هیولایی مرا می‌خواند هم اقتباسی از یک رمان موفق و پرفروش کودکان است. به همین نام کانن که مادرش به سرطان مبتلاست و او باید با این واقعیت هولناک یعنی از دست دادن مادرش کنار بیاید. به این ترتیب او ترس‌هایش را در یک دفتر خاطرات روزانه می‌نویسد و نقاشی می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- تابستان امسال اسپیلبرگ فیلمی را به سینما فرستاد که قرار بود یک بمب باشد. فیلمی به نام BFG که از داستان مشهور رولد دال اقتباس شده بود و داستان دختربچه‌ای را تعریف می‌کرد که با یک غول دوست می‌شود و بعد همراه او وارد دنیای غول‌ها می‌شود. جایی که هدف کمک این دو موجود به همدیگر است. حالا درست چند ماه بعد، فیلم خوان آنتونیو بایونا روی پرده آمده که تقریبا دارد از همان الگو پیروی می‌کند.
 
کابوس‌های کانن بر روی پرده سینما آمدند./صدای لیام نیسن به هیولایی دیجیتالی جان بخشید./هیولایی که در نیمه‌های شب داستان می‌گوید/بایونا بجای اسپیلبرگ به دوستش ادای دین کرد. 
هیولایی مرا می‌خواند هم اقتباسی از یک رمان موفق و پرفروش کودکان است. به همین نام کانن که مادرش به سرطان مبتلاست و او باید با این واقعیت هولناک یعنی از دست دادن مادرش کنار بیاید. به این ترتیب او ترس‌هایش را در یک دفتر خاطرات روزانه می‌نویسد و نقاشی می‌کند. هیولا از همین جا پیدایش می‌شود. از میان تصورات و نقاشی‌های او، هیولا را در واقع خود کانن روی کاغذ کشیده است. بنابراین بخش بزرگی از فیلم ملاقات کانن با هیولا در نیمه‌های شب است. هیولا برای او داستان تعریف می‌کند و کانن هم از کابوس‌هایش می‌گوید و مای تماشاگر همه‌ی این داستان‌ها و کابوس‌ها را روی پرده می‌بینیم و با این رابطه‌ی حیرت انگیز همراه می‌شویم.
 
کابوس‌های کانن بر روی پرده سینما آمدند./صدای لیام نیسن به هیولایی دیجیتالی جان بخشید./هیولایی که در نیمه‌های شب داستان می‌گوید/بایونا بجای اسپیلبرگ به دوستش ادای دین کرد. 

بایونا که اسپانیایی و متولد بارسلونا است جزو استعدادهای جوان هالیوودی شناخته می‌شود. یتیم خانه(The Orphanage) فیلمی که با کمک و حمایت گی یر مو دل تورو و پنج سال بعد از آن با ساختن درام غیرممکن مسیر پیشرفتش را تثبیت کرد. امسال او در ساخت یک فیلم فانتزی با اسپیلبرگ رقابت کرده و به نظر می‌رسد لااقل در شکل اجرای صحنه‌ی کلاسیک ظهور هیولا که در این ژانر جزو صحنه‌های مهم و اثرگذار است. اسپیلبرگ را در زمین خودش شکست داده باشد. بایونا در مسیر حرفه‌ای‌اش جزو گروه کارگردانی سریال پنی دردفول هم بوده و پروژه بعدی‌اش هم ساختن یک قسمت دیگر از مجموعه فیلم‌های پارک ژوراسیک است.

کابوس‌های کانن بر روی پرده سینما آمدند./صدای لیام نیسن به هیولایی دیجیتالی جان بخشید./هیولایی که در نیمه‌های شب داستان می‌گوید/بایونا بجای اسپیلبرگ به دوستش ادای دین کرد.
 

بازیگران فرعی فیلم انتخاب‌های خوبی هستند. فلیسیتی جونز در نقش مادر کانن به خوبی از پس ساختن تنها قسمت آرامش بخش زندگی پسربچه‌ی فیلم برآمده و بار تراژدی داستان را به خوبی به دوش کشیده است. صحنه‌های کوتاه دو نفره‌ی آنها روی دیگر سکه است؛ در تقابل با صحنه‌های بلند و نفس گیر کانن و هیولا. سیگورنی و یور هم که سابقه‌ی بلند بالایی در مبارزه با بیگانه‌ها و هیولاها دارد، نقش مادربزرگ سخت‌گیر و نه چندان مهربان کانن را بازی می‌کند. اما از همه‌ی اینها مهم‌تر انتخاب لیام نیسن برای نقش هیولاست. ما در واقع صدای او را می‌شنویم و روی پرده صرفا داریم موجودی دیجیتال را تماشا می‌کنیم. اما خب انتخاب صدا قرار است جان بخشیدن به همان موجودات دیجیتالی باشد و لیام نیسن در این کار فوق العاده است. اجرای او، هم به اندازه‌ی کافی غیرانسانی و هیولاوار است و هم به اندازه‌ی کافی خیرخواهانه و حمایتگر.

کابوس‌های کانن بر روی پرده سینما آمدند./صدای لیام نیسن به هیولایی دیجیتالی جان بخشید./هیولایی که در نیمه‌های شب داستان می‌گوید/بایونا بجای اسپیلبرگ به دوستش ادای دین کرد. 

اگر بخواهیم در میان فیلم‌هایی که رنج جهان واقعی و از دست دادن‌ها را با ساختن جهانی فانتزی و رؤیایی در ذهن کودک داستان تصویر کرده‌اند بهترین را انتخاب کنیمف هزار توی پن همچنان بالاتر از دیگران می‌ایستد. هم فیلمنامه و هم اجرای آن فیلم ( هر دو کار گی یرمو دل تورو) هنوز هم عالی و دور از دسترس‌اندذ. با این حال هیولایی مرا می‌خواند در کارش موفق است. تقابل رنج و فانتزی اینجا هم تأثیر گذار از آب درآمده است. شاید هم بایونا می‌خواسته پیش از آن که سراغ اسپیلبرگ(مرد شماره‌ی یک فانتزی) و پروژه‌ی پارک ژوراسیک برود، به استاد و دوست دیگرش یعنی گی یرمو دل تورو ادای دین کند.

کارگردان: جی.ای.بایونا

فیلمنامه: پاتریک نس(براساس رمانی از خودش به همین نام)

مدیرفیلمبرداری: اسکار فارا

بازیگران:‌ لیام نیسن، سیگورتی ویور، فلیسیتی جونز، لوئیس مک داگال

محصول: اسپانیا، انگلستان، آمریکا، 2016

مدت زمان: 108 دقیقه

منبع: مجله 24

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس