به گزارش مشرق،
همواره یکی از موضوعات مهم حوزه اقتصاد موارد مرتبط با بنزین بوده است، که
هر یک از مسئولین با توجه به حیطه کاری خود به قیمت، کیفیت، تولید، واردات
و صادرات بنزین حتی قاچاق بنزین ورود میکند.
در یک هفته اخیر موضوعات مرتبط با بنزین در هر نشست خبری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و این در حالی است که در هفته منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی شایعه افزایش قیمت بنزین دست به دست شد و در نهایت این خبر تکذیب شد.
موضوع بنزین به خصوص کیفیت آن به نشست خبری رئیس سازمان استاندارد وارد شد که در این جلسه پیروزبخت به سؤالات فراوان در این حوزه انتقاد کرد و این در حالی است که از حدود دو سال گذشته اخباری مبنی بر کیفیت بنزین در چند سال اخیر رسانهای نشده و معاون پیروزبخت از ارائه جمع بندی نهایی کیفیت بنزین به مسئولان مربوطه خبر داده است.
اما این انتهای کار نبود و کوروش سلوک نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به کیفیت بنزین انتقاد کرد و گفت: واردات خودرو با یورو 4 را الزام کردیم اما هنوز بنزینهای ما به این درجه کیفیت نرسیدهاند و استفاده از آن در خودروهای یورو 5 و یورو 4 هم هوا را آلودهتر میکند و هم استهلاک خودروها را افزایش میدهد.
وی ادامه داد: استفاده از بنزین بی کیفیت در خودروهای یورو 5 فقط هزینه مشتری را بالا میبرد و خودرو را زودتر فرسوده و خراب میکند.
اما در رابطه با کیفیت بنزین های عرضه شده در کشور و اظهار نظر نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ایران با بیان اینکه اظهار نظرهای اینچنینی دقیق نیست، اظهار کرد: در هشت کلانشهر کشور و شهرهای اطراف آنها بنزین با کیفیت یورو 4 توزیع میشود که کاملاً با استانداردهای جهانی مطابق است.
وی افزود: روزانه حدود 60 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید میشود که 28 میلیون لیتر با کیفیت یورو 4 بوده و مابقی آن دارای کیفیت یورو 2 است و روز به روز بر میزان تولید بنزین یورو 74 افزوده میشود.
معاون وزیر نفت با بیا اینکه 40 درصد بنزین مصرفی کشور دارای کیفیت یورو 4 است، یادآور شد: حجم قابل توجهی از خودروهای وارداتی باید از بنزین یورو 5 و 4 استفاده کنند که مصرف کنندگان از این موضوع اطلاع دارند و از بنزین سوپر یا بنزین یورو 4 استفاده میکنند.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت بنزین یورو 4 ایران همانند کیفیت بنزین توزیعی لندن و اروپا است، بیان کرد: تا پایان سال 1399 صد درصد بنزین مصرفی کشور به کیفیت یورو 4 ارتقا پیدا میکند و امید است با تولید مجتمع ستاره خلیج فارس 30 میلیون لیتر بنزین یورو 4 مصرفی کشور افزوده شود.
کاظمی گفت: با ورود بنزین تولیدی ستاره خلیج فارس در 80 درصد شهرها و راههای اصلی کشور بنزین یورو 4 توزیع خواهد شد که در نهایت تا پایان سال آینده 80 درصد بنزین مصرفی کشور دارای کفیت یورو 4 خواهد بود.
در یک هفته اخیر موضوعات مرتبط با بنزین در هر نشست خبری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و این در حالی است که در هفته منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی شایعه افزایش قیمت بنزین دست به دست شد و در نهایت این خبر تکذیب شد.
موضوع بنزین به خصوص کیفیت آن به نشست خبری رئیس سازمان استاندارد وارد شد که در این جلسه پیروزبخت به سؤالات فراوان در این حوزه انتقاد کرد و این در حالی است که از حدود دو سال گذشته اخباری مبنی بر کیفیت بنزین در چند سال اخیر رسانهای نشده و معاون پیروزبخت از ارائه جمع بندی نهایی کیفیت بنزین به مسئولان مربوطه خبر داده است.
اما این انتهای کار نبود و کوروش سلوک نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به کیفیت بنزین انتقاد کرد و گفت: واردات خودرو با یورو 4 را الزام کردیم اما هنوز بنزینهای ما به این درجه کیفیت نرسیدهاند و استفاده از آن در خودروهای یورو 5 و یورو 4 هم هوا را آلودهتر میکند و هم استهلاک خودروها را افزایش میدهد.
وی ادامه داد: استفاده از بنزین بی کیفیت در خودروهای یورو 5 فقط هزینه مشتری را بالا میبرد و خودرو را زودتر فرسوده و خراب میکند.
اما در رابطه با کیفیت بنزین های عرضه شده در کشور و اظهار نظر نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ایران با بیان اینکه اظهار نظرهای اینچنینی دقیق نیست، اظهار کرد: در هشت کلانشهر کشور و شهرهای اطراف آنها بنزین با کیفیت یورو 4 توزیع میشود که کاملاً با استانداردهای جهانی مطابق است.
وی افزود: روزانه حدود 60 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید میشود که 28 میلیون لیتر با کیفیت یورو 4 بوده و مابقی آن دارای کیفیت یورو 2 است و روز به روز بر میزان تولید بنزین یورو 74 افزوده میشود.
معاون وزیر نفت با بیا اینکه 40 درصد بنزین مصرفی کشور دارای کیفیت یورو 4 است، یادآور شد: حجم قابل توجهی از خودروهای وارداتی باید از بنزین یورو 5 و 4 استفاده کنند که مصرف کنندگان از این موضوع اطلاع دارند و از بنزین سوپر یا بنزین یورو 4 استفاده میکنند.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت بنزین یورو 4 ایران همانند کیفیت بنزین توزیعی لندن و اروپا است، بیان کرد: تا پایان سال 1399 صد درصد بنزین مصرفی کشور به کیفیت یورو 4 ارتقا پیدا میکند و امید است با تولید مجتمع ستاره خلیج فارس 30 میلیون لیتر بنزین یورو 4 مصرفی کشور افزوده شود.
کاظمی گفت: با ورود بنزین تولیدی ستاره خلیج فارس در 80 درصد شهرها و راههای اصلی کشور بنزین یورو 4 توزیع خواهد شد که در نهایت تا پایان سال آینده 80 درصد بنزین مصرفی کشور دارای کفیت یورو 4 خواهد بود.