به گزارش مشرق، حسن تیمورتاش اظهار داشت: رکود اقتصادی حاکم بر کشور، بر حمل و نقل دریایی هم تأثیر زیادی داشته است و این تأثیر ادامهدار خواهد بود.
وی افزود: امروز در خلیج فارس 2 هزار فروند کشتی از ناوگان دریایی ایران وجود دارد که حدود 260 فروند از آن ملی و مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و نفتکش است و بقیه متعلق به بخش خصوصی است که شامل لندیکرافتها، یدککشها و از این قبیل است.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی اظهار داشت: نبود معاملات اقتصادی و رشد اقتصادی، تقاضای جابهجایی کالا از سوی صاحبان کالا را در حمل و نقل دریایی کاهش داده است و به قول جنوبیها « مالکان شناور دارند میپُکند».
وی افزود: اگر اقتصاد رونق نداشته باشد، حمل و نقل نیز از رونق میافتد، البته در این رکود اقتصادی و در ناوگانی مثل حمل و نقل جادهای، راننده میتواند کامیون خود را خاموش کند و هزینهای نداشته باشد، اما کشتیها امکان خاموش کردن ندارند بلکه کشتی باید 24 ساعته روشن باشد و خدمه روی آن فعال باشند ضمن آنکه هر کشتی هزینه دستمزد پرسنل، سوخت، ژنراتور، تعمیر و نگهداری و از این قبیل دارد.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی گفت: هر کشتی باید سالانه یا هر دو سال یکبار 400 تا 500 میلیون تومان هزینه تعمیر،نگهداری و اورهال داشته باشد و تأمین این رقم برای مالکان کشتی در این رکود اقتصادی حاکم بر کشور، بسیار سخت است.
تیمورتاش با تأکید بر اینکه لازم است دولت ورود کرده و نسبت به رفع مشکلات حمل و نقل دریایی حساس باشد، گفت: در گام اول باید ارز تکنرخی شود این دو نرخی بودن ارز برای حمل و نقل معضل است و مشکلات آن را بیشتر کرده است.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی اضافه کرد: همچنین لازم است بانکها به حمل و نقل دریایی اعتماد کنند و تسهیلات بانکها به این صنعت نیز اختصاص یابد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر موضوع سوئیفت مطرح است که باید مشکل انتقال پول در جامعه جهانی برای بانکهای ما حل شود، زیرا به دلیل عدم امکان نقل و انتقال بینالمللی پول، امروز استقبال از شناورهای ایرانی از سوی صاحبان جهانی کالا کم است و انتقال پول برای مالکان شناور ایرانی برای کشورهای دیگر مشکلاتی دارد.
تیمورتاش با تأکید بر اینکه افزایش ناگهانی نرخ سوخت (گازوئیل) برای مالکان شناورها در سال گذشته مشکلات عدیدهای ایجاد کرد، گفت: طبق برنامه پنجم قرار بود نرخ سوخت پلکانی افزایش یابد تا به مالکان شناورها و صاحبان کالا فشاری وارد نشود، اما با افزایش ناگهانی نرخ سوخت و سه برابر شدن قیمت آن، در سال گذشته شوک بزرگی به حمل و نقل دریایی وارد شد.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی افزود: تلاش کردیم با رایزنیهای فراوان نرخ سوخت را تعدیل کنیم، اما این هدف محقق نشد و اگر قیمت جهانی سوخت کاهش نیافته بود، امروز حمل و نقل دریایی ما تعطیل شده بود.
وی بیان کرد: سال گذشته هر لیتر گازوئیل را در خلیج فارس به قیمت 2 هزار تومان خریداری میکردیم که البته با کاهش نرخ جهانی سوخت امروز به هر لیتر 1200 تومان رسیده است اما اگر نرخ سوخت دوباره افزایش یابد و از هر لیتر 1500 تومان بگذرد، دوباره مشکلات عدیده گذشته را خواهیم داشت.
تیمورتاش افزود: به هر حال این رکود اقتصادی موجب کاهش فعالیتهای مالکان شناور هم شده است و بسیاری از شناورها امروز بیکار هستند و فقط هزینه دارند.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی گفت: هفته آینده جلسهای با سازمان بنادر و دریانوردی خواهیم داشت تا طی هماهنگی دو طرف، موضوع نوبتدهی کشتیها برای بارگیری مطرح شود؛ مثلاً لندیکرافتهای هر بندر را تجمیع میکنیم تا در سیستمی دقیق به صورت نوبتی در اسکلهها پهلودهی شوند و همه به صورت یکسان منتفع شوند تا بیکاری کمتر شود.
تیمورتاش اظهار داشت:به هر حال هر مالک شناور 5 تا 10 میلیارد تومان هزینه کرده است تا از آن سودی حاصل کند اما امروز در حال زیان دیدن است، ضمن آنکه هر کشتی حداکثر 20 سال مهلت فعالیت دارد و پس از آن باید اسکراپ شود یعنی آهن آن اسقاط و فروخته شود و مثل ساختمان نیست که ارزش افزوده داشته باشد.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی گفت:به هر حال دولت باید چارهای بیندیشد تا حمل و نقل دریایی و بنادر که دروازه اقتصادی کشور هستند، رونق یابند.