به گزارش مشرق، سالانه افراد زیادی مناطق شمالی کشور را برای تفریح و استراحت انتخاب میکنند. مردم از نقاط مختلف کشور به شمال میروند تا از تماشا امواج دریا و درختان بلند قامت جنگلهای آن لذت ببرند.
اما ترافیک و تصادفات رانندگی جزء جدایی ناپذیر جادههای شمال کشور است و هر ساله چندین نفر جان خود را در این جادهها از دست میدهند. مسعود تهرانچی رئیس نخستین گروه امداد و نجات کشور و عضو فعلی اتاق بازرگانی ایران از طرح احداث تلهکابین تهران شمال سخن گفته که درصورت اجرایی شدن علاوهبر اینکه از حجم ترافیک و تصادفات رانندگی در جادههای شمال میکاهد، اثرات مثبتی نیز بر گردشگری منطقه خواهد گذاشت.
این سرمایهگذار دلیل اینکه چنین ایدهای را در ذهنش پرورش داده پیچ و خمهای جاده چالوس و حجم بالای تصادفات آن بیان کرد و گفت: در سال 1354 زمین خریدم و مجوزهای لازم را اخذ کردم تا کار را شروع کنم ولی با وقوع انقلاب و جنگ، پیگیریهایم متوقف شد و در عمل طرح خوابید.
وی ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی دوباره طرح را پیگیری کردم و سال 1368 اجرای آن را به عیسی کلانتری پیشنهاد دادم. او به من گفت که اگر بتوانید چنین طرحی را عملیاتی کنید گویی یک معجزه رخ داده؛ زیرا این پروژه بسیار وسیع است طوری که ایستگاههای تله کابین از شهران شروع میشود و به امامزاده داوود و شهرستانک میرسد، سپس به کندوان میآید و در کلارآباد به نقطه پایانی میرسد.
گفتنی است که طول این تله کابین 100 کیلومتر است و با سرعت حدود 30 کیلومتر در ساعت حرکت میکند. کابینهای مسافربری آن 30 نفره است و کابینهای باربری نیز از 5 تا 7 تن بار را حمل میکنند. حتی در کابینهای مسافربری امکان جابهجایی اتومبیل شخصی نیز وجود دارد.
از دیگر نکات جالب این پروژه ملی طراحی ایستگاههایی است که با ساخت ماکت آثار باستانی هر شهر به نام همان شهر نامگذاری میشود. مسافران میتوانند در طول مسیر با توقف در این ایستگاهها از آثار باستانی شهرهایی چون اصفهان، شیراز و ... نیز دیدن کنند.
براساس پیشبینیهای طراح این پروژه در روز تا 20هزار نفر میتوانند با هزینهای معادل 10 هزار تومان با تلهکابین از شهران به کلارآباد بروند.
تهرانچی در پاسخ به سوالی درمورد اینکه چرا بعد از گذشت بیش از 40 سال از زمان طراحی اولیه هنوز این پروژه عملیاتی نشده، گفت: برای اجرای هر پروژهای دیدگاه مسئولین باید با مجری پروژه هماهنگ باشد. برای مثال من یک قطعه زمین به مساحت 800 هزار متر در شهران و یک قطعه 220 هزار متری نیز در تنکابن خریداری کردم ولی به بنبست خوردم؛ زیرا در سال 1378 نامزد انتخابات مجلس ششم در نطق انتخاباتی خود در مسجد کلارآباد خطاب به مردم شهر میگفت که اگر رأی بیاورم به شما زمین خواهم داد.
وی ادامه داد: بعد از انتخابات زمینی را که من در سال 1374 از منابع طبیعی شهر نوشهر برای احداث ایستگاه پایانی تله کابین گرفته بودم، بین مردم منطقه تقسیم کردند و طرح من متوقف شد. افسوس که من 5 سال دوندگی کردم تا این زمین را از مالکش گرفتم و در اختیار منابع طبیعی قرار دادم ولی در نهایت این زمین صرف کار دیگری شد. جالب است که در همان زمینهایی که قرار بود بین کشاورزان و دامداران بومی تقسیم شود؛ یک سرمایهگذار 7 ویلا ساخته است!
تهرانچی تصریح کرد: در زمان دولتهای نهم و دهم نیز رئیس جمهور وقت مصمم بود که این پروژه اجرایی شود ولی به دلیل کارشکنیهای فردی که از نزدیکان رئیس دفتر رئیس جمهور سابق و معاون اول دولت فعلی است، این پروژه اجرایی نشد.
وی در ارتباط با وضعیت فعلی پروژه توضیح داد: اخیرا آقای فلاح جلودار استاندار فعلی مازندران از ما دعوت کرد و گفت که از اجرای این پروژه استقبال میکند. اما الآن اجرای این پروژه به 600 میلیون دلار بودجه نیاز دارد درحالی که در گذشته 70 میلیون دلار هزینه داشت. این پروژه هرچه زودتر باید عملیاتی شود وگرنه در آینده شاید تا چند میلیارد دلار بودجه نیاز داشته باشد.
تهرانچی افزود: زمینهای مورد نیاز ما در تهران آماده است و آقای تقویفر ریاست دادگستری استان مازندران نیز به ما قول داده است که چون این پروژه یک پروژه ملی است؛ هرچه زودتر زمینهای تصرف شده را به ما برگرداند. همچنین از استاندار تهران نیز یک وقت ملاقات گرفتهام و تقاضا کردم که استانداری تهران و مازندران برای اجرای این پروژه ملی با یکدیگر هماهنگ شوند.
باید دید آیا این پروژه ملی اجرایی میشود یا همچون گذشته در حد یک طرح باقی خواهد ماند و بازهم شاهد حجم بالایی از ترافیک و تصادف در جادههای شمالی کشور خواهیم بود.
اما ترافیک و تصادفات رانندگی جزء جدایی ناپذیر جادههای شمال کشور است و هر ساله چندین نفر جان خود را در این جادهها از دست میدهند. مسعود تهرانچی رئیس نخستین گروه امداد و نجات کشور و عضو فعلی اتاق بازرگانی ایران از طرح احداث تلهکابین تهران شمال سخن گفته که درصورت اجرایی شدن علاوهبر اینکه از حجم ترافیک و تصادفات رانندگی در جادههای شمال میکاهد، اثرات مثبتی نیز بر گردشگری منطقه خواهد گذاشت.
این سرمایهگذار دلیل اینکه چنین ایدهای را در ذهنش پرورش داده پیچ و خمهای جاده چالوس و حجم بالای تصادفات آن بیان کرد و گفت: در سال 1354 زمین خریدم و مجوزهای لازم را اخذ کردم تا کار را شروع کنم ولی با وقوع انقلاب و جنگ، پیگیریهایم متوقف شد و در عمل طرح خوابید.
وی ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی دوباره طرح را پیگیری کردم و سال 1368 اجرای آن را به عیسی کلانتری پیشنهاد دادم. او به من گفت که اگر بتوانید چنین طرحی را عملیاتی کنید گویی یک معجزه رخ داده؛ زیرا این پروژه بسیار وسیع است طوری که ایستگاههای تله کابین از شهران شروع میشود و به امامزاده داوود و شهرستانک میرسد، سپس به کندوان میآید و در کلارآباد به نقطه پایانی میرسد.
گفتنی است که طول این تله کابین 100 کیلومتر است و با سرعت حدود 30 کیلومتر در ساعت حرکت میکند. کابینهای مسافربری آن 30 نفره است و کابینهای باربری نیز از 5 تا 7 تن بار را حمل میکنند. حتی در کابینهای مسافربری امکان جابهجایی اتومبیل شخصی نیز وجود دارد.
از دیگر نکات جالب این پروژه ملی طراحی ایستگاههایی است که با ساخت ماکت آثار باستانی هر شهر به نام همان شهر نامگذاری میشود. مسافران میتوانند در طول مسیر با توقف در این ایستگاهها از آثار باستانی شهرهایی چون اصفهان، شیراز و ... نیز دیدن کنند.
براساس پیشبینیهای طراح این پروژه در روز تا 20هزار نفر میتوانند با هزینهای معادل 10 هزار تومان با تلهکابین از شهران به کلارآباد بروند.
تهرانچی در پاسخ به سوالی درمورد اینکه چرا بعد از گذشت بیش از 40 سال از زمان طراحی اولیه هنوز این پروژه عملیاتی نشده، گفت: برای اجرای هر پروژهای دیدگاه مسئولین باید با مجری پروژه هماهنگ باشد. برای مثال من یک قطعه زمین به مساحت 800 هزار متر در شهران و یک قطعه 220 هزار متری نیز در تنکابن خریداری کردم ولی به بنبست خوردم؛ زیرا در سال 1378 نامزد انتخابات مجلس ششم در نطق انتخاباتی خود در مسجد کلارآباد خطاب به مردم شهر میگفت که اگر رأی بیاورم به شما زمین خواهم داد.
وی ادامه داد: بعد از انتخابات زمینی را که من در سال 1374 از منابع طبیعی شهر نوشهر برای احداث ایستگاه پایانی تله کابین گرفته بودم، بین مردم منطقه تقسیم کردند و طرح من متوقف شد. افسوس که من 5 سال دوندگی کردم تا این زمین را از مالکش گرفتم و در اختیار منابع طبیعی قرار دادم ولی در نهایت این زمین صرف کار دیگری شد. جالب است که در همان زمینهایی که قرار بود بین کشاورزان و دامداران بومی تقسیم شود؛ یک سرمایهگذار 7 ویلا ساخته است!
تهرانچی تصریح کرد: در زمان دولتهای نهم و دهم نیز رئیس جمهور وقت مصمم بود که این پروژه اجرایی شود ولی به دلیل کارشکنیهای فردی که از نزدیکان رئیس دفتر رئیس جمهور سابق و معاون اول دولت فعلی است، این پروژه اجرایی نشد.
وی در ارتباط با وضعیت فعلی پروژه توضیح داد: اخیرا آقای فلاح جلودار استاندار فعلی مازندران از ما دعوت کرد و گفت که از اجرای این پروژه استقبال میکند. اما الآن اجرای این پروژه به 600 میلیون دلار بودجه نیاز دارد درحالی که در گذشته 70 میلیون دلار هزینه داشت. این پروژه هرچه زودتر باید عملیاتی شود وگرنه در آینده شاید تا چند میلیارد دلار بودجه نیاز داشته باشد.
تهرانچی افزود: زمینهای مورد نیاز ما در تهران آماده است و آقای تقویفر ریاست دادگستری استان مازندران نیز به ما قول داده است که چون این پروژه یک پروژه ملی است؛ هرچه زودتر زمینهای تصرف شده را به ما برگرداند. همچنین از استاندار تهران نیز یک وقت ملاقات گرفتهام و تقاضا کردم که استانداری تهران و مازندران برای اجرای این پروژه ملی با یکدیگر هماهنگ شوند.
باید دید آیا این پروژه ملی اجرایی میشود یا همچون گذشته در حد یک طرح باقی خواهد ماند و بازهم شاهد حجم بالایی از ترافیک و تصادف در جادههای شمالی کشور خواهیم بود.