کد خبر 561563
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو گفت: عرضه کنندگان خودرو اجازه ندارند در پیش فروش ارقامی بیش از ۵۰ درصد قیمت خودرو را دریافت کنند.

به گزارش مشرق، سید محمود نوابی با اشاره به ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو افزود: در آئین نامه جدید به  چگونگی پیش فروش ، خدمات پس از فروش ، ارتقاء رتبه نمایندگی ها ، نحوه رسیدگی به شکایات ، خواب و توقف خودرو در تعمیرگاهها و نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز توجه شده درحالیکه در آئین نامه قدیمی فقط به موضوع خدمات پس از فروش توجه شده بود .

وی شمول این آئین نامه را که از 28 فروردین 95 برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد همه خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت دانست و گفت: نقطه قوت آئین نامه توجه به حقوق مصرف کننده خودرو است ، پیش از این خودروسازان ، عرضه کنندگان و واسطه های مجاز اقدام به پیش فروش می کردند .

نوابی با بیان اینکه در این آئین نامه جدید شرایط تحویل فوری ، تحویل قطعی ، پیش فروش قطعی و عادی ، مشارکت در تولید همچنین خودروهای سفارشی مشخص شده است افزود:‌ برخلاف ائین نامه قبلی که در روش پیش فروش ارقام متفاوتی از مشتریان دریافت می شد ،در آئین نامه جدید عرضه کنندگان خودرو اجازه ندارند ارقامی بیش از 50 درصد قیمت خودرو دریافت کنند.

وی حداکثر مدت زمان انتظار برای تحویل فوری خودرو را 30 روز اعلام کرد و گفت : درصورت تاخیر در تحویل خودرو ، خودروساز به ازای هر روز تاخیر باید مطابق آنچه در آئین نامه قید شده جریمه پرداخت کند ، براساس آئین نامه جدید حداقل سود پیش فروش خودرو برای تحویل در 9 ماه آینده سودی است که نظام بانکی می پردازد .

نوابی با بیان اینکه مشتری حق دارد در هر مرحله ای از تحویل خودرو شکایت کند افزود : اگر خودروساز رضایت مشتری را جلب نکرد شاکی می تواند به سازمان های صنعت ، معدن و تجارت در استانها شکایت کند و مراجع ذیصلاح حداکثر 20 روز فرصت دارند به شکایت رسیدگی و رضایت شاکی را جلب کنند ، اگر رضایت شاکی جلب نشد می تواند به هیئت حل اختلاف مستقر در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و در مرحله آخر به دادگاه شکایت کند.

وی گفت: مصرف کنندگان خودرو می توانند شکایات خود را در هر زمینه ای اعم از خودرو و سایر موارد ، در هر ساعت از شبانه روز (24 ساعته) به سامانه آنلاین 124 سازمان حمایت اعلام تا کارشناسان به ان رسیدگی کنند.

نوابی افزود: اگر مشتری هنگام تحویل خودرو متوجه نقص و ایرادی (فنی ، رنگ و سایر موارد) در خودرو شد می تواند به خودروساز اعلام و خودروساز نقص را بنحوی که به قیمت خودرو لطمه ای وارد نشود برطرف کند ، اگر رفع نقص باعث افت قیمت خودرو شد خودروساز باید خودرو را تعویض کند.

وی با بیان اینکه خودروساز مکلف است بابت توقف بیش از دو روز خودرو در تعمیرگاه جریمه پرداخت یا خودرو جایگزین تحویل مشتری دهد گفت: خودروساز ملزم است بابت هر روز توقف اضافی خودرو سواری در تعمیرگاه (0/0015) پانزده ده هزارم بهای خودرو را پرداخت یا خودرو جایگزین تحویل مشتری دهد.

نوابی افزود: همچنین خودروساز مکلف است برای توقف هر روز اضافی خودروهای عمومی و تاکسی (0/002) دو هزارم ، خودروهای سنگین و موتورسیکلت (0/001) یکهزارم و بیش از یکماه برای خودروهای سنگین (0/0002) دو ده هزارم بهای خودرو جریمه پرداخت کند .

وی با بیان اینکه در آئین نامه جدید ضمانت رنگ ، قطعات و خدمات پس از تعمیرهم دیده شده است گفت : در این آئین نامه برای هر قطعه تعویضی 6 ماه یا 10 هزار کیلومتر گارانتی (ضمانت) در نظر گرفته شده و اگر خودرو دوبار بابت نقصی به تعمیرگاه مراجعه کرد ، خودروساز مکلف به محاسبه و پرداخت جریمه تاخیر از همان لحظه ورود خودرو به تعمیرگاه است.

نوابی افزود: متن آئین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو در پایگاه اطلاع رسانی سازمان حمایت قرار دارد و مصرف کنندگان خودرو برای آشنایی با حقوق خود می توانند به ان مراجعه کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    التماس دعا حاج آقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس