به گزارش مشرق، حجتالاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، استاد اخلاق و مفسر قرآن کریم، در پاسخ به این پرسش که نخستین خبرنگار در عالم کیست، اظهار داشت: طبق آیات و روایات، کسی که شروع به خبر دادن کرد و مخبر شد در کل جهان، پروردگار عالم است. خداوند دو نوع خبر داده است؛ یک خبر از عالم خلقت است و خبر دیگرش، خبر از کیفیت زندگی صحیح و سالم است که این دو نوع خبر را به زبان انبیاء و در 114 کتابی که نازل کرده، بیان کرده است؛ یعنی یک خبرهایی را بهواسطه انبیاء و الهاماتی که به اولیا و به ائمه اطهار علیهمالسلام داشته وارد است.
وی ادامه داد: تمام امتیاز مخبر بودن خدا صادق بودن خبرش است، بهعبارتدیگر هرچه خداوند از عالم خلقت خبر داده عین واقع است، بنابراین اگر فرموده است: «وَمِن کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ»؛ ما هر چیزی را جفت آفریدیم، اگر دیروز در مردم جفت بودن کل موجودات ثابت نبود، اما اکنون در دانش و علم ثابتشده که کل موجودات یا نر و مادهاند یا مثبت و منفیاند. یا جذب و دفعاند یا در درون یا بهصورت دو شیء بیرونی.
این استاد اخلاق اظهار داشت: اما خبرهایی که خداوند برای زندگی درست و صحیح و سالم داده است که مجموع آن حتی مجموع مطالب کتابهای گذشتهاش در قرآن مجید است. آنقدر استوار، ثابت و محکم و قوی است که هیچ فرهنگ تربیتی، اجتماعی، اخلاقی، مادی و معنوی در کل کره زمین به جایگاه خبرهای خدا در قرآن کریم نمیرسد.
انصاریان درباره ویژگیهای «مخبر صادق» عنوان کرد: مخبری که کلمهای را کم و زیاد نمیکند و این درس بسیار بزرگی برای هر خبرنگار و هر خبرگزاری است البته آن اخباری که به صلاح است چون میگویند، دروغ گفتن حرام است، ولی همهجا راست گفتن واجب نیست. هر راستی را هم به ما اجازه ندادهاند بگوییم شاید یک حرف راستی را بزنیم و مردم مضطرب شده و حالت ناامنی روحی پیدا کنند. بههرحال این یک درس بسیار مهمی است که مخبریت خدا به مردم میدهد، بهخصوص به خبرنگارها و خبرگزاریها.
وی تأکید کرد: این مسأله باید برای خبرنگارها و خبرگزاریها افتخار باشد که اولین مخبر در این طایفه، خود پروردگار عالم است و این خبرها همگی درست است و گاهی هم آنقدر درستی خبر بالاست که پروردگار از خبر خودش به «احسنالقصص» تعبیر میکند، یعنی اینقدر خبر درست است.
استاد انصاریان در پایان هشدار داد: خبر نباید جوری تنظیم شود، جوری انشاءنویسی و حاشیهنویسی شود که مردم را مضطرب کند یا یک جمعیتی را بیعلت و بهناحق علیه دسته دیگری بشوراند یا اینکه ایجاد اندیشه منفی در شنونده نسبت به افراد کند بهویژه که قرآن کریم در سوره مبارکه «حجرات» اصرار دارد که خبر را قبل از پخش کردن، تحقیق کنید دروغ نباشد تا بعد از انتشار آن پشیمان نشده یا به کسی ضرر نزده باشید، لذا خداوند میفرماید: «فَتَبَیَّنُو» خبر را برای خودتان دقیقاً آشکار کنید با جستوجو کردن که راست است یا دروغ! اگر دروغ است که پخش دروغ، حرام است اگر راست است و مصلحت دارد مطرح شود، خوب است پخش شود. اگر راست است و مصلحت نیست نباید پخش شود.