به گزارش مشرق؛ در حوزه مدلینگ تا پیش از این می توانستید تصاویر زیادی را در شبکه های اجتماعی و اینترنت جستجو کنید اما این روزها خبرها و متن های تولیدشده با عنوان مدلینگ بیش از تصاویر آن مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.
در جست وجوی صنعت مدلینگ، مطالب جالبی به چشم می خورند. در تعاریف رسمی درباره مدلینگ می گویند: «مدلینگ ابزاری است که به وسیله آن برندها و شرکت های تولیدی به کمک افرادی که به آنها مدل گفته می شود کالای خود را به معرض نمایش می گذارند.» از شرایط مدلینگ هم نکات جالبی چون فرمول های سفت وسخت قد و وزن به چشم می خورند، اما اگر از این تعاریف ساده و اینترنتی عبور کنیم؛ آنچه این روزها ما از آن به عنوان مدلینگ در ایران یاد می کنیم، تفاوت معناداری با تعاریف جهانی آن دارد. مدلهای مجازی صفحه به صفحه شبکه های مجازی را فتح کرده اند و خبری از موضوع اصلی عکس (همان کالای تجاری) نیست و صرفاً یک جوان با لباسی نیمه برهنه مقابل لنز دوربین ها خودنمایی می کند.
اینجا مدلینگ نه یک صنعت درآمدزایی بلکه راه خودنمایی است که برای دیده شدن در آن حتی هزینه مالی نیز متقبل شوید. وقتی از سعید به عنوان عکاس خبری درباره عکاسی مدلینگ و تفاوتها و مهارتهای آن پرس وجو می کنم، میگوید: «یکی از سخت ترین شاخه های عکاسی همین عکاسی مدلینگ است که شما برای فعالیت در این حوزه باید تخصص ویژهای در حوزه نورشناسی و شناخت فیزیک انسان داشته باشید اما چیزی که در کشور ما رایج است، صرفاً عکاسی های نیمه برهنه در آتلیه های زیرزمینی و حتی آتلیه های رسمی است که عکاس شناخت چندانی هم با تکنیک های عکاسی مدلینگ ندارد.»
پالایش رویکرد اصلی برخورد با ناامنی اخلاقی
چند روز پیش دادستان مقابل دوربینها از موفقیت آمیز بودن پروژه در برخورد با برهم زنندگان امنیت اخلاقی فضای مجازی خبر داد. آقای عباس جعفری دولت آبادی از اجرای پروژه های «عنکبوت 1 و 2» سخن گفت و اضافه کرد: «حدود 50 آرایشگاه، 50 مزون و 50 آتلیه عکاسی تحت شاخه اطلاعاتی و قضایی درآمدند و دستگیری هایی انجام و صفحات زیادی بسته شدند.»
اما صدور اطلاعیه رسمی مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان داد که خبرهای ویژه و جدید دیگری از برخورد با تخلفات فضای مجازی در راه است. این اطلاعیه، خبر از موفقیت پروژهای داد که طی آن، فضای مجازی و به ویژه شبکه اجتماعی «اینستاگرام» را برای خانواده های ایرانی، امن تر از همیشه کرده است: «پس از حدود دو سال کار مستمر و فشرده اطلاعاتی و در پی وصول تعداد فراوانی شکایت و گزارش از جانب خانوادههای گوناگون از شهرهای ایران مبنی بر ضرورت پالایش اخلاقی، سرویسهای پرکاربرد ارتباطی و اجتماعی خارجی بهویژهاینستاگرام، پروژه عنکبوت 2 را در این محیط با موفقیت به پایان برده و گام بلندی در جهت بهبود نسبی فضای این نرم افزار برای خانواده های ایرانی برداشته است.»
اینستاگرام تا امروز کم حاشیه ترین شبکه اجتماعی در کشور ما بوده است. فعالیت آن از ابتدا رنگ و بوی سیاسی نداشت و تصاویر تولیدشده نیز بیشتر به یک آلبوم شخصی شباهت داشت. هرچند در کشور ما برخی صفحات اینستاگرام با انتشار تصاویر و متن های سیاسی و اجتماعی از این نرم افزار به عنوان یک رسانه استفاده میکردند اما به دلیل اینکه این اپلیکشین برخلاف توییتر و فیسبوک قابلیت موج آفرینی های سیاسی را ندارد، هیچگاه سایه فیلترینگ بر سر آن احساس نشده است. هرچند همواره از ابتدا موضوع فیلترینگ هوشمند صفحات مبتذل مطرح بوده و حتی اجرایی شده است. فیلترینگی که می تواند بر اساس ارزیابی تصاویر و متنهای یک صفحه در اینستاگرام، نمایش آن را برای مخاطبان محدود می کردند.
فیسبوک به عنوان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران تا سال 1390، پس از فیلترینگ و کاهش شدید محبوبیت خود درصدد برآمد تا شبکه اینستاگرام را که تا آن زمان به صورت تخصصی در زمینه انتشار عکس فعالیت می کرد خریداری کند. سرانجام فیسبوک توانست در آوریل 2012 باقیمت سرسامآور یک میلیون دلار این شبکه را تصاحب کند و جالب اینکه اکنون و پس از سه سال، ارزش اینستاگرام 49 برابر شده و باسیاستگذاریهای کلان و پشت پرده این غول آمریکایی، ماهیت شبکه اینستاگرام از شبکه اشتراک عکس به شبکه انتشار مد تغییر پیداکرده است!
در سال ۲۰۱۳ اینستاگرام ۲۳درصد رشد کرد درحالیکه فیسبوک به عنوان کمپانی مادر فقط ۳درصد رشد را تجربه کرد. گفته می شود اگر اینستاگرام همین رشد را حفظ کند، از فیسبوک بزرگتر خواهد شد.
تا جایی که رادیو فردا طی خبری در 24 مرداد 1394 اظهار می کند:«جایزه بخش «رسانه» شورای طراحان مد آمریکا در سال ۲۰۱۵ به اینستاگرام رسید و کوین سیسترم، مدیرعامل این شرکت، آن را از دست کیم کارداشیان، ستاره هالیوودی دریافت کرد. شورای طراحان مد عقیده دارد که اینستاگرام باعث انقلابی در دنیای مد شده و آن را از حالت سنتی آن خارج کرده است. درست است که طراحان مد و فروشگاهی زیادی حالا حساب کاربری اینستاگرام خود را دارند، اما اینستاگرام فضایی را به طراحان ناشناخته، بوتیک های محلی کوچک و افراد خوش پوش در سراسر دنیا داده است تا در قالب عکسهایی شخصی عرضه کننده تن پوشهایشان باشند.»
این روزها اینستاگرام در سایه قداست ظاهری و پشت پرده خود و نادیده گرفته شدن از سوی برخی از مسوولان مرتبط، جولانگاه سیل عظیم شبکههای مد و حتی بهترین بازار خریدوفروش دختران ایرانی شده است!
پروژه عنکبوت چه بود؟
پروژه «عنکبوت» با هدف ضربه زدن به فعالیت های ضد فرهنگی و ضد اخلاقی شبکه های اجتماعی پرمخاطب نظیر فیسبوک و اینستاگرام و همچنین سالم سازی فضای فعالیت و جلوگیری از تهدیدات متوجه جامعه کاربران ایرانی، طراحی شد.
در ادامه پروژه عنکبوت 1 و با توجه به رشد شدید شبکه اجتماعی اینستاگرام و هجوم تصاعدی کاربران ایرانی به این شبکه، پروژه عظیم «عنکبوت 2» کلید خورد. بر اساس اطلاعات پروژه عنکبوت 2 را میتوان بهواسطه حجم عملیات انجامشده و نتایج حاصله آن، منحصربهفردترین پروژه پیادهسازی شده روی شبکههای اجتماعی تاکنون نامید که در ادامه به برخی از شاخصه ها و وجوه تمایز این پروژه اشاره می شود.
طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار صبح نو، مهمترین شاخصه پروژه عنکبوت2، حجم سنگین عملیات رصد روی تمامی صفحه های ایرانی شاخص در اینستاگرام است. گفته میشود گروه عملیاتی این پروژه در تلاش شبانهروزی سهماهه خود، تمامی صفحات متخلف در اینستاگرام را رصد و شناسایی کرد. در پایان عملیات گروه شناسایی مشخص شد آنچه بیش از همه در شبکه اجتماعی اینستاگرام می بایست موردتوجه قرار گیرد، هدف قرار دادن کاربران ایرانی از طریق انتشار عکسهای مدلینگ حرفهای و آماتور دختران ایرانی در این شبکه است که البته این همان ماهیت تخصصی شبکه اینستاگرام است.
در بخشی از اطلاعیه عنکبوت 2 آمده است: «از دیگر شاخصه های منحصربه فرد پروژه عنکبوت 2، جمع آوری بسیار دقیق بانک اطلاعاتی بیش از 300 صفحه متخلف در اینستاگرام است. در این بانک اطلاعاتی عظیم، اطلاعاتی نظیر آیدی اینستاگرام، تعداد دنبالشونده، تعداد دنبالکننده، تعداد پست، آیدی kik، آیدی Line، آیدی Facebook، آیدی سایر شبکه های اجتماعی، ایمیل، تلفن، نشانی، شماره حساب، درجه ابتذال صفحات، افراد مرتبط، صفحات زیرمجموعه، نوع صفحه، عکسهای منتشرشده و ... تمامی صفحات با دقت توسط گروه شناسایی گردآوری شده است.»
سرشبکه های صفحههای مدلینگ ایرانی اینستاگرام، بیش از 80 درصد تعداد فالوئرهای ایرانی از مجموع کل صفحات مرتبط با موضوع مدلینگ در اینستاگرام را به خود اختصاص دادهاند که باوجود فیلترینگ چندباره صفحات آنها و همچنین اخیراً سرویس فیلترینگ هوشمند، به صورت کاملاً تصاعدی بر تعداد دنبال کنندگان صفحات آنها افزوده می شود. از دیگر موارد حائز اهمیت درباره سر شبکه های مدلینگ اینستاگرام میتوان به حضور بسیار فعال آنها در خارج از کشور و شرکت در انواع میتینگ های به اصلاح مد، اشاره کرد.
در اطلاعیه پیشین سپاه آمده بود: «مجموعاً 170 نفر از مدیران و اداره کنندگان صفحات فوق الذکر (شامل 58 مدل، 51 مدیر مزون و طراح لباس، 59 عکاس و آرایشگر و 2 موسسه فعال در عرصه مد) که موفق به اغوای تعداد قابلتوجهی از جوانان شده و خسارات عظیم اخلاقی به بار آورده بودند، شناسایی و شبکه ارتباطی آنها کشف شد. از این تعداد برای 29 تن از مدیران اصلی و مرتبطین آنها پرونده قضایی تشکیل شد که منجر به بازداشت هشت نفر و احضار بقیه افراد گردید و اماکن مرتبط با جرائم ایشان نیز با حکم قضایی پلمب شد.»
شبکه مدلینگ در کشور با تکیه بر پنج پایگاه «آموزشگاهها»، «آرایشگاهها»، «استودیوهای عکاسی»، «مزونها» و «صفحات اینستاگرام» کار خود را پیش برده است و سر شبکه های مدلینگ از همین ظرفیت برای پرورش و رونمایی از دختران و پسران جوان در شبکه های اجتماعی و سپس ارتباط گیری با خارج از کشور بهره بردهاند.
کشف حجاب شرط آموزشگاه عکاسی
آنچه در آموزشگاههای عکاسی ایران نیز با عنوان «آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ» می گذرد هم خود جای سؤال دارد! نمایش تصاویر Nude یا برهنه در کلاسهای آموزشی، استفاده از دختران به عنوان مدل در کلاسهای عکاسی مختلط و برپایی گالری های عکسهای مبتذل هم مزید بر علت این چرخه است. به طور مثال آموزشگاه «م» در تهران که در ظاهر رسمی توانسته اعتبار خوبی برای خود دست و پا کند، در کلاسهای این موسسه کشف حجاب موضوعی پذیرفته شده است و تربیت عکاسان مدلینگ و کشف و استعدادیابی برای رونمایی از مدلهای جوان یکی از اهداف اصلی این موسسه است.
هر عکس یک میلیون تومان
استودیوهای عکاسی و فیلمبرداری اصلی ترین ابزار ارائه مدلهای حرفه ای اند. در حال حاضر حدود صد استودیو فعال و مطرح ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به انتشار عکس های مدلینگ و مبتذل مشغولند. شایان ذکر است مدل های حرفه ای در اکثر موارد با همکاری با استودیوهای عکاسی خانگی و زیرزمینی به معرفی خود و پوشاک موردنظر صاحبان کالا مشغولند. این دسته از استودیوهای عکاسی گاهی برای یک شات عکس از مدلهای حرفهای به آنان رقمی حدود 300 هزار تا حتی یک میلیون تومان نیز پرداخت می کنند و از این طریق به اعتبار و محبوبیت خود در صفحات اجتماعی از طریق انتشار عکسهای مدلها با لیبل خود می افزایند به نحوی که مدل های آماتور می بایست برای عکاسی در این استودیوها مبلغ هنگفتی را به صاحبان استودیوها پرداخت کنند!
مزون ها
چرخه مدل ها، صفحات و استودیوهای عکاسی، سرانجام با ارائه مزون ها کامل می شود. بدین ترتیب که مدل ها، پوشاک صاحبان مزون ها را بر تن میکنند و استودیوها، عکس مدل ها را رنگ و لعاب می دهند و صفحات ایرانی اینستاگرام با دریافت سفارش از صاحبان مزون ها به انتشار گسترده این عکس ها می پردازند و مزون ها هم به شدت سود فروش لباس های اغلب مبتذل و حتی مستهجن خود را می برند! جالب آنکه مزون ها برخلاف محدودیتی که مغازه داران با آن مواجه اند، بی هیچ ابایی به انتشار تصاویر عریان مدلها برای ارائه البسه شب و لباسهای زیر زنانه مشغولند. تعداد این مزونهای فعال و مطرح در شبکه اجتماعی اینستاگرام حدود 50 صفحه فعال ارزیابی می شود.
*روزنامه صبح نو
کد خبر 575480
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
- ۸ نظر
- چاپ
در روزهای گذشته دادستان تهران و سپاه پاسداران در فاصله زمانی کوتاهی خبر از برخورد با فعالان حوزه مدلینگ را مخابره کردند، اما پشت پرده عملیات «عنکبوت 2» چه بود؟