وی با اعلام اینکه درسفر به ژاپن به دنبال زمینههای مشترک همکاری در حوزه وزارت راه و تعیین نقشه راهی برای همکاری درازمدت بین دو کشور بودیم، تصریح کرد: بحث بر سرانجام پروژههای ریلی عمده گفتوگوی ما در این سفر بود؛ پروژه ریلی چابهار به زاهدان و در ادامه مشهد، پروژه ریلی تهران به همدان، پروژه حومهای تهران و قطار سریع السیر حومه ای زیرگذر تهران که شامل چهار خط میشود و پیشتر در وزارتخانه بررسی شده بود از جمله پیشنهادهای ما به طرف ژاپنی برای آغاز سرمایهگذاری و مشارکت بود.
فخریه کاشان با بیان اینکه درحال حاضر روزانه حدود ۴۵۰ تا ۷۵۰ هزار ماشین به تهران رفت و آمد میکند که این هم به لحاظ آلودگی هم مصرف و هم زمان برای اقتصاد کشور خوب نیست، توضیح داد: پروژه قطار حومهای تهران حجم زیادی از خودروهایی که در حال حاضر در روز از هشتگرد به شهریار و پرند و پردیس میروند یا از ورامین به سمت لواسان میآیند را شامل میشود و مسافران آنها را به ریل هدایت میکند؛ برهمین اساس ساخت قطارهای سریعالسیر زیرگذر تهران را با ژاپنیها به گفتوگو گذاشتیم تا بتوانیم شرق به غرب و شمال و جنوب تهران را به هم وصل کنیم.
وی با بیان اینکه بحث توسعه فاز سه بندر چابهار درحوزه دریایی نیز مطرح شد، ادامه داد: در بخش فرودگاهها هم ساخت فرودگاه اهواز و چابهار را پیشنهاد دادیم و درباره قطار سریع السیر نیز این بررسی را داشتیم که آیا می شود با امکانات طرف ژاپنی قطار سریع السیر تهران و مشهد را جدا از دو خطه کردن به کمک ژاپنیها اجرا کنیم.
فخریه کاشان گفت: براساس تفاهم نهایی بین طرفین ظرف چند ماه ٖآینده گروه کاری تشکیل شده به تعریف دقیق و مبادله و تعیین نوع همکاری میپردازد و امکاناتی را که ژاپن میتواند در این پروژهها فراهم کند مشخص میکند.
وی اضافه کرد: این یک دستاورد بود که در یک سند همکاری برای تشکیل کارگروه بین دو کشور تفاهم شد، بر همین اساس در ماه دسامبر هم معاون وزیر راه ژاپن به تهران میآید تا پیشرفتی که درباره شناسایی و تببین پروژههای قابل انجام توسط دو کشور حاصل شده است را در تهران با هم بررسی مشترک انجام دهند.
وی همچنین تصریح کرد: خرید هواپیماهای MRG هم در گروه مذاکرات ما با طرف ژاپنی بود.
فخریه کاشان ادامه داد: موضوع دوم هم تامین مالی این پروژهها بود، ژاپنی ها بر اساس توافقنامهای که با وزارت دارایی امضا کردهاند تعهد کردهاند، ۱۰ میلیارد دلار اعتبار صادراتی به ایران بدهند و درعین حال علاقهمند هستند از این ۱۰ میلیارد برای پروژههایی که انتخاب میشود استفاده شود؛ در مقابل اعلام طرف ایرانی این بود که زمینههایی هست که در برخی پروژهها نیازی به ضمانت دولت ندارد مثل خرید هواپیما یا احداث فرودگاه که میتواند به صورت BOT اجرا شود بنابراین قرار بر این شد که این موضوع در کارگروه بررسی شود تا معلوم شود چقدر از آنها باید از رقم ۱۰ میلیارد و چقدر با شیوه های دیگر بدون تضمین دولت باشد؛ البته ژاپن پذیرفت که هواپیماها بدون تضمین دولت تامین مالی شود.
فخریه کاشان همچنین پیشبینی کرد که ژاپنیها در حد دو تا سه میلیارد دلار با وزارت راه پروژه قابل تعریف داشته باشند.