کد خبر 575440
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

مازیار بیژنی، كاریكاتوریست گفت: غربی ها برای خودشان هم خط قرمزی قائل نیستند، به طوری كه كریسمس كه یك عید مذهبی مهم برای مسیحیان است را خودشان به مسخره می گیرند ولی ما هیچ وقت كاریكاتوری نداریم كه عید نوروز یا اعیاد مذهبی را مورد تمسخر قرار دهیم.

به گزارش مشرق، مازیار بیژنی، كارتونیست و كاریكاتوریست، با اشاره به اینكه كارتون هنری جدی و دارای پیام است، بیان كرد: این كار، نگاهی انتقادآمیز به شرایط موجود دارد و با هجویه و تمسخر كه صرفا خنداندن مخاطب را هدف قرار می دهد متفاوت است.
 
وی همچنین تاكید داشت: در ارائه كارتون و كاریكاتور، مرزهایی داریم كه اگرچه باریك است اما همین مرزهاست كه آثار مختلف را از همدیگر متمایز می كند. قرار نیست به هر وسیله ای مخاطب را بخندانیم بلكه ما قائل به این هستیم كه هنرمند آثار مبتذل ارائه نمی دهد.
 
بیژنی با بیان اینكه كاریكاتوریست های ایرانی بیشتر از هنرمندان دیگر كشورها در آثارشان حریم های شخصی و اخلاقی را رعایت می كنند، گفت: به‌ویژه درباره مقدسات، ما حریم های بسیاری را رعایت می كنیم ولی آن ها با استفاده از كلمه «آزادی بیان» معتقدند هر حرفی را می شود زد و هیچ حریم و حرمتی را قائل نیستند.
 
این كاریكاتوریست افزود: آن ها برای خودشان هم خط قرمزی قائل نیستند، به طوری كه می بینیم كاریكاتورهای بسیاری هستند كه كریسمس كه یك عید مذهبی مهم برای مسیحیان است را خودشان به مسخره می گیرند ولی ما هیچ وقت كاریكاتوری نداریم كه عید نوروز یا اعیاد مذهبی را مورد تمسخر قرار دهیم.
 
بیژنی كشورمان تاكید كرد: از نظر اسلام به سخره گرفتن شخصیت های مذهبی كار درستی نیست، حتی افراد مسیحی هم این كار را چندان انجام نمی دهند و اینكه می بینیم در بعضی روزنامه ها نسبت به پیامبران با انتشار كاریكاتوری تمسخر صورت می گیرد، بیشتر سنت صهیونیست هاست. آن‌ها می خواهند قداست شكنی كنند و در كاریكاتور مطبوعاتی غرب كه نگاه كنیم، هجویه های زیادی علیه پیامبران ادیان مختلف وجود دارد.
 
وی بیان كرد: اما جالب است كه به مسائلی مانند هولوكاست كه می رسیم، از خط قرمز حرف می‌زنند و آزادی بیان یادشان می رود. آن ها حتی حاضرند اعتقادات دینی‌شان به شكل كاریكاتور و طنز دربیاید ولی درباره هولوكاست هیچ حرفی زده نشود. چه كسی می تواند اسم این را آزادی بیان بگذارد؟
 
بیژنی كه در نمایشگاه كاریكاتور «هولوكاست» كه این روزها در حوزه هنری برپا شده نیز با چند اثر در دفاع از مظلومان فلسطین شركت كرده، افزود: غربی ها در حالی حرف زدن از هولوكاست را ممنوع كرده و نسبت به آن واكنش نشان می دهند كه خودشان را محق می دانند درباره هر موضوعی هر نوع اظهارنظر و حتی تمسخری را انجام دهند و در عین حال چشمشان را به واقعیت هایی مانند فلسطین ببندند.
 
این كاریكاتوریست ادامه داد: جالب است كه حتی برای سخن گفتن از هولوكاست، مجازات در نظر گرفته اند و در فرانسه، برای افرادی كه هولوكاست را انكار كنند دادگاه جنگی برگزار می شود و آن ها را در آن دادگاه محاكمه می كنند. هولوكاست سال هاست برای غرب به یك مسئله تبدیل شده و اجازه نمی دهند فراموش شود، این جریان برایشان زنده است و حالا از اینكه نمایشگاهی در كشور ما با نام هولوكاست برگزار شده و می خواهد با پرده برداشتن از واقعیت ها، به ماجرای نسل كشی عصر جدید بپردازد، اظهار نگرانی می كنند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس