اما مشکلات مربوط به نحوه تامین مالی این ابرپروژه همچنان حل نشده و بیم آن میرود که کل تفاهمنامه با فرانسویها روی هوا برود. در شرایطی که مذاکره ایمیلی با بوئینگیها هم آغاز شده خبر میرسد هواپیماسازی امبرائر برزیل بهعنوان یکی از رقبای غولهای هواپیماسازی دنیا یعنی بوئینگ و ایرباس توانسته مدل پیشرفته خود موسوم به E190-E2 که هواپیمای تک راهرو زیر 200 نفر ظرفیت را به پرواز درآورد.
بر اساس مطالعات انجام شده بخش حملونقل هوایی کشورمان برای نوسازی ناوگان هوایی به حدود 300 فروند هواپیمای 100 تا 200 نفره نیاز دارد، در تفاهمنامهای که با ایرباس امضا شده 45 فروند از هواپیماها مشخصات هواپیماهای تک راهرو را دارند. یعنی ایرباس 320 نئو و ایرباس CEO.
آبانماه سال گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل از احتمال "جاری شدن توافقی بین ایران و برزیل" برای خرید هواپیماهای ساخت این کشور خبر داده است.
عامریان با اشاره به اینکه در زمان تحریم، تحریمهای بانکی برزیل علیه ایران، حتی زودتر از کشورهای اروپایی آغاز شد، اما -آنها- الان راغب هستند که فعالیت خود را در ایران هرچه زود تر شروع کنند گفته است؛ «برزیل یکی از برترین هواپیماسازهای دنیاست و در شرایط جدید، این کشور تمایل به فروش هواپیما و قطعات به ایران دارد و به نظرم توافقی در این زمینه بین دو کشور جاری خواهد شد.»
خبرگزاری رویترز نیز اخیرا به نقل از یکی از دستیاران رئیس
جمهوری برزیل اعلام کرده که ایران علاقهمند به خرید 50فروند هواپیما از
تولیدات امبرائر است.
یکی از مزیتهای هواپیماهای سری E هواپیماسازی
امبرائر هزینه تعمیر و نگهداری نسبتا پایین در مقایشه با هواپیماهای هم سطح
خود در بوئینگ و ایرباس است.
بر اساس اعلام امبرائر قیمت یک فروند هواپیمای E190-E2 حدود 60 میلیون دلار است. این در حالی است که قیمت یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 که مشخصات آن به مدل E190-E2 امبرائر نزدیک است حدود 100 میلیون دلار است.
از سوی دیگر مدل قدیمی ایرباس 320 (CEO) در دو کلاس پروازی تا 150 مسافر ظرفیت دارد و بُرد آن با یکبار سوختگیری حدود 6 هزار کیلومتر است، قیمت این هواپیما در حال حاضر حدود 360 میلیارد تومان معادل حدود 104 میلیون دلار است.
قیمت مدل نئو 320 بهعنوان پیشرفتهترین ایرباس 320 تقریبا 32 میلیارد تومان از ایرباس 320 گرانتر است، یعنی 392 میلیارد تومان معادل حدود 113 میلیون دلار. ظرفیت جابجایی این نوع هواپیمای ایرباس از مدل قدیمی 15 نفر بیشتر شده و در دو کلاس پروازی ظرفیت 165 مسافر را دارد. بُرد ایرباس نئو 320 با یکبار سوختگیری 7000 کیلومتر است.
موتور این هواپیما همان موتوری است که برای تولید ایرباس 321 استفاده میشود و جزو یکی از پیشرفتهترین و کم مصرفترین موتورهای توربو فن جهان به شمار می آید که توسط یک شرکت آمریکایی تولید میشود.
به گزارش تسنیم، با توجه به مشکلات عدیده خرید ایرباس که بارزترین آنها تامین منابع مالی و البته قیمت بالاست به نظر میرسد مسئولان و دست اندرکاران این بخش باید نیم نگاهی هم به هواپیماهای سایر شرکتها از جمله امبرائر و بمباردیر کانادا داشته باشند. با این کار حداقل 150 میلیارد تومان در هر فروند صرفهجویی نصیب کشور میشود. البته باید دید عزمی برای این کار وجود دارد یا خیر؟