براساس نظر مفسران قرآن و راویان احادیث منظور از این نفاق خاص، فتنه علیه ولایت امیرالمومنین و آل علی(ع) تحت پوشش و ظاهر اسلام و منظور از این خاندانِ منافق و فتنه گرِ خاص همانا آل بنی امیه میباشد. ثالثاً آنچه که از متن قرآن کریم و احادیث و روایات برداشت میشود این است که برخی از کسانی که از «شجره خبیثه» باشند، ممکن است یا به راه خبانث و نفاق نروند و یا موفق شوند دست از خباثت و ظلم و نفاق بردارند و بتوانند مشمول رحمت خداوند واقع شوند، یعنی باب بازگشت برای آنها باز است. اما کسانی که متعلق به «شجره ملعونه» باشند از ازل در راه خباثت و خیانت به خلق خدا گام بر میدارند و به خاطر ذات و طینت شان تا ابد هیچگاه موفق به برگشت به راه سعادت نمیشوند و به همین دلیل مورد لعن ابدی خداوند واقع شدهاند، همچون آل ابی سفیان از جمله معاویه بن ابی سفیان و یزید بن معاویه و ... که صحیفه و پیمان ملعونه را نوشتند و در کعبه پنهان نمودند.
رابعاً فخر رازى در تفسیرخود از «ابن عباس» مفسّر معروف اسلامى روایت مى
کند که عایشه به مروان گفت: «لَعَنَ اللّهُ اَباکَ وَ اَنْتَ فِى صُلْبِهِ
فَاَنْتَ بَعْض مَنْ لَعَنَهُ اللّهُ - خدا پدر تو را لعنت کرد، در حالى که
تو در صلب او بودى، بنابراین تو بخشى از کسى هستى که خدا لعنتش کرده است».
مرحوم طبرسی هم در احتجاج روایت میکند در مجلس معاویه، امام حسن(ع) در
جواب بیادبی مروان بن حکم فرمود:«خداوند تو و پدر و خاندان و فرزندان و هر
کسی را که از صلب پدرت تا روز قیامت خارج شود، مورد لعن قرار داد.... و تو
و فرزندانتای مروان! همان شجره ملعونه در قرآن هستید». از رحمن بن عوف
نیز نقل شده وقتی مروان بن حکم به دنیا آمد، پیامبر فرمود: «هو الوزغ ابن
الوزغ الملعون ابن الملعون- او وزغ و وزغ زاده، و ملعون و ملعون زاده
است.»علاوه بر این «شجره خبیثه» نیز طبیعتاً بنی امیه را نیز در برمیگیرد،
اما به دلیل شمولیت « شجره ملعونه» بر آنها، دیگر درِ رحمت الهی بر رویشان
بسته است. خامساً در ابتدای آیه 60 سوره اسرا که به رویای پیامبر(ص)
اشاره شده، حضرت رسول در آن خواب دیدند میمونهایی از منبر ایشان بالا و
پایین میروند. مفسران شیعه و بسیاری از مفسران سنی مانند قرطبی در تفسیر
الجامع و فخر رازی در تفسیر کبیر این خواب را دلالت بر روی کار آمدن خاندان
بنیامیه، بعد از رحلت پیامبر(ص) دانستند. خاندانی که با اعمال خود موجب
فتنه در جهان اسلام شدند و تاریخ اسلام را از مسیر اصلی خود منحرف کردند.
سادساً در آخر این آیه خداوند هشدار میدهد که نتیجه نفاق این شجره ملعونه
طغیان بزرگ است و «طغیان کبیر» هم تنها یکبار و در همین آیه به کار رفته
است. سابعاً در قرآن، امور متعدّدى لعنت شده است، مثل ابلیس، یهود، مشرکان،
علمایى که حقّ را کتمان کردند، امّا تنها منافقانند که همراه مسلمانان در
ظاهر اسلام، پیوسته عامل فتنهاند. ثامناً در آیات 205 تا 207 شعراء،
درباره آینده «شجره ملعونه» بشارت داده شده: «ثمّ جائهم ما کانوا یوعدون -
سپس عذابى که به آنان وعده داده شده، سراغشان میآید ». حال: