عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته با بیان اینکه ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابتپذیری در منطقه به 400 فروند هواپیمای میانبرد و دوربرد و 100 فروند هواپیمای کوتاهبرد نیاز دارد، خبر داد که «پیشنویس خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس تهیه شد.همچنین در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام میشود».
چند روز بعد معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات مرحلهای ایرانایر با کمپانی بوئینگ، گفت: دو طرف به توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند و تعداد هواپیماهای توافق شده 100 فروند است.
این موضوع درحالی عنوان شده که در فضای سیاسی آمریکا به ویژه در میان قانونگذاران کنگره این کشور مخالفتهایی با فروش هواپیمای بوئینگ به ایران وجود دارد.
در همین ارتباط دو قانونگذار ارشد آمریکایی روز جمعه هفته گذشته از نامهنگاری مجدد با شرک هوافضاو صنایع دفاعی آمریکایی بوئینگ درباره فروش هواپیما به ایران خبر دادهاند.
این دو نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که قبلا هم در این باره نامه نگاری کرده بودند، در نامه جدید مدعی شدهاند که فروش هواپیما به ایران میتواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد.
حالا یک رسانه آمریکایی در گزارشی با تیتر «ایران پول بوئینگ را چطور پرداخت خواهد کرد؟ به دلار یا یورو؟» از اختلاف دو کشور درباره پرداخت بهای این توافق خبر داده است.
در گزارش «فوربس» آمده است: «اگر توافق(فروش بوئینگ) توسط دولت آمریکا تایید شود، این یک توافق بزرگ برای بوئینگ که در تلاش برای رقابت با ایرباس رقیب اروپایی خودش است، میباشد چرا که این شرکت توافقاتی مشابه با ایران منعقد کرده است».
این پایگاه همچنین از گزارش روزنامه وال استریت ژورنال درباره فروش 100 هواپیما به ایران اشاره کرده؛ گزارشی که در آن تاکید شده ارزش سهام بوئینگ پس از انتشار این خبر بالا رفته است.
در ادامه گزارش میخوانیم: «قرارداد بوئینگ همچنین توافقی بزرگ برای شرکتهای آمریکایی محسوب میشود که مایل به تعامل اقتصادی با ایران هستند چرا که این توافق نشاندهنده تسهیل روابط تجاری بین دو کشور خواهد بود؛ روابطی که از انقلاب سال 1979(1357) و محاصره سفارت آمریکا مسدود شده است».
«فوربس» ادعا میکند: «در حالی که به نظر میرسد ایران در حال آماده شدن برای ازسرگیری روابط(تجاری و اقتصادی) با آمریکا است، این کشور همچنان در تلاش برای کاهش وابستگی خودش به دلار در تجارت بینالمللی خود است».
این پایگاه آمریکایی ادامه داد: «ماه فوریه، ایران اعلام کرد که ترجیح میدهد که مشتریان نفتی به این کشور به جای دلار، یورو پرداخت شود و همین سیاست در توافقات نفتی آینده هم بکار برده شود».
این رسانه غربی سپس این سوال را مطرح میکند: «آیا این سیاست در قبال توافق و قرارداد بوئینگ هم اعمال میشود؟».
فوربس در پاسخ مینویسد: «ما جواب این سوال را نمیتوانیم بگوییم اما آنچه که میتوانیم بگوییم آن است که اگر ایران درخواست کند که این موضوع به یورو انجام شود، این یک نقطه اختلاف در روابط تجاری بین دو کشور(ایران و آمریکا) خواهد بود».
تاکید این رسانه آمریکایی درباره اختلافی بودن موضوع تاکید ایران بر یورو، در حالی صورت گرفته که آمریکاییها به ویژه قانونگذاران کنگره بارها اعلام کردهاند که با هرگونه دسترسی ایران به سیستم مالی دلار این کشور مخالف هستند.
در همین باره روزنامه گاردین گزارش داد: «احتمال دارد شرکت بوئینگ برای فروش محصولات خود به ایران از یک شرکت تابعه خارجی و ارزی غیر از دلار برای اجتناب از گرفتار شدن در چارچوب قوانین وضع شده در آمریکا استفاده نماید».