رئیس پلیس راه با بیان این مطلب که در روزهای پایانی شهریور ماه با افزایش تعداد مسافرتهای بینشهری مواجه هستیم به موارد دخیل در وقوع تصادفات اشاره و بیان داشت: خستگی و خوابآلودگی و عدم تمرکز کافی به جلو در هنگام رانندگی از جمله عوامل حادثهساز هستند.
وی ساعت 12 ظهر تا 8 شب را به دلیل گرمای هوا در تابستان به عنوان بازه زمانی تصادفات بیان داشت و گفت: اکثر تصادفات رانندگی در محدود 30 کیلومتری شهرها به وقوع میپیوندند.
این مقام ارشد راه راهور ناجا با بیان این مطلب که 40 درصد کشتهها در تصادفات رانندگی به دلیل واژگونی خودرو رخ میدهد، اعلام کرد: در 5 ماه اول امسال واژگونی سواری 67 درصد، وانت 15 درصد، موتور 10 درصد و کامیون 7 درصد بوده است.
سرهنگ حمیدی سه عامل خودرو، انسان و جاده را در وقوع تصادفات تأثیرگذار دانست و گفت: استانهای اصفهان، خراسان رضوی، سمنان، فارس شمالی و آذربایجان شرقی بیشترین وقوع تصادفات و 38 درصد واژگونی خودروها را به خود اختصاص دادهاند.
وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و 983 فقره فقره واژگونی در محورهای مواصلاتی در شهریور ماه 94 تعداد 677 نفر معادل 38 درصد در 5 استان مذکور جان خود را از دست دادهاند.
رئیس پلیس راه ادامه داد: همچنین تا امروز 262 نفر در صحنه تصادف کشته شدهاند در حالی که آمار پزشکی قانونی بیشتر از این رقم است.
سرهنگ حمیدی در مقایسه تلفات جادهای در ایران و سایر کشورها اعلام کرد: تعداد 7357 نفر (معادل 38 درصد) برابر آمار پزشکی قانونی از سال 85 تا 94 به رغم افزایش خودرو جمعیت، دادهها و متغیرها کشته شدهاند که نشاندهنده کاهش کشتههاست به گونهای که اکنون تعداد کشتهها 20.9 درصد شده است.
وی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر در سال ششم کاهش کشتههای رانندگی قرار داریم، بیان داشت: در دنیا با دو شاخص صد هزار نفر جمعیت یا 10 هزار وسیله نقلیه میزان تلفات سنجیده میشود اما پلیس شاخص خودرو را نیز قبول دارد چرا که عواملی چون راه و خودرو نیز در بروز تصادف نقش دارد.
رئیس پلیس راه به تعداد کشتهها به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در سال 2012 اشاره کرد و گفت: در دنیا این تعداد 6.5 نفر در اروپا 2.5 نفر در آسیا 9.5 نفر و در ایران 5.7 نفر است.
این مقام ارشد راهور ناجا به روند مقایسهای تلفات ناوگان مسافربری کشور اشاره و بیان داشت: 93 درصد حوزه بار و مسافر از طریق جاده منتقل میشود در حالی که سهم سیستم ریلی، هوایی و دریایی 7 درصد است و این مسأله تفاوت ایران با سایر جادهها را روشن میسازد.
وی به تعداد دوربینهای نصب شده در جادههای کشور تا پایان سال 93 پرداخت و گفت: تا پایان سال 93 تعداد کل دوربینها 400 عدد بود که 200 عدد متعلق به پلیس و 200 دوربین دیگر متعلق به راهداری بود اما هم اکنون 2 هزار دوربین دیگر برای تجهیز راههای دیگر مجهز شده که این دوربینها در تمام ساعات شبانهروز جادههای کشور را پوشش میدهند.
رئیس پلیس راه اعلام کرد: در حال حاضر 2400 دوربین در جادههایی که بیشترین تردد را دارند یا نصب شده و یا تا پایان سال 96 نصب خواهند شد.
سرهنگ حمیدی گفت: 230 هزار کیلومتر جاده داریم که 110 هزار کیلومتر آن روستایی و بقیه معابر اصلی است و برای تجهیز تمام راههای اصلی کشور نیاز به 6 هزار دوربین دیگر داریم.
این مقام ارشد راهور ناجا در خصوص آمار تلفات تصادفات اتوبوسها از سال 86 تا 94 اعلام کرد: در سال 86 تعداد 250 فقره تصادف ثبت شد که این رقم در سال 94 به تعداد 120 فقره تصادف کاهش یافت.
وی گفت: نمودار تعداد متوفیان ناشی از تصادفات اتوبوسها از سال 86 تا 94 این گونه نشان میدهد که در سال 86 تعداد کشتهشدگان 543 نفر بوده که این آمار در سال 94 به 217 نفر رسیده است؛ اگر چه تعداد کشتهها کم شده اما هنوز برای ما آمار بالاست و باید به جایی برسیم که کاهش کشتهها را داشته باشیم.
سرهنگ حمیدی با بیان این مطلب که مسافران نیز باید پلیس را در کاهش تصادفات یاری کنند،گفت: سامانه 110120 برای همین موضوع است و اگر مسافری در اتوبوس بینشهری میبیند که راننده حواسش نیست یا تخلفات حادثهساز را رقم میزند باید از طریق پیامک به پلیس اطلاع داده و یا در اولین ایستگاه پلیس راه، پلیس را از این موضوع مطلع سازد تا از وقوع یک تصادف جلوگیری شود.