به گزارش مشرق، یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه اعلام کرد: این وزارتخانه بدرفتاری برخی مامورین کنسولی وهمچنین طولانی شدن فرایند صدور وهزینه بالای روادید در برخی سفارتخانه های اروپائی در تهران را با جدیت درگفتگوهای کنسولی با دولتهای این کشورها مورد توجه مستمر قرار داده است.
این مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد: چندین سال است که در برخی از سفارت خانه های اروپایی در تهران فرآیند درخواست و صدور روادید از روال معمول خارج شده و متاسفانه با روش های غیر شفاف همراه شده است. پرداخت هزینه برای دریافت نوبت تحویل مدارک، برخوردهای توهین آمیز برخی مامورین کنسولی این سفارت خانه ها، از جمله با کمال تأسف برخورد غیرقابل قبول برخی کارمندان محلی ایرانی با هموطنان عزیزشان، طولانی بودن فرآیند صدور روادید و هزینه بالای روادید در برخی نمایندگی های اروپایی که در بیشتر موارد حتی پس از رد درخواست روادید وجوه گزاف پرداختی نیز مسترد نمی گردد از جمله این ناهنجاری هاست.
این مقام آگاه تاکید نمود: وزارت امور خارجه این موارد را با جدیت تمام و به تفصیل در گفتگوهای کنسولی با دولت های اروپایی مورد توجه مستمر قرار داده است. این تلاش ها در بسیاری موارد به بهبود شرایط منجر شده است که البته هنوز با شرایط در شأن ملت بزرگ ایران فاصله دارد.
این مقام وزارت امور خارجه اضافه کرد: به نظر می رسد بهترین روش مردمی برای کمک به وزارت خارجه برای مواجهه شدید و اصلاح رفتار این دسته از سفارت خانه های خارجی، خودداری مردم عزیز و بزرگ منش ایران از مراجعه جز در موارد ضروری به سفارت خانه هایی است که با مراجعین برخورد موهن دارند. حتما نباید با سفرهای غیرضروری تجاری و یا تفریحی این دولت ها به ادامه رفتار ناپسند کارگزارانشان تشویق شوند.
وی تاکید کرد: البته این پویش مردمی به معنی فراموش شدن وظیفه ذاتی و ملی وزارت امور خارجه نیست که با تمام توان و در موارد ضروری حتی با اقدام متقابل در جهت اصلاح وضعیت تلاش خواهد نمود.
این مقام وزارت امور خارجه خاطر نشان ساخت: از هموطنان عزیز تقاضا می شود ضمن توجه به پیشنهاد پویش مدنی فوق و نیز مطلع ساختن وزارت امور خارجه از هرگونه رفتار غیر معمول در فرآیند صدور روادید سفارت خانه های خارجی در تهران، این واقعیت را مد نظر قرار دهند که پرداخت مبالغ زیاد برای دریافت نوبت و صدور روادید به منزله موافقت و صدور روادید نیست و این وجوه صرفاً به عنوان هزینه بررسی از مراجعین اخذ شده و در بیشتر موارد حتی در صورت رد روادید مسترد نمی شوند.
این مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد: چندین سال است که در برخی از سفارت خانه های اروپایی در تهران فرآیند درخواست و صدور روادید از روال معمول خارج شده و متاسفانه با روش های غیر شفاف همراه شده است. پرداخت هزینه برای دریافت نوبت تحویل مدارک، برخوردهای توهین آمیز برخی مامورین کنسولی این سفارت خانه ها، از جمله با کمال تأسف برخورد غیرقابل قبول برخی کارمندان محلی ایرانی با هموطنان عزیزشان، طولانی بودن فرآیند صدور روادید و هزینه بالای روادید در برخی نمایندگی های اروپایی که در بیشتر موارد حتی پس از رد درخواست روادید وجوه گزاف پرداختی نیز مسترد نمی گردد از جمله این ناهنجاری هاست.
این مقام آگاه تاکید نمود: وزارت امور خارجه این موارد را با جدیت تمام و به تفصیل در گفتگوهای کنسولی با دولت های اروپایی مورد توجه مستمر قرار داده است. این تلاش ها در بسیاری موارد به بهبود شرایط منجر شده است که البته هنوز با شرایط در شأن ملت بزرگ ایران فاصله دارد.
این مقام وزارت امور خارجه اضافه کرد: به نظر می رسد بهترین روش مردمی برای کمک به وزارت خارجه برای مواجهه شدید و اصلاح رفتار این دسته از سفارت خانه های خارجی، خودداری مردم عزیز و بزرگ منش ایران از مراجعه جز در موارد ضروری به سفارت خانه هایی است که با مراجعین برخورد موهن دارند. حتما نباید با سفرهای غیرضروری تجاری و یا تفریحی این دولت ها به ادامه رفتار ناپسند کارگزارانشان تشویق شوند.
وی تاکید کرد: البته این پویش مردمی به معنی فراموش شدن وظیفه ذاتی و ملی وزارت امور خارجه نیست که با تمام توان و در موارد ضروری حتی با اقدام متقابل در جهت اصلاح وضعیت تلاش خواهد نمود.
این مقام وزارت امور خارجه خاطر نشان ساخت: از هموطنان عزیز تقاضا می شود ضمن توجه به پیشنهاد پویش مدنی فوق و نیز مطلع ساختن وزارت امور خارجه از هرگونه رفتار غیر معمول در فرآیند صدور روادید سفارت خانه های خارجی در تهران، این واقعیت را مد نظر قرار دهند که پرداخت مبالغ زیاد برای دریافت نوبت و صدور روادید به منزله موافقت و صدور روادید نیست و این وجوه صرفاً به عنوان هزینه بررسی از مراجعین اخذ شده و در بیشتر موارد حتی در صورت رد روادید مسترد نمی شوند.