در پي افشاي مشاركت نظاميان آلماني در عمليات ناتو در ليبي، مطبوعات آلماني اقدام به ارائه تفسيرهاي متفاوت از اين موضوع كردند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، فارس به نقل از شبكه خبري "دويچه وله" نوشت: روزنامه‌هاي آلمان نظرگاه‌هاي گوناگون موافق و مخالفي نسبت به اقدام دولت آلمان در مشاركت بحث‌برانگيز نظاميان آلماني در جنگ ليبي ابراز داشته‌اند.

روزنامه آلماني "زود- وست پِرسه" در مخالفت با اين اقدام نوشته است که دولت‌ها در آلمان همواره شرکت در جنگ‌ها را در ابتدا به گونه‌اي فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه نشان مي‌دهند و اين امر در رفتار دولت آلمان در خصوص فعاليت سربازان اين کشور در افغانستان نيز به خوبي مشاهده مي‌شود.

مفسر روزنامه "زود - وست پرسه" در ادامه مي‌نويسد: «آلمان ابتدا به طور غيرمستقيم در جنگ ليبي شرکت و اعلام کرد که اين امر به هيچ وجه آن قدرها که مي‌گويند پراهميت نيست؛ اما آن گونه که "هانس کريستيان اشتروبله" نماينده حزب سبزهاي آلمان گفته، اين اقدام آلمان با قانون اساسي کشور مغايرت دارد، زيرا قانون مشخص کرده که اگر قرار باشد سربازان آلماني در منطقه‌اي که در آن برخورد مسلحانه وجود دارد وارد شوند، بايد مجلس اين کشور در اين باره تصميم گيري کند و نظر دهد.»

روزنامه آلماني "راينيشه پست" نيز که در شهر دوسلدورف آلمان منتشر مي‌شود، سخنان "توماس دميزير"، وزير دفاع آلمان را تأييد مي‌کند و بر هماهنگي اجرايي آلمان و ناتو تاکيد مي‌ورزد و شرکت چند سرباز را براي حمايت از عمليات ناتو در ليبي مغاير با قانون اساسي آلمان نمي‌داند.

مفسر اين روزنامه بر اين جمله وزير دفاع آلمان تاکيد مي‌ورزد که اگر چنين همکاري‌هايي ميان آلمان و ناتو انجام نشوند، آلمان بايد از پيمان ناتو خارج شود.
روزنامه "دِر نويه تاگ" نيز به نکته‌اي ديگر مي‌پردازد و آن اصرار اوليه "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان، "گيدو وستروله" وزير امور خارجه و "توماس دميزير" وزير دفاع اين کشور بر عدم مشاركت در مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ليبي است.

در تفسير اين روزنامه در اين مورد در ادامه آمده است: «اکنون همين افراد بايد اقدام به تصحيح ديدگاه‌هاي گذشته خود کنند. آنها به اين ترتيب بخت پيروزي در انتخابات آينده را از دست مي‌دهند و هم‌پيمانان ناتو را نيز مي‌آزارند.»

هفته‌نامه "اشپيگل" چندي نوشت که شواهدي در دست است که نشان مي‌دهد نيروهاي ارتش آلمان در برخي از حملات نيروهاي ناتو در ليبي عليه قذافي به صورت مستقيم مشارکت داشته‌اند.
 
"هانس کريستين شتروبله" از اعضاي حزب سبز در پارلمان آلمان نيز اعلام کرد که اطلاعاتي در دست دارد که نشان مي‌دهد 11 تن از نظاميان آلماني در چارچوب فعاليت‌هاي خود در ايتاليا، در تعيين هدف حملات هوايي توسط جت‌هاي جنگنده ناتو در ليبي همکاري داشته‌اند.

با اين حال هنوز شواهدي مبني بر اينکه نيروهاي آلماني در تصميم‌گيري و يا فرماندهي عمليات دخالت داشته‌اند، به دست نيامده است.

شتروبله ضمن اينکه چنين اقدامي را مشارکت در اقدام نظامي ناتو عليه ليبي دانست، آن را نوعي رسوايي براي دولت آلمان ارزيابي کرد.

اين در حالي است که آلمان بهار گذشته در مجامع جهاني اعلام کرد که  از همراهي ناتو در اقدام نظامي عليه دولت ليبي خودداري مي‌کند که انتقادهاي فراواني را به ويژه از جانب آمريکا و فرانسه به دنبال داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس