دموکرات‌ها و در رأس آنها کلینتون بیشتر از هر زمانی خواستار روشن شدن تکلیف قضیه جدید ایمیل‌ها هستند چرا که در بحرانی‌ترین زمان ممکن در و چند روز مانده به روز انتخابات، این اتفاق می‌تواند تا حد سقوط وی تاثیرگذار باشد.

سرویس جهان مشرق - ورود ناگهانی FBI به پرونده جنجالی ایمیل‌های هیلاری کلینتون آن هم از زاویه‌ای تازه، ابعاد جدیدی از تنش و جنجال را در میان سیاستمداران آمریکایی بوجود آورده است. وزارت دادگستری و جمعی از نمایندگان کنگره، وکلا و اساتید دانشگاه که دموکرات‌ هستند وارد قضیه شده‌اند و یا طرح دعوی وشکایی نموده‌اند و یا حیت خواستار استعفای «جیمز کامی» –رییس FBI- شده‌اند. پیش از در گزارش قبلی (از اینجا بخوانید) به شرح موضوع ورود این سازمان پرداختیم. اما اکنون سوال این است که آیا ورود FBI به پرونده مذکور می‌تواند منجر به شکست آرای کلینتون در روز انتخابات شود؟
 
 

سمت چپ: جیمز کامی رییس FBI

با ارسال نامه «جیمز کامی» -رییس FBI- به کنگره آمریکا مبنی بر باز شدن دریچه جدیدی از اسرار مربوط به پرونده سرور شخصی و ایمیل‌های هیلاری کلینتون، موج عظیمی از اعتراض از سوی دموکرات‌ها بلند شد. «لورتا لینچ» به عنوان دادستان کل آمریکا وارد قضیه شد و به کامی اخطار داد. کامی نیز اعلام کرد که از اختیارات کاملا قانونی برای انجام تحقیقات مربوطه برخوردار است و نیازی نمی‌بیند که به کسی پاسخگو باشد. اما اعتراضات خاموش نشد و با ورود نمایندگان کنگره و حقوقدان‌ها قضیه شکل جدی‌تری به خود گرفت.

 

لورتا لینچ دادستان کل آمریکا

سازمان FBI اعلام کرده که ایمیل‌های مورد شک 650 هزار فقره است و لذا تحقیق و تفحص در میان آنها زمان‌بر است و دست کم تا پس از روز انتخابات هم طول می‌کشد. یکی از آتشی‌ترین معترضین به حرکت FBI، «هری رید» رهبر اقلیت دموکرات سنا است. وی همان دموکرات دو آتشه‌ای‌ست که بارها از جیمز کامی خواسته تا اطرافیان ترامپ را به خاطر داشتن رابطه با روسیه مورد بازجویی قرار دهد. رید، عمل رییس FBI‌ را یک حرکت خلاف و فراقانونی خوانده و در نامه‌ای خطاب به وی نوشته است: «حرکت شما طی ماه‌های اخیر در رابط با پرونده کلینتون کاملا مشکوک بوده و گویی قصد حمایت از یک حزب علیه حزب دیگر و تاثیرگذاری در نتایج انتخابات احساس می‌شود. من و اعضای دفترم با تحقیق در این مورد به این نتیجه رسیدیم که اقدام شما کاملا در مغایرت با «قانون هچ» که مقامات FBi را از هر گونه مداخله و تاثیرگذاری در انتخابات منع می‌کند قرار دارد.

 

هری رید

حتی یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان نیز پا را فراتر گذاشته و خواستار استعفای کامی شده است. «استیو کوهن» در این رابطه اظهار داشت: «حرکت رییس FBI یک حرکت بسیار ناپخته، عجولانه، و بی‌سابقه بود که در حیاتی‌ترین برهه زمانی انتخابات ضربه قابل توجهی به یکی از کاندیداها زده است. کامی خبر از اطلاعات مربوط به پرونده ایمیل‌ها داده اما هنوز هیچ حرکتی برای اثبات صحت آن و جزییات مربوطه نکرده است». وی سپس در حساب توئیتر خود خواستار استعفای رییس FBI‌ شد.

آیا ماجرای ورود ناگهانی FشI موجب شکست هیلاری کلینتون در انتخابات خواهد شد / آتش در اردوی دموکرات‌ها + تصاویر و فیلم /// در دست انجام /// 

توئیت استیو کوهن

در موج سومی که علیه رییس FBI ‌برخواسته، ده‌ها تن از دادستان‌های اسبق آمریکا نسبت به اقدام جیمز کامی به دادگستری شکایت کرده‌اند. نکته قابل توجه این است که رییس FBI در نامه‌ای که سه روز قبل به کنگره داده بود، با زیرکی تمام قید کرده بود که هنوز نمی‌داند که ایمیل‌های مورد اشاره چقدر بتوانند مستقیما به پرونده هیلاری ربط داشته باشند و این نوع ادبیات، کار را برای رسیدگی به شکایت دادستان‌های حامی هیلاری سخت‌تر می‌کند.

ترامپ نیز که این روزها برای او روزهای گرمابه و گلستان است، در سخنرانی خود کلینتون را یک منحرف دغل‌باز خواند و رسوائی دروغهای مکرر او و پرونده ایمیل‌هایش را حتی بزرگتر از رسوائی «واترگیت» ریچادر نیکسون خواند. وی ادامه داد: «چه معنا دارد که دادستان کل کشور که باید صدای عدالت باشد اینگونه سنگ هیلاری را به سینه بکوبد و نسبت به انتشار نامه مربوط به رسوائی وی به سازمان امنیتی کشور اخطار بدهد. خب، مشخص است. هیلاری به وی وعده انتصاب دوباره را داده است. در ضمن باید اعتراف کنم که اصلا گمان نمی‌کردیم که روزی باید سپاسگزار «آنتونی وینر» (همسر سابق هما عابدین) باشیم.

{$sepehr_media_1834830_400_300}

سخنرانی ترامپ پس از اقدام FBI

در تازه‌ترین اقدام از سوی دموکرات‌ها، سه تن از نمایندگان مجلس به رهبری «دایانا فاینشتاین» خواستار گزارش کامل کامی در مورد ادعای وی در مورد ایمیل‌ها شده‌اند. گفتنی است که جیمز کامی یک جمهوریخواه است که در دوره جورج بوش پسر، به عنوان معاون دادستان کل کشور فعالیت می‌کرد و در دوره باراک اوباما به ریاست FBI‌ منصوب شد. وی، در ماه جولای به کنگره اعلام کرد که دیگر به هیچ‌وجه خود را یک هوادار ثبت‌شده جمهوریخواه نمی‌داند.

در روز گذشته، «تیم کین» معاون هیلاری کلینتون و «جان پودستا» رییس ستاد وی، اعتراض شدید خود را نسبت به حرکت رییس FBI ابراز داشته و پودستا در بیانیه‌ای محتوای نامه کامی را بسیار زیرکانه خواند: «آقای کامی از عبارت "هنوز مشخص نیست که ایمیل‌ها دقیقا مربوط به هیلاری کلینتون باشند" استفاده کرد تا دست ما برای جویا شدن متن ایمیل‌ها و جزییات را ببندد».

از سوی دیگر، «کلیان کانوی» –مدیر ستاد ترامپ- در گفتگو با شبکه خبری CNN اظهار داشت: «هیچکس حق اعتراض به اقدام رییس FBI‌ را ندارد. هیلاری کلینتون جرم کرده و باید تاوانش را پس بدهد. او قانونا هنوز تحت نظارت و بازجویی این سازمان قرار دارد و موظف است که تمکین نماید. کسی که قانون را دور می‌زند، باید سکوت کند و پایش را از گلیمش درازتر نکند».

 

کلیان کانوی مدیر ستاد ترامپ

اوضاع آنقدر در اردوی دموکرات‌ها افتضاح است که هری رید در نامه خود عملا جیمز کامی را تهدید کرده است: «به یاد داشته باشید که من شخصا شما را در جلسه تاییدتان که به اطاله بررسی انجامیده بود حمایت کردم و باعث دستیابی شما به این جایگاه شدم چرا که جنابعالی را خادم اصول‌مند مردم می‌دیدم. پس نگذارید نگاه و رفتارم در مورد شما تغییر کند».

همچنین هیلاری کلینتون و تیم کین که تا چندی پیش سرمستانه سرود فتح و ظفر سر می‌دادند، به شدت از اوضاع فعلی هراسان شده‌اند و در نامه‌ای به رییس FBI اقدام وی را بسیار عجولانه، عجیب، بی‌سابقه، و مهمتر از همه بی‌موقع خواندند و از وی خواسته‌اند که هر چه سریعتر اقدام به شفاف‌سازی نماید.

 

هیلاری در قاب نگرانی

 

نکته مهم اینکه منطقا ادعای رییس FBI به این صورت بیان شده که «ممکن است ایمیل‌ها به هیلاری ربط داشته باشند و ممکن است که ربط نداشته باشند». همین امر موجب می‌شود که او خود را از مسئولیت پاسخگویی بابت این ادعا رها سازد و در عین حال این شائبه که جمهوریخواهان با وی که ذاتا یک جمهوریخواه است تبانی کرده باشند را در ذهن دموکرات‌ها –و طرفداران وفادار هیلاری- قوت بخشد. غرض گفتار این است که دموکرات‌ها خیلی علاقه دارند که این شائبه را تبدیل به یقین و اتهام علیه کامی نمایند اما با برآورد ظرفیت‌های موجود در موقعیت فعلی و با نگاه عمیق به پیامدهای یک چنین ادعایی، وارد بازی حریف نمی‌شوند. دموکرات‌ها و در راس آنها هیلاری کلینتون، به شدت و بیشتر از هر زمانی خواستار روشن شدن تکلیف این قضیه جدید هستند چرا که در حیاتی‌ترین و بحرانی‌ترین زمان ممکن در و چند روز مانده به روز انتخابات، این اتفاق می‌تواند تا حد سقوط وی تاثیرگذار باشد.


 منابع:
 
https://www.theguardian.com/us-news/2016/oct/30/hillary-clinton-donald-trump-fbi-director-comey-emails

http://www.bbc.co.uk/news/election-us-2016-3781931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    ورود ناگهانی اف بی آی بعد از سخنرانی مشاور ترامپ در اسراییل بود و سخنان خود ترامپ که دخترم یهودی شد و نوه هایم یهودی بزرگ می شوند!
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    خاک بر سرت آمریکا با این انتخاباتت !!
  • حسن ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    ناشناس این جوری آبکی نتیجه گیری نکن هیلاری کلینتون حداقل در زمانی که وزیر خارجه بود علائقش را با صهیونیست ها مستحکم کرده
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    به این میگن پلیس که با کسی شوخی نداره ! دوستانی که جریان حاکمه رو به نفع کلینتون می دانستند بیان جواب بدن !
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    چوبو که برداری گربه دزده حساب کا رمیاد دستش
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    اینا گوشت همو بخورن استخون همو دور نمی ریزن
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    چه غلطا!
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    ترسیده مردم بفهمند چه پیرزنی کثیفی پشت این چهره هست
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    فعلا که دارند میریزن !
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    خوشم میاد غرب پرست ها مثل افتاب پرست میموند و از هری مسئله ای برای تغییر رنگ خود استفاده میکنند ...
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    دقیقا . برای منم جالب بود ... فقط لابی های یهودی ها در امریکا را ببینید . حتی پلیس امریکا هم زیر نظر این ها هست . به امید نابودیشان
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    یکی الان بره اب بریزه رو بی بی سی رسانه استعمارگر که داره بدجور میسوزه بعد از جدایی انگلیس از اتحادیه و حالا هم باخت احتمالی کلینتون به امیدخدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس