نزدیک به یک سال پیش صندوق بین‌المللی پول هشدار داد با توجه به افزایش کسری بودجه در عربستان، ممکن است این دولت تا سال 2020 میلادی ورشکست شود.

سرویس جهان مشرق- در اقدامی تاریخی، 20% از حقوق وزرای عربستان سعودی کاهش یافت. این را شبکه دولتی «اخباریه» اعلام کرد.

دولت عربستان دلیل این اقدام را کاهش بودجه عنوان کرده است. سعودی در دو سال اخیر بر اثر سقوط قیمت نفت و مداخله نظامی در کشورهای دیگر به ویژه یمن، بودجه هنگفتی را از دست داده و برای امور داخلی خود دچار مشکل شده است.

به گزارش راشاتودی[1] در مصوبه جدید آمده مجوزهای خودرو و مسکن تا 15% کاهش یافته و سفرهای خارجی نیز نباید بیش از 30 روز باشد.

کسری بودجه البته فعلاً فقط 20% از حقوق نجومی شاهزاده‌ها را کاهش خواهد داد، اما دو ماه است گریبان کارگران مهاجر را گرفته است.

چندی پیش گزارش واشنگتن پست خبر از وضعیت ناگوار کارگران هندی شرکت‌های سعودی داد که به دلیل توقف پروژه‌های عمرانی حتی به نان شب هم محتاج شده‌اند. کار به جایی رسید که سفارت هند در ریاض، منتظر وزرای سعودی نماند و به پخش اقلام مورد نیاز در میان اتباع خود اقدام کرد. [2]

شاید مهمترین صنعتی که در این مدت بر حجم سرمایه‌گذاری در آن افزوده شده، صنعت نفت باشد. سعودی با وجود کاهش قیمت نفت به افزایش استخراج منابع نفتی خود ادامه می‌دهد. ژوئن گذشته به طور میانگین حدود 10.6 میلیون بشکه در روز، میزان استخراج نفت در خاک سعودی بوده که بعد از رکورد شوروی سابق (11 میلیون بشکه در روز) بیسابقه است.

 

این فرد برنامه‌های زیادی برای کشورش دارد و فعلاً بزرگترین امید دول غربی برای نجات عربستان از فروپاشی اقتصادی و سیاسی است

نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که دولت همچنین تصمیم گرفته برخی مزایای شغلی را برای همه کارمندان و کارگران دولت لغو کند. حدود دو سوم از افراد شاغل در عربستان در ادارات و شرکت‌های دولتی کار می‌کنند. در واقع کاهش 20 درصدی حقوق شاهزادگان گامی کوچک در جهت پیش‌گیری از افزایش نارضایتی شهروندان سعودی ناشی از کاهش هزینه‌های دولت است.

برخی مدعی‌اند اقدام اخیر کابینه را باید یک پازل از حرکت به سمت چشم‌انداز 2030 دانست که قرار است اقتصاد عربستان را از وابستگی به نفت خارج کند. اینکه تحلیل یادشده تا چه حد بازتاب‌دهنده واقعیت باشد، به این بستگی دارد که مراحل بعدی از اصلاحات داخلی در عربستان سعودی به چه سمتی حرکت کند.

نزدیک به یک سال پیش، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد با توجه به افزایش کسری بودجه دولت عربستان، ممکن است این دولت تا سال 2020 میلادی ورشکست شود .[3]از آن پس چگونگی تغییر سیاست‌های اقتصادی دغدغه رهبران سعودی شده است.



[1] https://www.rt.com/business/360776-saudi-arabia-salary-cuts/

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/611875/

[3] http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-arabia-could-be-bankrupt-within-five-years-imf-predicts-a6706821.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 0
    حتما جنایاتشون بدون پاسخ نمی مونه در درگاه الهی
  • محسن ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    "کاهش حقوق‌های نجومی وزرای سعودی به دلیل خطر ورشکستگی" ما در زمینه حقوق های نجومی چه اقدامی انجام داده ایم اونم در این شرایط سخت و حساس کشور!؟اونارو ذخیره نظام اعلام کردیم!!! فریدون متشکریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس