در این بیانیه آمده است: «ما نباید برای برای ادغام با شوا شل که تحت کنترل مستقیم دولت عربستان و شرکت سعودی عربین اویل است عجله کنیم، در حالی که ابهام درباره تنش در روابط ایران و عربستان دارد جدی تر می شود.»
ایدمیتسو و شوا شل در ماه نوامبر توافق کردند که برای ایجاد شرکتی که حدود یک سوم بازار بنزین ژاپن را در اختیار داشته باشد، با یکدیگر ادغام شوند. کاهش جمعیت ژاپن و افزایش استفاده از خودروهای کم مصرف تقاضا برای سوخت را در این کشور کاهش داده و پیش بینی می شود که مصرف سوخت در ژاپن در طی 5 سال آینده 8.4 درصد کاهش یابد.
ایدمیتسو در بیانیه ای اعلام کرد که همچنان اطمینان دارد که ادغام با شوا شل «بهترین مسیر پیش رو» است و این شرکت همچنان مذاکرات خود را در زمینه ادغام ادامه خواهد داد. یک مقام شرکت شوا شل نیز که نخواست نامش فاش شود گفت، این شرکت قصد دارد مذاکرات با ایدمیتسو را ادامه دهد.
روز سه شنبه پس از اعلام مخالفت خانواده ایدمیتسو با این ادغام سهام شرکت شوا شل در بورس توکیو 10 درصد کاهش یافت و به 954 ین رسید. در مقابل سهام شرکت ایدمیتسو یک درصد افزایش یافت.