به گزارش مشرق، سعید محمدزاده در نشست خبری اظهار کرد: وظیفه مهم راه آهن حفظ و نگهداری و ارتقای ظرفیت شبکه حمل ونقل ریلی کشور است. در این راستا در حوزه خطوط راه آهن مجموعهای از اقدامات را انجام می دهیم که مهمترین وظیفه ما در این بخش نگهداری است.
وی با تاکید بر اینکه در 12 هزار کیلومتر راه آهن اصلی و فرعی به صورت روزانه مسئله نگهداری انجام میشود تا امکان سرویس دهی وجود داشته باشد، تصریح کرد: در بخش دوم باید بهسازی خطوط را انجام دهیم که در این حوزه در دورههای زمانی 10 تا 15 ساله باید خط راه آهن مورد بهسازی قرار گیرد به طوری که تمام قطعات مشکل دار و ریل ها ی داری مشکل و همچنین "بالاست" استفاده شده در خط بازآرایی میشود.
وی ادامه داد: خطوط راه آهن بر حسب بار و مسافری که از آن عبور میکند و با توجه به نیازی که از خط انتظار می رود، باید هر 20 تا 30 سال خط راه آهن بازسازی شود، یعنی کل خط آهن از ریل تا بالاست جمعآوری و خط جدید نصب میشود.
وی اظهار کرد: باید راه آهن نسبت به رفع تنگاهها و کمبود ظرفیت اقدام کند که برای این منظور مجبور به توسعه خطوط راه آه (2 خطه، 3 خطه و 4 خطه) هستیم.
معاون فنی راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه راه آهن برای دو خطه کردن محور مرکزی ایران گفت: در حال حاضر حدود 500 کیلومتر در حال دو خطه است که بیش از 400 کیلومتر آن آماده ریلگذاری است.
محمدزاده با اشاره به اجرای یک سری پروژه تحت عنوان حومهای در راهآهن گفت: بخشی از از خط آهن تهران تا قزوین سه خطه و دو خطه میشود. از تهران تا قزوین عملیات اجرایی در حال انجام است که از 150 کیلومتر مسیر بیش از 100 کیلومتر آماده ریل گذاری است.
وی با اشاره به ساخت 2 خط آهن اضافه در مسیر تهران-گرمسار، بیان کرد: این پروژه سال گذشته به راهآهن برگشت و حدود 80 درصد مسیر ریلگذاری شده و امیدواریم امسال شاهد بهرهبرداری از این طرح باشیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد زیرسازی خط آهن اهواز تا اندیمشک به اتمام رسیده و آماده ریل گذاری است، یادآور شد: در اداره کل راه آهن خراسان نیز از مشهد تا کاشمر در حال احداث خطوط اضافه (سه خطه و چهار خطه) هستیم.
معاون فنی راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال انتخاب پیمانکار برای پروژه خطآهن تهران-پرند هستیم ابراز امیدواری کرد این طرح پایان سال آینده به بهرهبرداری برسد.
محمدزاده در خصوص نیاز راه آهن برای پروژههای راه آهن به ریل،گفت: به صورت نُرمال شبکه های ریلی در عملیات نگهداری مستمر سالانه حدود 5 تا 8 درصد ریلهای شبکه تعویض شود. در ایران نُرم نیاز به تعویض ریل حدود 7 درصد است. بر مبنای 5 درصد سالانه حدود 50 تا 70 هزار تن فقط ریل برای تعویض ریل جهت نگهداری شبکه نیاز داریم.
وی ادامه داد: در عملیات بازسازی به صورت روتین در ایران بین 20 تا 30 سال (متوسط25 سال) 400 تا 500 کیلومتر نیازمند تعویض کل خطوط قدیمی هستیم. در شبکه راه آهن مسیرهایی داریم که به دلایل گوناگون آخرین تعویض ریل آن متعلق به سال 1340 بوده و طبیعی است برای حفظ امنیت مجبوریم تمهیدات مختلفی را بیاندیشیم تا ایمنی را در این خطوط افزایش دهیم.
وی با یادآوری اینکه طی دو سال اخیر حدود 150 کیلومتر خطآهن در مسیرهای صعبالعبور بازسازی شده است، افزود: حدود 1400 کیلومتر خطآهن داریم که باید بازسازی شود که اگر امروز ریل وجود داشته باشد باید این مقدار خطآهن را بازسازی کنیم.
وی با بیان اینکه توان اجرایی حدود 450 تا 500 کیلومتر خط آهن را داریم، اظهار کرد: از این رو حدود سالانه حدود 40 هزار تن ریل برای نوسازی شبکه ریلی میخواهیم. از سوی دیگر حدود 600 کیلومتر خطوط کشور نیازمند ریل است که حدود 72 هزار تن ریل مورد نیاز است.
وی بیان کرد: برنامه راه آهن این است که تا سال 1400 حدود 4 هزار کیلومتر خطآهن دم احداث شود که الان حدود 1000 کیلومتر آن در دست ساخت است.
معاون فنی راهآهن جمهوری اسلامی ایران بر اساس محاسبات سالانه قابلیت 600 کیلومتر ریل گذاری داریم، افزود: یک نیازمندی بزرگ در کشور پروژههای جدید احداث راه آهن در کشور است که حدود 5000 کیلومتر در دست اقدام بوده که 1000 کیلومتر آن آماده ریلگذاری است.
محمدزاده با بیان اینکه در سال 87 راه آهن توافقی با شرکت ذوب آهن داشت، یادآور شد: متاسفانه دلایل گوناگون امکان تحقق این موضوع از سمت ذوب آهن محقق نشد. در سال 92 توافقی بین وزاری راه و صنعت و راه آهن برای تحویل 250 هزار تن ریل به راه آهن صورت گرفت.
وی با اشاره به توافق بعدی (در سال 93) برای تامین 100 هزار تن ریل مورد نیاز راه آهن با کارخانه ذوبآهن یادآور شد: ذوب آهن در این باره اقدامات قابل توجهی را پیشبینی کرده است.
وی با اشاره به مذاکرات مختلف با ذوب آهن طی دو سه سال اخیر، بیان کرد: وزارت راه مجوز 150 هزار تن را داشته که از این مجوز فقط 50 هزار تن را استفاده کرده تا بتواند از ظرفیت های داخلی تولید ریل استفاده کند.
به گفته وی، بر اساس توافق راه آهن و ذوب قرار است 40 هزار تن ریل در محموله اول به راه آهن تحویل شد آن هم در زمانی که هنوز خط تولید ریل راه اندازی نشده است.
معاون فنی راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مباحث مربوط به خرید 150 هزار تن ریل از هند، گفت: حدود 20 هزار تن ریل هندی سخت کاری شده است که سایش آن بسیار کمتر از ریل معمولی است، این نوع ریل فقط چند تولیدکننده در جهان دارد و اولین بار نیست که ایران از هند ریل خریداری میکند در سالهای گذشته چه قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و در سالهای اخیر یعنی سال های 91 و 92 از هند ریل خریداری شده است.
محمدزاده با تاکید بر اینکه تیمی از خبرگان حوزه ریلی اجازه خرید ریل را میدهند، تصریح کرد: تمام بازرسان فنی بر روند خرید ریل نظارت دارند و ریل هندی بسیار کیفیت بوده و در دنیا مشتریان زیادی دارد.
وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر نیاز سالانه راه آهن به ریل با تاکید بر اینکه اگر شاهد رونق اقتصادی کشور باشیم شبکه ریلی روز به روز در حال گسترش خواهد بود، گفت: امروز راه آهن برای اجرای همه پروژههای شبکه ریلی حدود 180 هزار تن ریل نیاز دارد که در بدترین حالت میتوان کف آنرا یعنی 100 هزار تن در نظر گرفت.
وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر اینکه قرار است ذوب آهن چه زمانی به راه آهن ریل تولید داخل تحویل دهد، بیان کرد: قرار بر این است که تا پایان سال جاری 40 هزار تن ریل ملی توسط این کارخانه تحویل راه آهن شود.