به گزارش گروه خواندنی های مشرق، 118 سال پیش در چنین روزی اولین گواهینامه رانندگی به شکل امروزیاش در فرانسه صادر شد. گواهینامهای که با گرفتن آزمون ویژهای صادر شد و بعد از آن برای رانندگی اتومبیل، داشتن آن اجباری شد. البته 5 سال قبل از آن در سال 1888 کارل بنز بنیانگذار شرکت مرسدس بنز اولین تصدیق رانندگی را برای ماشین خود دریافت کرده بود اما آن تصدیق، بیشتر مجوز استفاده از اتومبیلی بود که گویا سر و صدایش همسایهها را اذیت میکرد.
از صدور اولین گواهینامه رانندگی در ایران هم بیش از هشت دهه میگذرد، رانندگی ما ایرانیان اما انگار با گذشت زمان نه تنها بهبود نیافته که بدتر هم شده است. رتبه نخست بیشترین آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در دنیا معنیاش این است که ما بدترین رانندههای دنیا هستیم. شاید خیلیها غیر استاندارد بودن ماشینها و جادهها را درکنار برخی عاملهای دیگر نام ببرند تا برچسب نه چندان خوشایند بدترین راننده را از ایرانیان بزدایند اما نباید از نظر دور داشت که راننده خوب کسی است که با همین ماشینهای غیراستاندارد و در همین جادههای ناهموار و خطرناک براند و به خودش و دیگران هم آسیبی نرساند. با آمار تصادفات رانندگی در ایران اما، این امر آرزویی بزرگ و بسیار دور است.
85 سال پیش اتومبیلی در خیابان امیریه تهران درشکهای را زیر گرفت که در نتیجه آن مسافری که سوار بر آن بود کشته شد. از قضای روزگار اولین قربانی تصادف در ایران نام بزرگی داشت؛ درویش خان، استاد برجسته موسیقی سنتی ایران! از آن روز تا کنون تصادف به یکی از مهمترین دلایل مرگ ایرانیان تبدیل شده است و جان بسیاری را گرفته است.
متوسط نرخ خانوار در ایرانِ بعد از انقلاب را اگر 4 نفر هم در نظر بگیریم در این مدت بیش از 3 میلیون و 200 هزار نفر به صورت مستقیم از حوادث رانندگی تأثیر پذیرفتهاند و یکی از اعضای خانواده خود را در تصادف از دست دادهاند. متوسط سالانه مرگ و میر ناشی از تصادف در این مدت 25 هزار نفر بوده است. در مقایسه با آمار 2000 نفری کشوری مانند انگلستان مشخص میشود که چرا ما در صدر تلفات رانندگی در دنیا قرار گرفتهایم.
سازمان بهداشت جهانی هزینه مرگ هر نفر در تصادفات رانندگی را 3 میلیون دلار برآورد کرده است. با یک حساب ساده میتوان دریافت که مرگ این تعداد از هموطنانمان در 32 سال گذشته چند صد میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضربه زده است.
خسارتهای روانی که به خانوادهها و جامعه در نتیجه حجم بالای تصادفات وارد میآید در کنار هزاران معلول جسمی و حرکتی که تا سالها عوارض ناشی از یک تصادف را به همراه خواهند داشت؛ از دیگر ابعاد و عوارض بیاحتیاطی ایرانیان در حین رانندگی است.
اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور گفته است که در پی تصادفات رانندگی 32 سال گذشته 436 هزار راننده متخلف به زندان افتادهاند. در نظر بگیرید که با این حجم زندانی، چه تعداد خانواده درگیر مشکلات و فشارهای روانی، اقتصادی و اجتماعی خواهند بود. مشکلاتی که با کمی احتیاط بیشتر به هنگام رانندگی میتوان خیلی از آنها را از دامن جامعه زدود.
هزاران کشته، میلیاردها تومان خسارت، چندصد هزار نفر مجروح و معلول از روزی که درویشخان در تصادف رانندگی کشته شد نتیجه 85 سال رانندگی ایرانیان بوده است.
وقت آن رسیده است که یا دیگر پشت فرمان ننشینیم و یا در رانندگی خود با همین ماشینهای غیر استانداردمان تجدید نظر اساسی بکنیم.