به گزارش مشرق، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی به روزهای حساس و نهایی خودش رسیده است که هیلاری کلینتون توانسته از رقیبش دونالد ترامپ فاصله بگیرد. یکی از نکاتی که موجب شده تا کلینتون در این رقابت ها موفق باشد و بتواند از رقیبش پیشی بگیرد، مسئله جمع آوری کمک های مالی بوده است.
پول ابزاری برای پیروزی
پول که از طریق جمع آوری کمک های مالی به دست می آید نقش بسیار مهمی در انتخابات ایفا می کند. کاندیداها پس از ورود رسمی به رقابت ها مهمترین کاری که پیش رو دارند، جمع آوری کمک های مالی و معرفی خودشان به مردم است. مهمترین عامل تاثیرگذار بر مردم و معرفی کاندیداها، تبلیغات است که موثرترین آن تبلیغات تلویزیونی است. برای انجام این گونه تبلیغات هم نیاز به پول است که از حامیان مالی تامین می شود. این حامیان مالی می توانند ثروتمندان، لابی ها، شرکت های بزرگ و مردم عادی باشند. مردم عادی می توانند با کمک های خرد خود همانند 5 دلار و 10 دلار به نامزد مورد علاقه شان کمک مالی کنند. این که هر کاندیدایی میزان کمک های مالی خردش، که از سوی مردم تامین می شود، درصد بیشتری از منابع مالی اش را تشکیل دهد، نتیجه مثبتی دارد و نشان دهنده مردمی و محبوب بودن آن فرد است.
ناتوانی ترامپ در مقابل کلینتون
کلینتون توانسته رقابت مالی را در انحصار خودش داشته باشد و به لطف حامیان مالی ثروتمندش به هدفش که جمع آوری 1 میلیارد دلار کمک مالی بود دست پیدا کند. براساس گزارش کمیسیون فدرال انتخابات، هیلاری کلینتون توانسته تا ماه اکتبر 1.1 میلیارد دلار کمک مالی جمع کند. این میزان برای دونالد ترامپ 712 میلیون دلار است.
برای کلینتون 499 میلیون دلار توسط خود کمپین، 480 میلیون دلار توسط حزب و کمیته های مشترک و 169 میلیون دلار توسط سوپر پک ها یا گروه های حامی جمع آوری شده است.
برای ترامپ، 219 میلیون دلار توسط خود کمپین، 436 میلیون دلار توسط حزب و کمیته های مشترک و 56 میلیون دلار توسط سوپر پک ها جمع آوری شده است.
این آمار، کمک های جمع آوری شده در ماه اکتبر را در نظر نگرفته است. بر اساس گزارشی که کمیسیون فدرال منتشر کرده است کمپین کلینتون توانسته در ماه اکتبر 101 میلیون دلار به دست آورد. از این میزان 70 میلیون دلار توسط گروه های حامی و کمیته ملی دموکرات ها و دفاتر ایالتی حزب و 28 میلیون توسط خود کمپین تامین شده است.
این در حالی است که ترامپ در بازه زمانی 21 روزه در ماه اکتبر تنها 30 میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده است. در این مدت زمانی وی 31 هزار دلار هم از جیب خودش خرج کرده است و با احتساب این مبلغ کل پولی که وی از جیب خودش در انتخابات خرج کرده است به 56 میلیون دلار می رسد. ترامپ پیش از این قول داده بود در صورت لزوم حاضر است 100 میلیون دلار از جیب خودش در انتخابات خرج کند.
براساس بررسی واشینگتن پست، کمپین کلینتون تا اول اکتبر، 93 درصد از پول هایی که تاکنون به دست آورده بود را خرج کرده است و کمپین ترامپ هم 86 درصد آنها را خرج کرده است. در حال حاضر کمپین کلینتون حدود 60 میلیون دلار و کمپین ترامپ هم 35 میلیون دلار در بانک دارند.
کمپین اوباما در سال 2012 توانست در مجموع 1.1 میلیارد دلار کمک مالی جمع آوری کند و اولین کاندیدایی در انتخابات این کشور شد که توانست رکورد 1 میلیارد دلار را بشکند. آمار کلینتون نزدیک به اوباما است، البته خود کمپین وی (بدون احتساب کمیته های حزبی و گروه های حامی) به تنهایی کمی کمتر از کمپین اوباما به دست آورده است. اما ترامپ فاصله زیادی با میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات 2012 دارد.
خود کمپین اوباما در بازه زمانی مشابه در سال 2012، 561 میلیون دلار جمع آوری کرده بود. این میزان برای کلینتون 499 میلیون دلار است. کمپین رامنی 357 میلیون دلار به دست آورده بود ولی ترامپ تنها 219 میلیون دلار کسب کرده است.
همان طور که اشاره شد هرچه کمک های مالی به کاندیداها خرد باشد، یعنی زیر 200 دلار نشان دهنده کمک مالی مردم است و این مسئله نکته مثبتی به شمار می آید. تاکنون 16 درصد از کمک های مالی به کمپین کلینتون زیر 200 دلار بوده است. این میزان برای ترامپ 49 درصد بوده است. در بازه زمانی مشابه در انتخابات سال 2012، این میزان برای اوباما 35 درصد بود و برای رامنی تنها 7 درصد بود.
اوباما در سال 2012، 196 میلیون دلار کمک مالی خرد زیر 200 دلار از مردم کسب کرده بود، این میزان برای ترامپ 108 میلیون، برای کلینتون 79 میلیون و برای رامنی تنها 25 میلیون دلار است.
پول ها صرف چه کارهایی شده است؟
بر اساس بررسی های بلومبرگ، کمپین کلینتون بیشترین هزینه را در بحث رسانه ای و خرید تبلیغات انجام داده است. 237 میلیون دلار یعنی 53.3 درصد کل پول های جمع آوری شده توسط کمپین کلینتون صرف تبلیغات شده است. رتبه بعدی با 44 میلیون دلار و 10 درصد کل پول ها مربوط به دستمزد کارکنان کمپین است. رتبه بعدی با 24 میلیون دلار و 5.5 درصد صرف هزینه های مربوط به سفر شده است. 5.3 درصد پول ها صرف مالیات دستمزدها شده است و 3.5 درصد از پول ها صرف تبلیغات آنلاین شده است.
کمپین ترامپ، 68 میلیون دلار یعنی 27.4 درصد پول ها را صرف تبلیغات کرده است. 58 میلیون دلار یعنی 23.6 درصد پول ها صرف مشاوره دیجیتال و تبلیغات آنلاین شده است. 23 میلیون دلار یعنی 9.5 درصد پول ها صرف هزینه های سفر شده است. 6.8 درصد پول ها صرف تولید اقلام تبلیغاتی مانند کلاه، تی شرت و لیوان شده است و 4.9 درصد پول ها صرف خریدهای صورت گرفته از طریق کارت های اعتباری شده است.
بزرگترین حامیان مالی چه کسانی هستند؟
در کنار کمک های مالی صورت گرفته از سوی مردم، گروه های حامی و جلسه های جمع آوری اعانه، افراد ثروتمند نقش بسیار مهمی در اعطای کمک های مالی به کاندیداها ایفا می کنند. برخلاف اوباما، کلینتون از بدو آغاز فرآیند انتخاباتی با جمع آوری کمک های مالی از سوی سوپر پک ها یا گروه های حامی توانست چک های زیادی از حامیان مالی ثروتمند دریافت کند.
بر اساس بررسی های واشینگتن پست، یک پنجم، 1 میلیارد دلاری که به کلینتون کمک شده است از سوی 100 فرد ثروتمند و اتحادیه های کارگری صورت گرفته است. بسیاری از این افراد دهه ها است که به خانواده کلینتون کمک می کنند.
یک دلار از هر 17 دلار کمک مالی به کمپین کلینتون در سال 2016 از سوی پنج نفر تامین شده است. این افراد شامل: دونالد ساسمن (21 میلیون دلار)، جی پریتزکر و همسرش (17 میلیون دلار)، حیم سابان و همسرش (12 میلیون دلار)، جورج سوروس (10 میلیون دلار) و دنیل آبراهام (10 میلیون دلار) می شوند.
بیشترین کمک های مالی به کمپین ترامپ از سوی این افراد صورت گرفته است: خود دونالد ترامپ (56 میلیون دلار)، شلدن ادلسن و همسرش (10 میلیون دلار)، برنارد مارکوس (7 میلیون دلار)، لیندا مک ماهون (6 میلیون دلار) و رابرت مرسر (6 میلیون دلار).
پول ها در چه ایالت هایی هزینه شده است؟
کمپین کلینتون و مهمترین گروه حامی اش، همان استراتژی اوباما را در سال 2012 پیاده کردند یعنی پخش بدون وقفه تبلیغات انتخاباتی در ایالت های کلیدی و رقابتی. این در حالی است که کمپین ترامپ تنها در هفته های پایانی به شدت مشغول تبلیغات شد.
بیشترین هزینه تبلیغات در ایالت مهم فلوریدا انجام شده است. کلینتون با 82 میلیون دلار و ترامپ با 28 میلیون دلار. ایالت بعدی اوهایو با 48 میلیون دلار برای کلینتون و 12 میلیون دلار برای ترامپ. پنسیلوانیا با 35 میلیون دلار برای کلینتون و 13 میلیون دلار برای ترامپ. کارولاینای شمالی با 32 میلیون دلار برای کلینتون و 8 میلیون دلار برای ترامپ و ایالت نوادا با 21 میلیون دلار برای کلینتون و 5 میلیون دلار برای ترامپ.
همان طور که مشاهده می شود کمپین حرفه ای کلینتون با استفاده از کمک های مالی هنگفتی که توانست جمع آوری کند، استراتژی انتخاباتی و تبلیغاتی خوبی را اجرا کرده و در زمینه رقابت مالی که زمینه ساز پیروزی در رقابت نهایی است، هم توانست ترامپ را شکست دهد.
پول ابزاری برای پیروزی
پول که از طریق جمع آوری کمک های مالی به دست می آید نقش بسیار مهمی در انتخابات ایفا می کند. کاندیداها پس از ورود رسمی به رقابت ها مهمترین کاری که پیش رو دارند، جمع آوری کمک های مالی و معرفی خودشان به مردم است. مهمترین عامل تاثیرگذار بر مردم و معرفی کاندیداها، تبلیغات است که موثرترین آن تبلیغات تلویزیونی است. برای انجام این گونه تبلیغات هم نیاز به پول است که از حامیان مالی تامین می شود. این حامیان مالی می توانند ثروتمندان، لابی ها، شرکت های بزرگ و مردم عادی باشند. مردم عادی می توانند با کمک های خرد خود همانند 5 دلار و 10 دلار به نامزد مورد علاقه شان کمک مالی کنند. این که هر کاندیدایی میزان کمک های مالی خردش، که از سوی مردم تامین می شود، درصد بیشتری از منابع مالی اش را تشکیل دهد، نتیجه مثبتی دارد و نشان دهنده مردمی و محبوب بودن آن فرد است.
ناتوانی ترامپ در مقابل کلینتون
کلینتون توانسته رقابت مالی را در انحصار خودش داشته باشد و به لطف حامیان مالی ثروتمندش به هدفش که جمع آوری 1 میلیارد دلار کمک مالی بود دست پیدا کند. براساس گزارش کمیسیون فدرال انتخابات، هیلاری کلینتون توانسته تا ماه اکتبر 1.1 میلیارد دلار کمک مالی جمع کند. این میزان برای دونالد ترامپ 712 میلیون دلار است.
برای کلینتون 499 میلیون دلار توسط خود کمپین، 480 میلیون دلار توسط حزب و کمیته های مشترک و 169 میلیون دلار توسط سوپر پک ها یا گروه های حامی جمع آوری شده است.
برای ترامپ، 219 میلیون دلار توسط خود کمپین، 436 میلیون دلار توسط حزب و کمیته های مشترک و 56 میلیون دلار توسط سوپر پک ها جمع آوری شده است.
این آمار، کمک های جمع آوری شده در ماه اکتبر را در نظر نگرفته است. بر اساس گزارشی که کمیسیون فدرال منتشر کرده است کمپین کلینتون توانسته در ماه اکتبر 101 میلیون دلار به دست آورد. از این میزان 70 میلیون دلار توسط گروه های حامی و کمیته ملی دموکرات ها و دفاتر ایالتی حزب و 28 میلیون توسط خود کمپین تامین شده است.
این در حالی است که ترامپ در بازه زمانی 21 روزه در ماه اکتبر تنها 30 میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده است. در این مدت زمانی وی 31 هزار دلار هم از جیب خودش خرج کرده است و با احتساب این مبلغ کل پولی که وی از جیب خودش در انتخابات خرج کرده است به 56 میلیون دلار می رسد. ترامپ پیش از این قول داده بود در صورت لزوم حاضر است 100 میلیون دلار از جیب خودش در انتخابات خرج کند.
براساس بررسی واشینگتن پست، کمپین کلینتون تا اول اکتبر، 93 درصد از پول هایی که تاکنون به دست آورده بود را خرج کرده است و کمپین ترامپ هم 86 درصد آنها را خرج کرده است. در حال حاضر کمپین کلینتون حدود 60 میلیون دلار و کمپین ترامپ هم 35 میلیون دلار در بانک دارند.
کمپین اوباما در سال 2012 توانست در مجموع 1.1 میلیارد دلار کمک مالی جمع آوری کند و اولین کاندیدایی در انتخابات این کشور شد که توانست رکورد 1 میلیارد دلار را بشکند. آمار کلینتون نزدیک به اوباما است، البته خود کمپین وی (بدون احتساب کمیته های حزبی و گروه های حامی) به تنهایی کمی کمتر از کمپین اوباما به دست آورده است. اما ترامپ فاصله زیادی با میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات 2012 دارد.
خود کمپین اوباما در بازه زمانی مشابه در سال 2012، 561 میلیون دلار جمع آوری کرده بود. این میزان برای کلینتون 499 میلیون دلار است. کمپین رامنی 357 میلیون دلار به دست آورده بود ولی ترامپ تنها 219 میلیون دلار کسب کرده است.
همان طور که اشاره شد هرچه کمک های مالی به کاندیداها خرد باشد، یعنی زیر 200 دلار نشان دهنده کمک مالی مردم است و این مسئله نکته مثبتی به شمار می آید. تاکنون 16 درصد از کمک های مالی به کمپین کلینتون زیر 200 دلار بوده است. این میزان برای ترامپ 49 درصد بوده است. در بازه زمانی مشابه در انتخابات سال 2012، این میزان برای اوباما 35 درصد بود و برای رامنی تنها 7 درصد بود.
اوباما در سال 2012، 196 میلیون دلار کمک مالی خرد زیر 200 دلار از مردم کسب کرده بود، این میزان برای ترامپ 108 میلیون، برای کلینتون 79 میلیون و برای رامنی تنها 25 میلیون دلار است.
پول ها صرف چه کارهایی شده است؟
بر اساس بررسی های بلومبرگ، کمپین کلینتون بیشترین هزینه را در بحث رسانه ای و خرید تبلیغات انجام داده است. 237 میلیون دلار یعنی 53.3 درصد کل پول های جمع آوری شده توسط کمپین کلینتون صرف تبلیغات شده است. رتبه بعدی با 44 میلیون دلار و 10 درصد کل پول ها مربوط به دستمزد کارکنان کمپین است. رتبه بعدی با 24 میلیون دلار و 5.5 درصد صرف هزینه های مربوط به سفر شده است. 5.3 درصد پول ها صرف مالیات دستمزدها شده است و 3.5 درصد از پول ها صرف تبلیغات آنلاین شده است.
کمپین ترامپ، 68 میلیون دلار یعنی 27.4 درصد پول ها را صرف تبلیغات کرده است. 58 میلیون دلار یعنی 23.6 درصد پول ها صرف مشاوره دیجیتال و تبلیغات آنلاین شده است. 23 میلیون دلار یعنی 9.5 درصد پول ها صرف هزینه های سفر شده است. 6.8 درصد پول ها صرف تولید اقلام تبلیغاتی مانند کلاه، تی شرت و لیوان شده است و 4.9 درصد پول ها صرف خریدهای صورت گرفته از طریق کارت های اعتباری شده است.
بزرگترین حامیان مالی چه کسانی هستند؟
در کنار کمک های مالی صورت گرفته از سوی مردم، گروه های حامی و جلسه های جمع آوری اعانه، افراد ثروتمند نقش بسیار مهمی در اعطای کمک های مالی به کاندیداها ایفا می کنند. برخلاف اوباما، کلینتون از بدو آغاز فرآیند انتخاباتی با جمع آوری کمک های مالی از سوی سوپر پک ها یا گروه های حامی توانست چک های زیادی از حامیان مالی ثروتمند دریافت کند.
بر اساس بررسی های واشینگتن پست، یک پنجم، 1 میلیارد دلاری که به کلینتون کمک شده است از سوی 100 فرد ثروتمند و اتحادیه های کارگری صورت گرفته است. بسیاری از این افراد دهه ها است که به خانواده کلینتون کمک می کنند.
یک دلار از هر 17 دلار کمک مالی به کمپین کلینتون در سال 2016 از سوی پنج نفر تامین شده است. این افراد شامل: دونالد ساسمن (21 میلیون دلار)، جی پریتزکر و همسرش (17 میلیون دلار)، حیم سابان و همسرش (12 میلیون دلار)، جورج سوروس (10 میلیون دلار) و دنیل آبراهام (10 میلیون دلار) می شوند.
بیشترین کمک های مالی به کمپین ترامپ از سوی این افراد صورت گرفته است: خود دونالد ترامپ (56 میلیون دلار)، شلدن ادلسن و همسرش (10 میلیون دلار)، برنارد مارکوس (7 میلیون دلار)، لیندا مک ماهون (6 میلیون دلار) و رابرت مرسر (6 میلیون دلار).
پول ها در چه ایالت هایی هزینه شده است؟
کمپین کلینتون و مهمترین گروه حامی اش، همان استراتژی اوباما را در سال 2012 پیاده کردند یعنی پخش بدون وقفه تبلیغات انتخاباتی در ایالت های کلیدی و رقابتی. این در حالی است که کمپین ترامپ تنها در هفته های پایانی به شدت مشغول تبلیغات شد.
بیشترین هزینه تبلیغات در ایالت مهم فلوریدا انجام شده است. کلینتون با 82 میلیون دلار و ترامپ با 28 میلیون دلار. ایالت بعدی اوهایو با 48 میلیون دلار برای کلینتون و 12 میلیون دلار برای ترامپ. پنسیلوانیا با 35 میلیون دلار برای کلینتون و 13 میلیون دلار برای ترامپ. کارولاینای شمالی با 32 میلیون دلار برای کلینتون و 8 میلیون دلار برای ترامپ و ایالت نوادا با 21 میلیون دلار برای کلینتون و 5 میلیون دلار برای ترامپ.
همان طور که مشاهده می شود کمپین حرفه ای کلینتون با استفاده از کمک های مالی هنگفتی که توانست جمع آوری کند، استراتژی انتخاباتی و تبلیغاتی خوبی را اجرا کرده و در زمینه رقابت مالی که زمینه ساز پیروزی در رقابت نهایی است، هم توانست ترامپ را شکست دهد.
منبع: دیپلماسی ایرانی