به گزارش مشرق، عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاحطلبان و بنیاد باران در گفتوگویی درباره رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در سال 92 گفت: رد صلاحیت آقای هاشمی در روند مشارکت به نفع اصلاحطلبان و ائتلاف اصلاحطلبان موثر بود؛ و این را نمیتوان انکار کرد اما این چنین هم که گفته شده نیست، چراکه علت اصلی پیروزی آقای روحانی ائتلاف با آقای عارف بود؛ اگر این ائتلاف صورت نمیگرفت به نظر من سرنوشت انتخابات 92 سرنوشت دیگری میشد.
وی افزود: منظور من این بود که اگر ائتلاف صورت نمیگرفت احتمال اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و اصلاحطلبان بازنده انتخابات باشند، وجود داشت؛ بنابراین عامل اصلی برد اصلاحطلبان در انتخابات سال 92 این ائتلاف بود و بدون تردید سازمان رای اصلی آقای روحانی هم اصلاحطلبان بودند.
ناصری با بیان اینکه خاستگاه تاریخی روحانی اصولگرایی است، گفت: مش فکری وی از سال 91 به بعد گفتمان اصلاحطلبی بوده است.
عضو شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان با تاکید بر اینکه آقای روحانی مردی است که گفتمان اصلاحطبی را تعقیب میکند، گفت: بدون تردید گرچه روحانی را امروز دارای گفتمان اصلاحطلبی میدانم اما بدون تعارف برخی از انتخابهای ایشان معرف گفتمان اصلاحطلبی ایشان نیست.
وی تصریح کرد: ما اصلاحطلبان تا روزی که آقای روحانی گفتمان اصلاحطلبی خود را دنبال کند. بدون درخواست هیچ سهمی از وی حمایت میکنیم. توصیه اصلاحطلبان به آقای روحانی در حوزههای کلان همچون بهبود معیشتی، توسعه حوزه بینالملل، تنظیم مسائل دوجانبه و حل مسائل منطقه بوده است و توصیه دیگری نداشتهاند.
ناصری درباره تفاوتها و شباهتهای روحانی و هاشمی گفت: آقای روحانی با آقای هاشمی یک تفاوت عمده دارد و آن سابقه کار در نهادهای بالادستی حاکمیت است که آقای هاشمی این سابقه را داشتهاند. آقای هاشمی در زمان ریاست مجلس، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام فراجناحی بودن خود را اعلام کردند.
وی افزود: بنابراین این دوره زمانی که آقای هاشمی را به عنوان یکی از اقطاب قدرت سیاسی ایران تعریف کرده است ادعای فراجناحی بودن را توانسته برای افکار عمومی جا بیندازد. گرچه گفتمان آقای هاشمی بعد از حوادث سال 88 در بسیاری از زمینهها تغییر کرد اما آقای روحانی طبیعتا این پیشینه را و در قله بودن کانون قدرت سیاسی کشور را نداشته است تا بتواند که تعریف فراجناحی بودن را درباره خود جا بیندازد. به خصوص که آقای روحانی هویت امنیتی به دلیل کار در این حوزه دارند ضمن اینکه ایشان تا قبل از سال 92 عضو جامعه روحانیت مبارز بوده است. روحانی را باید در دو مقطع مستقل تعریف کرد که این مقاطع آقای روحانی را کاملا متمایز میکند؛ یعنی دو روحانی برای ما تعریف میشود.
عضو شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان همچنین گفت: اگر بخواهیم روزی به صراحت نظر اصلاحطلبان را در مورد حمایت از آقای روحانی بپرسیم این پرسش را باید در بحبوحه انتخابات یعنی اوایل سال آینده و اواخر سال جاری پرسید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد نظر اصلاحطلبان درباره حمایت از روحانی تغییر کند، گفت: بله. این احتمال ضعیف وجود دارد.
ناصری همچنین در ادامه با بیان اینکه بین حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران از لحاظ مشی سیاسی تفاوت معناداری وجود ندارد، گفت: هرچند حزب کارگزاران عضو جبهه اصلاحات و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است اما از لحاظ سیاسی و مشی سیاسی بین این دو حزب تفاوتی نمیبینیم.
عضو بنیاد باران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اصلاحطلبان پیروز انتخابات مجلس دهم بودند، گفت: از لحاظ بعد سیاسی مطرح میکنم. از لحاظ کمی اگر بخواهیم الان صحبت کنیم تعداد نامزد اصولگرایان از بین 286 کرسی در مجلس دهم بیشتر از اصلاحطلبان است اما بالاخره اصلاحطلبان این توانمندی را در سال 92 و 94 اثبات کردند که بالاخره در یک چنین میدان رقابتی از این توانایی برخوردارند که تاحدودی بازی را به نفع خود رقم بزنند.
وی در مورد ریاست مجلس و رقابت عارف و لاریجانی اظهار داشت: خیلیها به اصلاحطلبان و شورای عالی ائتلاف میگفتند که اصلا اصلاحطلبان نامزدی برای ریاست مجلس نداشته باشند و این خواسته آقای لاریجانی بود و پیغامهای زیادی به اعضا و عناصر شورای راهبردی شورای ائتلاف دادند. از طریق مشاورانشان پیغامهایی دادند که آقای عارف نامزد ریاست مجلس نشود و نامزد منحصر به فرد آقای لاریجانی باشد. ما هم نظرمان این بود که بالاخره اصلاحطلبان در قالب یک لیست توانستند در انتخابات مجلس دهم اتفاقی را رقم بزنند و این غیر قابل پیشبینی و دور از انتظار حتی بخش اعظمی از نخبگان بود. این انتظار و این نتیجه اقتضا میکرد که اصلاحطلبان این تغییر را تا مرحله پایانی پیش ببرند.
وی در واکنش به این پرسش که آقای عارف به خاطر آقای روحانی در سال 92 کنار کشید اما آقای روحانی و دولتی که طبق گفته شما بخشی عظیمی از رأی خود را به دلیل انصراف آقای عارف و ائتلاف ایشان بدست آورده بودند حاضر نشدند آقای عارف را در جریان ریاست مجلس حمایت کنند، گفت: قطعا همینطور است.
ناصری اضافه کرد: به نظر من چرخش برخی از وزرای غیرسیاسی کابینه آقای روحانی به سمت آقای لاریجانی یکی از عوامل این مسئله بود. بیتحلیلی نسبت به آنچه در انتخابات مجلس دهم در عرصه اجتماعی شکل گرفت و بیتوجهی به پیام این انتخابات در شکلگیری مجلس میتواند مهمترین نکاتی باشد که باید به آن توجه کرد.
عضو شورای عالی اصلاحطلبان ادامه داد: شاید قبل از مشخص شدن نتیجه انتخابات از روز اول پسذهن آقای روحانی و دولتمردان این بوده باشد که ریاست مجلس دست آقای لاریجانی باشد. صحبت بنده با سازمان و تشکلی است که در زمان انتخابات مدیریت را برعهده داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که درباره بدعهدی و نقض پی در پی برجام جمهوری اسلامی میتواند چه اقدامی را صورت دهد، گفت: این را حتما باید دولت و دستگاه دیپلماسی در مورد ما تصمیم بگیرند اما من معتقدم خیلی کاری نمیتوانیم صورت دهیم.
ناصری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این رفتارها از جنس مردم است و یا بهنوعی حالت نگاه از بالا به پایین دارد، تصریح کرد: حکم کلی صادر نمیکنم این رفتارها در بخشی از زمینهها خیلی خوب بوده و در برخی از عرصهها نیز من نمره خوبی به دولت نمیدهم.
عضو ارشد جبهه اصلاحطلبان با بیان اینکه اصلاحطلبان برای سال 96 نامزدهای زیادی دارند، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که همیشه دولتها در راند دوم خود زمان خوشهچینیشان بوده است و به همین جهت نیز میگوییم آقای روحانی سال 96 مجدد نامزد اصلاح طلبان خواهد بود و تا این لحظه نیز اصلاح طلبان رقیبی برای آقای روحانی نخواهند داشت.
وی با تاکید بر اینکه روحانی اگر میخواهد تک دورهای نباشد به جریان اصلاحطلب نیاز دارد، گفت: روحانی باید حتماً در عرصه مدیریتی تغییرات جدی شکل بدهد اگر چه زمان خیلی طولانی در پیش ندارد اما حتما باید در حوزه مدیریت استانی و شهرستانی که طبق آمار بیش از نیمی از آنها متعلق به دولت آقای احمدینژاد هستند تغییراتی صورت بگیرد. تجربه تاریخی نیز نشان داده که این افراد در ماههای پایانی واقعیتهای درونی خود را هویدا میکنند و متناسب با شرایط ممکن است، مشکل و دردسرساز برای آقای روحانی باشند.
ناصری همچنین ادامه داد: تغییرات باید در حوزههایی شکل بگیرد که مشخصاً به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم برمیگردد یعنی حوزههایی که با سفرههای مردم سروکار دارد چراکه اگر به توصیههای اصلاحطلبان گوش ندهد عرصه را به رقیبی نوظهور میبازد.
عضو بنیاد باران معتقد است یکی از دلایلی که مطرح شده روحانی دست تنهاست به این دلیل است که ستاد برنامهریزی، اطلاعرسانی و سیاستگذاری آقای روحانی بد عمل کرده است.
به گفته وی روحانی به اندازه دیگران و شخص رئیس دولت اصلاحات مشورت پذیر نیست.
ناصری در این گفتوگو همچنین تصریح کرد که بحث رحم اجارهای برای روحانی یک پیام باطنی داشت و آن اینکه آقای روحانی بداند که سازمان رای وی در سال 92 اصلاح طلبان بودند و البته به دلیل امضای برجام مقدار بسیاری از نظر افکار عمومی را به خود جلب کرده است؛ اما انتخابات مجلس نیز نشان داد که اگر سازمان اجرایی تشکیلاتی اصلاح طلبان برای آقای روحانی تلاشی نکنند که خواهند کرد آقای روحانی دچار مشکلات جدی برای سال 96 خواهد شد و این همان پیام باطنی است.
عضو شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان معتقد است که اگر روزی قرار است بین اصلاحطلبان و روحانی طلاقی صورت بگیرد آن سال 1400 خواهد بود
وی افزود: ممکن است امروز آقای روحانی اعلام کنند که من اصلا نیازی به اصلاحطلبان ندارم و خودم برای خودم تلاش میکنم و رای میآورم. تحلیلگران ما و دولتمردانمان به دلایلی دچار توهم میشوند. بالاخره یک سازمان رای وجود دارد و یک ساختار تشکیلاتی که همچنان که برای انتخابات مجلس کار میکند برای انتخابات ریاست جمهوری نیز کار خواهد کرد. بارها گفتهشده که اگر سال 92 آقای عارف کنار نمیرفت آقای روحانی رئیسجمهور نمیشد.
ناصری درباره فیشهای نجومی نیز گفت: من در این زمینه به دولت نمره خوبی نمیدهم. دولت خیلی بهتر از این میتوانست در ارتباط با فیشهای حقوقی که پدیده ملموسی و قابل فهم برای جامعه و اتفاق بدی نیز بود، عمل کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر چه ساختار آن در دولت گذشته پیریزی شد اما دولت یازدهم در این زمینه خوب حرکت نکرد و نتوانست افکار عمومی را با خود همراه کند؛ بنابراین فیشهای نجومی امروز مثل پرونده سه هزار میلیارد دلار درون لایههای مختلف جامعه آمده است و مردم به آن میپردازند و حتی لطیفه درست میکنند و هزار و یک مسئله دیگر؛ بنابراین مسئله فیشهای نجومی مثل پرونده اختلاس سه هزار میلیارد دلاری برای مردم مسئله شده است. دولت در ارتباط با فیشهای نجومی میتوانست بهتر از این عمل کند.
وی همچنین درمورد سکوت هاشمی در مسئله فیشهای حقوقی تاکید کرد: اگر مشاور هاشمی بودم به وی میگفتم که درباره فیشهای نجومی موضعگیری کند.
وی در مورد شایعات پیرامون حسین فریدون (برادر رئیس جمهور) اظهار داشت: من معتقدم که دولت آقای روحانی باید این فضایی که نسبت به آقای فریدون و هر مسئله دیگر به شفافسازی بپردازد و مردم را از خود بداند و این گرفتاری است که بسیاری از مسئولان ما در دورههای مختلف گرفتار آن بودهاند و این تنها مختص به قوه مجریه نیست و در قوههای دیگر نیز همین رویه وجود دارد و مختص به این دولت هم نیست.
ناصری درباره کمک شهرام جزایری در سال 80 به ستاد خاتمی گفت: ستاد آقای خاتمی چه در سال 76 و چه در سال 80 اصلا چنین پولی را از شهرام جزایری دریافت نکرده است. بنده خودم در ستاد بودم و هیچ مال ناشناختهای و نامشخصی بنا به دستور آقای خاتمی برای ستاد دریافت نمیشد.
عضو شورای مشورتی اصلاحطلبان ادامه داد: ممکن بود یکنهاد خودش به دلیل گرایشی که به آقای خاتمی داشت هزینه و کار کند اما این ربطی به ستاد نداشت چون منابع مالی ستاد کاملا مشخص بود و بعد از اینکه آقای خاتمی روز سوم خرداد انتخاب شد یکمشت بدهی بر روی دست آقای خاتمی ماند که بعضا توسط بخش خصوصی تسویه شد. نکته مهم این است که ما باید مردم را مردم حساب کنیم. مردم را واقعا صاحبان این کشور فرض کنیم. اگر مسئول قصه قوه قضاییه، مقننه و یا قوه مجریه و نهادهای زیر نظر رهبری هستند باید اعلام شوند و فرقی نمیکند. در مورد فیشهای حقوقی شاید دولت دیر عمل کرد اما این قصه فقط مختص به قوه مجریه نبود.
وی افزود:منفعل بودن روحانی در این موضوع، کار خودش را سخت میکند. آقای روحانی باید مثل پرونده برجام و حل مساله تحریمها آستین بالا میزد و این ساختار شکلگرفته را با یک عزم عمومی درون دولت و بیرون دولت حل میکرد و سرچشمه این را هم صادقانه به مردم اعلام میکرد، بدون اینکه بخواهد توجیهی برای رفتارهایی که برخی از مدیران ارشد در ارتباط با این حقوقها انجام دادهاند، بیاورد.
ناصری درباره ارزیابی خود از عملکرد فراکسیون امید در زمینه فیشهای نجومی، گفت: خیر، فراکسیون امید هم در این زمینه کار جدی صورت نداده است و فعلا دنبال سازماندهی و شکلدهی اولیه خود است و بنده نیز بر این باورم اساسا هر فراکسیونی که در مجلس شکل میگیرد در راستای وظایف محوله خود فعالیت میکند. فراکسیون امید باید در مسئله فیشهای نجومی طرحی را بررسی و در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان بگذارد. این کار اصلی فراکسیون امید خواهد بود وگرنه که بیانیه را هزار نهاد، جمعیت و رسانه صادر میکنند.
عضو شورای مشورتی اصلاحطلبان با بیان اینکه نامزد اصلاحطلبان برای 96 تا این لحظه روحانی است، بیان کرد: اگر آقای روحانی واقعا نتواند سازمان رای و محبوبیت نسبی را حفظ کند من تردیدی ندارم سال 96 بالاخره با مشکل روبرو خواهد شد و در سال 92 نیز تقریبا نزدیک 51 درصد رای آوردند ما در شرایط فعلی نمیدانیم رقیب چه برنامهای دارد و قطعا هنوز نیز برنامهاش را رو نخواهد کرد چون زمان آن فرانرسیده است اما اصلاح طلبان در این نقطه فعلی نامزد اصلی شان برای سال 96 آقای روحانی است.
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا شعار روحانی مچکر هستیم همچنان در بین مردم وجود دارد، گفت: درهرصورت آقای روحانی اقداماتی چون برجام، در کارنامه دارد و همین باعث افزایش مقبولیت وی شده است. البته ایشان در حوزه معیشتی و اقتصادی نیز اقدامی انجام نداده که حتماً این دلیل مقبولیت وی در بین مردم را کاهش داده است.
ناصری درباره سخنرانی فاطمه حسینی دختر صفدر حسینی در مجلس بر این باور است که سخنرانی خانم حسینی در مجلس سخنرانی بسیار بدی بود اما من اصلا در مورد این مسئله اظهار نظر نمیکنم چون در صلاحیت من نیست.
این فعال سیاسی اصلاحطلب ادامه داد: چنین حرفهایی از خانم حسینی؛ زنی جوان و با ماهیت احساساتی که در بانوان وجود دارد دور از انتظار نبود؛ اما این سخنرانی از زبان یک عضو پارلمان چیز خوبی نبود و قصه را برای پدر بدتر کرد.
وی افزود: منظور من این بود که اگر ائتلاف صورت نمیگرفت احتمال اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و اصلاحطلبان بازنده انتخابات باشند، وجود داشت؛ بنابراین عامل اصلی برد اصلاحطلبان در انتخابات سال 92 این ائتلاف بود و بدون تردید سازمان رای اصلی آقای روحانی هم اصلاحطلبان بودند.
ناصری با بیان اینکه خاستگاه تاریخی روحانی اصولگرایی است، گفت: مش فکری وی از سال 91 به بعد گفتمان اصلاحطلبی بوده است.
عضو شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان با تاکید بر اینکه آقای روحانی مردی است که گفتمان اصلاحطبی را تعقیب میکند، گفت: بدون تردید گرچه روحانی را امروز دارای گفتمان اصلاحطلبی میدانم اما بدون تعارف برخی از انتخابهای ایشان معرف گفتمان اصلاحطلبی ایشان نیست.
وی تصریح کرد: ما اصلاحطلبان تا روزی که آقای روحانی گفتمان اصلاحطلبی خود را دنبال کند. بدون درخواست هیچ سهمی از وی حمایت میکنیم. توصیه اصلاحطلبان به آقای روحانی در حوزههای کلان همچون بهبود معیشتی، توسعه حوزه بینالملل، تنظیم مسائل دوجانبه و حل مسائل منطقه بوده است و توصیه دیگری نداشتهاند.
ناصری درباره تفاوتها و شباهتهای روحانی و هاشمی گفت: آقای روحانی با آقای هاشمی یک تفاوت عمده دارد و آن سابقه کار در نهادهای بالادستی حاکمیت است که آقای هاشمی این سابقه را داشتهاند. آقای هاشمی در زمان ریاست مجلس، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام فراجناحی بودن خود را اعلام کردند.
وی افزود: بنابراین این دوره زمانی که آقای هاشمی را به عنوان یکی از اقطاب قدرت سیاسی ایران تعریف کرده است ادعای فراجناحی بودن را توانسته برای افکار عمومی جا بیندازد. گرچه گفتمان آقای هاشمی بعد از حوادث سال 88 در بسیاری از زمینهها تغییر کرد اما آقای روحانی طبیعتا این پیشینه را و در قله بودن کانون قدرت سیاسی کشور را نداشته است تا بتواند که تعریف فراجناحی بودن را درباره خود جا بیندازد. به خصوص که آقای روحانی هویت امنیتی به دلیل کار در این حوزه دارند ضمن اینکه ایشان تا قبل از سال 92 عضو جامعه روحانیت مبارز بوده است. روحانی را باید در دو مقطع مستقل تعریف کرد که این مقاطع آقای روحانی را کاملا متمایز میکند؛ یعنی دو روحانی برای ما تعریف میشود.
عضو شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان همچنین گفت: اگر بخواهیم روزی به صراحت نظر اصلاحطلبان را در مورد حمایت از آقای روحانی بپرسیم این پرسش را باید در بحبوحه انتخابات یعنی اوایل سال آینده و اواخر سال جاری پرسید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد نظر اصلاحطلبان درباره حمایت از روحانی تغییر کند، گفت: بله. این احتمال ضعیف وجود دارد.
ناصری همچنین در ادامه با بیان اینکه بین حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران از لحاظ مشی سیاسی تفاوت معناداری وجود ندارد، گفت: هرچند حزب کارگزاران عضو جبهه اصلاحات و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است اما از لحاظ سیاسی و مشی سیاسی بین این دو حزب تفاوتی نمیبینیم.
عضو بنیاد باران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اصلاحطلبان پیروز انتخابات مجلس دهم بودند، گفت: از لحاظ بعد سیاسی مطرح میکنم. از لحاظ کمی اگر بخواهیم الان صحبت کنیم تعداد نامزد اصولگرایان از بین 286 کرسی در مجلس دهم بیشتر از اصلاحطلبان است اما بالاخره اصلاحطلبان این توانمندی را در سال 92 و 94 اثبات کردند که بالاخره در یک چنین میدان رقابتی از این توانایی برخوردارند که تاحدودی بازی را به نفع خود رقم بزنند.
وی در مورد ریاست مجلس و رقابت عارف و لاریجانی اظهار داشت: خیلیها به اصلاحطلبان و شورای عالی ائتلاف میگفتند که اصلا اصلاحطلبان نامزدی برای ریاست مجلس نداشته باشند و این خواسته آقای لاریجانی بود و پیغامهای زیادی به اعضا و عناصر شورای راهبردی شورای ائتلاف دادند. از طریق مشاورانشان پیغامهایی دادند که آقای عارف نامزد ریاست مجلس نشود و نامزد منحصر به فرد آقای لاریجانی باشد. ما هم نظرمان این بود که بالاخره اصلاحطلبان در قالب یک لیست توانستند در انتخابات مجلس دهم اتفاقی را رقم بزنند و این غیر قابل پیشبینی و دور از انتظار حتی بخش اعظمی از نخبگان بود. این انتظار و این نتیجه اقتضا میکرد که اصلاحطلبان این تغییر را تا مرحله پایانی پیش ببرند.
وی در واکنش به این پرسش که آقای عارف به خاطر آقای روحانی در سال 92 کنار کشید اما آقای روحانی و دولتی که طبق گفته شما بخشی عظیمی از رأی خود را به دلیل انصراف آقای عارف و ائتلاف ایشان بدست آورده بودند حاضر نشدند آقای عارف را در جریان ریاست مجلس حمایت کنند، گفت: قطعا همینطور است.
ناصری اضافه کرد: به نظر من چرخش برخی از وزرای غیرسیاسی کابینه آقای روحانی به سمت آقای لاریجانی یکی از عوامل این مسئله بود. بیتحلیلی نسبت به آنچه در انتخابات مجلس دهم در عرصه اجتماعی شکل گرفت و بیتوجهی به پیام این انتخابات در شکلگیری مجلس میتواند مهمترین نکاتی باشد که باید به آن توجه کرد.
عضو شورای عالی اصلاحطلبان ادامه داد: شاید قبل از مشخص شدن نتیجه انتخابات از روز اول پسذهن آقای روحانی و دولتمردان این بوده باشد که ریاست مجلس دست آقای لاریجانی باشد. صحبت بنده با سازمان و تشکلی است که در زمان انتخابات مدیریت را برعهده داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که درباره بدعهدی و نقض پی در پی برجام جمهوری اسلامی میتواند چه اقدامی را صورت دهد، گفت: این را حتما باید دولت و دستگاه دیپلماسی در مورد ما تصمیم بگیرند اما من معتقدم خیلی کاری نمیتوانیم صورت دهیم.
ناصری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این رفتارها از جنس مردم است و یا بهنوعی حالت نگاه از بالا به پایین دارد، تصریح کرد: حکم کلی صادر نمیکنم این رفتارها در بخشی از زمینهها خیلی خوب بوده و در برخی از عرصهها نیز من نمره خوبی به دولت نمیدهم.
عضو ارشد جبهه اصلاحطلبان با بیان اینکه اصلاحطلبان برای سال 96 نامزدهای زیادی دارند، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که همیشه دولتها در راند دوم خود زمان خوشهچینیشان بوده است و به همین جهت نیز میگوییم آقای روحانی سال 96 مجدد نامزد اصلاح طلبان خواهد بود و تا این لحظه نیز اصلاح طلبان رقیبی برای آقای روحانی نخواهند داشت.
وی با تاکید بر اینکه روحانی اگر میخواهد تک دورهای نباشد به جریان اصلاحطلب نیاز دارد، گفت: روحانی باید حتماً در عرصه مدیریتی تغییرات جدی شکل بدهد اگر چه زمان خیلی طولانی در پیش ندارد اما حتما باید در حوزه مدیریت استانی و شهرستانی که طبق آمار بیش از نیمی از آنها متعلق به دولت آقای احمدینژاد هستند تغییراتی صورت بگیرد. تجربه تاریخی نیز نشان داده که این افراد در ماههای پایانی واقعیتهای درونی خود را هویدا میکنند و متناسب با شرایط ممکن است، مشکل و دردسرساز برای آقای روحانی باشند.
ناصری همچنین ادامه داد: تغییرات باید در حوزههایی شکل بگیرد که مشخصاً به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم برمیگردد یعنی حوزههایی که با سفرههای مردم سروکار دارد چراکه اگر به توصیههای اصلاحطلبان گوش ندهد عرصه را به رقیبی نوظهور میبازد.
عضو بنیاد باران معتقد است یکی از دلایلی که مطرح شده روحانی دست تنهاست به این دلیل است که ستاد برنامهریزی، اطلاعرسانی و سیاستگذاری آقای روحانی بد عمل کرده است.
به گفته وی روحانی به اندازه دیگران و شخص رئیس دولت اصلاحات مشورت پذیر نیست.
ناصری در این گفتوگو همچنین تصریح کرد که بحث رحم اجارهای برای روحانی یک پیام باطنی داشت و آن اینکه آقای روحانی بداند که سازمان رای وی در سال 92 اصلاح طلبان بودند و البته به دلیل امضای برجام مقدار بسیاری از نظر افکار عمومی را به خود جلب کرده است؛ اما انتخابات مجلس نیز نشان داد که اگر سازمان اجرایی تشکیلاتی اصلاح طلبان برای آقای روحانی تلاشی نکنند که خواهند کرد آقای روحانی دچار مشکلات جدی برای سال 96 خواهد شد و این همان پیام باطنی است.
عضو شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان معتقد است که اگر روزی قرار است بین اصلاحطلبان و روحانی طلاقی صورت بگیرد آن سال 1400 خواهد بود
وی افزود: ممکن است امروز آقای روحانی اعلام کنند که من اصلا نیازی به اصلاحطلبان ندارم و خودم برای خودم تلاش میکنم و رای میآورم. تحلیلگران ما و دولتمردانمان به دلایلی دچار توهم میشوند. بالاخره یک سازمان رای وجود دارد و یک ساختار تشکیلاتی که همچنان که برای انتخابات مجلس کار میکند برای انتخابات ریاست جمهوری نیز کار خواهد کرد. بارها گفتهشده که اگر سال 92 آقای عارف کنار نمیرفت آقای روحانی رئیسجمهور نمیشد.
ناصری درباره فیشهای نجومی نیز گفت: من در این زمینه به دولت نمره خوبی نمیدهم. دولت خیلی بهتر از این میتوانست در ارتباط با فیشهای حقوقی که پدیده ملموسی و قابل فهم برای جامعه و اتفاق بدی نیز بود، عمل کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر چه ساختار آن در دولت گذشته پیریزی شد اما دولت یازدهم در این زمینه خوب حرکت نکرد و نتوانست افکار عمومی را با خود همراه کند؛ بنابراین فیشهای نجومی امروز مثل پرونده سه هزار میلیارد دلار درون لایههای مختلف جامعه آمده است و مردم به آن میپردازند و حتی لطیفه درست میکنند و هزار و یک مسئله دیگر؛ بنابراین مسئله فیشهای نجومی مثل پرونده اختلاس سه هزار میلیارد دلاری برای مردم مسئله شده است. دولت در ارتباط با فیشهای نجومی میتوانست بهتر از این عمل کند.
وی همچنین درمورد سکوت هاشمی در مسئله فیشهای حقوقی تاکید کرد: اگر مشاور هاشمی بودم به وی میگفتم که درباره فیشهای نجومی موضعگیری کند.
وی در مورد شایعات پیرامون حسین فریدون (برادر رئیس جمهور) اظهار داشت: من معتقدم که دولت آقای روحانی باید این فضایی که نسبت به آقای فریدون و هر مسئله دیگر به شفافسازی بپردازد و مردم را از خود بداند و این گرفتاری است که بسیاری از مسئولان ما در دورههای مختلف گرفتار آن بودهاند و این تنها مختص به قوه مجریه نیست و در قوههای دیگر نیز همین رویه وجود دارد و مختص به این دولت هم نیست.
ناصری درباره کمک شهرام جزایری در سال 80 به ستاد خاتمی گفت: ستاد آقای خاتمی چه در سال 76 و چه در سال 80 اصلا چنین پولی را از شهرام جزایری دریافت نکرده است. بنده خودم در ستاد بودم و هیچ مال ناشناختهای و نامشخصی بنا به دستور آقای خاتمی برای ستاد دریافت نمیشد.
عضو شورای مشورتی اصلاحطلبان ادامه داد: ممکن بود یکنهاد خودش به دلیل گرایشی که به آقای خاتمی داشت هزینه و کار کند اما این ربطی به ستاد نداشت چون منابع مالی ستاد کاملا مشخص بود و بعد از اینکه آقای خاتمی روز سوم خرداد انتخاب شد یکمشت بدهی بر روی دست آقای خاتمی ماند که بعضا توسط بخش خصوصی تسویه شد. نکته مهم این است که ما باید مردم را مردم حساب کنیم. مردم را واقعا صاحبان این کشور فرض کنیم. اگر مسئول قصه قوه قضاییه، مقننه و یا قوه مجریه و نهادهای زیر نظر رهبری هستند باید اعلام شوند و فرقی نمیکند. در مورد فیشهای حقوقی شاید دولت دیر عمل کرد اما این قصه فقط مختص به قوه مجریه نبود.
وی افزود:منفعل بودن روحانی در این موضوع، کار خودش را سخت میکند. آقای روحانی باید مثل پرونده برجام و حل مساله تحریمها آستین بالا میزد و این ساختار شکلگرفته را با یک عزم عمومی درون دولت و بیرون دولت حل میکرد و سرچشمه این را هم صادقانه به مردم اعلام میکرد، بدون اینکه بخواهد توجیهی برای رفتارهایی که برخی از مدیران ارشد در ارتباط با این حقوقها انجام دادهاند، بیاورد.
ناصری درباره ارزیابی خود از عملکرد فراکسیون امید در زمینه فیشهای نجومی، گفت: خیر، فراکسیون امید هم در این زمینه کار جدی صورت نداده است و فعلا دنبال سازماندهی و شکلدهی اولیه خود است و بنده نیز بر این باورم اساسا هر فراکسیونی که در مجلس شکل میگیرد در راستای وظایف محوله خود فعالیت میکند. فراکسیون امید باید در مسئله فیشهای نجومی طرحی را بررسی و در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان بگذارد. این کار اصلی فراکسیون امید خواهد بود وگرنه که بیانیه را هزار نهاد، جمعیت و رسانه صادر میکنند.
عضو شورای مشورتی اصلاحطلبان با بیان اینکه نامزد اصلاحطلبان برای 96 تا این لحظه روحانی است، بیان کرد: اگر آقای روحانی واقعا نتواند سازمان رای و محبوبیت نسبی را حفظ کند من تردیدی ندارم سال 96 بالاخره با مشکل روبرو خواهد شد و در سال 92 نیز تقریبا نزدیک 51 درصد رای آوردند ما در شرایط فعلی نمیدانیم رقیب چه برنامهای دارد و قطعا هنوز نیز برنامهاش را رو نخواهد کرد چون زمان آن فرانرسیده است اما اصلاح طلبان در این نقطه فعلی نامزد اصلی شان برای سال 96 آقای روحانی است.
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا شعار روحانی مچکر هستیم همچنان در بین مردم وجود دارد، گفت: درهرصورت آقای روحانی اقداماتی چون برجام، در کارنامه دارد و همین باعث افزایش مقبولیت وی شده است. البته ایشان در حوزه معیشتی و اقتصادی نیز اقدامی انجام نداده که حتماً این دلیل مقبولیت وی در بین مردم را کاهش داده است.
ناصری درباره سخنرانی فاطمه حسینی دختر صفدر حسینی در مجلس بر این باور است که سخنرانی خانم حسینی در مجلس سخنرانی بسیار بدی بود اما من اصلا در مورد این مسئله اظهار نظر نمیکنم چون در صلاحیت من نیست.
این فعال سیاسی اصلاحطلب ادامه داد: چنین حرفهایی از خانم حسینی؛ زنی جوان و با ماهیت احساساتی که در بانوان وجود دارد دور از انتظار نبود؛ اما این سخنرانی از زبان یک عضو پارلمان چیز خوبی نبود و قصه را برای پدر بدتر کرد.