حجت الاسلام بیآزار تهرانی در این مراسم با اشاره به اجر عظیم شهدا در دنیا و آخرت گفت: در هر نفسی که اهل خیر میکشند، سهم اصلی متعلق به شهدا است. هرکار خیری درجهای دارد. جان روزهداری اصل ولایت و محبت مولا است و اهالی ورع در دنیا زهد نصیبشان میشود. در واقع زاهد آن کسی است که در مقام رضا و تسلیم قرار بگیرد. همه این مراتب را باید طی کرد تا در مسیر توحید قرار گرفت. پس بالای هر خوبی در این عالم یک خوبی است. حتی خود یقین مراتبی دارد اما وقتی کسی به مقام شهادت و جهاد فی سبیل الله واصل شد دیگر بالادست ندارد و هر کس بخواهد اندیشههای خاص مقام شهید را رصد کند توانایی نخواهد داشت.
وی افزود: شهدای مدافع حرم کسانی هستند که تا چند وقت پیش دوشادوش شما رزمندگان فعالیت میکردند ولی حالا به مراتب بالایی رسیدند که حضرت امام(ره) به آن غبطه میخورد. زمانی شهدای دفاع مقدس کسانی بودند که بهفتوای مستقیم امام(ره) حرکت کرده و به جهاد میرفتند. این موضوع جوانان کمسن و سال تا پیرمردان قدخمیده را به جبهه کشاند. آن روزها عطر و بوی صلابت بچهها همه جا را پر کرده بود، اما این روزها بهقول شهید شوشتری در دهه 90 ایمان خیلیها بو گرفته است و کار خیر در این روزها سخت شده است. در شرایط آخرالزمان که سطح زندگیها تغییر کرده و جلوههای دنیا خودنمایی میکند رهسپار شدن به وادیای که بهنحو اجمال، عاشقانه برخی در آن انتخاب میشوند و میروند، شهادت توفیق بالایی است، در این شرایط دل کندن و رفتن خیلی متفاوت است، بهقول حضرت آقا ویژگی این شهدا این است که دور از وطن در غربت به شهادت رسیدند.
حجت الاسلام بیآزار تهرانی با اشاره به مقام شهدای مدافع حرم در این عصر و دل کندن و رفتن آنان از دنیا گفت: این شهدا لبیکگوی بیقراری حضرت سیدالشهدا(ع) بودند و حتی ابدان مطهر برخی از آنان هنوز به دست ما نرسیده است و همانند حضرت زهرا(س) بینشان ماندهاند. موضوع بازپسگیری دو منطقه شیعهنشین نبل و الزهراء بعد از چهارسال بسیار مهم و قابل توجه است و در واقع ماجرایی شبیه به فتح خیبر بوده است. وجود 40 کیلومتر مرز ترکیه در واقع جایی است که تمام شرایط انتقال لجستیک در آنجا تقویت میشود. درحالی که با 70 هزار جمعیت که غالب آنها شیعه 12امامی بودند 4 سال محاصره را تحمل کردند. حتی بعضی از رسانههای معاند از این محاصره بهعنوان یکی از بزرگترین محاصرههای تاریخ نام بردند و بچهها در شرایط بسیار سختی با نبود آب در آن مناطق مقاومت کردند.
حجت الاسلام بیآزار تهرانی گفت: اولین جنایتی که داعش رقم زد تا از آن بتواند بزرگترین سوءاستفاده خبری را داشته باشد جنایت در این منطقه بود. در کره زمین تنها دو منطقه به نام حضرت فاطمه زهرا(س) نامگذاری شده است یکی در قزوین و به نام بوئینزهرا است و دیگری در شام به نام الزهرا است، که در این محاصره سختی زیادی بر مردم آن وارد شد. مدافعان حرم در بازپسگیری این مناطق هیمنه و کمر جریان تکفیر را شکستند و در استراتژی آنجا این عزیزان اثرگذار بودند. مدافعان نهفقط از حرم دفاع میکنند بلکه حافظ حریم آل الله هستند که اگر نبودند بهگفته حضرت آقا: امروز میبایست در کرمانشاه و مناطق دیگر با جریانهای تکفیری درگیر میشدیم.
وی با اشاره به نخستین مصاحبه ابوبکر بغدادی درباره اعلام رسمی جریان داعش گفت: در اولین رونمایی از پرچم سیاه داعش که با نام رسول الله و با حدیثی جعلی برای ضربه زدن به اسلام طراحی شده بود، ابوبکر بغدادی این جمله را گفت: «آرزوی ما این است این پرچم را در تهران به اهتزاز دربیاوریم.» اما با فرزندان این آب و خاک کاری از پیش نخواهد برد. پیروزی مدافعان حرم و شکست حصر 4ساله دو شهرک شیعهنشین برنامه ریزی دشمن را نقش بر آب کرد. داعش در طراحی جریان تکفیری چشمانداز 25ساله داشت، دشمن دید موفقیتش در تجزیه است اما نمیتوانست مستقیم وارد شود به همین دلیل از عراق شروع کرد و اختلاف افکنی میان شیعه و سنی و کرد تا برای اختلاف افکنی به ایران برسد. این طرح دشمن بود و نگاهش یک نگاه ربع قرنی بوده است.
حجت الاسلام بیآزار تهرانی ادامه داد: با حرکت بینظیر مدافعان حرم که سوغات بچههای ما از فرهنگ 8 سال دفاع مقدس بوده است، حرکتهایی مانند حشد الشعبی با اخلاق و گرایشهای ولایی شکل گرفت و دشمن را مأیوس کرد. اختلاف میان حزبالله و حماس قبل از درگیری النصره و داعش وجود داشت اما دیدید که یکی از فرماندهان حماس اعلام کرد که غزه کربلای دوم است و این اندیشه حسینی نشان میدهد که چگونه تحول میان اهالی مقاومت به وجود آمده است. شما امروز میبینید که شیعه و سنی در کنار هم ایستاده و با هم نماز میخوانند و با دشمن در یک جبهه میجنگند، حتی ایزدیها و مسیحیها نیز در کنار آنها به این جبهه پیوستند، این همان دستاوردی است که امروز نصیب ما شده و تمام آن را مدیون شهدای مدافع حرم هستیم. عزت، استقلال، امنیت و صلابتی که مسئولین در ردههای بالا دارند بهخاطر خدمات و شهادت این بچهها است.