیوفته
  • یک بنده خدا ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 6
    سلام به تبعات منفی زیستی محیطی که دارد ارزش ندارد
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 0
    طرحی خوبه که جنبه مثبت اقتصادی و اقلیمی اش بیشتر باشه. جنبه سیاسی همه حرف و حدیثه. نسیر شرقی بهتره از مسیر غربی زیرا هم آسونتر میشه اون رو ساخت و هم تاثیر زیادی در آب و هوای شرق کشور داره و فشار بر روی تنگه هرمز رو کمتر می کنه. ایران بایستی بنادری رو توسعه بده که به دریای آزاد راه دارند مثل چابهار، کنارک، بندر جاسک
  • ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 6
    عملی نیست سطح آب دریای خزر خیلی پایین تر از دریای آزاد است با این طرح نصف شمال رو به زیر آب خواهید برد. ولی اینکه آب خیلیج فارس رو تا کویر لوت یا دشت کویر بیارید خوبه.
  • سید ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 4
    آشغاله می دونید چه مشکلات عدیده ای رو برای محیط زیست ایجاد میکنه واقعا مسخره ست
  • ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 17
    دریای خزر 600 متر بالاتر از دریای عمان می باشد
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 8
    این طرح بسیار خوب است ولی : 1. ملاحظات زیست محیطی لحاظ گردد 2. دریاچه خزر محدود است و در صورت اتصال به آبهای آزاد احتمال افت شدید آب و سایر پیامدهای زیست محیطی را دارد. 3. در صورت اتصال باید نزدیک ترین مسیر انتخاب گردد و آن اتصال به دهانه اروند رود است.
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 0
    ایل جورناله هم اندازه سرش نمی شه. پهنای اون آبراهی که کشیده 100 کیلو متره
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 2
    روس ها اگر هنر داشتند و مرد بودند اول حوضه ابریز دریاچه ارال را به دریاچه مازندران کور نمیکردند و تدبیر بخرج میدادند این دراچه ارال خشک نشود !! حالا هم همان نقشه شوم را برای دراچه مازندران دارند !!! تا اب رودخانه های اترک و ارس را هم ببرند برای صنایع خشن و سنگین خود و اقمارشان !! شاید حق ابه ای هم به ایران بدهند !!مشخص نیست چرا ما ایرانیان که روی دست همه جهانیان هستیم از تاریخ و تاریخ خوانی و تاریخ نویسی !!تاریخ دوره روس ها و جنایات انها را به ولایت محروسه ایران ؟؟؟!! را اصلا حاضر به بازخوانی نیستیم !! شاید تعلق خاطری به این ایران ووطن دوست داشتنی خود نداریم !!!
  • جمشید ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 0
    با سلام این طرح به همین سادگی نیست می توانید مدت زمان احداث کانال سوئز را با توجه به مسافت آن را نگاه کنید من فکر می کنم حداقل 50 سال برای آن زمان صرف خواهد شد و جزئ طرحهای بلند مدت خوب است دوم اینکه چون سطح دریاچه مازندران حدود 50 متر از سطح آبهای آزاد پایین تر است نیاز به استخرهای پمپاژ می باشد در کل طرح خوبی است و از ابتدای شروع اشتغال زایی بسیار زیادی خواهد داشت.
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    علاوه بر ایجاد دو ملیون شغل اکوسیستم مناطق اطراف را تغییر میده و باعث بهبود شرایطآب و هوایی ، رونق کشاورزی و بهبود شرایط اقنصادی اطراف خواهد شد
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 3
    چرا اینقدر اشتباه میکنید با دلایل علمی و منطقی ثابت میشه این پروژه شاید فقط روی کاغذ اجرایی باشه . 50 سال کار کنیم 50 درصد درامد مملکت رو صرفش کنیم شاید 5درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشیم خواهش میکنم واقع گرا باشید
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    بايد به عواقب زيست محيطي آن هم انديشيد در ضمن طرح فوق العاده هزينه بري است که به صرفه بودن آن نيز بايد فکر کرد منافع مادي اين طرح بيشتر براي روسيه است تا ايران چون ساير کشورهاي منطقه آسياي مرکزي با توجه به گرايشات غرب گرايانه ترجيح مي دهند از ساير مسيرها استفاده کنند
  • مرد پارس ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    این طرح اگر بخواهد اجرا شود باعث میشود چندین زمین لرزه بزرگ و ویرانگر بر روی گسلهایی که این کانال را قطع میکنند به وجود آیند!! کار حفر کانال و نگهداری آن هم با شرایط زمین شناسی ایران بسیار مشکل است!!
  • محمد مهدی ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    نکته دیگه این که این طرح مملکت رو به دو تیکه جدا از هم تبدیل می کنه و از لحاظ دفاعی و نظامی باعث ضعف مملکت می شه
  • ایرانی ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    به قول معروف : خودتی
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 1
    طرح خوبیه ولی 7 میلیارد دلار هزینه داره و سطح آب دریای خزر رو به شدت میاره پایین اقلیم آب و هوای ایران رو عوض میکنه از لحاظ امنیتی هم به شدت به ضرر ایرانه چون ایرانو به 2 نیم تقسیم میکنه
  • علی ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 1
    رویاپردازیه
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    معایب این طرح خیلی بیشتر از مزایای ان میباشد اما اگر بشه یه همکاری نظامی گسترده با روس ها انعقاد کرد ارزششو داره برای مثال سامانه اس400 واس500 وجنگنده های پکفا تو ایران تولید بشن اونوقت خیالمون از قدرت نظامی حداقل تا 100 سال راحته
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    خوشم میاد که این طرح احمدی نژاد بوده نه روحانی اگر هم قرار باشه اجرایی بشه احمدی نژاد خودش اجراییش میکنه در ضمن این طرح بعلت اینکه باعث پیشرفت و اقتدار بیشتر ایران خواهد شد
  • مودی ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    خدمت مخاطب ناشناس محترم عرض میکنم که به دلیل افت سطح آب دریای خزر به میزان حدود 40 متر نسبت به دریاهای آزاد در طول چند قرن گذشته ؛ این طرح در صورت اجرایی شدن نه تنها باعث خشک شدن دریای خزر نمیگردد بلکه یکی از چالشهای بزرگ این طرح آن است که به دلیل خاصیت آب در ظروف مرتبطه که به همسطح شدن می انجامد این خطر بصورت جدی وجود دارد که با جریان یافتن شدید آب از دریای عمان به دریای مازندران ؛ سطح آب آن بسرعت افزایش یافته و تاسیسات بندری و مسکونی و صنعتی ایران در حاشیه دریای مازندران در معرض غرق شدن قرار گیرد.
  • قل مراد ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 1
    اثرات زیست محیطی بسیار بدی داره، خاک رو اسیدی می کنه که عملا بعد از مدتی امکان کشاورزی رو نداره و اقلیم کویر ایران رو برای همیشه از بین میبره اما همانطور که راه آهن جنوب به شمال اهداف انگلیس رو با هزینه ایران تامین کرد این طرح هم اهداف روسیه رو با هزینه ایران تامین می کنه
  • امیر ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    بیخیال بابا... این طرح از اون طرح هاییه که سالهای سال وقت و انرژی کشور رو تلف میکنه و معلوم نیست چند دهه طول بکشه...ولی بقول یارو گفتنی چی میشه اگه بشه... فکر کنم نصف مناطق کویری کشور تبدیل بشه به ییلاق و یه چیز تو مایه های کلاردشت... اونوقت زمینهای بایر و بیابون ارزش طلا پیدا میکنه و بعدش پای زمین خوارها و آغازاده ها باز میشه و یه واژه جدید به اسم بیابان خواری هم به لغتنامه اختلاس ها و ویژه خواریها اضافه میشه... بنظر من اگر هم همچین چیزی تصویب شد واگذار کنن به شرکت های روسی البته تنها در زمینه مدیریت و هزینه و از نیروی کار داخلی استفاده کنن تا ریسک این داستان به صفر برسه... که البته اونم بخاطر مطالعات و زمین شناسی ها و غیره در بعد امنیت ملی و غیره قابل بحث و بررسیه...
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 1
    ما تو یه محله توی اهواز در ۷ کیلومتری مرکز شهر بود زندگی میکردیم که کنار ریل راه آهن بودم و همه امکانات آنور ریل بود !! و هیچ ماشینی اینور نمیتونست بیاد و میبایست حدود ۱۲ کیلومتر دور میزدیم تا بریم شهر و بعد از چندین سال پیگیری و اعتراض و بستن جاده آنور ریل و ....... بالاخره بعد از ۶ سال برای ما یه جاده از روی ریل راه آهن زدن !!!! حالا فرض کنید از وسط ایران همچین کانالی رو بزنن که من مطمينم بیشتر به یک جک شبیه تا یک طرح !!!!
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 1
    جاده شمالو بزنند لازم نكرده
  • سوسان ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    دریای خزر سالهای گذشته یک متر از عمق خود را از دست داده و به زودی تبدیل به یک تالاب خشک مثل دریاچه اورال خواهد شد
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    سطح خزر از آبهای آزاد پائین تر است و در صورت ایجاد کانال شاید بالاتر هم بیاید. پس خشک نخواهد شد.
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    5 0
    البته نمی دونم چقدر عملیه ولی اگه یه روز اجرا بشه آب از دریای عمان به سمت دریاچه مازندران حرکت می کنه نه بر عکس
  • امیر ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    از مزایای این طرح تغییر اب وهوای نواحی کویری مرکز وشرق ایران ذکر شده است ممکن است این امر اتفاق بیفتد شاید هم نمونه طبیعی ان وجود دریای سرخ بین شبه جزیره عربستان وافریقا است که همانند کانال نسبتا کم عرضی در طول زیاد بین دوقاره واقع شده وسواحل ان خشک وکم باران است یا سواحل خلیج فارس که زیاد با رندگی ندارد پس میتوان نتیجه گرفت که الزاما وجود این کانال باعث مرطوب شدن نواحی اطرافش نخواهد بود از معایب دیگر ان میتوان به زیر اب رفتن اراضی بسیاری نواحی داخلی ایران را ذکر کرد وایجاد مانعی در راه مهاجرت وجابجایی حیات وحش کار خانه های کشتی سازی راهم میتوان در سواحل طولانی شمال وجنوب کشور ایجاد کرد البته اگر در امتداد نوار مرزی شرق کشور احداث شود میتواند مانع خوبی در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر باشد
  • احمد ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 1
    طرح های آب رسانی قبل از اینکه در دنیا ویژگیه موثر داشته باشه بیشتر یه نماد پوپولیستمی واسه دولت ها که با انجام طرح های بلند پروازانه یه وجه ناسیونالیسمی و فرافکنی از مشکلات داخلی رو به نمایش بگزارند . نمونه آن طرح آب رسانی مصنوعی مانند خشک شدن دریاچه آرال در زمان حکومت کومونیستی شوروی سابق که به قصد استفاده از اون واسه مصارف کشاورزی بوده و با برآورد کارشناسان آن زمان نیاز به 20 انفجار هسته ای واسه باز کردن مسیر داشته و پس انجام تنها 5 انفجار به دلیل هزینه بالا رها شده . طرح آب رسانی با این حجم از شمال تا جنوب ایران به غیر از مسایل بسیار وسیع غیر قابل پیشبینی هزینه بسیار سرسام آوری داره که از عهده دولت حاضر خارجه و امکان اجرای آن با تکنولژوی کنونی بسیار دور از واقعیته . امید وارم مسولین کشور با نگاه مهندسی و دور از آرمانگرایی به این مسله توجه کنند
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 3
    تصور ميكنم اين طرح مال زمان شاه بود
  • احمد ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    طرح های آب رسانی قبل از اینکه در دنیا ویژگیه موثر داشته باشه بیشتر یه نماد پوپولیستمی واسه دولت ها که با انجام طرح های بلند پروازانه یه وجه ناسیونالیسمی و فرافکنی از مشکلات داخلی رو به نمایش بگزارند . نمونه آن طرح آب رسانی مصنوعی مانند خشک شدن دریاچه آرال در زمان حکومت کومونیستی شوروی سابق که به قصد استفاده از اون واسه مصارف کشاورزی بوده و با برآورد کارشناسان آن زمان نیاز به 20 انفجار هسته ای واسه باز کردن مسیر داشته و پس انجام تنها 5 انفجار به دلیل هزینه بالا رها شده . طرح آب رسانی با این حجم از شمال تا جنوب ایران به غیر از مسایل بسیار وسیع غیر قابل پیشبینی هزینه بسیار سرسام آوری داره که از عهده دولت حاضر خارجه و امکان اجرای آن با تکنولژوی کنونی بسیار دور از واقعیته . امید وارم مسولین کشور با نگاه مهندسی و دور از آرمانگرایی به این مسله توجه کنند
  • احمد ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 2
    طرح های آب رسانی قبل از اینکه در دنیا ویژگیه موثر داشته باشه بیشتر یه نماد پوپولیستمی واسه دولت ها که با انجام طرح های بلند پروازانه یه وجه ناسیونالیسمی و فرافکنی از مشکلات داخلی رو به نمایش بگزارند . نمونه آن طرح آب رسانی مصنوعی مانند خشک شدن دریاچه آرال در زمان حکومت کومونیستی شوروی سابق که به قصد استفاده از اون واسه مصارف کشاورزی بوده و با برآورد کارشناسان آن زمان نیاز به 20 انفجار هسته ای واسه باز کردن مسیر داشته و پس انجام تنها 5 انفجار به دلیل هزینه بالا رها شده . طرح آب رسانی با این حجم از شمال تا جنوب ایران به غیر از مسایل بسیار وسیع غیر قابل پیشبینی هزینه بسیار سرسام آوری داره که از عهده دولت حاضر خارجه و امکان اجرای آن با تکنولژوی کنونی بسیار دور از واقعیته . امید وارم مسولین کشور با نگاه مهندسی و دور از آرمانگرایی به این مسله توجه کنند
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    چه ربطی داره اینا بهم اونوقت ؟!!!
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    طرح خوبیه ولی حیف که نمیشه به روسها اعتماد کرد
  • محمدجواد ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 1
    اکثر کارشناسان محیط زیست و زمین شناسی با این کار مخالفند. دلایل آنها باید پرسیده شود. کاری نکنیم که سالها بعد پشیمان شویم.
  • بابلی ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    بسیار عالی ینی فکرشو بکنن چقدر کشتی از این کانال عبور خواهد کرد و چقدر ایجاد اشتغال میشه ما هم با کشتی میریم سیستان و بلوچستان آخ که چه شود
  • سروش ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    باعث خشک شدن دریای خزر نخواهد شد چون رودهای عظیمی به خزر متصل خواهند شد فقط می ماند اکو سیستم منطقه ماهی های خزری و شکارچی های اقیانوسی و خاویار که آیا با این طرح از بین خواهند رفت یا می ماند.
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    خیلی بعیده امکان این طرح وجود داشته باشد، وقتی ساخت یک بزرگراه تهران تا شمال که از سطح ناچیز زمین می‌گذرد، پس از 18 سال هنوز نیمه کاره است، چگونه می توان چند هزار کیلومتر کانال و برداشتن بخشی از رشته کوه البرز را محقق ساخت.
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    سطح دریای مازندران 27 متر پایین تر از آبهای آزاد است و شوری آب آن 1/3آبهای ازاد.آیا راه حلی برای زیرآب نرفتن شهرهای ساحلی دریای مازندران و از بین نرفتن اکوسیستم دریا به دلیل شورشدن آب درنظرگرفته شده یانه
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    ما تو یه محله توی اهواز در ۷ کیلومتری مرکز شهر بود زندگی میکردیم که کنار ریل راه آهن بودم و همه امکانات آنور ریل بود !! و هیچ ماشینی اینور نمیتونست بیاد و میبایست حدود ۱۲ کیلومتر دور میزدیم تا بریم شهر و بعد از چندین سال پیگیری و اعتراض و بستن جاده آنور ریل و ....... بالاخره بعد از ۶ سال برای ما یه جاده از روی ریل راه آهن زدن !!!! حالا فرض کنید از وسط ایران همچین کانالی رو بزنن که من مطمينم بیشتر به یک جک شبیه تا یک طرح !!!!
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 1
    این طرح = مزخرف
  • وحید93 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    شوره داداش....شیرین کردنش هم خیلی سخته و هزینه بر..عربستان بخاطر همین شیرین سازی های آب هزینه های هنگفتی کرده ولی خیلی ها میگن ارزش اقتصادی نداره
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    این طرح ارزوی دیرینه پتر کبیر بود که میخواست به ابهای گرم خلیج فارس دست پیداکنه ...با این طرح ایران تا ابد زیر یوغ روسیه قرار میگیره...گول یه عده توده ای مزدور روسیه را نخورید!
  • سروش ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    در عوض منابع غنی آبی ایران احیا خواهد شد خیلی از کشورهای اروپایی هستند که با رودخانه های قابل کشیرانی دو قسمت هستند و مشکلی ندارند و آب و هوای خوبی هم دارند شاید این طوری آب و هوای ایران مرکزی هم مرطوب بشه و جدای از دو قسمت شدن ایران شاهد کشت و زراعت خواهیم بود و غرب از این نطقه وحشت کرده چون کشاورزی اسران با آن گستره تنوع کشاورزی غرب و اروپا رو به چالش خواهد کشید حتی مناطقی از کشورهای پاکستان را هم از خشکی درخواهد آورد.
  • حسین ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    با سلام در متن گزارش ویژه ذکر شده تنگه هرمز بین ایران و عمان مشترک است یا بین ایران و امارات ؟
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 0
    به گفته آقای دکتر کردوانی اولین طرح را مهندس هومان فرزاد در سال ۱۳۴۵ نوشت و به سازمان پژوهش‌های علمی کشور ارائه داد. او گفته بود که باید بین دریای خزر و خلیج فارس دریاچه‌هائی درست کنیم تا این دو دریا به هم متصل بشوند. در این ارتباط سه نقطه پست در ایران داریم چاله جازموریان، بیابان لوت و دیگری هم دشت کویر می‌گویند. اگر آب را از خلیج فارس به داخل این سه نقطه گود پمپاژ کنیم تبخیر آنها موجب بارندگی می‌شود و آن‌قدر هم بارندگی می‌شود که با کشتی می‌توانیم راه بین این دو دریا را طی کنیم و طبق گفته‌ها همان‌طور که در گذشته این‌جا دریا بوده حالا هم همان‌طور خواهد شد یک طرح هم آقای مسعود قمی به آقای مهندس موسوی نخست‌وزیر وقت داده بود که نزدیک بود آن را اجرا کند چون در طرح خودش نوشته بود که این طرح برای جمهوری اسلامی هزینه‌ای در بر ندارد. مسعود قمی ابتدا یک تاریخچه‌ای گفته بود که در کشور چین در زمان فلان پادشاه چنین کردند و کانالی ساختند و به یادگار مانده است اگر جمهوری اسلامی هم چنین کاری بکند در تاریخ خواهد ماند. طرح او به این صورت است که ما کوه البرز را به شکل یک ذوزنقه پنج‌ کیلومتر بالا و هفت کیلومتر پائین می‌تراشیم و خاک‌ها و سنگ‌ها را بر می‌داریم و از طرف پونک یکی زا محله‌های تهران یک کانال درست می‌کنیم که از کنارش قطار و ماشین هم به شمال برود. منظره زیبائی هم در این صورت خواهیم داشت از طرفی رطوبت منطقه شمال هم به داخل تهران خواهد آمد و آن رطوبت هوای تهران را تا قسمت‌های زیادی از خشکی در می‌آورد. البته طرح‌های دیگری هم برای وصل کردن خلیج فارس به دریای خزر بود به این‌ صورت که بین این دو دریا کانالی بکشیم و کشتی هم رفت و آمد داشته باشد نظرشان هم این بود که این کار آب و هوا را معتدل می‌کند من شنیدم که این طرح را هم تصویب کرده و برایش بودجه گذاشتند و حتی مدتی هم روی آن کار کردند. چند سال پیش هم که آقای خاتمی رئیس‌جمهور وقت به آمریکا رفته بودند ۵۰ نفر از تحصیل‌کرده‌های ایرانی مقیم آمریکا طرح دیگری به ایشان داده‌ بودند که شبیه طرح آقای هاشمی رفسنجانی بود. اسم طرح آقای هاشمی کانال کشتی‌رو بود اما اسم طرح آقای خاتمی را ایران‌رود گذاشته بودند. طرح ایران‌رود را غلامحسین رشید که برایم فرستاد تا نظرم را برایش بنویسم من در ۳۰ صفحه نظرم را نوشتم و بندبند آن طرح را با دلایل علمی رد کردم و گفتم این طرح قابل اجرا نیست. طرح آقای خاتمی ایران‌رود هم شبیه طرح آقای هاشمی رفسنجانی بود با این تفاوت که مسیرش با طرح قبلی کمی اختلاف داشت. طرح آقای هاشمی ایجاد کانالی بود که از گرگان می‌آمد و به جاجرم به شرق بندرعباس و به بندر تیاب وصل می‌شد اما طرح آقای خاتمی دورتر می‌رفت به طرف جاسک و آن نواحی. من از جنبه‌های مختلف آن طرح را رد کردم که شرحش مفصل است. اولاً ایجاد کانال اصلاً عملی نیست چون بین این دو دریا ما اختلاف ارتفاع زیاد داریم کشتی باید یک‌هزار و ۷۰ متر از کوه البرز بالا برود این کار چگونه امکان دارد ما در دنیا جائی داریم که کشتی ۳۰ متر بالا می‌رود مثلاً در کانال پاناما آنها سه پله درست کرده‌اند به نام‌ دروازه‌های کشتی یا مثلاً کانال ولگا ـ دن که ۱۲ پله است و دریای خزر را به آب‌های آزاد جهان وصل کرده است. طرح عظیم ساختن آبراه سراسری ایران (ایران‌رود) طرحی است که بر مبنای آن دریای خزر به خلیج فارس متصل می‌شود. این پروژه پس از مطالعه فراوان و بررسی‌های همه‌جانبه پس از رایزنی و همکاری با گروهی از استادان و متخصصان ایرانی و غیرایرانی در رشته‌های اقتصاد، زمین‌شناسی، آب‌شناسی، مهندسی راه و ساختمان، نفت، معادن، جامعه‌شناسی، محیط زیست، کامپیوتر، ارتباطات و امور مالی و حقوق بین‌الملل بر روی کاغذ آورده می‌شود. نکته قابل توجه این‌ است که این طرح یک برنامه آبرسانی ساده نیست، بلکه یک پروژه آبادانی بسیار گسترده و فراگیر می‌باشد. طرح ایران‌رود این قابلیت را دارد که نزدیک به دو میلیون نفر را به اشتغال وا دارد، موجب فراهم آوردن آب شیرنی در مناطق خشک خاوری ایران گشته، مبارزه با خشکسالی را بنیان نهاده، نیرو و ارزش ژئوپلیتیکی ایران را در گیتی چندین برابر ساخته، آبادانی گسترده به وجود آورده، برای همیشه چهره ارتباطات و حمل و نقل در ایران را دگرگون ساخته و موجب جلب سرمایه و ممر درآمد بی‌وقفه برای کشور شود و تا زمانی‌که ابر و باد و مه خورشید و فلک در کارند مورد بهره‌وری نسل‌های آینده ایران قرار گیرد. پس از اجرای این طرح و در مراحل بعدی، در صورت نیاز می‌توان با کشیدن آبراه‌های باریک‌تر و ارتباط آنها با شهرهای کرمان، یزد، کاشان و قم یک شبکه بزرگ در قلب کشور به وجود آورده و نسل‌های آینده را از نتایج بی‌سابقه آن بهره‌مند نمود. بر پایه بررسی‌های جغرافیائی و زمین‌شناسی دو مسیر برای آبراه پیشنهاد می‌شود: شروع مسیر از خلیج کوچک واقع در باختر خلیج چابهار به سوی شمال آغاز و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را گذرانده، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور نموده در حوالی ۱۳۰ کیلومتری خاور شاهرود به سوی شمال باختری متمایل شده و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر می‌رسد. مسیر دوم از ناحیه میان چابهار و بندر جاسک آغاز و پس از گذر از کنار شهر بم هم‌چون مسیر شماره یک تا طبس رفته و آن‌گاه به سوی شمال باختری رفته به فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب باختری از شهر سمنان گذشته و در فاصله ۱۰۰ کیلومتر خاور تهران از میان رشته‌کوه البرز به شهر ساری رسیده و با گردش به سور خاور به بندر ترکمن خاتمه می‌یابد. طول آبراه بین ۱۴۶۵ کیلومتر تا ۱۶۰۰ کیلومتر برآورده شده است. در طول مسیر باید کانالی به ژرفای ۵۰۰ متر حفر شود و از آن‌جائی که سطح دریای خزر نزدیک به ۲۹ متر از سطح دریای آزاد پائین‌تر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال پاناما استفاده شده و تالاب‌هائی ساخته خواهد شد تا از سرازیر شدن آب دریای آزاد به دریای مازندران جلوگیری به عمل آید. در همین ناحیه می‌توان با نصب توربین، برق سراسر آبراه را تأمین نمود. پهنای آبراه در پائین ۲۵۰ متر و در سطح زمین ۱۰۰۰ متر پیش‌بینی می‌شود تا بتواند در آینده دور نیز رفت و آمد دو سویه کشتی‌های بزرگ از جمله نفتکش‌ها را امکان‌پذیر سازد. در مسیر میان بم و طبس ایجاد یک بندر مدرن و آزاد تجاری پیش‌بینی گردیده است تا دل کویر را به‌صورت یک قطب بازرگانی در آورده و شکوفائی اقتصادی را به کرمان، یزد، طبس و از آن‌جا به سراسر کشور به ارمغان آورد.
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    دریاچه های متعددی در منطقه کویری ایجاد می شود و اساسا آب و هوای خیلی از منطاق ایران عوض میشه، ولی ظاهر اقتصادی نباشه و بیشتر جنبه سیاسی و تا حدودی اکو توریستی داره
  • احد ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 1
    کاش فردوسی بود اینم تو شاهنامه اش بصورت افسانه اضافه میکرد. اگه پول داشتیم راه آهنو میساختیم. یا ورزشگاه آزادی رو تعمیر میکردیم که باعث آبروریزیه
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    موافقم
  • سید ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    این طرح به این‌گونه ملاحظات امنیتی دارد. خوب است که دقت بیشتری شود. اما اگر آب از طریق لوله و کانال هایی که نتواند مشکلات عدیده ای را بوجود آورد و ضمن آن آب به مناطق کویری و نقاطی که مشکلات آبی دارند برسد بسیار عالی است
  • ایرانی ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    انشاالله طوری طرح‌ریزی شود که تهران زیر آب بره و از دست این تهرانی‌ها راحت بشیم یه عده آدم از خودراضی که همه چیز رو برای خودشون میخوان انگار از بینی فیل افتادن.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    ایده اولیه این طرح را ژاپنی ها در زمان حکومت پهلوی دادند که آن موقع قرار بود با هزینه 4 میلیارد دلار و در عرض 15 سال تکمیل کنند، بعدها در زمان دولت آقای رفسنجانی دوباره این طرح بر سر زبان ها افتاد ولی بعد از مطالعه به دلیل هزینه سرسام آور آن، دولت از اجرای آن منصرف شد، تا الان که دوباره بحث آن داغ شده است.
  • بهروز ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    این همه پستی و بلندی توی راه چی مشه ، نکنه رشته کوه البرز و میخواین بتراشین ! فکر کردین چقدر خاک برداری لازمه تا جریان برقرار بشه بین دو منبع سیال ! این طرح از یه جوک مسخره هم مسخره تره ،این مزخرفات فقط عوام الناس رو گول میزنه ...
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 1
    یه دریاچه چیتگر توی تهران زدن، کل شهر مگس سفید گرفته؛ شما فکر کنید یه همچین طرحی چه تغییراتی رو میتونه توی اکوسیستم ایران و منطقه بده... به جای این کار برید از انرژی خورسیدی که توی کویرهای ما فراوونه برق در ست کنید اینقدر هم پول این مملکت رو به فنا ندید.
  • علی ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    دمت گرم ... خواستم بنویسم ، دیدم زحمتش رو کشیدی ...
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    این طرح بزگترین طرح ایران خواهد بود. البته کشورهای اروپایی و آمریکا احتمالا مانع اون میشدند. اگه ایران این طرحو انجام بده جرات بزرگی انجام داده
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    ایده اولیه این طرح را ژاپنی ها در زمان حکومت پهلوی دادند که آن موقع قرار بود با هزینه 4 میلیارد دلار و در عرض 15 سال تکمیل کنند، بعدها در زمان دولت آقای رفسنجانی دوباره این طرح بر سر زبان ها افتاد ولی بعد از مطالعه به دلیل هزینه سرسام آور آن، دولت از اجرای آن منصرف شد، تا الان که دوباره بحث آن داغ شده است.
  • مهدی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 1
    نظر دانشمندان محترم رو به اختلاف سطح دریای مازندران و آبهای آزاد جلب میکنم مطمئناً اگر چنین کانالی احداث بشه یک کانال آزاد نخواهد بود چون سطح آب دریای عمان حدود 30 متر بالاتره و اگر بدون کنترل و محدودیت به هم وصل بشن بالا آمدن سطح آب دریای مازندران به غیر از اختلافات شیمیایی که باعث فجایع زیست محیطی میشه باعث زیر آب رفتن چن صد هزار کیلومتر مربع از سواحل اطراف دریای مازندران خواهد شد اگر قرار باشه این کانال احداث بشه حتماً به صورت قطعه قطعه و کنترل شده خواهد بود
  • سراج ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    اقایون گالیور پس 2000 سال پیش کانال سوئز زده شد همش اتلاف پول و انرژی بود برید کوروش از قبر در بیارید با داریوش بگید چرا اکوسیستم اونجارو خراب کردی اگه بد بود حتما امریکایی که تمام قدرتش توی دریاست این طرح رو تحریم نمیکرد یکم عقل بد نیست این طرح اگر اجرا بشه اغاز شکوفایی ایران اسلامی به عنوان ابرقدرت خواهد بود
  • مجید ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    این طرح مربوط به روحانی ودوره های قبل نیز نیست من این طرح را درکتاب پیش بسوی تمدن بزرگ نوشته ....درسال1355خواندم که مطالعات آن نیز انجام شده بود ایجاد کانالهای کشتی رانی مانند شمال انگلیس واسکاتلند ودرکنار آن ایجاد اب شیرین کنهای هسته ای برای لب شورکردن آب واستفاد برای کشاورزی درکویر که ایران راگلستان می کند
  • حسین ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    مثل اینکه فقط تیتر رو خوندی و فحش میدی... عزیزم، اینارو اروپاییها دارن میگن و تحلیل می کنن ای اروپا و آمریکا پرست، لا اقل حرف اربابانت را تایید کن!
  • محمد ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    در کل زرشک میشه بکاری
  • ناشناس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    بيشتر توريست هايي كه به ايران سفر مي كنند به خاطر كوير است، كارشناسان محترم اين مسائل را در نظر بگيرند و اين جاذبه هاي توريستي را از بين نبرند. از نظر بحران كم آبي قطعا كمك زيادي به قسمت هاي مركزي كوير ايران خواهد كرد.
  • مرادي ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    روسها براي تكميل نيروگاه بوشهر مدت ٢٠سال است كشور ايران راسركار گذاشته و بازي مي دهند و درياي خزر را در قبال ان خورده اند ، خدا مي داند براي اين طرح غير عملي چه سرمايه اي از اين ملت بدبخت را به يغما خواهند برد
  • حسین ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    بین عمان و ایرانه چون عمان یه تیکه برون گان در تنگه داره
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    دقیقا همان بلائی که کانال سوئژ بر سر مصر آورده است عملا مصر حاکمیتی بر صحرای سینا ندارد
  • امیر ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    دریایی که قرار است به دریاهای ازاد متصل شود یعنی دریای کاسپین (قزوین ) که نام صحیح تر ان است خود یک دریای محصور در خشکی واصولا در مسیر خطوط کشتیرانی جهانی نیست کشورهای ساحلی این دریا هم اکثرا کشورهای بری یا محصور در خشکی که از نامشان هم معلوم است کشورهای اسیای مرکزی یعنی تجارت دریایی نقش بزرگی در تجارتشان ندارد انها بیشتر از راه خطوط اهن وجاده ای بین خودشان وروسیه وچین در ارتباط هستند حتی خود روسیه با داشتن سواحل طولانی در شمال یخ بسته اش یا سواحل دوردست شرق سیبری ودریای بسته بالتیک یک کشور دریایی مثل هلن یا انگلستان یا ژاپن حساب نمیشود عملکرد گذشته روسیه در استفاده سیاسی از خط انتقال گاز به اروپا و ترویج قومیت گرایی وتوسعه طلبی این کشور در شرق اروپا بعید است کشورهای دیگر را به گذر از خاک روسیه واستفاده از این ابراه ترغیب کند در ضمن وجود این ابراه نقش کانال سوئز را پاک نمیکند چون کشتیهایی که از سمت شرق اسیا واقیانوس ارام به سمت اروپا میروند منطقی نیست وارد این ابراه شده وپس از گذر از دریای کاسپین وارد دریای سیاه شده واز تنگه های ترکیه عبور ووارد مدیترانه شوند بلکه همان مسیر گذر ار کانال سوئز منطقی تر است
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    جغرافیا یک رشته فنی که نیست از علوم انسانی است لذا از نظر فنی شدنی است - تبعات ایجاد آبراه بین المللی از درون کشور به صلاح کشور نیست.
  • اسی خطر ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    موافقم اقدام شود
  • مهران دبیرسپهری ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 1
    محال است که با 7 میلیارد دلار بتوان این کار را کرد. احتمالا برای این پروژه باید بیش از 500 میلیارد دلار هزینه شود
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    اگر هفت میلیارد دلار برای دومیلیون نفر کار ایجاد کند ، با در نظر گرفتن ارزش امروز دلار می شود نفری 3500 دلار و یا حدود یازده میلیون تومان . اگر این طرح اولا عملی باشد ، ثانیا مشکل زیست محیطی ایجاد نکند، به نظر من کاری است بسیار ارزشمند ، درامد زا و دقیقا در راستای اقتصاد مقاومتی. هزینه خرید هواپیمااز فرانسه و ماهیت انرا با این کار مقایسه کنید تفاوت ها را متوجه خواهیم شد . نه اینکه همواپیما لازم نباشد ولی روش نزدیک شدن به حل مسائل کشور مهم است . اولی می تواند بسیار مفید باشد و لی روش دوم !!!!!!!!
  • ami ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    اگه مسایل زیست محیطی و ژئوپلیتیکی و چندین مسئله دیگر در نظر گرفته بشه با مشورت کار شناسان به نتیجه مثبت بودن طرح برسه ایجاد کانال امکان داره نمونش ((کانال بزرگ چین )) هست .لطفا تو اینارنت سرچ کنید. در کنار همه این عوامل پیمانکار مناسب هست اصلا مهمترین بخش همینه خخخ... ما هنوز آزاد راه تهران شمال رو فراموش نکردیم .............. مشرق منتشر کن جون هرکی دوست داری
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    در کشور ما ایران طرح ها اگه همزمان با شروع پروژه پولشم بدن حتی تو زمان کمتری هم میشه انجام داد ولی مشکل اینجاست که اینا اول شروع میکنن بعد به فکر تامین منابع هستن عزیز دل برادر
  • علی ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    اگه احمدی نژاد بود الان می گفت بکنید وصل کنید هرچند اختلاف ارتفاه 2000متری بین دوطرف باشد
  • حسن ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    حمل و نقل بسیار راحت در داخل ایران، کاهش بیکاری، ایجاد آب و هوای سالم، درآمد بسیار زیاد و... آنقدر مزایا دارد که حد و حسابی ندارد.
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    اگه به نفع ایران نبود مطمئن باش امریکا تحریمش نمی کرد
  • مهندس عمران ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    بی سواد اگر این سدها نبودن در این دوره خشکسالی که نصف شهرهای ایران بی آب بودن...
  • علی ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    از بالا داشتم نظرات رو میخوندم اولین نظری هست که مودبانه و منطقی نظر داده! یعنی ما ایرانی هاباید همیشه مودب و منطقی باشیم
  • رسول ایران ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    اگه حسابی در مورد این طرح پژوهش کنید و با بهترین اندازه ی ممکن عملیاتی بشه ..... میتونم بگم فوق العاده فقط واسه چند دیقه است ، این طرح واقعا شگفت انگیزه...... اگه بشه نور علی نوره و در حد تیم ملی وطن رو جلو میبره، فک کنم قرارگاه خاتم النبیا توان فنی مهندسی + نیروی انسانی مجرب داره...... امید وارم استارت این طرح رو تو این نزدیکی ها ببینم......
  • محمدی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    چقدر مملکت کارشناس زمین شناسی داشته ما نمی دونستیم..
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    این آبراهه از در یای ساحلی ترکیه (اسلامبول ) به دریاچه ارومیه از آن به دریاچه نیریز فارس و در یای عمان بهترین مسر است
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 2
    حالا همه شدیم کارشناسان خبره جغرافیا و اکوسیستم! یکی در میان هم نوشته ایم که "طرح خوبی است و اقدام شود"!! برادران عزیز، این جور طرح ها که مثل ساخت تونل و بزرگراه و سد نیست، به طور رسمی میخواهیم در آفرینش خدا دست ببریم. اگر قرار بود ۱۷۰۰ کیلومتر کانال آب بین دو دریا با این اختلاف سطح و رشته کوه البرز و کویر مرکزی و ... وجود داشته باشد، طبیعت و قدرت الهی خیلی پیش از پیدایش انسان این کار را کرده بود. ما هنوز رفتار طبیعت را درک نکرده ایم و در مقابل زلزله ها، خشکسالی ها، تغییرات اقلیمی و ... بی دفاع هستیم. حالا چطور و با کدام تحلیل می خواهیم به جنگ طبیعت برویم؟ دن کیشوت نباشیم!
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    چقدر صاحب نظر داریم تو کشور :)) خو اینا رو استخدام کنین حیوونکیا دارن تلف میشن با این همه ایده خخخخ
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    واقعا طبع لطیفی دارید!
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    اشتباه نکنید هر نکته ای در ظرف زمان خودش دارای ارزش است امروز آمریکا هم بدل می زند یعنی با تایید به ضرر رسانی دست می زند به دست خودمان چون آمریکا موافق است نه شود واقعا که
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    پس بايد يك كانال هم كشيده بشه بين روسيه و درياي سياه كه ايران هم بتونه كشتي هاي تجاري و جنگي خودشو در درياي سياه مستقر كنه
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    منتظر بودند شما اجازه بدید
  • طراح ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    بیسوادهایی که هنوز نمیدانند دریای خزر از دریای عمان 30 متر پایینتره گنده گویی نکنند اجرای این طرح ضامن نجات و بقای ایرانه ضمن اینکه یکی از دلایل اصلی حذف پهلویها از ایران قصدشان برای اجرای این طرح بود.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    پاراگراف اول گفتن که چون در گذشته این محل یعنی فلات مرکزی ایران دریا بوده بس الانم میشه دریاش بکنیم...خب استاد کل سطح کره زمینه در گذشته دریا بوده بعدا خشکی ها به وچود اومدن.دلیل خوب تر نداشتی؟
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    با ساخت دریاچه های متعدد در مسیر اختلاف سطح رو از بین میبرند مثل کانال پاناما
  • سید دکتر محمود ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    1 جاده رو نمیتونید درست آسفالت کنید! البته منویات پطر کبیر و عمو استالینتون هم باید برآورده بشه دیگه
  • سید دکتر محمود ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    توده ای رو خوب اومدی
  • سید دکتر محمود ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    سر برج که مجبور شدی قبوض رنگارنگ رو -که قرار بود مجانی باشه!-پرداخت کنی میفهمی حال کیه که گرفته شده
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    بیش از این حرفهاست. گفته 7 تا که دولت جا نزنه، بعد از اینکه کار رو گرفت میشه 70 تا. این خط اینم نشون.
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    از بزرگراه تهران شمال چه خبر؟؟قاچ زین رو بچسبن سوار کاری پیشکش-
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    بله صدها سال در دوره امثال روحانی طول می کشه اما احمدی نژاد این طرح عظیم رو 8 ساله تموم می کنه . = نفهمی دی نوشته بود 2 ملیون شغل ایجاد می کنه؟
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    خاک بر سرت مشرق که تمامی طرح های احمدی نژاد رو ازش تعریف می کنی (سیاسی فرهنگی عمرانی اجتماعی ...) ولی خودش رو فحش می دی!
  • گیلانی ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    چطور می خواند رشته کوه البرز رو تراش بدند . استان های شمالی در پستی قرار دارند . باید کلی زمین رو بکنند و تراز کنند تا کشتی حرکت کنند و گره آب و کشتی سر بالا نمیاد . کلی جنگل تخریب میشه . کلی روستا های شمال از بین میره شمال مثل بخش مرکزی ایران خالی از سکنه نیست . در طغیان رودخانه های تلفات زیادی خواهیم داشت. کلا رویای شیرینی اگر طرح خوبی بود شاه انجامش میداد.
  • مرتضی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 1
    این طرح تقریبا نزدیک به محاله .برای مثال مستند کانال پاناما رو ببینید فاصله اونجا بین دو دریا یک دهم این فاصله نیست که 100 ها سال طول کشید.ولی خیلی رویایه اگه بشه چی میشه
  • سید دکتر محمود ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    کانال زدن عزیزم از ولگا به دن البته 1 کم عوارضش بالاست که میتونید به کشور دوست و برادر روسیه بدهید
  • ایرانی ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    به حسین 11:05 تو اینقدر ساده ای که متوجه نشدی روسیه مستقیما خودش اینجور طرحی نمی ده که مقاومت و حساسیت ایجاد کنه. پول میده یکی توی یه مجله غربی براش مقاله میزنه بعد میاد ترجمه اش رو اینجا میزاره
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    مهندس عمران با سواد! این سدهایی که ناشناس گفته به خاطر لایه های نمکی که داشتند باعث شور شدن آب سد شدند.
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    درود بر تو
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    اصلا به شما ربطی نداره ما اینجا میخاییم چیکار بکنم
  • حسین ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    مرد بود واقعا . نترس و اهل اقدام
  • رضا ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    متاسفانه در ایران ،، همه فکر میکنن که در هر زمینه ای متخصص اند،،،،پیش بینی اکوسیستم ها در اینده بحثی نیس که فقط با توجه به یک فاکتور ارزیابی بشه،،،،این موارد بحث های تخصصی هستن که هزاران فاکتور درشون دخیله،،،،خواهشا هر کسی نیاد اینجا نظر تخصصی بده
  • حامد از اصفهان ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 2
    دشت کویر و دشت لوت هر کدام 300 تا 400 متر از سطح دریا بالاترند. کلی آسانسور آبی برای بالا و پایین بردن کشتی ها لازمه. بدون سرمایه گذاری روسیه و چین ساختش ممکن نیست. الان چین و روسیه روی کانال نیکاراگوئه 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند. این در حالی است که کانال نیکاراگوئه یک پنجم ایران رود (کانال بین خزر و دریای عمان) طول داره و عمقش هم حداکثر 22 متره. فکر بکنید برای ایران رود چه هزینه ای لازمه.
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    پاکستان، مصر،سودان، ونزوئلا و خیلی از کشورهای دیگر توسط رودخانه به دو نیم تقسیم هستند.
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    نگران نباش این طرح به عمر من و شما اجرایی نمی شه.
  • حمید ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 2
    آخ احمدی نژاد کجایی .... عزم ملی می خواد نه به این خاطر که این طرح راه بیفته به این خاطر که به احمدی نژاد رای بدیم دوباره بیاد بعد امثال این طرح که به نظر بعضی های 100 ها سال طول می کشه رو 8 ساله تموم می کنه
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    حاکمیت صحرای سینا بعد از جنگش با اسرائیل و فرانسه کاهش پیدا کرد. البته اگر مصر نیروی نظامی به صحرای سینا بیاره کسی کاریش نداره چون در صلح با اسرائیل هست. کانال سوئز تقربا طبیعی است ولی کانال ایران رود کاملا مصنوعی است.
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    در طول مسیر ارتفاع 500 متر بالاتر ازسطح دریا هم هست. شما فقط داری اختلاف خزر با اقیانوس رو نگاه میکنی. مشکل هم دقیقا همین ارتفاع های خیلی زیاد هست و گرنه 20 متر که خیلی خوبه.
  • حامد از اصفهان ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    غیرممکن نیست ولی بازگشت سرمایه گذاریش ممکن هست 50 یا 100 سال طول بکشه. هزینه ی تعمیر نگهداری و امنیتش زیاد هست. کشتی ها به هر بالابر یا پایین بری که می رسند باید توقف کنند که زمان سفر رو خیلی افزایش می ده.
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    در حد 500 متر هست. منتهی مشکل تعدادشون هست. یک جا 100 متره یک جا 50 متر یک جا 300 متره یک جا دشت پهن هست و همه ی این ها یعنی بالابر و پایین بر میخواهند.
  • حامد از اصفهان ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    اتفاقا اگر ایران رود ساخته بشه همشون استفاده می کنند. مشکل این هست که ساخته نمی شه. کانال نیکاراگئه که قرار هست ساخته بشه و یک پنجم ایران رود طول داره 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری می خواهد. این ها همین جوری گفتند 7 میلیارد.
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    چرت و پرت نگو کلی خندیدم. اگر در ابعاد واقعی می خواست بگذاره که اصلا نمی شد دیدش.
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    تو نقشه معلومه. یک مسیر باریک هست در سمت راست و پایین خزر. البته از این آبراه میشه در آینده ی دورش (200 سال دیگه) به قم و مشهد و بیرجند و افغانستان هم وصلش کرد.
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    بله کاملا اجرایی هست ولی علی الحساب 100 میلیارد دلار برای چند سال اول لازم میشه تا هم زمان در چند مسیر از شمال تا جنوب کشور حفاری و کانال کشی کنند به همراه کلی مصالح و کارگر و مهندس. کلی هم خطوط انتقال برق و گاز جدید هم لازم دارند. یک سری جاده و مسیر هم باید تغییر کنند.
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    روسیه که تو گل گیر کرده. تا چین نیاد نمی شه طرح رو شروع کرد. البته چین خودش فعلا روی کانال نیکاراگوئه سرمایه گذاری کرده و نیازی نمی بینه روی یک کانال به این بزرگی که سود زیادی براش نداره سرمایه گذاری کنه.
  • حسین ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    خیلی هم بیجا اومد امپریالیستی.
  • ناشناس ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    عزیزم بیابانهائی که هر روز به وسعتش اضافه شده و خالی از چرخه زیستی میشه دیگه فاجعه زیست محیطی نداره که . وقتی چیزی نباشه غیر از رشد بیابون خشک و لم یزرع چی میتونه به دادش برسه غیر از آب و تثبیت شنهای روان. کمی با منطق صحبت بشه خوبه
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    کاری به رقم 7 میلیارد نداشته باش. به پروژه های مشابه (پاناما و نیکاراگوئه) نگاه کن. فاز اول شما حدود 100 میلیارد دلار پول می خواهد. اگر به 10 سال تقسیم بشه سالی 10 میلیارد دلار می خواهد. برای ما فعلا ساخت بنادر بزرگ در حد دوبی و گسترش راه آهن خیلی واجب تره.
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    یک باریکه ی آب نمی تونه تاثیر زیادی در تغییر آب و هوا و رطوبت داشته باشه. حتی ممکن هست آبش تبخیر بشه و در افغانستان بباره. ولی برای افزایش کیفیت آب و هوا باید دریاچه ی مصنوعی ساخت که ممکن هست برای منطقه فاجعه بار باشه.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    هادی جان احداث کانال با ساخت دریاچه ی مصنوعی قرف می کنه. ساخت دریاچه ی مصنوعی یک پروژه ی دیگه ای هست.
  • حامد از اصفهان ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    یعنی خزر روی یک کوه بسیار بزرگ هست. شنیده بودم که روی رشته کوه های هیمالیا (بقایای یک آتشفشان بزرگ) یک دریاچه هست که ماهی هم داره. ولی این دیگه از اون حرف ها بود.
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    احتمالا با Paint ویندوز کشیده. اگر می خواست در ابعاد واقعی بکشه که اصلا معلوم نمی شد.
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    کدام دولتی (که همشون سیاسی هستند) حاضر هست برای 50 سال آینده سرمایه گذاری کنه. حداقل سالی 2 میلیارد دلار می خواهد. وقتی پروژه به پایان برسد احتمالا بخش های ابتدایی و میانی پروژه بعد از 50 سال دچار تخریب و مشکل شده اند و نیاز به بازسازی دارند.
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    اگر نفت به بشکه ای 100 دلار برسه و برای 15 سال ارزان نشه و دلار هم تضعیف نشه شاید بشه یا سالی 10 میلیارد دلار 15 ساله تمامش کرد. در ضمن تاثیر زیادی روی اقلیم آب و هوایی ایران نداره چون آب زیادی تبخیر نمی شه و امنیت ایران رو هم به خطر نمی اندازه چون فقط ایران بهش وابسته هست و مسیر جایگزینش هم موجود هست و کشورهای دیگر خیلی بهش نیاز ندارند.
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    این طرح مربوط به قبل از انقلاب هست. در ضمن آقای احمدی نژاد طرح هدفمندی یارانه ها که مال خودش بود رو نتونست طبق برنامه پیش ببره.
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    خوزستان چندین سال هست که بیشترین بودجه رو بین تمام استان های کشور می گیره. ولی وای به مسئولینش که فقط بلد هستند مشکلاتشون رو به غیر خودشون ربط بدهند.
  • حامد از اصفهان ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    طرحی که شما می گید طرح ایجاد دریاچه ی مصنوعی در دشت های شرقی ایران هست. طرحی که اینجا نوشته طرح ایجاد کانال آبی است. این ها با هم قرق می کنند.
  • حامد از اصفهان ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    بین ایران و عمان هست. یک تکه از عمان جدا هست.
  • سعيد ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    سطح درياي عمان و خزر مهم نيست چقدر فرق داره , تو اينجور طرح ها از اسانسور ابي استفاده ميكنن، يعني هر جا كه ارتفع سطح بود يه حوضچه هايي هست كشتي وارد ميشه دريچه ها بسته ميشه بنا بر افزايش و يا كاهش ارتفاع اب مخزن تخليه و يا برعكس تزريق ميشه وقتي هم سطح شد دريچه ها باز ميشه .
  • حامد از اصفهان ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    ناشناس | ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲ طرح اولی ایجاد چند دریاچه مصنوعی در کویر است که رد کردند و طرح دومی ایجاد کانال کشتی رانی شمال -جنوب است.
  • حامد از اصفهان ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    طرح دریاچه و طرح کانال از هم جدا هستند.
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    کانال کشتی رانی با طرح لوله کشی آب فرق می کنه.
  • حامد از اصفهان ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    همان آب دریای عمان را با لوله کشی انتقال بدهند به شرق و مرکز ایران کافی است. کانال کشتی رانی و در یاچه های مصنوعی در کویر پیش کش.
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    با توجه به حجم زیاد آبش خیلی زرشک می شه کاشت.
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    منظورت اینه که هر چند تا کوه بین دو نقطه باشه.
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    ولی هزینه و معایبش به مزایاش نمی ارزه.
  • ناشناس ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    اصلا چه لزومي دارد كه به درياي خزر وصل شود؟! اين طرح خوب است تا جايي كه محصور به خودمان باشد، امنيت و موقعيت استراتژيك كشور را ضعيف نكند، پاي روس ها و هر بيگانه اي را به كشور باز نكند، جاذبه هاي توريستي و كوير ايران را از بين نبرد، به نظر ميرسد كه تا مركز فلات ايران برسد كافي است، باقي مسير بي خود است.
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    پولش باشه می شه ساختش. مهم پولش هست که نداریم.
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    رودخانه ولکا هست.
  • طاري ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    بررسي اوليه أين پروژه توسط يكي إز اساتيدايراني درزمان شاه بوده ودرزمان رفسنجاني دو بإره مطرح گرديد ،ازنظر علمي پروژه امكان پذير است ولي هزينه ان غير إز كانال فلات مركزي وپمپاژهاي عظيم جهت تأمين أب كانال مركزي جهت عبور إز رشته كوههاي البرزوزاگرس نياز به چندين مخازن پرشونده است كه با پروخالي شدن مانند آسانسور كشتي ها را إز نظر ارتفاعي بالا يا پايين ميبرد ،جهت حمل ونقل نياز به صدها كشتي با ابخور كم وظرفيت متوسط است ،لذا سرمايه اوليه بالاتر إز هفت حتي بيست ميليارد دلار است وحتما بايد پروژه بين المللي اجرا شود اما بررسي ها مشخص كرده پروژه كاملا اقتصادي بوده وچندين فوايدديگر أعم إز اكوسيستم وگردشگري وحمل ونقل كالاي داخلي وترانزيت كالاوكشاورزي درفلات مركزي وغيره رادارد
  • محمد ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    ماشا الله چقدر کارشناس داشتیم در سایت مشرق و خبر نداشتیم از کارشناس های اکو سیستم گرفته تا کارشناس های زمین شناسی و ...
  • محمد مهدی ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    آب نه از دریای خزر می ره دریای عمان نه از دریای عمان می ره تو دریای خزر ! به این علت که رشته کوه های البرز اون وسط هویج نیستن !‌ خیلی ها می گن چون دریای عمان ارتفاعش نسبت به خزر ۳۰ متر بیشتره پس آب از دریای عمان می ریزه تو خزر که نه خیر این شکلی نیست ! به علت وجود شیب آب اصلا از البرز بالا نمی ره ! اب احتمالا تو چاله جازموریان و یا کویر لوت که ارتفاعشون از دریای عمان کمتره جمع می شن
  • محمد مهدی ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    مصاحبه دکتر کردوانی راجع به این طرح مهندس هومان فرزاد از سال 1345 طرح می داد و هر چیزی که می نوشت من گفتم نمی شود. می گفت در ایران سه چاله پست داریم، یکی چاله جازموریان است، یکی بیابان لوت است و یکی دشت کویر. آب از خلیج فارس پمپاژ کنیم و بیاوریم در بیابان لوت، جازموریان و دشت کویر خالی کنیم. در این صورت 3 تا دریاچه در می آید و همانطور که بارندگی شمال از دریای خزر است؛ اینجا هم اینقدر بارندگی می شود که دیگر از تهران می خواهیم برویم قم، لازم نیست با ماشین برویم؛ با کشتی می رویم. گفتم نمی شود. چرا که بارندگی شمال تنها از برکت دریای خزر نیست. اگر فقط به خاطر دریا بود، باید میزان بارندگی دور تا دور دریای خزر یکسان باشد. در حالی که بندر انزلی 2000 میلی متر و آن طرف در ترکمنستان کمتر از 100 میلی متر بارندگی دارد. به دریا نیست، آن کوه البرز است و کوه تالش که رطوبت را می آورد و هوای پرفشار سیبری با آن برخورد می کند، بالا می رود و بارندگی ایجاد می کند. ما چنین کوهی در قسمت مرکزی ایران نداریم که پشت دشت کویر باشد و یا بیابان لوت باشد که بخواهد رطوبت را بالا بیاورد و تبدیل به بارندگی شود. امکان این هست که شما کانال درست کنید، آب خلیج را هم در بیابان لوت بیاورید؛ اما آب و هوا عوض نمی شود. اتفاقاً اگر این کار انجام شود، دیگر از تهران می خواهید بروید مشهد، دیگر نمی توانید. باید از جاده دیگری بروید. چرا که همه جاده آبلمبو می شود. حتی تمام قم هم آبلمبو می شود. کویری که الان برای ما قابل استفاده است می شود باتلاق نمک زار. چندین طرح دادند، یک طرح هم در زمان تزار مطرح شد؛ که می خواستند راه پیدا کنند به آب های گرم جنوب، امکان پذیر نشد تا زمان شاه، او هم می خواست این کار را انجام دهد که امریکا مخالفت کرد.
  • محمد مهدی ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    عزیز من جاده که نیستش که ! هر یه متر شیب به سمت بالا رو با بدبختی باید تو بحث کشتیرانی باید درستش کرد . جان من انصافا یک بار برید حداقل بخونید ببینید کانال پاناما با وجود طول کمش چه پیچیدگی هایی داره بعد حرف از اکولولوژی و اقتصاد و ... بزنید
  • محمد مهدی ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    احتمالا هم بعد اون ۸ سال یا اون کانال اب نداره یا مملکت کلا زیر آب می ره ! ما یه ۸سال به ایشون اعتماد کردیم بسه دیگه بسه !
  • ناشناس ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    آزادراه تهران تبریز یعنی طرح بدی بود که شاه انجامش نداد؟!
  • ناشناس ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    جناب ط راح قدرت ایران فعلی رو با پهلویها مقایسه میکنی !!!
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    اگه ایران شروع کنه تا زمان انقراض آخریت انسان افتتاح میشه
  • مونیز ازطرف کری وباما ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    زیرنظربازرسان هسته ایمون(جاسوسامون)بلا اشکاله انجامش بدید.
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    اگه اینطوری بود عراق و مصر باید دو قسمت میشدن که اون رودخانه های عظیم رو دارن! یه رودخانه چطور کشور رو دوقسمت میکنه اخه!!
  • ناشناس ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 1
    مگر ما چند درصد از آب هاي درياي خزر سهم داريم؟ وصل شدن به درياي خزر چه مفهومي دارد وقتي كه قسمت شمال ايران سرسبز و داراي آب كافي است و نيازي به آب خليج فارس ندارد. ما در چنين طرح هايي نبايد پاي روسيه را به اين مملكت تا اين حد باز كنيم. اين طرح خوب است تا زماني كه از خليج فارس تا قسمت مركزي فلات ايران باشد نه طرحي كه ايران را به دو قسمت تبديل كند حتي روي نقشه. در دريانوردي هم تا جايي كه اطلاع داريم مالي نيستيم و جاي انگلستان ننشسته ايم. كانالي خوب است كه فقط و فقط در انحصار خودمان باشد. با شرايط فعلي فقط و فقط يك باج بزرگ به روسيه است، باجي كه آغا محمد خان قاجار هم نداد!
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    خوبه از این به بعد با هواپیما میریم مشهد امام رضا
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    طرحم طرح های قدیم
  • توحید رضائی ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    از نظر استراتجیکی خیلی میتواند برای کشور خطرناک باشد.طرح خیلی خطرناکی است
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    با این استدلال مملکت رو به فنا دادید دیگه!! گور بابای امریکا!! میزان تبخیر اینقدر بالاست که تنها کاری این ابراهه انجام میده افزایش نمک تو کویر و گند زدن هر چه بیشتر به اون منطقه هست
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    کانال بزرگ چین مگه دوران سویی ساخته نشد؟ اون موقع مسائل زیست محیطی هم مطرح بوده؟؟؟
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    بعلاوه انقلاب آب هوایی در منطقه فلات ایران بوجود می آید /فلات مرکزی با در جریان هوای سیبری در پائیز، مونسون در تابستان ، مدیترانه زمستان و بهار مواجه است که تمام این ها با برخورد دریاچه ی بوجود آمده تقویت شده بارندگی فراوان و تعادل شوری آب و گسترش زمین های قابل کشت توزیع متناسب جمعیت و صد ها قابلیت دیگر را باعث می شود
  • ناشناس ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    اگه جلوی فسادهای مالی 3000و20000 و...میلیاردی روبگیرن احتمال هست بشه انجامش داد
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    حالا یک تیکه شو تا سیستان انجام بدهید بقیش پیشکش
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    شعور وادب هم خوب است .ما هم امثال شما نا شناس ها را به حال خودتان رها میکنیم ولی غلطی هم نمیکنید .ترس
  • اهوازی ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    1 0
    اینا حرف مفته، سال 80 گفتند حداقل 10 میلیارد دلار هزینه دارد.میخواهند پول مملکت را بدهند دست مافیایی مشاورین و پیمانکاران که از بالا توصیه میشوند.بجای این رویا پردازی های احمقانه بهتر است روی شیرین سازی آب دریا و ساخت راه آهن بیشتر و بهتر سریع السیر و دو خطه و چهار باند کردن جاده ها سرمایه گذاری شود.همین حالا هم دریای مازندران خلیج فارس از راه زمین با قطار و جاده و از راه هوا با هواپیما متصل هستند.بهتر است کمی از این پول را خرج جزیره های مان در خلیج فارس کنیم تا این جزیره ها مسکونی شوند و کار و زندگی در آنها رونق گیرد.
  • اسفندیار ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 1
    امروز ما نیازمند مدیر برحق و شخصی هستیم که به ملت خود اعتماد کند که اقای احمدی نژاد به مردم اعتماد کرد و در مقابل وقتی دنیا دید مردم ما پای کار هستند هیچ غلطی نتوانست بکند این طرح نیاز به عزمی احمدی نژادی دارد
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    1 0
    اگه پول هست اول این کارها را تموم کنیم، فنی اش را هم حل کنیم: آزادراه تهران شمال تاسیسات عسلویه خط اتیلن غرب و پتروشیمی های مسیر خطوط متروی کلان شهرها و ....بعدش اینها را شروع کنیم: توسعه و ایجاد بندر در مکران توسعه و هاب بندری بندر عباس قطب انرژی در بوشهر هاب صادراتی خودرو در چابهار اتصال قشم به خشکی انتقال آب از جنوب و شمال به فلات مرکزی راه آهن برقی تهران مشهد، راه آهن اصفهان بوشهر هاب فرودگاهی منطقه خط لوله گاز صلح خط لوله گاز به اروپا و ...
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 1
    این طرح ایران رو به لنگرگاه ناوگان روسیه تبدیل می کنه و بیش از پیش ایران رو مستعمره روسیه خواهد کرد احتمالا طرح خود روسها بوده که دستور اجراش رو به ایران دادن
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    سعید جان مشکل این هست که تعداد این آسانسورها آنقدر زیاد می شه که زمان سفر و هزینه ی ساخت آبراه رو تا حد زیادی افزایش می ده.
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    پس می خوای تو کشور خودمون کشتی رانی کنیم. مثلا با کشتی از تهران بری مشهد، قم ، اصفهان!!!!!!
  • حامد از اصفهان ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    1 0
    نظر من هم همینه. خود آب دریا رو با لوله بفرستند شرق و مرکز ایران شیرین سازی می کنیم. گران می شه ولی چاره ای نیست. چند بانده شدن خطوط آهن هم که اوجب واجبات هست.
  • بهمن تهرانی ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 1
    نه اینطور نیست...قرارگاه خاتم که دهها هزار مهندس قابل داره تحقیق کرده و میگه با 7 میلیارد در 10 سال انجامش میده...البته فقط کانال رو.... فازهای جانبی اونهم در یه دوره 20 ساله و آرام آرام میشه با سالی 2 میلیارد دلار لنجامش داد.... مهم اینه که این یه کار همیشگی و تاریخی برای ایران خواهد بود... ضمنا مسیر کانال و دریاچه های احتمالی در کویرها هم طوری تنظیم شده تا با تکیه بر ارتفاعات موجود در مسیر باعث باران زایی هم بشه... و این کانال با این عرض اصلا روی محیط زیست اثر مهمی نمیذاره... حالا ببینم ایران میتونه همچین کاری رو بکنه یا نه... فکر کنم فقط یکی مثل احمدی نژاد جسارت لازم برای اینکار رو داشته باشه البته در صورتی که نفت دوباره بشه بالای 100 دلار!!
  • محقق ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 1
    اصل طرح خوب است خصوصا كه با سرمايه كذاري خارجي روسيه و همسايكان باشد اما نقشه مسيرش بسيار بد و خطير است شكافتن ايران و زمينه تجرزيه و,,,, بهترين مسير بدون ان نقيصه احداث كانال در مرزهاي شرقي ايران بين كشورهاى تركمنستان افغانستان و باكستان و با استفاده نيمه راست كانال از خاك ان كشورها اينطوري هم يك حفاظ ابي براى مرزهاي شمال و شرق كشيده ايم هم زمينه تجزيه و شكافتن سرزمين ايران را مانع شده ايم كشورهاى همسايه هم در ان شريكند و مشاركت مي كنند خودشان و شركاي اقتصاديشان
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 1
    به شما هیچربطی نداره با قدرت این طرح رو انجام میدیم
  • حسین ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 1
    سیستان دریاچه خدادادیشو داره که اونم امریکا میخواد بخشکونه . هامونو میگم. ما هم باید دل ایران یه هامون بزرگ بسازیم تا چششون کور بشه.درود بر هامون بزرگ
  • محمد ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    2 2
    باز هم طرح های خنده دار احمدی نژادی
  • نامحقق ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    1 0
    جناب محقق کشورهائی که میگی قادر نیستن یه پاسگاه تو مرزشون با ایران بسازن اونوقت میان میلیاردها دلار. اما با نظرت در مورد شرقی شدن مسیر باید بگم بجای بهره برداری صددرصدی میشیم شریک 50 درصدیشون که در اینصورت سرمایه گذاری از ما و دزدی آب و قایقرانی مفت از اونا این طرح باید در اختیار خود ما و در ایران اجرا بشه و الا فردائی قضیه اروندرود میشه واسمون و 8سال درگیری
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    2 0
    آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید آقایون این طرح از قدیم الایام بوده و شاعر حکیم از کشیدن کانال انتقاد کرده گفته به همین لوله کشی و آوردن آب دریای عمان به کویر اکتفا کنید
  • محمد ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 0
    این طرح واقعا بزرگیه و نیازمند یک تحلیل علمی کامل هست و باید از لحاظ مهندسی و اقتصادی و زیست محیطی و... فهمیده بشه که اصلا این به نفع ایران هست یا ن؟ مطمئنا یه سری نفع هایی داشت که مطرح شد و به اینجا رسید وگرنه تو نطفه خفه میشد و یقیینا یه سری مشکلاتی داره ک تو این مرحله گیر کرده به هر حال مونده تا اجرایی بشه و تا اون موقع حتما اطلاعات گسترده تری به دست امسال ما میرسه
  • کدخدا ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    2 1
    لطفا بااین طرح مزخرف ایران یکپارچه را به ایران غربی و ایران شرقی تبدیل نکنید.
  • oops ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 0
    ناشناس|Iran, Islamic Republic of|۲۱:۴۲ - مجید جان دلبندم متن رو دوباره بخون قربونت مزاح فرمودیم به دل نگیر
  • زمین خوار آینده ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    اگه ممکنه بگید دقیقا از چه مسیری کانال میخوان بزنن بریم زمیناشو بخریم بعد بفروشیم به پروژه ملی ثواب داره...
  • از خوزستان ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    بودجه تهران و تبریز و اصفهان و مشهد از خوزستان بسیر بیشتر است
  • اهوازی ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    هاشمی
  • محممد ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 1
    این کار علاوه بر هزینه و انرژی و زمان باعث عقب ماندن شده و خطرات زیادی در پی دارد .
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    عاقلانه فکر کنیم بهم نپریم
  • ناشناس ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    2 0
    بنظرم اگه آب عمان رو بیارند تا کویر کافیه ادامه دادنش به خزر فقط روسها رو خوشحال میکنه، باید فقط منافع ایران در نظر گرفته شود
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 0
    طرح خوبیه، و شدنیه، دریای خزر به آبهای آزاد از طریق کانال ولگا مرتبطه
  • مهرداد ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    آب دودریا جابه جا نمیشود چون در هر ده کیلومتر دو در فولادی ایجاد میشود که کشتی بین دو در قرار گرفته واز سطح آب پایین به بالا ویا بالعکس تغییر سطح میدهد.من از نزدیک دیده ام شما کلمه canal lock را در اینترنت سرچ کرده تصاویر را مشاهده فرمایید .
  • مهرداد ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    2 0
    آب دودریا جابه جا نمیشود چون در هر ده کیلومتر دو در فولادی ایجاد میشود که کشتی بین دو در قرار گرفته واز سطح آب پایین به بالا ویا بالعکس تغییر سطح میدهد.من از نزدیک دیده ام شما کلمه canal lock را در اینترنت سرچ کرده تصاویر را مشاهده فرمایید .
  • مهران ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    عجب چه پولی که باز میخاد بره ازایران باز نسیب ملت نشد
  • هادی ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    1 1
    والا ما یه سرویس کوچیک تو حیاطمون درست کردم پنج تومن سرمایه برد نصف کار رو هم خودمون کردیم اون وقت یه پروژه این شکلی فقط 7میلیارد دلار؟ چنتا لوله از خلیج فارس بکشید به یزد و کرمان برای انتقال آب این بیشتر صرف اقتصادی داره
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام منم مثل شما از بالا داشتم نظرات رو میخوندم کاملا موافقم که: اولین نظری هست که مودبانه و منطقی نظر داده! یعنی ما ایرانی هاباید همیشه مودب و منطقی باشیم
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    2 0
    اگه قراراست یک ساعت دراین زمینه کاشود 10ساعت مطالعه توسطمهندسان داخلی وخارجی برای ساخت پروژه وپیش بینی های محیط زیستی وپروژهای زیباسازی ... صورت گیرد ولی اجرا وهزینه آن حتما"توسط ایرانیها انجام شود نه اینکه به کشورهای دیگر سپرده شود
  • امید ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    3 0
    به نظر من این پروژه امکان پذیره. اما قطعاً بخش زیادی از سواحل کشور های حاشیه خزر زیر آب میره. بنابر این راضی کردن این کشور ها خیلی سخته. اما مزایای خیلی زیادی برای ایران و این کشور ها خواهد داشت
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    3 1
    چقدر بچه هستند بعضی از این ها که سخت میدونن اجرایی کردن این طرح بابا کوروش زمانی که کانال سوئز رو احداث کرد بیل و کلنگ هم نبود!اگر بحثی هم باشه خسارتی که به معادن غنی تویه کویر میرسونه هست نه این چیزها که شما فکر میکنید
  • حمید IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
    1 0
    اگه که بشه عالی میشه
  • Ali IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    1 0
    بی نتیجه هم که باشه لااقل چندین نفر کار پیدا میکنند.بهتر از بیکاریه.عالی دم سازندش گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس