به گزارش مشرق، «فصل
شيدايي» را ميتوان تركيبي از نور و نما و نمايش دانست كه در آن وقايع
تاريخ از هبوط حضرت آدم تا ظهور اسلام و وقايع تاريخ معاصر چون انقلاب
اسلامي و دفاع مقدس بازسازي ميشود. اين نمايش كه در شهرهاي مختلف كشورمان
اجرا داشته است، در ايام ماه مبارك رمضان در تهران با نام «فصل وصل» اجرا
شد و هم از 20 مرداد ماه لغايت 29 اين ماه در استان قزوين روي صحنه رفته
است. نمايشي كه در روز افتتاحيه آن بيش از 6 هزار بيننده داشته و اكنون
مابين 8 تا 9 هزار نفر تماشاگر دارد.
«فصل شيدايي» استان به استان با استقبال مردمي
چند روزي از آغاز اجراي نمايش «فصل شيدايي» در قزوين ميگذرد. در طول اين مدت اين نمايش با استقبال خوب مردمي و همراهي مسئول استان از جمله استاندار و نماينده ولي فقيه و امام جمعه قزوين در مهيا شدن امكان اجراي اين نمايش همراه بوده است.
«فصل شيدايي» استان به استان با استقبال مردمي
چند روزي از آغاز اجراي نمايش «فصل شيدايي» در قزوين ميگذرد. در طول اين مدت اين نمايش با استقبال خوب مردمي و همراهي مسئول استان از جمله استاندار و نماينده ولي فقيه و امام جمعه قزوين در مهيا شدن امكان اجراي اين نمايش همراه بوده است.
«فصل شيدايي» نمايشي از مركز مهنا (مركز هنرهاي
نمايشي انقلاب اسلامي) است كه تا به حال در چندين استان كشور برگزار شده
است. عليرضا كوهفر مدير مركز مهنا و سعيد اسماعيلي طراح و كارگردان
نمايش«فصل شيدايي» در انتخاب محل اجراي اين نمايش دو نكته را مدنظر قرار
دادهاند، ابتدا امكانات اوليه اجراي نمايش كه حتي ميتواند يك زمين بزرگ
باير باشد، دوم توجه به تهديدات اعتقادي كه در هر استان وجود دارد و
استانهايي كه بيشتر در معرض تهديد هستند براي دست اندركاران نمايش شيدايي
اولويت بيشتري پيدا ميكنند. تا پيش از اجراي نمايش «فصل شيدايي» در قزوين
اين نمايش در شهرهايي چون اهواز، شهركرد، خرمآباد، بوشهر، يزد، كرمانشاه،
بندرعباس، خرمشهر، ابوموسي، شوش دانيال و بهبهان اجرا شده و حتي در زمان
پياده روي اربعين «فصل شيدايي» در نجف اشرف نيز روي صحنه رفته است.
دستاندركاران اجراي اين نمايش تلاش دارند تا در هر استان متناسب با شرايط
هر استان و تاريخچه فعاليت آن استان در دوران دفاع مقدس در اجراي نمايش
تغييراتي را اعمال كنند كه اين تغييرات تا حدود 30 درصد از نمايش نيز
ميرسد. هم اكنون در اجراي قزوين نيز «فصل شيدايي» به مبارزات مردم قزوين
در طول انقلاب اسلامي و مبارزات بزرگاني چون مرحوم ابوترابي ميپردازد و در
نشان دادن عملياتهاي دفاع مقدس نيز به بازسازي عمليات محرم كه رزمندگان
استان قزوين در آن مشاركت بيشتري داشتهاند، پرداخته است.
ركورد 14 هزار نفر تماشاگر
پيشبيني ميشود نمايش «فصل شيدايي» در استان قزوين در روزهاي آتي بيش از 10 هزار تماشاگر در هر اجرا داشته باشد. اين رقم قابل توجه شايد بيش از مجموع تماشاگران يك نمايش كلاسيك در طول يك اجرا از ابتدا تا انتها باشد. ولي جالب اينجا است كه رقم 10 هزار نفر بيننده براي تيم بزرگ اجرايي «فصل شيدايي» رقم عادي است. استقبال خود مردم يزد از اين نمايش بزرگ باعث شد تا رقم قابل توجه 14 هزار تماشاگر رسيدهاند كه تا امروز بالاترين رقم تماشاگر براي اين نمايش به حساب ميآيد.
پيشبيني ميشود نمايش «فصل شيدايي» در استان قزوين در روزهاي آتي بيش از 10 هزار تماشاگر در هر اجرا داشته باشد. اين رقم قابل توجه شايد بيش از مجموع تماشاگران يك نمايش كلاسيك در طول يك اجرا از ابتدا تا انتها باشد. ولي جالب اينجا است كه رقم 10 هزار نفر بيننده براي تيم بزرگ اجرايي «فصل شيدايي» رقم عادي است. استقبال خود مردم يزد از اين نمايش بزرگ باعث شد تا رقم قابل توجه 14 هزار تماشاگر رسيدهاند كه تا امروز بالاترين رقم تماشاگر براي اين نمايش به حساب ميآيد.
«فصل شيدايي» نقطه مقابل تئاترهاي روشنفكري
«فصل
شيدايي» و نمايشهاي سلف اين تئاتر فراگير نشان دادهاند كه تئاتر، صرفاً
اجراهاي متنهاي روشنفكري نيستند. وضعيت تئاتر در سالنهاي شناخته شده
تئاتر كشور، بيشتر مورد استقبال و استفاده جمعيت خاصي قرار ميگيرد كه
دانشجويان هنر و سليقههاي خاصي را به خود جذب ميكند و نبايد از آنها
انتظار داشت كه ارتباط فراگيري با مخاطب عام داشته باشد و نظر آنها جلب را
كند. ولي دست اندركاران نمايش «فصل شيدايي» ترجيح دادهاند رسالت خود را
جذب مخاطب عام قرار دهند.
به نظر سازندگان «فصل شيدايي» پرداختن به عشقهاي
مثلثي مسئلهاي كهنه شده است كه فقط در تئاترهاي روشنفكري مخاطب دارد و
عموم مردم علاقهاي به آن ندارند. آنها تلاش كردهاند كه حتي در روايت
تاريخ نيز زاويه نگاه جديدي را داشتهباشند. به طوري كه زندگي حضرت آدم را
كه در روايت عادي آنقدر گفته شده كه جذابيتش را از دست داده در قالبي جديد
و با زاويه نگاه نو روايت ميكنند. به غير از زاويه نگاه در «فصل شيدايي»
از جنبه سختافزاري نيز «فصل شيدايي» نسبت به نمايشهاي تئاتري برتري
محسوسي دارد. معمولاً در سالنهاي تئاتر به دليل محدوديت فضا و امكانات
تلاش ميشود از تمثيلها براي نمايش استفاده شود، مثلاً براي نشان دادن يك
زورخانه حتي ممكن است كاسه آبي را به صورت نمادين در صحنه قرار دهند. اين
مسئله در فيلمهاي سينمايي نيز به نوع ديگري بروز ميكند.
در آنجا نيز
تصاوير از طريق رابطي مثل پرده سينما يا صفحه نمايشگر تلويزيون ارائه
ميشوند. در حالي كه در «فصل وصل» زماني كه قرار است نمايش عبور از رودخانه
در عملياتي از عملياتهاي دفاع مقدس اجرا شود، در صحنه جريان آب به صورت
واقعي بازسازي ميشود و نور و حرارت ناشي از انفجارها به چهره مخاطبان
برخورد ميكند و تماشاگر ميتواند خود را در بطن حوادث ببينند و انگار هر
اتفاقي كه رخ ميدهد مردم در آن حضور دارند. در نمايش «فصل شيدايي» تلاش
شده است تا مردم با ديدن نمايش تاريخ را زندگي كنند؛ تاريخي از كه دوران
حضرت آدم آغاز شده است و تا زمان حال ادامه دارد.
منبع : روزنامه جوان