به گزارش مشرق به نقل از ايرنا، اين قرارداد بدنبال توافق سه جانبه ايران ، عراق و سوريه براي ترانزيت گاز، قرار است روز دوشنبه ، سوم مرداد ماه 1390، در منطقه عسلويه با حضور 'محمد علي آبادي'، سرپرست وزارت نفت ، و وزراي نفت دو كشور عراق و سوريه امضا شود.
سه كشور ايران، عراق وسوريه درارديبهشت ماه امسال مذاكراتي را درخصوص انتقال وترانزيت گازطبيعي درشهر بغداد، پايتخت عراق، انجام دادند.
'جواد اوجي' ،معاون وزيرنفت درامورگاز، درخصوص اين مذاكرات گفته بود كه با توافق سه جانبه جمهوري اسلامي ايران، عراق و سوريه قرار است گاز پارسجنوبي از مسير اين سه كشور و سپس لبنان، درياي مديترانه به اروپا ترانزيت شود.
وي در اين اظهارات گفته بود كه طبق توافق هاي انجام گرفته هماكنون نخستين سند رسمي قرارداد صادرات و ترانزيت گاز بين جمهوري اسلامي ايران، عراق و سوريه آماده امضا است.
به گفته ي مديرعامل شركت ملي گاز ايران با ساخت يك خط لوله پنج هزار و 600 كيلومتري، گاز فازهاي پارسجنوبي به اين كشورها و سپس به شركتهاي علاقهمند در اروپا عرضه خواهد شد.
اوجي ظرفيت انتقال گاز اين خط لوله را 110 ميليون مترمكعب درروز اعلام و هزينه ساخت آن را پنج تا 6 ميليارد دلار برآورد كرد.
براساس گزارش هاي دريافتي تا افق 2020 ميلادي، عراق روزانه به 10 تا 15 ميليون متر مكعب و سوريه به 15 تا 20 ميليون متر مكعب گازطبيعي نياز دارد وتقاضاي لبنان نيز بين پنج تا هفت ميليون مترمكعب در روز برآورد شده است.
نشست اسفند ماه سال گذشته مقام هاي ارشد نفتي ايران و سوريه درتهران ، تقويت كننده مذاكرات سه جانبه اي بود كه از سال 1388 براي صادرات گاز آغاز شد واكنون به مرحله عقد قرارداد رسيده است.
در مذاكرات تهران توافق شد تا پايان سال 2011 ميلادي با تكميل خط لوله گاز در كشور تركيه، گاز ايران از مرز غربي با تركيه از طريق خط لوله اي از جنوب كشور تركيه به سوريه به ميزان سه تا پنج ميليون مترمكعب در روز صادر شود تا نياز اين كشور به صورت موقت و كوتاه مدت برطرف شود.
خط اصلي صادرات گاز ايران از مسير ايران- عراق- سوريه- كشورهاي حاشيه درياي مديترانه است و نياز اعلام شده از سوي سوريه براي دريافت گاز از اين خط 40 ميليون متر مكعب در روز اعلام شده است.
با امضاي نخستين قرارداد صادرات و ترانزيت گاز ايران به عراق و سوريه بين مقام هاي ارشد نفتي سه طرف پيمان در هفته پيش رو، گاز طبيعي توليدي در ميدان پارس جنوبي ايران از مسير اين سه كشور، سپس لبنان و درياي مديترانه ، به بازار مصرف اروپا مي رسد.