به گزارش مشرق، اصغر فخریه کاشان با بیان این که هم زمان با چهار شرکت هواپیماساز برای خرید هواپیماهای جدید در حال مذاکره هستیم، بیان کرد: مذاکرات با ایرباس برای خرید هواپیما ادامه دارد و در سفر اخیر به ایتالیا در هفته گذشته با ایرباس برای متن ضمانتنامه که بخشی از قرارداد است به توافق رسیدیم.
وی با بیان اینکه ادامه مذاکرات با شرکت ایرباس امروز با نمایندگان این شرکت هواپیماسازی در تهران انجام میشود، گفت: مذاکره خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش 10.5 میلیارد دلار، مذاکرات بسیار پیچیده از لحاظ مباحث فنی، حقوقی و مالی است بنابراین با وجود آنکه هر دو طرف تمام تلاش خود را میکنند تا این قرارداد هرچه زودتر نهایی شود اما باید مواضعی را دنبال کنند و هر یک مواضعی دارند.
قائممقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 3 ماه است که مذاکرات قراردادی با ایرباس در حال انجام است، گفته است: هنوز تکلیف برخی از مفاد و بندهای این قرارداد مشخص نشده است و هر یک از این بندها باید بررسی شود و به تایید هر دو طرف برسد.
وی تاکید کرده است: باید مشخص شود اگر ایرباس به هر دلیلی نتواند هواپیماها را تحویل دهد و یا تاخیر در تحویل هواپیما داشته باشد و یا اینکه شرایط تغییر کند سرانجام این قرارداد چه میشود. هرچند که هر دو طرف باید به مفاد قراردادی پایبند باشند
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این قرارداد باید به تصویب و تایید دستگاههای اجرایی و نظارتی برسد، گفت: قرارداد خرید هواپیما بسیار پیچیده است و این قراردادها به سادگی قرارداد خرید یک خودرو نیست.
فخریه کاشان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه که اگر به هر دلیلی ایرباس نتواند هواپیماها را تحویل دهد و یا کارشکنیهایی در پروسه خرید این هواپیما به وجود بیاید که برخلاف قرارداد باشد آیا این قرارداد هنوز معتبر است و قدرت اجرا دارد گفته است: هنوز در این قرارداد بحثهایی وجود دارد که حل نشده است مثلاً اگر شرایط جوری باشد که ایرباس نتواند به ایران هواپیما بفروشد، سرنوشت قرارداد چه میشود؟ البته به طور قطع ما هم وارد قراردادی نمیشویم که شرایط آینده و تمام جوانب در آن پیشبینی نشده است.
وی با بیان اینکه به طور قطع این مسائل و جوانب را بررسی میکنیم و حتماً برای روشن شدن وضعیت و سرانجام قرارداد در این شرایط، بندهایی را در قرارداد می گنجانیم، گفته است:هنوز با ایرباس برای شرایطی که به هر دلیل نتواند هواپیما به ایران بفروشد و یا تاخیر در تحویل داشته باشد، به توافق نرسیدهایم. مواضع ایران در این قرارداد مشخص است و حتماً از شرکتهای هواپیماساز میخواهیم که به قرارداد خود متعهد باشند.
وی با توضیح اینکه حتماً از ایرباس میخواهیم که در قرارداد بند جریمه وجود داشته باشد که اگر نتوانست هواپیما را در موعد مقرر تحویل دهد مشمول جریمه شود، گفته است: البته آنها هم می گویند که نمیتوانند مقررات بینالمللی را دور بزنند و قوانین متعدد داخل کشور و دولتهایشان را دارند.
قایم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گروه دیگری که برای خرید هواپیما با آن وارد مذاکره شدهایم بوئینگ است،گفت: مذاکره برای خرید هواپیما از بویینگ ادامه دارد هرچند که کنگره آمریکا مواضعی را اعلام کرده اما دولت آمریکا هم مواضعی دارد و مواضع ما هم روشن است.اگر منافع کشورمان حفظ شود از بویینگ هواپیما میخریم و در غیر این صورت، اگر شک و شبهای وجود داشته باشد وارد قرارداد با بوئینگ نخواهیم شد. گر چه دولت آمریکا معتقد است هر تصمیمی که ناقض برجام را وتو خواهد کرد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در متن برجام صریحاً قید شده است که فروش هواپیما به ایران آزاد است، گفت: دولت آمریکا و یا بویینگ آمریکا تعهدی را که امضا شده است را نمیتوانند نادیده بگیرند و اگر دولت آمریکا هم تغییر کند تعهدات برجام باید اجرایی شود که یکی از این تعهدات فروش هواپیما به ایران است.
فخریه کاشان گفت: این تعهد فقط بین ایران و آمریکا نیست و تعهدی است بین ایران و گروه 5+1 که در سازمان ملل ثبت شده است. بنابراین برجام جزو اسناد بینالمللی است و اینطور نیست که قراردادی که با دولتی میبندیم و در سطح بین المللی ثبت شده است با تصمیم کنگره یک کشور لغو شود.
وی با اشاره به مذاکرات با شرکت ATR و میتسوبیشی ژاپن برای خرید هواپیما، گفت: بحث قرارداد با MRJ در ژاپن برای خرید هواپیماهای کوتاهبرد است و مراحل اولیه مذاکرات با میتسوبیشی را میگذرانیم.
وی درباره مذاکره خرید هواپیما با ATR گفته است: ATR از شرکتهای زیرمجموعه ایرباس است و هرآنچه که با ایرباس توافق کنیم شامل حال مذاکرات با ایرباس هم میشود.
وی با بیان اینکه ادامه مذاکرات با شرکت ایرباس امروز با نمایندگان این شرکت هواپیماسازی در تهران انجام میشود، گفت: مذاکره خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش 10.5 میلیارد دلار، مذاکرات بسیار پیچیده از لحاظ مباحث فنی، حقوقی و مالی است بنابراین با وجود آنکه هر دو طرف تمام تلاش خود را میکنند تا این قرارداد هرچه زودتر نهایی شود اما باید مواضعی را دنبال کنند و هر یک مواضعی دارند.
قائممقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 3 ماه است که مذاکرات قراردادی با ایرباس در حال انجام است، گفته است: هنوز تکلیف برخی از مفاد و بندهای این قرارداد مشخص نشده است و هر یک از این بندها باید بررسی شود و به تایید هر دو طرف برسد.
وی تاکید کرده است: باید مشخص شود اگر ایرباس به هر دلیلی نتواند هواپیماها را تحویل دهد و یا تاخیر در تحویل هواپیما داشته باشد و یا اینکه شرایط تغییر کند سرانجام این قرارداد چه میشود. هرچند که هر دو طرف باید به مفاد قراردادی پایبند باشند
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این قرارداد باید به تصویب و تایید دستگاههای اجرایی و نظارتی برسد، گفت: قرارداد خرید هواپیما بسیار پیچیده است و این قراردادها به سادگی قرارداد خرید یک خودرو نیست.
فخریه کاشان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه که اگر به هر دلیلی ایرباس نتواند هواپیماها را تحویل دهد و یا کارشکنیهایی در پروسه خرید این هواپیما به وجود بیاید که برخلاف قرارداد باشد آیا این قرارداد هنوز معتبر است و قدرت اجرا دارد گفته است: هنوز در این قرارداد بحثهایی وجود دارد که حل نشده است مثلاً اگر شرایط جوری باشد که ایرباس نتواند به ایران هواپیما بفروشد، سرنوشت قرارداد چه میشود؟ البته به طور قطع ما هم وارد قراردادی نمیشویم که شرایط آینده و تمام جوانب در آن پیشبینی نشده است.
وی با بیان اینکه به طور قطع این مسائل و جوانب را بررسی میکنیم و حتماً برای روشن شدن وضعیت و سرانجام قرارداد در این شرایط، بندهایی را در قرارداد می گنجانیم، گفته است:هنوز با ایرباس برای شرایطی که به هر دلیل نتواند هواپیما به ایران بفروشد و یا تاخیر در تحویل داشته باشد، به توافق نرسیدهایم. مواضع ایران در این قرارداد مشخص است و حتماً از شرکتهای هواپیماساز میخواهیم که به قرارداد خود متعهد باشند.
وی با توضیح اینکه حتماً از ایرباس میخواهیم که در قرارداد بند جریمه وجود داشته باشد که اگر نتوانست هواپیما را در موعد مقرر تحویل دهد مشمول جریمه شود، گفته است: البته آنها هم می گویند که نمیتوانند مقررات بینالمللی را دور بزنند و قوانین متعدد داخل کشور و دولتهایشان را دارند.
قایم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گروه دیگری که برای خرید هواپیما با آن وارد مذاکره شدهایم بوئینگ است،گفت: مذاکره برای خرید هواپیما از بویینگ ادامه دارد هرچند که کنگره آمریکا مواضعی را اعلام کرده اما دولت آمریکا هم مواضعی دارد و مواضع ما هم روشن است.اگر منافع کشورمان حفظ شود از بویینگ هواپیما میخریم و در غیر این صورت، اگر شک و شبهای وجود داشته باشد وارد قرارداد با بوئینگ نخواهیم شد. گر چه دولت آمریکا معتقد است هر تصمیمی که ناقض برجام را وتو خواهد کرد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در متن برجام صریحاً قید شده است که فروش هواپیما به ایران آزاد است، گفت: دولت آمریکا و یا بویینگ آمریکا تعهدی را که امضا شده است را نمیتوانند نادیده بگیرند و اگر دولت آمریکا هم تغییر کند تعهدات برجام باید اجرایی شود که یکی از این تعهدات فروش هواپیما به ایران است.
فخریه کاشان گفت: این تعهد فقط بین ایران و آمریکا نیست و تعهدی است بین ایران و گروه 5+1 که در سازمان ملل ثبت شده است. بنابراین برجام جزو اسناد بینالمللی است و اینطور نیست که قراردادی که با دولتی میبندیم و در سطح بین المللی ثبت شده است با تصمیم کنگره یک کشور لغو شود.
وی با اشاره به مذاکرات با شرکت ATR و میتسوبیشی ژاپن برای خرید هواپیما، گفت: بحث قرارداد با MRJ در ژاپن برای خرید هواپیماهای کوتاهبرد است و مراحل اولیه مذاکرات با میتسوبیشی را میگذرانیم.
وی درباره مذاکره خرید هواپیما با ATR گفته است: ATR از شرکتهای زیرمجموعه ایرباس است و هرآنچه که با ایرباس توافق کنیم شامل حال مذاکرات با ایرباس هم میشود.