در حالی مجموع ارزش خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به نرخ روز ارز بالغ بر ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است که با تنها ۳ درصد از این مبلغ می‌توان پرونده طرح مسکن مهر را مختومه کرد.

به گزارش مشرق، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دوشنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس با فاجعه‌بار خواند طرح مسکن مهر، گفت: با وجود آنکه تاکنون 100 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر هزینه شده، برای تکمیل زیربناهای این واحدها به 56 هزار میلیارد ریال(پنج هزار و 600 میلیارد تومان) اعتبار نیاز است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام می‌شود، افزود: اجرای قرارداد خرید ایرباس 16 سال به طول می‌انجامد که به‌مفهوم امنیت بلندمدت اقتصاد ایران است، این موضوع به‌مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بین‌المللی و به‌نفع ایران است.

پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی واشنگتن پُست آمریکا به نقل از منابع آگاه خبر داد: ایران و بوئینگ به زودی توافق بر سر قرارداد چند میلیارد دلاری خرید 100 هواپیمای مسافربری را اعلام خواهند کردند.

ارزش این توافق 17 میلیارد دلار یعنی بیش از 58 هزار میلیارد دلار که با احتساب 25 میلیارد دلار قیمت هواپیماهای ایرباس حدود 145 هزار و 320 میلیارد تومان خواهد شد.

گرچه هنوز بنا به دلایلی از جمله نحوه تامین منابع مالی و مجوزهای مورد نیاز که باید آمریکا آنرا صادر کند نمی‌توان به این زودی‌ به منتج شدن تفاهم ایرباس به قرارداد خیلی امیدوار بود، اما در صورت عملیاتی شدن این توافق بزرگترین خرید هواپیما توسط ایران پس از انقلاب رقم خواهد خورد.

این بدان معناست که بیش از 80 هزار میلیارد تومان به کمپانی ایرباس و در صورت نهایی شدن خرید از بوئینگ حدود 58 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این شرکت آمریکایی پرداخت خواهد شد.

تمام این اتفاقات در وضعیتی روی می‌دهد که پروژه‌های مسکن مهر سه سال است از کمبود منابع مالی رنج می‌برند، در این مدت وزارت راه  و شهرسازی به جز آزمون و خطا در تغییر مدیران، حرف و متهم کردن مسکن مهر اقدام خاصی دیگر در خصوص این طرح انجام نداده است.

در حالی که دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با فقط 3.7 درصد ارزش هواپیماهای خریداری شده از ایرباس و بوئینگ پرونده مسکن مهر را خیلی سریع ببندد تا به این وسیله هم پروژه‌های این طرح و هم متقاضان آن از دست اتهامات و کنایه‌های گاه و بیگاه مسئولان مربوطه راحت می شوند.

ضمن آن‌که با این کار علاوه بر خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه به عنوان وظیفه دولت،‌ با ورود این واحدها به بازار عرضه و تقاضا تا حدودی به تناسب خواهد رسید.

بی شک این آخرین‌بار نخواهد بود که وزیر راه و شهرسازی از "خانمان‌برانداز"، "فاجعه"، "سیب گندیده" و... برای بیان نظرش درباره  مسکن مهر استفاده خواهد کرد، اما آنچه مشخص است وی از همان ابتدا از اقتصاد لیبرالی دفاع کرده و مثلا در بحث خرید هواپیما بیشتر به فکر یک درصد جمعیت کشور بوده که از حمل‌ونقل هوایی مسافری استفاده می‌کنند تا نوسازی ناوگان هوایی.

در این میان متقاضیان مسکن مهر همچنان منتظر عمل کردن رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به وعده‌های انتخاباتی و روز رای اعتماد هستند. انتظاری که با نگاهی گذرا به عملکرد دولتی‌ها در این بخش امیدی به پایان آن حداقل تا سال 96 (پایان عمر دولت یازدهم) نیست.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    آقای وزیر راه و مسکن چه کار به این داره که عده زیادی مسکن دارند و یا ندارند بلکه بفکر این است که پول دارها بهتر و راحتتر سوار هواپیما شوند وسفرهای خارجی داشته باشند و توریست بیاد وبره و این را می گه ایجاد اشتغال . سرمایه ده ها میلیاردی را می دهد تا درآمد چند میلیونی کسب کند - غافل از اینکه بهره این پولها خودش صدها میلیون دلار می شود و یا با ده در صد این پول می توان ایران را صاحب ساحت تکنولوژی هواپیما نمود .- افرادی که مسکن شخصی ندارند چند بار درسال سوار هواپیما می شوند و اصلا برایشان چقدر اهمیت دارد که هواپیما از کجا خریداری شود - اگر هم سوار شوند گاهی آرزو دارند که هواپیما سقوط کند شاید زن و فرزند آنها با پول بیمه بتوانند صاحب خانه ای شوند و او همچنان شرمنده است .
  • بابک ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    واقعا مشرق حرفهای تو دلواپسان خجالت اوره آخه کی گفته که این پول از بودجه کشور به جیب ایرباس و بویینگ میره اینها قرار داد فاینانسند و هواپیما پس از ورود از سود اوری پروازهاش قسط هزینه خریدش را تامین میکنه در واقع میلیاردها دلار هزینه ای که سالها توسط ایرلاینهای عربی و ترکی به خاطر نبود هواپیمای مناسب در کشور جهت سفرهای خارجی مردم از کشور تاراج میشد به این وسیله این قرار دادها به کشور برمیگرده و مردم نیز چه در پروازهای داخلی و چه خارجی دارای هواپیماهایی ایمن و به روز خواهند بود این چه ربطی به گند بزرگ دولت به اصطلاح مهرورزی شما در مسکن مهر داره واقعا دیگه مانده اید چه چیزی را جهت تخریب دولت از خودتون ببافید و از ساده لوحی و عدم اطلاع بعضی از مردم چگونه سو استفاده کنید برایتان متاسفم
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    متاسفم با این طرز فکرت.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    بابک خان یه حساب سر انگشتی بکن ببین سود آوری این هواپیماها چقدره . هزینه ای که برای خرید این هواپیماها شده با این روش درآمد زایی صنعت هواپیمایی شاید چند صد سال طول بکشه .
  • مسعود کامنت ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    من یه کلمه گفتم لابد میخواین با همون هواپیماهای فرسوده و داغونمون پرواز بشه و احتمال سقوط هواپیما بالا بره. و اینکه چه لزومی داره برای مسافرت هوایی مجبور شیم بریم ترکیه و دبی کلی پول خرج کنیم و بریزیم تو جیب اونا و غیر مستقیم به اروپا و امریکا سفر کنیم. چرا کشورای اطراف نیان ایران؟... حالا اگه فحاشی کرده بودم منتشر می کردی اما حرف منطقی!!! مشرق یه لحظه با وجدان قضاوت کن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس