سالهاست که فراگیری زبان انگلیسی به یک تب اجتماعی در جامعه تبدیل شده است و دامنه شمول آن کودکان پیش از دبستان را نیز در برگرفته است.
در این موضوع که فراگیری زبان یکی از ضروریات زندگی امروز است هیچ تردیدی نیست اما آیا فراگیری زبان باید صرفاً به انگلیسی خلاصه میشود و فراگیری زبان انگلیسی از سنین کودکی و حتی پیش از دبستان تا چه اندازه ضرورت دارد؟
نقص آموزش و پرورش در یاددهی مناسب زبان انگلیسی به دانشآموزان تا چه اندازه در داغ شدن بازار موسسات خصوصی تأثیرگذار بوده است؟
در حالیکه شورای عالی آموزشوپرورش سال 81 مصوبهای مبنی بر آموزش 5 زبان خارجه در مدارس داشت، چرا پیشنیازهای لازم برای اجرای آن مورد توجه قرار نگرفته است؟
چرا آموزش و پرورش برای ارائه زبان خارجه دوم و سوم به صورت اختیاری در مدارس هیچ گامی برنمیدارد و این کوتاهی خود را به استقبال نکردن دانشآموزان مرتبط میداند؟
طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، زبانهای خارجی شامل زبان فرانسه، روسی، آلمانی و اسپانیایی میتوانند در مدارس تدریس شوند. حال سؤال این است که با گذشت 14 سال از مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص آموزش 5 زبان خارجی در مدارس چرا سیاستگذاری و بسترسازی لازم برای عملیاتی شدن این مصوبه انجام نشده است؟
مسئولان آموزش و پرورش در برابر این سوال افکار عمومی و رسانهها که چرا با گذشت 14 سال از مصوبه مربوط، هنوز هیچ بستری را برای آموزش زبانهای دیگر در مدارس فراهم نکردهاند، آن را به عدم استقبال دانشآموزان مرتبط میدانند و میگویند: مُشکلی که هماکنون وجود دارد این است که تقاضای اجتماعی برای آموزش سایر زبانهای خارجی کمتر است و خانوادهها با این استدلال که انگلیسی زبان بینالمللی است، تقاضای بیشتری دارند.
آیا مسئولان آموزش و پرورش با گذشت 14 سال از این مصوبه، برآورد کردهاند چند درصد دانشآموزان علاقهمند به یادگیری زبان آلمانی، فرانسه یا اسپانیایی هستند؟ با گذشت 14 سال چه تعداد از دانشآموزان، مطلع هستند که به جز زبان انگلیسی میتوانند زبانهای دیگری را به صورت اختیاری انتخاب کنند؟ دروس اختیاری باید از سوی مدارس ارائه تا دانشآموزان نسبت به انتخاب آنها تشویق شوند اما تا چه اندازه این اقدام صورت گرفته است؟
تا زمانی که زبانهای خارجی دیگر به صورت اختیاری در مدارس ارائه نشود و صرفاً انگلیسی تدریس شود، نمیتوان مدعی شد که استقبالی از سوی خانوادهها و دانشآموزان صورت نمیگیرد، طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 81، آموزش و پرورش موظف به ارائه 5 زبان خارجی دیگر در مدارس است، اما با گذشت 14 سال از این موضوع، عزمی برای عملیاتی کردن آن از سوی مسئولان مربوطه مشاهده نمیشود.