به گزارش مشرق، وزارت راه و شهرسازی مانند سایر وزارتخانهها همزمان با فرا رسیدن هفته دولت اقدام به انتشار آمارهایی در حوزههای مختلف از جمله حملونقل هوایی کرده است.
این وزارتخانه با ارائه آماری، پنج دوره زمانی در دولت دهم و یازدهم را به لحاظ وضعیت "شاخصهای عملکردی حملونقل هوایی" مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس سال 88 تا 91، شش ماه اول سال 92، سال 93 و سال 94 دورههایی است که وزارت راهیها با استناد به آن از افزایش 28 درصدی ناوگان هوایی فعال کشور خبر دادهاند. مطابق این آمار تعداد کل ناوگان هوایی در سال 54 بالغ بر 268 فروند بوده که از این تعداد 166 فروند فعال بوده و 102 فروند غیرفعال بوده است.
اما این وزارتخانه گویا فراموش کرده که اوایل تیرماه امسال گزارشی را با عنوان "خلاصه وضعیت ناوگان هواپیماهای سنگین کشور" منتشر کرد. در این گزارش آماری، تعداد کل ناوگان هوایی کشور 273 فروند آمده که از این تعداد 163 فروند فعال و 110 فروند غیرفعال اعلام شده بود.
مقایسه اعداد و ارقام این دو آمار نشان میدهد که وزارت راه و شهرسازی بهعنوان متولی حملونقل کشور طی 5 ماه اخیر نسبت به سال 94 عملکردی کاهشی داشته است و گزارش جدید این وزارتخانه با واقعیتها همخوانی ندارد.
این گونه به نظر میرسد که وزارت راهیها، حاضرند به هر قیمتی که شده در آستانه هفته دولت نشان دهند کارنامه موفقی در حوزههای مختلف از جمله حملونقل هوایی داشتهاند. بارزترین تناقض آمار این وزارتخانه نیز افزایش حدود 8 درصدی ناوگان غیرفعال کشور است که البته در گزارش "شاخصهای عملکردی حملونقل هوایی" عنوان شده تعداد ناوگان مسافر هوایی فعال 28 درصد افزایش یافته است.
بررسی دو آمار ذیل تناقضهای دیگری را نیز آشکار میکند؛ یکی از این ضدو نقیضها متوسط سن ناوگان هوایی است. در حالی طی سال 94 متوسط عمر ناوگان 19.8 سال بوده که در گزارش تیرماه وزارت راه و شهرسازی متوسط عمر ناوگان هوایی 23.74 سال اعلام شده است.
گزارش منتشر شده در 10 تیرماه سال 95