اگرچه دهه محرم برای ایرانیان؛ دهه عزاداری برای سالار شهیدان است اما هستند خانواده‌هایی که در این ایام، به مسافرت‌های تفریحی، شنا، جت اسکی و ... می‌روند.

سرویس سیاست مشرق - درحالی‌که دهه محرم ایام عزاداری اهل‌بیت عصمت و طهارت است و ایران اسلامی یکپارچه عزاداری است هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش در این دهه و حتی روزهای تاسوعا و عاشورا و یازدهم محرم به سفرهای تفریحی شمال و سد لتیان می‌رفته‌اند.

یک‌شنبه 30 تیر 1370 (تاسوعای حسینی):

«با هلی‌کوپتر به سد لتیان آمدیم. بچه‌ها هم تا ظهر کم‌کم رسیدند. مهدی و فاطی نیامدند. هوای خوبی دارد. عصر همراه بچه‌ها، خواستم اسکی روی آب یاد بگیرم. کمی دنبال قایق کشیده شدم. بدنم آمادگی برای چنین ورزشی ندارد. گرچه آسان است.

آب لتیان پایین‌تر از سطح آن در سال گذشته است. یک نفر چینی پیش‌بینی کرده است که ساعت 8 امروز زلزله‌ای به قدرت 8/6 ریشتر در تهران روی خواهد داد. به همین خاطر بسیاری از مردم از تهران سفر کرده یا از خانه بیرون رفته‌اند... آمدن ما به لتیان هم بی‌ارتباط با این نیست. گرچه خودم اصلاً قبول ندارم فقط به خاطر بچه‌ها آمدم.»[1]

دوشنبه 31 تیر 1370 (عاشورای حسینی)

امروز عاشورا است. تا ساعت هشت و نیم صبح خوابیدم. روز را به «استراحت» و انجام کارهایی که با خودم به «لتیان» برده بودم، گذراندم. نزدیک غروب به خانه برگشتم.[2]

مطابق خاطرات سال 1372 هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش سفر تفریحی خانوادگی را با جمعی از بستگان از سوم محرم (برابر با سوم تیر 1372 آغاز می‌کنند و تا ششم محرم که به تهران برمی‌گردند در سواحل خزر به تفریح می‌پردازند؛ و دوباره روز یازدهم محرم (برابر با 11 تیر) برای تفریح به دریاچه سد لتیان می‌روند. او دراین‌باره می‌نویسد:

سوم تیر 1372: (سوم محرم)

«...زیر نور مهتاب مقداری شنا کردم، با حال و آرامش‌بخش بود؛ شام را دیر وقت خوردیم و کمی پیاده‌روی و خواب...»[3]

پنجم تیر 1372: (پنجم محرم)

«بعد از نماز در ساحل دریا قدم زدم و منظره جالب بالا آمدن خورشید را تماشا کردم...با اتوبوس به‌سوی فرودگاه رشت حرکت کردیم. در خیابان‌های شهر دسته‌های عزاداری محرم مشغول عزاداری بودند.»[4]

یازدهم تیر 1372: (یازدهم محرم، فردای عاشورا)

«امروز به سد لتیان رفتیم. بچه‌ها و بستگان هم آمدند. عفت و یاسر نبودند. پیش از ظهر همراه عماد و علیرضا و جلال مدتی قایق پدالی در دریاچه سد راندیم. بعدازظهر نیم ساعتی شنا کردم و بقیه روز را استراحت و قدم زدن و مقداری مطالعه و استماع گزارش‌ها داشتم...»[5]



[1] - خاطرات هاشمی رفسنجانی، سال 1370، سازندگی و شکوفایی، صفحه 236

[2] - خاطرات هاشمی رفسنجانی، سال 1370، سازندگی و شکوفایی، صفحه 236 و 237

[3] - کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی، صلابت سازندگی، خاطرات سال 1372، صفحه 185

[4] - همان، صفحه 186

[5] - همان، صفحه 193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 127
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 179
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    16 2
    بهههههههله متاسفانه. دغدغه ی عزای سیدالشهداء رو اگر داشتن لااقل یک بیانیه در محکومیت هتاکان عاشورای سال 88 صادر میکردند
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    12 2
    گمان می کنید هاشمی نمی داند انتشار این خاطرات به ضرر خودش است؟ نه. او خوب می داند که این کارها او را در اذهان مردمی که شیفته شهید عاشورا هستند کوچک می کند. اما می داند که اینکارها باید گفته شود تا این حرمت شکسته شود و دیگران هم فکر کنند وقتی یک آخوند با سوابق انقلابی می تواند حتی در تاسوعا و عاشورا تفرح و تفرج کند چرا سایر مردم باید محروم باشند و آهنگها و برنامه های غم انگیز صدا و سیما را تحمل کنند؟ پس به هیچ وجه انتشار این خاطرات اشتباه هاشمی نیست بلکه عملی کاملا برنامه ریزی شده است. عملکی با مذاکره خواندن عاشورا یا خلع سلاح نیروهای نظامی کاملا هماهنگ است.
  • ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    16 2
    جای تعحب نداره. عزاداری سیدالشهدا توفیق بزرگیه که نصیب هر کی نمیشه.
  • مجید ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    8 0
    باسلام اینکه یک روحانی اونهم در مسند ریاست جمهوری اونهم توی مملکت اسلامی اونهم پرچم دار شیعه و منادی راه شهدای کربلا ، توی دهه ی محرم میره تفریح واسه همه ی مردم مومن جای تعجب و تاسف هست ولی جای یک سوال باقی می مونه و اون هم اینکه سال ۷۲ اونهمه نیروی انقلابی و تازه از جبهه برگشته مگه خواب بودن یا چشماشون رو بسته بودن یا .... که ندای هل من ناصر کسی بلند نمیشد ... یعنی این اتفاقات سری بود ؟ تحصیل فرزندان ایشون در اوج دوران جنگ در خارج از مملکت هم سری بود ؟ !!! درکل بنظرم میاد نسل امروز حق داره بدونه چرا همون موقعه صدایی از هیچکس در مقابل اینهمه اشرافی گری بلند نمیشد تا انروز وضعیتمون این نباشه ؟
  • راد ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    3 0
    این اگه مرجع تقلید باشد وای به حال ماها که از اینها تقلید می کنیم
  • مریم ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    8 0
    الله اکبر روز گریه و اندوه اهل بیت علیهم السلام این مشغول شنا بوده ....
  • ناشناس ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    2 17
    مگه شما فضولید ؛مردم هر کاری دوست داشته باشند میکنند
  • ناشناس ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 6
    هر محرمی که میاد بهتر مردم خودشان را عذاب بدن یاسرشان بدنشان را زخمی کنن خوب بنده خدا محرم مثل روزها دیگرخدا . انشاالله امسال هم میره سفرخارجه
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    2 0
    خدا قبول کنه!!
  • حمید ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    2 11
    خب حالا که چی ؟ دلش خواسته رفته، به شما چه.
  • شما ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 5
    در کجا گفته شده که در محرم سفر حرامه که شما این تیتر زدید.لطفا بگید تا همه بدونند.
  • ali ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    6 1
    خسته نباشی سردار سازندگی با این همه عزاداریت که کردی!
  • مهدی ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 13
    درود بر آیت الله هاشمی رفسنجانی.
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 4
    خجالت بکشید
  • حسین ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 14
    از طرح این موضوع در خصوص تجسس در خانه هاشمی چه نتیجه ای می خواهی بگیری ؟ ایجاد تفرقه . فرق شما با شیعه انگلیسی چیست؟ من برای سایت مشرق احترام قائلم ولی اصلا از این روش شما خوشم نیامد . حرمت مسلمان به گفته امام صادق از کعبه بالاتر است. آیا آقای هاشمی مسلمان نیست؟
    • یوسف IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      1 0
      خیر مسلمان نیست.
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    4 0
    واقعا این آقای آیت الله! با خودش چی فکر میکرده و اینارو مینوشته؟! چقدر ما ملت ساده بودیم
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    2 1
    ایشون هرکاری بکنن مستقیم به مردم مرتبط میشه جناب.تصمیماتشون فقط تو خانواده خودشون که نمیمونه که کل جامعه اثر میذاره
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 6
    نامردی محض وبی شرم هستید.کمی از خدا بترسید.تخریب جز اختلاف چه چیزی عاید شما می شود
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    2 1
    خاطرات منتشر شده و تهمت تجسس در زندگی خصوصی. عجب!!!
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    7 0
    كارهاي كسي مثل اقاي هاشمي ميتونه توي فرهنگ يك مملكت تاثير داشته باشه. بايد به اقاي هاشمي گفت اگر روز عاشورا با خانواده ميرويد تفريح نوش جان خودتون، لزومي نداره از اين موضوع كسي باخبر بشه. بالاخره مردم مسلمان از يك روحاني الگو ميگيرند.
  • مهدی ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    چرا کسی به فکر برگزاری مسابقه فوتبال در روز تاسوعا نیست!؟با اینکه مشخصا هنگام مسابقه قطعا حرمت این روز شکسته خواهد شد
  • ایرانی ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    8 0
    ماهیت افراد در مرور زمان آشکار میشود
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    2 4
    از شما بیعشور تر وجود ندارد مشرق ..ایشان شهامت داشته که این مطلب گفته ..شماها چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    درسته زندگی هرکس به خودش ربط داره ولی هاشمی و امثالهم رفتارشان در هر مقطع زمانی باید الگوی دیگران باشه اونم وقتی با هلیکوپتر به سفر میره تا یه وقت خاک زلزله احتمالی کثیفش نکنه
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    2 0
    قال الصادق عليه السّلام: رحم اللَّه شيعتنا خلقوا من فاضل طينتنا و عجنوا بماء ولايتنا يحزنون لحزننا و يفرحون لفرحنا.امام صادق عليه السلام فرمود: خدا رحمت كند شيعيان ما را كه از زيادى گل ما بوجود آمده و با آب ولايت (و محبّت) ما خمير شده‏اند، در غم ما غمگين و در شادى ما شادمانند. (خودتون قضاوت کنید)
  • ناشناس ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    برو بگو به آقای هاشمی چرا این خاطرات را چاپ کرده ،تا آدمهای کج فهم یا مطلب نخونده به دیگران تهمت تجسس بزنند
  • ایزا ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    از این آقا تقلید نکن. خیلی از مراجع تقلید گِل میگیرن سرشون رو تو عزای آقامون حسین(ع)
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 1
    خوب کردی اقای هاشمی مردم این دور زمونه بجای خداوند قضاوت میکنند .
  • گمنام ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 1
    مردم هرکاری دلشان میخواهند میکنند .به قول معروف به زور کسی رانمیتوان به بهشت برد .ضمنا"عزاداری اجباری نیست یکی برای پدرخودش هم گریه نمیکنه .یکی هم ازفرط گریه تاب نمیاره
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    به قول مرحوم آیت الله خزعلی: و ما ادراک ما هاشمی ایشون فرمودند که کاش من زنده نباشم اون روزی رو ببینم که هاشمی بر مسند قدرت نشسته
  • سهراب ب ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    2 0
    آيا شنا خلاف شرع است يا آقاي رفسنجاني اگه قمه ميزد خوب بود آبرو هيچكس نبريم كه اين آبروي خودمان است
  • مادريد ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    اين آقا فقط يه نمونه از هزاران مسول خوشگذارانه اين همه پول مردم بايد يه جا خرج بشه ديگه چه بهتر كه روز عاشورا باشه شمالم خلوته..بعد اينا كه ادعا دارن وارث لباس پيغمبرن ميرن شمال عشق و صفا....
  • ايراني ام ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    مشرق به اسم دلسوزي برا مملكت و نظام با اين حرفها چرا داري اختلاف ميندازي ؟؟ هدفتون چيه ؟؟ الان كه اين آقا ديگه شخصا" تصميمات مهم رو نميتونه بگيره .. پس چرا داريد ملت رو بي اعتماد ميكنيد به راهي كه تا حالا اومديم و خدارو شكر موفق هم بوديم .. تو اين زمان مهم نبايد تفرقه انداخت نكنيد اينكارا رو
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    من با کلیت نظر شما موافقم ولی فکر میکنم این یک مسئله حاشیه ای است که نباید به پرداخته شود .
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    دمت گرم مشرق...وظیفه رسانه همینه.. برانداختن پرده ها از چهره ها و کامل کردن پازل شناختشون برای مردم!...اکثرا نمی دونن هاشمی_که باید به عنوان یه سیاستمدار شیعه زندگی زاهدانه ای رو مثل مقام معظم رهبری داشته باشه_همچین تفریحاتی داشته که برای قشر مستضعف همین الانشم آرزو هست ( سال 72 که جای خود) اونم با دهنکجی و بی احترامی خودش و خانواد هاش در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان آقا امام حسین...وااسفا..اینا الگوی حکومت داریشون الگوی مولا علی بوده؟
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    به آقای هاشمی رفسنجانی تذکر بدید که شما لباس مقدس روحانیت که لباس پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) هست رو بر تن کردید حق نداشتید و ندارید که هر کاری دلتون میخواد بکنید و هر طوری دلتون هوس میکنه زندگی کنید. به آقای هاشمی رفسنجانی تذکر بدید که یادتان باشد شما و هر فردی که مثل شما لباس مقدس روحانیت بر تن کرد و یا هر فردی که مثل شما مسئولیتی در حکومت اسلامی به عهده گرفت هرگز حق ندارید اشرافیگرانه زندگی کنید و دل فقرا و مستضعفین جامعه رو به درد بیارید. به آقای هاشمی رفسنجانی تذکر بدید یا اینکه لباس مقدس روحانیت رو دربیارید و کنار بگذارید و یا اینکه زندگی و رفتار خود و خانواده تان را طبق سیره و شرایط لباس مقدس روحانیت درست کنید.
  • شهرام ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    چرا ازتوصیه رهبری به احمدی نژاد بابت عدم کاندیداتوری چیزی ننوشتید؟وفقط گیر دادید به خاندان هاشمی؟میدانید افرادی مثل من با خوندن این نوع مقالات جهت دار در مورد یک گروه کوچکترین توجهی نمیکنیم.چون میدونیم جهت دار است.اگر از اینور میگید از اونور هم بگید
  • حرف حساب ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    حساب هر کس با خداست قانون منعش نکرده بود که نره
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    آفرین ....احسنت برتو...واقعا همینه...
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    شهامت نیست..اینا برنامه ریزی شده اس....مشرق هم شهامت داشته این برنامه ریزی رو رو کرده!! خداشاهده خندم می گیره..وقتی یه اشتباه از هاشمی رو می شه چار تا ساده لوح پیدا می شن و دفاعشون در 99 درصد موارد مشابه این جمله است: "ایشان شهامت داشته که این مطلب گفته" عجب منطقی هم پشتشه..مثلا یکی اگه دزدی کنه و بگه آی مردم من دزدم شجاع هست! دیگه دزدیش مهم نیستا! :))))
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    بله محرم هم مثل روزهای دیگه خداست ولی تو این روزها خاندان نبوت ورسالت وپیروانشان به خاطر قیام امام حسین واتفاقات عاشورا عذادارهستندودشمنان این خاندان شادومسرور.حالا ببینیم که با کدوم خاندان هستیم.اگه مسلمونیم وفهمیده باشیم با فرزند رسول خدا و امام بی شک ما وخاندانش در کربلا چه کردند باید تا ابد خون گریه کنیم.
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    درود بر شما..
  • تقدیم به ماله بدستان ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    کسی نگفته حرومه..ولی احترام رو باید حفظ کرد اونم توسط چه کسی؟ روحانی شیعه..اونم در چه سمتی؟ ریاست جمهوری.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    مطلب روشنگرانه ایی بود ممنون مشرق
  • تو ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    هیچ جای محرم سفر رفتن حرام نیست ولی کسی که ادعای لباس پیامبری داره باید مثل خاندان پیامبرزندگی کنه نه فقط لباسشو بپوشه.درثانی ایشون دراون زمان رئیس جمهور کشوری که ادعای اسلامی بودن داره وخودشون مرکز جهان اسلام می دونه بوده پس درشان رئیس همچین کشوری نبوده بره تفریح. اگه من و شما باشیم شاید اشکالی نداشته باشه ولی اگه هم تفریح نریم به حرمت امام حسین وخاندانش نمیریم. ارازل واوباش هم تو این ده روز خلاف نمی کنندمسافرت نمی رن میگن به حرمت امام حسین همه کارهامون گذاشتیم کنارتابعدعاشورا یعنی اینها ازارازل واوباش هم کمترند؟
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    هاشمی هم عمدا این خاطرات را نوشته که شما نتیحه بگیرید نیازی به فضای عزا و عاشورایی در این ایام نیست!
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    ما از کی خجالت بکشیم؟ولی شما ازامام حسین خجالت بکشید
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    بی شرم کسیه که روز تاسوعا و عاشورای حسینی میره تفریح بعدمیاد خاطره اون روز مینویسه و چاپ میکنه تا به مردم بگه ما روز تاسوعا و عاشورامون اینجوریه شما هم برید خوش بگذرونید.الکی نیست که میگن اخرالزمان دین رسول خدافراموش میشه ومردم به دین دیگه ای هستندتامنجی ظهورکنه و همه دعوت به دین رسول الله میکنه.
  • دلواپس ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    نوش جانشون بزار برن خوش باشن دارندگی و برازندگی ...تا کور شود هر آنکه نتواند بیند
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    مشکل از گیرنده است
  • حسین ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    جناب راد ایشون مرجع نیس ک بخوای ازش تقلید کنی. مراجع ما تو محرم از شدت حزن منقلب میشن
  • شناس ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    شما اگه عزیزت از دنیا بره میری تفریح یا مراسم عزا؟ کدوم عزیز بالاتر از عزیز زهراست
  • محمد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    شاه براي تظاهر تو مراسم تاسوعا و عاشورا شركت ميكرد به نئر مياد به اين مساةل اعتقادي ندارد
  • اردوغان ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    يعني آقاي هاشمي انقدر ادم ساده لوحي هستن كه بيان بگم روز تاسوعا مثلا در حال شنا بودن؟؟؟؟ مگه داريم مگه ميشه
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    هامشی هامشی حومایتت میکنیم
  • مجید ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    اقا شهرام این چندروز کجا بودی؟ظاهرا به روزنامه ها و اینترنت دسترسی نداشتی؟روزنامه یا سایتی نبودکه رو این موضوع کارنکرده بود.خودمشرق هم که دراین زمینه کارکرده بود حتی مصاحبه هم زده بود.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    هنوز سیاست های آقای هاشمی رو نشناختید! هیچ کاریش بی حساب و کتاب نیست! ان شاء الله آقا امام حسین خودش جواب این جسارتا رو می ده.
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    خدا از سر تقصیر تون نگذرد که به مسلمان تهتمت میزنید واسه مقاصد کثیف سیاسی لعنت خدا بر کاسه لیسان ننگ بر مشرق که راه محمود ادامه میدهد
  • حسین خرمی نیا ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    اینکه مال امسال نیست که چی منتشر میکنی .برو بفکر مشکلات مردم باش و بگوش مسئلین برسان
  • علی ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    جناب ناشناس ریس جمهور یک کشور در وهله اول بایستی آرامش داشته باشه چه بسا پدر یک خانواده 3 نفره هستی و موقع بروز مشکلات میخواهی فرار کنی ولی آقای هاشمی اینقدر به آیندگان ارزش قائل بوده که با وجود آگاهی از هجمه هایی که برایش پیش خواهد آمد چنین نوشته . ولی اگر یک مقدار واقع بین باشید میفهمید که این روزها آرام ترین روزهای ممکن در کنار دریاست به احتمال زیاد غیر از این چنین روزهایی هیچ رئیس جمهوری در ایران نتواند دریا را ببیند و صد البته که این روز ها توسط مشاوران امنیتی برنامه ریزی شده است . پس بهتره همه چیز را از بعد عوام نگاه نکنیم و انگ نامسلمانی و بی دینی به کسی نزنیم
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    توهم که جای خداوند نشستی داری قضاوت میکنی؟
  • غلی ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    الغیاذ بالله مگر امام حسین غلیه السلام شیعه نبود که هاشمی حرمت شکنی کرده و روزی که حتی ارامنه بعضا عزادارند بیخیال وبی غصه خوش می گذراند وحالش را می برد اینجا امام صادق علیه السلام نفرموده بودند امام زمان عج ان روز عزادار نبودند؟!!!!
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    هر حنجره ای لایق آوای تو نیست...
  • حمیدرضا ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    ملت اعصابتونو بهم نریزید روز حساب نزدیکه
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    مجید عزیز! اون زمان هم خیلیها فریاد زدند بالاتر از همه مقام معظم رهبری از همان سالها بحث اشرافیگری مسئولین را مطرح کردند ولی دریغ از گوش شنوا.
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    اگر جنابعالی تاریخ را مطالعه کنید میبینید که رهبری بارها در همان ایام تذکراتی راجع به خطر اشرافی گری ولیبرالیسم داده اند وهمین شخصیت کمترین توجهی نکرد و بلکه برعکس رفتار کرد
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    شما بفرمایید، مشرق نیوز این مسئولین عزیز ارا کجا پیدا کند؟ ساحل آنتالیا؟
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    2 0
    درود بر عزاداران حسینی نه دنیا زدگان
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    رهبری از اتش تفرقه پرهیز کرد و فقط تذکر داد و سنتهای صحیح را تبیین کرد که اگر قاطع عمل میکرد همان نامه سال 88 از طرف ان شخصیت نوشته میشد و...
  • علی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    هاشمی باید برای دفع شر حسادت از خودش هر روز صدقه بده که خناسان بد خوابی براش دیدند. سایت مشرق با این کارات هاشمی رو هر روز بیشتر از قبل محبوب میکنی.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    آقا مجيد گل و گلاب . در دوران رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني اگر به ايشان حضرت آيت اله هاشمي نمي گفتي و يا كمتر مي گفتي شديداً برخورد مي شد ، چه برسد به اين كه از ايشان بشود انتقاد كرد و از ايشان پرسيده شود كه چرا فرزندانش در خارج از كشور در حال تحصيل هستند و يا چرا در ايام محرم به تفريح مي روند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    علت تسلط غربیها به هر کشوری اول: سادگی بعضی ها و دوم: تفرقه انداختن به کمک همین ساده ها
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    لعنت بر سادگی و حماقت
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    مشرق دقت کرده و به ریشه پرداخته علت العلل و جوهرالمعضل
  • ناشناس ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    هیچی تو بخواب حمید جان !
  • تازه مسلمان نروژی ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    جزائک الله خیرا
  • ناشناس ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    شخص مسلمان شیعه مرتضی علی(ع) در روز تاسوعا و عاشورا مشغول عزاداری می شود نه تفریح و گردش !!
  • مسعود ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    هاشمی حجت الاسلام است برادر .
  • مهران ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    تفرقه افکنی کاری بود که طرفداران هاشمی در سال 88 صورت دادند.
  • مهدي ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    روز تشنگي ال الله را روز يادگيري اسکي روي اب انتخاب مي کند؟ حتي يک شيعه عادي نيز اگر اين کار را کرده باشد حداقل نمي نويسد نوشتن و چاپ ان در کتاب شايد قبحش به مراتب بيشتر است
  • ناشناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    8 سال آقای هاشمی و دار دسته اش دولت قبل را تخریب کردند شما کجا بودی ؟!!
  • هادی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    مسئول ممکلت اسلامی با مردم فرق میکند ضمن اینکه مردم هم حرمت نگه میدارند..
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    شما لایق همان چیزی هستید که به دست می آورید
  • کامران ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    اگر مسئولین نظام اسلامی برای سالار شهیدان امام حسین (ع) عزاداری نکنند جای بسی تعجب است !
  • ناشناس ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    حرمت عزای امام حسین (ع) باید حفظ شود و رئیس جمهور مملکت اسلامی باید همچون سایر مردم مشغول عزاداری شود .
  • ناشناس ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    خسارت محض برجام و قراردادهای جدید نفتی و افزایش مناطق آزاد و FATF , غیره حاصل مشورت با هاشمی است .
  • مسعود ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    درود بر دکتر احمدی نژاد که ولایت پذیری و ولایت مداری خود را ثابت کرد اینها که در فتنه 88 کشور را تا لبه پرتگاه بردند و عذرخواهی هم نکردند !
  • ناشناس ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید .
  • نسل اول انقلاب ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    تهمت کدام است مشرق خاطرات مستند خود حجت الاسلام هاشمی را منتشر کرده است .
  • ناشناس ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    مشکلات مردم هم زیر سر همین جریان اشرافی است .
  • ناشناس ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    عجب صبری خدا دارد .
  • کامران ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    هاشمی بعد از فتنه 88 تمام شد.
  • نسل اول انقلاب ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    هرچه بگندد نمکش می زنند / وای به روزی که بگندد نمک
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    همین اقا اون زمان اسوه ی قصورگرایی بود ولی چون هم حزبی شماها بود معصوم به حساب میومد و هیچ کسی حق نداشت ازش کوچکترین انتقادی کنه. الان هم نظرتون در مورد بقیه ی سران حزبیتون همینه. مگه غیر از اینه؟
  • من ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    من اين اردوغان رو ميشناسم.چرت پرت زياد ميگه
  • ناشناس ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    فتنه 88 فتنه اکبر بود.
  • محمد ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    شرمنده علی 12:19 نمیدونم منظورت از آرامش چیه. من آرامش رو تو نماز و گریه برای حسین (ع) پیدا کردم. دنیای من عزاداری برای امام حسینه. یعنی شیرین ترین لحظات زندگی من بود. پر از افتخار و عظمت. شوخی امام حسین (ع) نوه پیامبر(ص) با مرگ بهترین قسمت ماجراست که اشخاصی مثل ا ه توان درکش رو ندارند. لیاقت عزاداری اون امام رو رو ندارم یعنی اصلا ادعایی نیست ولی خب اونا لیاقت ترحم به من رو دارند. حالا شهادت من رو واسه منبع آرامش بیخیال شو. از محکمات قابل لمس برات میگم : "الا بذکرالله تطمئن القلوب" اطمینان و آرامش قلبی طبق شهادت قرآن عبادت خدا است نه لم دادن کنار دریا. کافی بود؟
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    اين انقلاب اسلامي به نام خدا و پيامبر و ائمه ع بپا شده است و الگوي انقلابيون آنها بوده اند و قتي در سيره ائمه ع مي نگريم حتي در همين مفاتيح الجنان نوشته است كه سيره امامان ما در محرم و بخصوص عاشورا اين بوده است كه شادي نمي كردند حتي نمي خنديدند و در مورد برخي از ائمه آمده است كه در اين روزها فقط گريه مي كرده اند. حال مسئولين اين حكومت بايد اعمال و رفتارشان از بقيه به امامان نزديك تر باشد تا الگوي بقيه باشند! با اين رفتارها به زير دستان و مردم الگو مي دهند! وقتي غير مسلمانان مثل هندوها و مسيحيان در اين روز عزاداري مي كنند از شيعيان و بخصوص از روحانيون بيش از اين انتظار است!
  • محمد ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    طرف خودش نوشته! یعنی اینقدر گیجی؟!
  • احمد زاده ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    به جاي اينكه مشكلات مردم را حل كنيد دنبال كارهاي بي ربط مي گرديد
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    مشکلات از همانجایی شروع شد که در خطبه نماز جمعه بجای توصیه به پرهیز از گناه و خدا ترسی، «مانور تجمل گرایی» موعظه شد. مشکلات از آنحایی شروع شد که انقلاب به انحصار شمران و فرنگ نشینان درامد. مشکلات از آنجایی شروع شد که بنجل اجنبی به مرغوب وطنی ارجحیت داده شد. مشکلات از آنجایی شروع شد که بر انحراف خواص از راه امام (ره) چشم پوشی شد. مشکلات از انجایی شروع شد که آقایان شمران نشین و آقازادگانشان فرنگ نشین شدند و همگی از شمول قانون مستثنا شدند. مشکلات از آنجایی شروع شد که مدیران و خواص دولت اسلامی، باید در ناز و نعمت نجومی بسر ببرند، والا نمی توانند برای رضای خدا به خلق خدا خدمتگزاری کنند. مشکلات از آنجایی شروع شد که خودی ها، بدتر از کشمیری و کلاهی به این انقلاب ضربه زدند، اما چون رفیق چندین و چند ساله این و آن شخصیت بودند، از میزی به میز دیگر منقل شدند. مشکلات از آنجایی شروع شد که مملکت ایران به محله ولنجک شمران خلاصه شد.
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    آسیابه نوبت
  • حسین ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    خودش منتشر کرده پس تجسسی در کار نیس که متهم کنی/
  • عادل ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    حرکت این آقا و خانواده یک نوع اشرافی گری است و لازم هم نیست روز تاسوعا بروند سد لتیان باید با مردم باشند
  • بنده خدا ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    پناه میبریم برخداچه کسانی ادعای نوکری اهل بیت ع رادارند.
  • یکم ناشناس ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    هموطن ناشناسی که دفاع کرد از هاشمی یه سوال چرا رهبری و مراجع تقلید ایام محرم به تفریح و جت اسکی نمیرن؟؟؟؟؟
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 1
    مشرق تعداد غیرقابل انتشار هات روز به روز داره بیشتر میشه این ره که می روی به ترکستان است
  • مسعود ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    به نام خداکار اقای هاشمی ایرادی ندارد.عشق به امام حسین پوشیدن لباس مشکی وپلو خوردن وبا تظاهر گریه کردن نیست باید مثل امام حسین قید مادیات را زد باید پرسید انهایی که مرتب ادعای هییت رفتن دارندایا حاضرند یک ساعت مثل امام باشند اگر مردم به امام اعتقاد داشتند حقوق های نجومی چیست این سینه زنی ها ظاهر سازی است امیدوارم خدا همه ما را به راه راست هدایت کند.
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 0
    مسلمان.....!!!؟یزیدهم مسلمان بود.شمر هم مسلمان بود.اصلا برو کتاب مقتل بخون 30هزارنفرهجوم بردن خیمهای امام حسین، امام حسین فریادزدند که من هنوز زنده هستم تامن زنده هستم به کسی اجازه نزدیک شدن به خیمه هارو نمیدم همه 30هزارنفربرگشتندسمت امام حسین با هرچی دستشون بود به امام میزدند تازه الله اکبرهم می گفتند یعنی فرزندرسول خدارو میکشیم قربتا الله.اینها هم مسلمون بودند.توجنگ صفین معاویه و عمروعاص هم مسلمون بودندکه با کتاب خدا ساده لوحانی مثل شما وابوموسی اشعری گول زدند امام مجبور کردندکه حکمیت قبول کنه.تمام تاریخ پر است از ساده لوحانی مثل شما.اگه امثال شماها نبودند تاریخ این همه فجایع به خودش نمی دید.
  • مجید به غیراز اون مجید اولی ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    اقامسعود اولا داری به همه تهمت میزنی اگه خودت اینجوری هستی فکرنکن دیگران هم مثل خودت هستند.دوما اگه برای امام حسین به عزاداری نمیری وفقط برای غذامیری هیئت باز بوی امام حسین بهت میخوره شاید از راه کج فاصله بگیری.ثانیا غذای عزای امام حسین شفا بخشه خیلیها از همین غذاها به برکت اسم اماحسین شفا گرفتنداگه نمی دونی بدون.چهارما همین اقای که ازش دفاع میکنی گفته رفتم تفریح کباب خورون استراحت.کسی که ادعای شیعه بودن میکنه هرچند دزد و لات و ارازل واوباش باشه این روز خلاف نمیکنه مگه نشنیدی این همه خلاف کارهایی که به برکت روضه امام حسین وحتی به واسطه غذای امام حسین نجات پیداکردند؟این اقا تفریحات عاشوراشو چاپ میکنه تا به ساده لوحانی مثل شما بگه ما این روزها اینجوری هستیم شما هم بیخیال بیایین مثل ما بشید.روز عاشورا فقط امویان ،کوفیان ومردم شام و دشمنان اهل بیت به شادی و تفریح میگذرونندوشیعیان اهل بیت ودوستان اهلبیت وحتی انسانهای ازاده که مسلمان هم نیستند به عزای امام حسین مشغولند.برای عزای امام حسین اگه نتونستی بری مراسمات عزاداری حداقل خونه بشین پیش خودت برای عزای امام حسین گریه کن شایدنجات پیداکردی نه اینکه بری تفریح کباب خورون بعدش بیای خاطرات اونروز چاپ کنی.عزای امام حسین علاوه برشورحسینی،شعور حسینی می خوادکه هرکسی لیاقتشو نداره.ان شاءالله خداهمه ما بخصوص ساده لوحان به راه راست هدایت کند.
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    در ماههای حرام ؛ جنگ ، قتل ، خونریزی ، دعوا ، بداخلاقی و کارهای ناشایست حرام است . يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فيهِ قُلْ قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ؛[۳] تو را از جنگ ‏كردن در ماه حرام مى ‏پرسند. بگو: جنگ‏ كردن در آن ماه گناهى بزرگ است.
  • محمد ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    ساکت باش ای منافق. مرگ بر شاه. شاه که احترامی برای این مراسم نداشت دهنت رو آب بکش خائن مرگ بر تو
  • محسن کاظمی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    آقا مسعود ! شما عزاداری ها را ظاهری می دانید مگر از قلوب مردم اطلاع دارید . حرارتی که در قلوب مومنین است تا قیامت سرد نمی شود .. در ضمن همین روضه ها فرهنگ حسینی را نسل به نسل منتقل می کند با رفتن به اسکی آب در روز تاسوعا و عاشورا یک مبلغ دینی به وظایف خود خیانت کرده ... پس سینه زنی را ظاهر سازی ننامید بلکه اعمال برخی از حضرات را که باید ناشر ارزشهای معنوی باشند و آن کار دیگر می کنند را سرزنش کنید ... آقا مسعود!
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    به نام همان خدا ترویج تجمل پرستی و راحت طلبی از ملبسان به لباس دین ایرادی ندارد؟؟!!!! پس دقیقا چه چیزی ایراد دارد وقتی بزرگترین ایراد، ایرادی ندارد اون سوالات هم برو از جناب هاشمی امروز بپرس وقتی فقط با گفتمان مشکلاتشان حل میشود
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 1
    مرگ بر بدخواهان حضرت آیت الله العظمی علی اکبر هاشمی رفسنجانی کبیر (مد ظله العالی)
  • احسان ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    از همان اول انقلاب طرز تفکر آقای هاشمی رفسنجانی بر خلاف تفکرات حضرت امام خمینی (ره) بوده است. آقای هاشمی تفکرات امام خمینی (ره) را قبول ندارند. طرز فکر خودش را دارد.
  • اعصاب ندار ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    "آیت الله العظمی" مشرق؛ میشه در مورد "عنوان" مدرک تحصیلی "آیت الله" ایشان کمی برای ما توضیح دهید. در سایت ایشان نوشته نشده چه اساتیدی آیت الله ی ایشان را تنفیذ نموده اند. تعلیفات ایشان نیز که اغلب "خاطرات" است. آیا جزء قانون یک مقطع بالاتر ریاست جمهوری هستند؟
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    هاشمی دنبال یک فضای خاصی هست. وقتی در جایی که همه دارند شنای پروانه میرن شنای قورباغه بری جلوه میکنه، جلب توجه می کنه.
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    1 0
    مشرق : درج خاطرات اکبراقا چه دردی از مردم دوا می کنه ؟؟ اراجیف این اقا و خوابهایی که عفت می بینه حال مردم رو به هم میزنه . حجت الاسلام هاشمی بجای نوشتن خاطرات ابکی و موهومش اگر وقت می گذاشت بچه هاشو درست تربیت می کرد به نفع خودش بود .
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 1
    رسما دارین به این بزرگوار توهین میکنید در حالیکه صحت و سقم این گزارش مشخص نیست و رسما دارین ایشان را بی دین و کمونیست جلوه میدهید در حالیکه تمام سران قوا و رهبر کشور و خبرگان و قم و غیره برایش ارزش قائل اند.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    1 0
    حتی ارامنه و مسیحیان هم در محرم و عاشورا به احترام امام حسین عزاداری می کنند . ان وقت اکبر اقا در محرم و عاشورا به تفریح وخوشگذرانی مشغول است !!!
  • معلم ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    هرچی که خودت را از غمها وغصه های اهل بیت دور نگه داری باز هم اخر ادمی به سوی مرگ است پس چه بهتر که در این مسیر به روش اهل بیت پیش بریم که حداقل شرمنده نباشیم
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    فتنه88 فتنه اکبر بود .
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    1 0
    یا اباعبدالله لقد عظمت الرزیه و چلت و عظمت المصببه بگ علینا و علی چمیع اهل الاسلام
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    خدا به حق خون شهدا اونهایی که از پست ومقام خودشون سوء استفاده کردند عذاب‌آور زیاد کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس