به گزارش مشرق، مصطفی شهداد، مشاور تحصیلی اظهار کرد: داوطلبین برای انتخاب رشته ابتدا باید اطلاعات کاملی درباره رشتهها و دانشگاهها کسب کنند و این انتخاب را بر اساس اصول علمی انجام دهند.
وی انتخاب رشته کامپیوتری را 100 درصد اشتباه خواند و افزود: اساس این انتخابها مربوط به نتایج حاصل از سال قبل است و با توجه به متغیر بودن شرایط در هر سال نمیتوان به آنها اتکا کرد.
شهداد در خصوص نقش موقعیت جغرافیایی دانشگاه در انتخاب رشته اظهار کرد: اینکه داوطلب در قطب و شهر خود باشد، خیلی بهتر است؛ اما همه اینها به وضعیت خود داوطلب بستگی دارد. داوطلب بر اساس شرایطی که دارد برای خود محدودیت اعمال میکند و ممکن است برای یک داوطلب، «رشته» اولویت اول باشد، برای دیگری «شهر» مد نظر باشد و نفر سوم نیز «نوع دانشگاه» را ملاک انتخاب خود قرار دهد، اما بهترین حالت ترکیبی از اینها است.
وی همچنین اولویت بندی بعد از روزانه و شبانه را نیز وابسته به سلیقه داوطلب دانست و گفت: این اولویتبندیها کاملا سلیقهای است و در افراد مختلف با توجه به شرایط متفاوت است. مثلا شخصی از لحاظ مالی امکان تحصیل در دانشگاههای غیر انتفاعی و پردیس را ندارد و فردی دیگر بدون در نظر گرفتن رشته به تحصیل در شهری دیگر علاقهمند است، اما در هر صورت همه این دانشگاهها اعتبار لازم را دارند.
این مشاور تحصیلی، سه گام را برای انتخاب رشته ضروری دانست؛ در گام اول داوطلب بعد از مطالعه تمام رشتهها در دفترچه باید از خود بپرسد آیا در بدترین حالت ممکن حاضر هستم این رشته شهر را بروم یا حاضرم پشت کنکور بمانم؟
وی افزود: در گام دوم، ارجحیت خود شخص مطرح میشود و داوطلب انتخاب را بر اساس علاقه و ارجحیت خود انجام میدهد.
شهداد خاطرنشان کرد: در گام سوم داوطلب پس از مرتبسازی انتخابها، باید انتخاب اول خود را نگاه کند و از خود بپرسد آیا این انتخاب را به همه انتخابهای بعدی ترجیح میدهم و به همین طریق باید انتخابهای بعدی را چک کند.
این مشاور تحصیلی در پایان گفت: انتخاب رشته اگر با این شیوه، انجام و چارچوب آن رعایت شود، هر نتیجهای که حاصل شود، بهترین انتخاب داوطلب میتواند باشد.
وی انتخاب رشته کامپیوتری را 100 درصد اشتباه خواند و افزود: اساس این انتخابها مربوط به نتایج حاصل از سال قبل است و با توجه به متغیر بودن شرایط در هر سال نمیتوان به آنها اتکا کرد.
شهداد در خصوص نقش موقعیت جغرافیایی دانشگاه در انتخاب رشته اظهار کرد: اینکه داوطلب در قطب و شهر خود باشد، خیلی بهتر است؛ اما همه اینها به وضعیت خود داوطلب بستگی دارد. داوطلب بر اساس شرایطی که دارد برای خود محدودیت اعمال میکند و ممکن است برای یک داوطلب، «رشته» اولویت اول باشد، برای دیگری «شهر» مد نظر باشد و نفر سوم نیز «نوع دانشگاه» را ملاک انتخاب خود قرار دهد، اما بهترین حالت ترکیبی از اینها است.
وی همچنین اولویت بندی بعد از روزانه و شبانه را نیز وابسته به سلیقه داوطلب دانست و گفت: این اولویتبندیها کاملا سلیقهای است و در افراد مختلف با توجه به شرایط متفاوت است. مثلا شخصی از لحاظ مالی امکان تحصیل در دانشگاههای غیر انتفاعی و پردیس را ندارد و فردی دیگر بدون در نظر گرفتن رشته به تحصیل در شهری دیگر علاقهمند است، اما در هر صورت همه این دانشگاهها اعتبار لازم را دارند.
این مشاور تحصیلی، سه گام را برای انتخاب رشته ضروری دانست؛ در گام اول داوطلب بعد از مطالعه تمام رشتهها در دفترچه باید از خود بپرسد آیا در بدترین حالت ممکن حاضر هستم این رشته شهر را بروم یا حاضرم پشت کنکور بمانم؟
وی افزود: در گام دوم، ارجحیت خود شخص مطرح میشود و داوطلب انتخاب را بر اساس علاقه و ارجحیت خود انجام میدهد.
شهداد خاطرنشان کرد: در گام سوم داوطلب پس از مرتبسازی انتخابها، باید انتخاب اول خود را نگاه کند و از خود بپرسد آیا این انتخاب را به همه انتخابهای بعدی ترجیح میدهم و به همین طریق باید انتخابهای بعدی را چک کند.
این مشاور تحصیلی در پایان گفت: انتخاب رشته اگر با این شیوه، انجام و چارچوب آن رعایت شود، هر نتیجهای که حاصل شود، بهترین انتخاب داوطلب میتواند باشد.