به گزارش مشرق، حالا اما مهرآباد در همسايگي خانههاي بسياري قرار گرفته و نشست و برخاست بيش از 109هزار پرواز طي سال آلودگي صوتي و هوايي بسياري را به همسايهها و كل شهر تحميل ميكند.
اين در حالي است كه بيم سقوط هريك از هواپيماها نيز ميرود. نگاهي به تاريخچه حوادث فرودگاه مهرآباد مثل 7مهرماه سال 60با 80كشته، 9بهمن سال71با 134كشته، 15آذر سال84با 128كشته، 26آذر سال85با 36كشته و 19مرداد93با 40كشته هراس تكرار چنين اتفاقاتي را در دل مياندازد.
طي 34سال اخير 434نفر بهخاطر حوادث فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست دادهاند.
طي 34سال اخير 434نفر بهخاطر حوادث فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست دادهاند.
ميزان آلودگي صوتي فرودگاه مهرآباد براي مناطق اطرافش دوبرابر اندازه مجاز است.
نشست و برخاست هواپيماهاي مهرآباد معادل تردد 90هزار خودرو در روز آلودگي ايجاد ميكند.
فاصله محدوده باند فرودگاه تامحلههاي اكباتان، هاشمي و استاد معين بين 250تا 500متر است.
بخشي از باند 4هزار و 30متري فرودگاه مهرآباد از روي رودخانه كن در منطقه21عبور ميكند كه خود خطري نهفته بهحساب ميآيد. چنانچه سيلاب در رودخانه كن مانند آبانماه سال91جاري شود، احتمال ريزش پايههاي پل باند فرودگاه وجود دارد.
پس از آنكه هواپيماي ايران 140(آنتونوف) 2سال پيش (19مرداد93) حوالي فرودگاه مهرآباد سقوط كرد و 40سرنشين آن كشته شدند، بحث انتقال فرودگاه مهرآباد و راهكارهاي نحوه انجام آن بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت. در اين بين مديريت شهري به جد پيگير اين قضيه شد؛ اگرچه محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز همزمان از يك طرح مطالعاتي خبر داد كه از يكسال پيش از حادثه مذكور شروع شده بود. اين طرح در حالي ارائه شد كه گفتوگوهاي متناقض از سوي برخي مسئولان نشان ميداد آنها چندان علاقهاي به خروج فرودگاه ندارند.
حسين خانلري، رئيس اسبق سازمان هواپيمايي كشوري (30ارديبهشت92): روزانه ۱۷۰سورت پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام ميشود. هر فروند هواپيما كه در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست ميكند، بهاندازه ۳هزار خودرو آلودگي زيستمحيطي ايجاد ميكند.
محمدعلي ايلخاني، سرپرست شركت فرودگاههاي كشور (25مرداد93): با توجه به رشد سالانه 9درصدي جابه جايي مسافران هوايي از فرودگاه مهرآباد تهران، بهطور قطع تا 10سال آينده امكان جابهجايي اين فرودگاه وجود ندارد.
عليرضا جهانگيريان، رئيس سابق سازمان هواپيمايي كشور (25دي93): براي جابهجايي فرودگاه مهرآباد به 5سال زمان نياز داريم و طي اين مدت بايد ظرفيت فرودگاه امام به 25ميليون مسافر برسد. بايد فضاي اطراف فرودگاه مهرآباد مناسبسازي شود.
آمار مقايسهاي نشان ميدهد فرودگاه مهرآباد با وجود عوارض تحميلي به شهر، بهرهوري اقتصادي لازم را ندارد. گفتني است فرودگاه مهرآباد با مساحت زيربنايي 58هزار مترمربع و با فضاي كلي شامل فضاي حريم باندها، آشيانهها، پاركينگ هواپيماها و فضاي بياباني نزديكبه هزار هكتار وسعت دارد.
بخشي از اين زمينهاي بياباني درصورت انتقال اغلب پروازها به فرودگاه امام و پيام، فضايي مناسب براي توسعه فضاهاي خدماتي و اقتصادي بهوجود ميآورد. در اين بين شايد بتوان اصليترين دليل در عدمجابهجايي پروازهاي فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خميني را تأمين منابع مالي دانست. آنطور كه 2سال پيش برآورد شده بود براي اين اقدام دستكم 12هزار ميليارد تومان نياز است كه با منابع مالي فعلي دولت و همچنين افزايش هزينهها، از سوي وزارت راه و شهرسازي ناشدني اعلام ميشود.
از سوي ديگر بايد ظرفيت فرودگاه امام از 6.5ميليون مسافر فعلي به 20ميليون در سال برسد. جالب اينجاست فرودگاههايي كه در شهرهاي ديگر دنيا هستند كه سالانه حجم مسافر بالايي از طريق آنها جابهجا ميشوند اما عوارض زيستمحيطي و حوادثشان به اندازه مهرآباد نيست.
گروه آمار هوانوردي و فرودگاهي به نقل از گروه تحليلگران ENAC هرساله آمار دقيقي از پروازهاي فرودگاههاي بينالمللي كشورهاي مختلف ارائه ميدهد. آمار اين گروه در مورد 50فرودگاه پرترافيك خاورميانه و آفريقا جالب بهنظر ميرسد.
فرودگاه مهرآباد از ميان 50فرودگاه پرترافيك خاورميانه و آفريقا از لحاظ اعزام و پذيرش مسافر رتبه نهم را دارد.
گروه آمار هوانوردي و فرودگاهي به نقل از گروه تحليلگران ENAC هرساله آمار دقيقي از پروازهاي فرودگاههاي بينالمللي كشورهاي مختلف ارائه ميدهد. آمار اين گروه در مورد 50فرودگاه پرترافيك خاورميانه و آفريقا جالب بهنظر ميرسد.
فرودگاه مهرآباد از ميان 50فرودگاه پرترافيك خاورميانه و آفريقا از لحاظ اعزام و پذيرش مسافر رتبه نهم را دارد.
۱۳ميليون و ۵۱۵ هزار و ۶۹۳ مسافر در سال ۲۰۱۵ از طريق فرودگاه مهرآباد جابهجا شدهاند.
تعداد مسافر فرودگاه مهرآباد در سال2015نسبت به سال گذشته 2درصد كاهش يافته است.
۱۰۹ هزار و ۷۵۰ نشست و برخاست هواپيما طي سال2015در فرودگاه مهرآباد انجام شد.
ميزان جابهجايي بار فرودگاه مهرآباد در سال2015نسبت به 2014، با رشد منفي 10درصد روبهرو بوده است.
فرودگاههاي دوحه، جده و تونس بالاترين ميزان درصد رشد ارسال و پذيرش بار و پست در سال۲۰۱۵ نسبت به سال۲۰۱۴ را بهخود اختصاص دادند.
فرودگاههاي دوبي، ژوهانسبورگ و دوحه از لحاظ تعداد نشست و برخاست هواپيماها جايگاه نخست تا سوم را كسب كردهاند.
نام فرودگاه * ويژگي * تعداد مسافر سالانه
شارل دوگل/ پاريس - دومين فرودگاه پرازدحام اروپا - ۶۳.۸ ميليون نفر
شيكاگو اوهر - شلوغترين فرودگاه دنيا با پرواز به 200مقصد - ۶۹.۹ ميليون نفر
بينالمللي دوبي - شلوغترين فرودگاه دنيا از نظر پذيرش مسافر خارجي - ۷۰.۴ ميليون نفر
پرينسس جوليانا/ جزيره سينت مارتن - يكي از باندهاي آن به منطقه ساحلي منتهي ميشود اما تاكنون حادثهاي نداشته است. - 4.5ميليون نفر
هانهدا/ توكيو - دومين فرودگاه پرازدحام آسياست - 72.8ميليون نفر
كپيتال / پكن - به ۱۲۰ مقصد مختلف جهان پرواز دارد - ۸۶.۱ ميليون نفر
مهرآباد/ تهران - 434كشته طي 34سال - 13ميليون نفر
منبع: همشهری