به گزارش مشرق، موارد بسیاری هستند که بر تصمیمگیری فردی تاثیر میگذارند و این موارد شامل احساسات، ریسکها و پاداشهای حرفهای و شخصی، آمادگی از طریق تجربه یا آموزش، ضربالعجلها، تنش و تاثیرپذیری از اطرافیان است.
چه مسائلی در تصمیمگیری کسب و کار دخیل است؟
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، خواه تصمیمگیرندگان امر کسب و کار بدانند یا خیر، عوامل بیشماری باید پیش از نتیجهگیری مدنظر قرار گیرد. خواه مهارت تصمیمگیری یک توان ذاتی محسوب شود یا فرد در طی سالیان به آن دست یافته باشد، برای تصمیمگیرندهای کارآمد بودن باید تمرین کنید. گیل ابوت، رئیس منابع انسانی شرکت مشاورهای Strategic Alignment Partners ، چهار راهبرد را برای تصمیمگیری موثر توصیه میکند:
- شناسایی مشکل
- تحلیل راه حلهای احتمالی
- ارزیابی احتمالاتی که شاید شما را به هدف نزدیکتر کند
- تصمیمگیری
ابوت به بیزینس نیوز دیلی گفت که البته همیشه پس از این مراحل به تصمیمگیری نمیپردازد. تسلط بر این روشها مستلزم زمان است.
به عقیدۀ ابوت، «هنگامی که خود را موفق میپندارید، دیگر آنچه که پشت صحنه اتفاق میافتد را نمیبینید. همه اشتباهاتی داشتهاند اما به حرکت خود ادامه دادهاند. آنها با ناکامیها و تصمیمات بد پیش از یافتن راه حل دست و پنجه نرم میکنند.»
همچنین اذعان داشت که توجه به بینش درونی نیز مهم است. بهترین رهبران این کار را انجام دادهاند و در نتیجه تمام وقایع و دادهها را برای پشتیبانی یا عدم پذیرش احساسات به دست آوردهاند .
تصمیمگیری
به عقیدۀ تئودور روزولت، «در هر لحظه از تصمیمگیری، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید صحیحترین کار است و بهترین کار بعدی، اشتباه است و بدترین کاری میتوانید انجام دهید هیچ به شمار میآید.» ممکن است پاسخ همیشه آشکار نباشد و حتی هنگامی که از فرآیند تصمیمگیری منطقی استفاده شود. با وجود این، تنها به رفتن فکر کنید، نفس عمیق بکشید و عزم خود را برای تصمیمگیری جزم کنید.
ابوت گفت، «گاهی اوقات شما را مجاب به گفتن میکنند، من اکنون تمام این اطلاعات و زمان اجرای آنها را جمعآوری کردهام. موفقترین افراد مجبور به داشتن تمام اطلاعات نیستند. آنها دوست دارند خطر کنند. بخش مهمی از آن آگاهی از زمان تعیین کننده است.»
علاوه بر اینها، وی اذعان داشت که چشم خود را بر روی پاداش ببندید. «از هدف نهایی آگاهی داشته باشید. هنگامی که با انتخابها یا گزینههایی مواجه میشوید باید موردی را انتخاب کنید که اغلب سریعتر به دست میآیند. نقاط قوت و ضعف خود را برای اجتناب از مشکلات بشناسید.»
بررسی تصمیم
تصمیم کارآمد متفاوت از تصمیم «خوب» یا «بد» است. یک حد وسطی وجود دارد که امکان تاثیرپذیری را فراهم خواهد کرد، حتی اگر آن تاثیر به میزان پیشبینی شده نباشد. رهبران به شناخت تفاوتها نیاز دارند و نباید هر تصمیمی را به سادگی در این دو گروه دستهبندی کنند.
گاهی اوقات، تشخیص تصمیمی خوب مانند هنگامی که تعداد فروش یا کارکنان جدید افزایش مییابد، بسیار آسان است. سایر تصمیمها ممکن است بازتاب بیشتری برای تعیین اینکه آیا تصمیمی درست است یا گزینۀ دیگری بهتر است لازم داشته باشند. آیا این تصمیم مشکلی یا حل میکند یا کسب و کاری را پیش میبرد؟
این فرآیند ارزیابی برای کسب تجربه در تصمیمگیری و بهبود قابلیت اتخاذ تصمیم کارآمد از سوی مدیران حیاتی است. با استفاده از این آموزهها، رهبر میتواند موقعیتهای مشابه را درک کرده و در موارد دیگر اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. فارغ از درست یا نادرست بودن تصمیمی، نکته مهم کارآمد بودن آن است.
منبع: اقتصاد آنلاین