روزنامه‌نگار آمریکایی،‌ الکساندر کاکبورن، با اشاره به حمله آمریکا و غرب به لیبی، آن را حاوی پیامی هشداردهنده و تلویحی برای متحدان آمریکا دانست.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، آمريكا در اقدام نظامي عليه قذافي و سرنگوني دولت وي از بازيگران اصلي به شمار مي‌رود، و این ‌در حالي است كه سه سال قبل دو كشور روابط بسيار حسنه‌اي با يكديگر داشتند. الكساندر كاكبورن،‌ روزنامه‌نگار آمریکایی فعال در روزنامه کانتر پانچ و لس‌آنجلس تایمز، معتقد است اين رويداد در واقع به منزله پيامی هشداردهنده براي كشورهايي است كه واشنگتن را متحد خود مي‌پندارند.

كاكبورن به راشاتودی گفت: «فكر مي‌كنم اقدام اخير واشنگتن حامل اين پيام است كه شما هم مثل كره شمالي براي خود سلاح هسته‌اي توليد كنيد! در آن صورت به شما هرگز تجاوز نخواهند شد.»

كاكبورن بر اين باور است كه وضعيت كنوني در ليبي، جائيكه ناتو واقعا‌ً در تلاش است تا رژيم حاكم را سرنگون سازد، به «اقدامات امپرياليستي» بريتانياي كبير در قرن نوزدهم شباهت دارد.

وي همچنين افزود: «به عقيده من، كل ماجرا از آغاز تأسف‌آور بود. در واقع عمليات‌هاي ناتو هميشه این‌گونه است. آنها سياست‌هاي خود را با اين توجيه ادامه مي‌‌دهند كه در راستاي مداخلات بشردوستانه بايد چنين كرد، اما اقدام نظامي عليه قذافي خيلي زود به يك شوخي و لطيفه تبديل شد زيرا بر همگان آشكار گرديد كه ناتو فقط به دنبال آن بوده تا به هر وسيله ممكن از شر قذافي خلاص شود.»

در حال حاضر، میلیون‌ها دلار به جيب شورشيان سرازير مي‌شود زيرا غرب آنها را ضامن امنيت و رفاه ليبي آينده مي‌داند. اما كاكبورن معتقد است عليرغم اين سرمايه‌گذاري، آنچه واقعاً پیش روی ليبي قرار خواهد گرفت، بي‌ثباتي طولاني‌مدت و افزايش بي‌عدالتي در سطح جامعه است.

وي خاطرنشان كرد: «جناح‌هاي مختلفي وجود دارند، پس منافع بين‌المللي بسيار متفاوتي نيز وجود دارد و البته مهم‌تر از همه اينها مسئله نفت است.»

به عقیده كاكبورن بیشتر از همه حسادت يكي از دلايل دخالت آمريكا در عمليات نظامي عليه ليبي برشمرد. وي گفت: «پولي كه از محل فروش نفت به ليبي سرازير مي‌شد، كه البته مبلغ كلاني نيز است، تا حدودي بر اساس اصل انصاف و عدالت در جامعه توزيع مي‌گرديد. اين مسئله بايد مورد حسادت مردم آمريكا قرار گرفته باشد.»

الكساندر كاكبورن خاطرنشان ساخت كه ليبي در ماه گذشته تيتر اول هيچ‌يك از منابع اطلاعاتي نبوده است. او با طرح اين مسئله كه عمليات نظامي عليه ليبي بسيار اسفناك و نفرت‌انگيز بوده، تيري در تاريكي مطبوعات انداخته است.

وي چنين بيان داشت: «همانطور كه مي‌دانيد، توجيه مداخله بشردوستانه بر اساس فرضيه نسل‌كشي ملت ليبي به دست معمر قذافي استوار بود. سازمان‌های حقوق بشر، عفو بين‌الملل و ديده‌بان حقوق بشر، كاملاً و با قاطعيت اين اتهامات، اتهام تجاوز جنسي دسته جمعي و مواردي از اين قبيل را رد كرده‌اند. علت واقعي اين مداخله نظامي بر همگان روشن است البته نه آن علتي كه مطبوعات به خود زحمت داده‌اند تا آن را بزرگ جلوه دهند.»

کاکبورن در صحبت‌هایش حتی روسيه را نيز از انتقادات تند و صريح خود بي‌نصيب نگذاشت: «اين عمليات در كل معامله كثيفي بوده است. و من شخصاً از موضعي كه روسيه در اولين جلسه رأی‌گیری شوراي امنيت اتخاذ كرد بسيار متأسفم. مسكو بايد از ابتدا با اين تجاوز نظامي مخالفت مي‌كرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس