به گزارش مشرق، سرویس خاص یک اپراتور تلفن همراه برای پرداخت هزینه پیامک توسط مخاطب از جمله امکاناتی است که در شرایط حساس و اضطراری به کار میآید.
فرض کنید به کوهستان رفته و درصدد فتح قله هستید و در حین مسیر به یکباره مجبور به تماس یا ارسال پیامک فوری به فردی میشوید اما گوشی اعتباری شما شارژ ندارد. در چنین موقعی قطعا سرویس پرداخت هزینه پیامک توسط مخاطب به کارتان میآید.
با این حال، سودجویان همچون همیشه در کمین این سرویس نشسته و پیامکهای تبلیغاتی را به مشترکان موبایل تحمیل میکنند.
اگر تا پیش از این شیوههای مرسوم دریافت پیامک تبلیغاتی و ارزش افزوده با آگاهی مشترکان موبایل بود و زیر هر پیامک قیمت آن درج میشد اما این روزها سودجویان پیامکهای تبلیغاتی را از طریق خطوط بدون شارژشان برای مشترکان ارسال میکنند و سرویس مذکور (پردداخت هزینه توسط مخاطب) برای فرد گیرنده فعال میشود.
این سرویس از فرد مقصد میپرسد با توجه به اینکه مشترک مورد نظر اعتبار نداشته آیا تمایل به دریافت این پیامک و پرداخت هزینه آن دارید؟
اگر مخاطب پاسخ مثبت به این قضیه دهد، هزینهای از اعتبار او کسر میشود و پیامک را میگیرد؛ حال اگر پیامک تبلیغاتی باشد، تازه متوجه کلاهبرداری میشود.
قطعا این امکان اپراتوری چالشهایی به شکل توضیح داده شده را در پی داشته و دارد.
ایرانسل در ارتباط با این چالش ایجاد شده بیانیهای را خطاب به مشترکان خود و به شرح زیر منتشر کرده است:
"دوستان عزیز ایرانسلی!
همانطور که میدانید ایرانسل سرویسی دارد با عنوان 'میزبان پیامک' که با استفاده از آن میتوانید زمانیکه شارژ ندارید از گیرنده پیامک درخواست کنید تا هزینه ارسال پیام را پرداخت کند.
متاسفانه اخیرا افرادی سودجو با سوءاستفاده از این سرویس، موجب نارضایتی برخی از شما شدهاند.
همانطور که در تصویر هم میبینید، این پیامکها با پیششماره 7042 یا 7062 و با این مضمون برای شما ارسال میشود:
«شما از 09 XXXXXXXXX پیامک دارید (اعداد به لاتین وارد شود) 5:دریافت و پرداخت هزینه 7:عدم دریافت 8:افزودن به فهرست غیر مجاز»
اگر از شمارههای ناشناس، پیامی با محتوای درخواست برای پرداخت هزینه پیامک دریافت کردید، به هیچ وجه به آن پاسخ ندهید تا هزینهای از حسابتان کسر نشود.
برای غیرفعالسازی دریافت پیام سرویس میزبان پیامک از شماره ارسال شده هم میتوانید در پاسخ به پیام ارسالی، عدد 8 را ارسال کنید یا اینکه شماره فرستنده را به همراه حرف B به صورت B09XXXXXXXXX وارد کنید و به 7060 یا 7040 بفرستید.
همه تلاشمان این است که با ارائه راهکاری در تنظیمات سرویس، مانع از این سوءاستفاده شویم.
پیشاپیش از صبوری شما سپاسگزاریم."
فرض کنید به کوهستان رفته و درصدد فتح قله هستید و در حین مسیر به یکباره مجبور به تماس یا ارسال پیامک فوری به فردی میشوید اما گوشی اعتباری شما شارژ ندارد. در چنین موقعی قطعا سرویس پرداخت هزینه پیامک توسط مخاطب به کارتان میآید.
با این حال، سودجویان همچون همیشه در کمین این سرویس نشسته و پیامکهای تبلیغاتی را به مشترکان موبایل تحمیل میکنند.
اگر تا پیش از این شیوههای مرسوم دریافت پیامک تبلیغاتی و ارزش افزوده با آگاهی مشترکان موبایل بود و زیر هر پیامک قیمت آن درج میشد اما این روزها سودجویان پیامکهای تبلیغاتی را از طریق خطوط بدون شارژشان برای مشترکان ارسال میکنند و سرویس مذکور (پردداخت هزینه توسط مخاطب) برای فرد گیرنده فعال میشود.
این سرویس از فرد مقصد میپرسد با توجه به اینکه مشترک مورد نظر اعتبار نداشته آیا تمایل به دریافت این پیامک و پرداخت هزینه آن دارید؟
اگر مخاطب پاسخ مثبت به این قضیه دهد، هزینهای از اعتبار او کسر میشود و پیامک را میگیرد؛ حال اگر پیامک تبلیغاتی باشد، تازه متوجه کلاهبرداری میشود.
قطعا این امکان اپراتوری چالشهایی به شکل توضیح داده شده را در پی داشته و دارد.
ایرانسل در ارتباط با این چالش ایجاد شده بیانیهای را خطاب به مشترکان خود و به شرح زیر منتشر کرده است:
"دوستان عزیز ایرانسلی!
همانطور که میدانید ایرانسل سرویسی دارد با عنوان 'میزبان پیامک' که با استفاده از آن میتوانید زمانیکه شارژ ندارید از گیرنده پیامک درخواست کنید تا هزینه ارسال پیام را پرداخت کند.
متاسفانه اخیرا افرادی سودجو با سوءاستفاده از این سرویس، موجب نارضایتی برخی از شما شدهاند.
همانطور که در تصویر هم میبینید، این پیامکها با پیششماره 7042 یا 7062 و با این مضمون برای شما ارسال میشود:
«شما از 09 XXXXXXXXX پیامک دارید (اعداد به لاتین وارد شود) 5:دریافت و پرداخت هزینه 7:عدم دریافت 8:افزودن به فهرست غیر مجاز»
اگر از شمارههای ناشناس، پیامی با محتوای درخواست برای پرداخت هزینه پیامک دریافت کردید، به هیچ وجه به آن پاسخ ندهید تا هزینهای از حسابتان کسر نشود.
برای غیرفعالسازی دریافت پیام سرویس میزبان پیامک از شماره ارسال شده هم میتوانید در پاسخ به پیام ارسالی، عدد 8 را ارسال کنید یا اینکه شماره فرستنده را به همراه حرف B به صورت B09XXXXXXXXX وارد کنید و به 7060 یا 7040 بفرستید.
همه تلاشمان این است که با ارائه راهکاری در تنظیمات سرویس، مانع از این سوءاستفاده شویم.
پیشاپیش از صبوری شما سپاسگزاریم."