به گزارش مشرق، کار ساخت این فانوس های دریایی براساس گزارش های منتشر شده در جزایر «اسپراتلی» به پایان رسیده که در چین این جزایر با نام «نانشا» شناخته می شود.
مالکیت بر جزایر این منطقه از موارد اختلافی چین و فیلیپین محسوب می شود که طی ماههای گذشته شدت این اختلافات به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.
جزایر «نانشا» در جنوب دریای جنوبی چین قرار گرفته و از نظر مسیر کشتیرانی و بهره مندی از ظرفیت های ماهیگیری حائز اهمیت است.
چین معتقد است که این فانوس های دریایی علاوه بر ایجاد کشتیرانی مطمئن تر، برای کشتی های این منطقه خدمات امدادی فراهم می سازد و سبب بهبودی امنیت کشتیرانی در دریای جنوبی چین می شود.
«شو رو چینگ» رییس اداره امور دریایی وزارت راه و ترابری چین نیز که خبر شروع ساخت پنجمین فانوس دریایی را در دریای جنوبی در اختیار رسانه ها قرار داده است می گوید، این تاسیسات نه تنها امنیت کشتیرانی بین المللی در آب های دریای جنوب را تضمین می کند بلکه به جستجو و امدادرسانی در آبهای این دریا نیز کمک خواهد کرد.
انتشار خبر شروع ساخت پنجمین فانوس دریایی در این منطقه پرمناقشه توسط این مقام چینی در حالی صورت می گیرد که پکن منتظر صدور رای دادگاه بین المللی لاهه در پی شکایت فیلیپین از این کشور است که به احتمال زیاد امروز اعلام می شود.
مانیل در سال 2013 میلادی شکایتی تسلیم دادگاه بین المللی لاهه کرد که بر اساس آن چین می خواهد مالک بلامنازع این پهنه آبی باشد در صورتی که این با معاهده حقوق دریاهای سازمان ملل که هر دو کشور آن را امضا کرده اند، در تضاد است.
«شو رو چینگ» همچنین اعلام کرد که ساخت این پنج فانوس دریایی در راستای انجام وظایف و مسئولیت بین المللی چین است و این تاسیسات علاوه بر تضمین امنیت کشتیرانی در کاهش بلایای دریایی و حفاظت از محیط زیست مفید است.
چین از سال 2014 میلادی ساخت و ساز تاسیسات زیربنایی غیر نظامی در آب های دریای جنوب را آغاز کرد و به غیر از این، در برخی جزایر و صخره های دریایی نیز پایگاه سیستم تشخیص خودکار کشتی (AIS) را ایجاد کرده است.
معاون اداره امور دریایی وزارت راه و ترابری چین در این باره گفت که تاکنون چین در آب های یاد شده 31 مرکز و تاسیسات راهنمایی از جمله فانوس ها و سیستم های تشخیص کشتی ها (AID) را ساخته است.
وی یادآور شد که کشورش بر اساس پیمان بین المللی، در زمینه حفظ امنیت و پشتیبانی دریایی به همکاری بین المللی پرداخته و با بسیاری از کشورهای دریای جنوبی سازوکار هشدار دهنده و مقابله با وضعیت اضطراری را ایجاد کرده است.
ساخت و ساز چین در برخی جزایر موجود در دریای جنوبی همواره مورد اعتراض فیلیپین بوده و این کشور معتقد است این فعالیت ها برای تثبیت کردن ادعای چین درباره مالکیت بخش اعظم این دریا است و نگران آن است که چین ناحیه ای را در این دریا به انحصار خود در آورد که سبب محدودیت حرکت کشتی ها و هواپیماها در این منطقه شود.
این در حالیست که آمریکا هم با حمایت از فیلیپین در این ماجرا، این دریا را از آبهای بین المللی می داند و بر حق قانونی کشتی ها و زیردریایی هایش در رفت وآمد در این دریا تاکید می ورزد.
دریای جنوبی چین حدود 250 جزیره دارد که مساحتشان مجموعا به 15 کیلومتر مربع می رسد. این جزایر عموما خالی از سکنه هستند و گاه بیشترشان زیر آب است.
به جز چین و دیگر مدعی اصلی یعنی فیلیپین؛ ویتنام، مالزی و برونئی نیز بر کل و یا بخش هایی از این جزایر ادعای مالکیت دارند.
کد خبر 602449
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
- ۰ نظر
- چاپ
چین اعلام کرد که کار ساخت و نصب چهارمین فانوس دریایی در منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی را به پایان رسانده و درصدد ساخت پنجمین فانوس دریایی در این منطقه است.
منبع: ایرنا