کد خبر 584264
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰

در حالی هنوز تفاهمنامه خرید ایرباس نهایی نشده که امبرائر برزیل از هواپیمای جدید خود رونمایی کرد. مدل E۱۹۰-E۲ با قیمت حدود ۶۰ میلیون دلاری و مشخصات شبیه ایرباس ۳۲۰ حدود ۴۵ میلیون دلار از نمونه فرانسوی ارزان‌اتر است.

به گزارش مشرق، هنوز مشخص نیست تفاهمنامه خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس و ATR با اروپایی‌ها به امضای قرارداد منجر می‌شود یا خبر. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌المللی از نهایی شده تفاهمنامه 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس تا نیمه ماه جاری (یعنی فردا) خبر داده است.

اما مشکلات مربوط به نحوه تامین مالی این ابرپروژه همچنان حل نشده و بیم آن می‌رود که کل تفاهمنامه با فرانسوی‌ها روی هوا برود. در شرایطی که مذاکره ایمیلی با بوئینگی‌ها هم آغاز شده خبر می‌رسد هواپیماسازی امبرائر برزیل به‌عنوان یکی از رقبای غول‌های هواپیماسازی دنیا یعنی بوئینگ و ایرباس توانسته مدل پیشرفته خود موسوم به E190-E2 که هواپیمای تک راهرو زیر 200 نفر ظرفیت را به پرواز درآورد.

بر اساس مطالعات انجام شده بخش حمل‌ونقل هوایی کشورمان برای نوسازی ناوگان هوایی به حدود 300 فروند هواپیمای 100 تا 200 نفره نیاز دارد، در تفاهمنامه‌ای که با ایرباس امضا شده 45 فروند از هواپیماها مشخصات هواپیماهای تک راهرو را دارند. یعنی ایرباس 320 نئو و ایرباس CEO.

آبان‌ماه سال گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل از احتمال "جاری شدن توافقی بین ایران و برزیل" برای خرید هواپیماهای ساخت این کشور خبر داده است.

عامریان با اشاره به این‌که در زمان تحریم، تحریم‌های بانکی برزیل علیه ایران، حتی زودتر از کشورهای اروپایی آغاز شد، اما -آنها- الان راغب هستند که فعالیت خود را در ایران هرچه زود تر شروع کنند گفته است؛ «برزیل یکی از برترین هواپیماسازهای دنیاست و در شرایط جدید، این کشور تمایل به فروش هواپیما و قطعات به ایران دارد و به نظرم توافقی در این زمینه بین دو کشور جاری خواهد شد.»

خبرگزاری رویترز نیز اخیرا به نقل از یکی از دستیاران رئیس جمهوری برزیل اعلام کرده که  ایران علاقه‌مند به خرید 50فروند هواپیما از تولیدات امبرائر است.
یکی از مزیت‌های هواپیماهای سری E هواپیماسازی امبرائر هزینه تعمیر و نگهداری نسبتا پایین در مقایشه با هواپیماهای هم سطح خود در بوئینگ و ایرباس است.

بر اساس اعلام امبرائر قیمت یک فروند هواپیمای E190-E2  حدود 60 میلیون دلار است. این در حالی است که قیمت یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 که مشخصات آن به مدل E190-E2 امبرائر نزدیک است حدود 100 میلیون دلار است.

از سوی دیگر مدل قدیمی ایرباس 320 (CEO) در دو کلاس پروازی تا 150 مسافر ظرفیت دارد و بُرد آن با یکبار سوخت‌گیری حدود 6 هزار کیلومتر است، قیمت این هواپیما در حال حاضر حدود 360 میلیارد تومان معادل حدود 104 میلیون دلار است.

قیمت مدل نئو 320 به‌عنوان پیشرفته‌ترین ایرباس 320 تقریبا 32 میلیارد تومان از ایرباس 320 گرانتر است، یعنی 392 میلیارد تومان معادل حدود 113 میلیون دلار. ظرفیت جابجایی این نوع هواپیمای ایرباس از مدل قدیمی 15 نفر بیشتر شده و در دو کلاس پروازی ظرفیت 165 مسافر را دارد. بُرد ایرباس نئو 320 با یکبار سوخت‌گیری 7000 کیلومتر است.

موتور این هواپیما همان موتوری است که برای تولید ایرباس 321 استفاده می‌شود و جزو یکی از پیشرفته‌ترین و کم مصرف‌ترین موتورهای توربو فن جهان به شمار می آید که توسط یک شرکت آمریکایی تولید می‌شود.

به گزارش تسنیم، با توجه به مشکلات عدیده خرید ایرباس که بارزترین آنها تامین منابع مالی و البته قیمت بالاست به نظر می‌رسد مسئولان و دست اندرکاران این بخش باید نیم نگاهی هم به هواپیماهای سایر شرکتها از جمله امبرائر و بمباردیر کانادا داشته باشند. با این کار حداقل 150 میلیارد تومان در هر فروند صرفه‌جویی نصیب کشور می‌شود. البته باید دید عزمی برای این کار وجود دارد یا خیر؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    واضح است که علت تفاوت فیمتها تفاوت هزینه تمام شده با توجه به کیفیت قطعات استفاده شده است و قطعا هواپیمایی ترکیه و امارات و مالزی و بقیه واسه همینه که ایرباس و بوئینگ رو ترجیح دادن وگرنه اونها هم خریدهاشون کارشناسی شده قطعا صورت میگیره/ تولیدات صنعتی برزیل در هیچ صنعتی از نظر کیفیت به گرد پای رقبای اروپایی و آمریکاییشون نمیرسن / هواپیمای E190 در مرحله آزمایشه اونوقت مدلهای مختلف بوئینگ 737 و ایرباس 320 چهل ساله دارن با ضریب اطمینان بسیار بالا استفاده میشن
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 1
    آخرش سر از اوکراین در میاریم. مثلا میشه ایران 141 که با اون قبلی یکمی فرق بکنه!
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    خرید از برزیل اشتباه هست بخاطر سفر رییس دولت قبلی و عدم استقبال رسمی اصلا استقبال نکردن
  • ناشناس آذری ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    و مشخصات شبیه ایرباس ۳۲۰ حدود ۴۵ میلیون دلار از نمونه فرانسوی ارزان‌اتر است .... پسر خوب ، گوشی هوآوی هم نصف قیمت گوشی سامسونگ با مشخصات مشابه است، میخوای چی رو ثابت کنی؟
  • میلاد ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    پروژه هواپیمای 150 نفره هم که تو دانشگاه های کشور مخصوصا تو امیر کبیر پیگیری میشدم رفت قاطی باقالیا !! مسوولین بنایی بر تولید داخلی هواپیما ندارن .
  • الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    امبرائر تو برزیل تولید میشه ولی بیشتر سهامش برای امریکاست به نظرم داستانش مثل بوئینگ و ایرباس میشه
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    3 0
    سوخو سوپر جت روسی بگیرید بره اینقدر منت نکشید
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    2 0
    سوخو سوپر جت روسی بگیرید بره اینقدر منت نکشید
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    سوخو سوپر جت روسی بگیرید بره اینقدر منت نکشید
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    سوخو سوپر جت روسی بگیرید بره اینقدر منت نکشید
  • علی ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    سلام چندی پیش درباره هواپیماری مسافربری سوپرجت سوخو نیز مطالبی نوشته شد. درباره این هواپیما اطلاعات خاصی ندارم اما باتوجه به موفقیت دفاتر طراحی سوخو در ساخت جنگنده های پیشرفته جا دارد این گزینه نیز بررسی شود. شاید همه هواپیماهای روسی الزاما تجربه ای مشابه تجربه توپولوف را رقم نزنند.
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    برزیل یکی از برترین هواپیماسازهای دنیاست؟؟؟؟!
  • شناس ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    کاش ونزوئلا بتونه بوئینگ 747 و 737بسازه تا بخریم. الآن بوئینگ 747 مال40سال قبل داره مثل ساعت رادو کارمی کنه و آخ نمیگه. هواپیماها و کلا تولیدات روسیه اصلا اورهال نمیشه چون هیچوقت قطعه این هواپیما یا تانک و توپشون به اون یکی نمی خوره. واقعا اگه بشه بوئینگ 747 و 737 را از یک کشوردیگه بخریم خیلی خوب میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس